Jezus wat koel :)

Gestart door Lynxxx, mei 15, 2002, 22:58:43

Vorige topic - Volgende topic

Lynxxx

Enkele weken geleden las ik in een advertentie dat er een Barco Data 800 stond aangeboden voor weinag. Na eerst (uiteraard) het internet te hebben afgestroopt op zoek naar informatie over de data 800 en CRT projectoren in het algemeen, kwam ik al spoedig op dit forum terecht, waar een opvallend hoog aantal users bleek te zijn besmet met iets dat ze "het CRT virus" noemden. Een goede vriend van mij riep altijd al dat "CRT the only way" was, en na zijn bezoek aan de gigantische Barco showroom in Belgie, alwaar ie een hele zooi 808's, Cine series en 3d (!) projector opstellingen had gezien, was hij al helemaal niet meer te houden. Twee positieve bronnen moest dus wel goed zitten dacht ik. Het enige probleem was het formaat. 64 kilootjes en bijna 100x55x35cm verberg je niet effe makkelijk in je kamer. M'n vriendin verklaarde me al voor gek.

Gelukkig heeft dit me er niet van weerhouden om dat loodzware kreng toch bij meneer Cypher uit zijn woonkamer weg te slepen. Ik ben zelf net verhuisd en heb nog steeds geen eettafel gekocht, dus nog genoeg ruimte om die verlichte skibox voorlopig even op de vloer neer te zetten.

Na een half uurtje klooien kwam er zowaar een redelijk beeld uit die projector en nu enkele dagen later val ik elke keer weer steil achterover als ik de titelsequence van Crying Freeman (Franse Special Edition, Widescreen Anamorphic 5.1) opzet. Mijn god wat zijn die kleuren MOOOI.. Geen pixels geen beeldlijnen nix. Het is alsof ik in de bios zit, zonder het irritante gelul van die twee wijven achterin die perse mobiel moeten bellen en zonder dat het geluid links of rechts uitvalt (can you say Pathe Schouwburgplein). T#ring. Als ik dit eerder geweten had, had ik niet eens DURVEN nadenken over de aanschaf van een lcd projector. Gelukkig dat ik daar niet aan begonnen ben. Ik verbaas me elke keer weer over het werkelijk fantastische beeld uit een bak die toch al gauw zo'n 10 jaar oud is.

Ik heb inmiddels uitgevogeld dat die Barco precies in de ruimte boven het verlaagde plafond tussen mijn voor en achter kamer past (kamer en suite), dus met wat hak en breekwerk kan ik dat ding toch nog aardig uit het zicht bevestigen. (Als het zover is volgen fotos). Dit zou betekenen dat ik een maximum beeld van 2.5 - 3 meter moeten kunnen projecteren. Maak me nu alleen nog een beetje zorgen over het projectievlak. Ik gebruik nu tijdelijk een stuk verstevigd wit hardboard (achterpaneel uit linnenkast, 200x90 cm), maar dat levert een nogal heftige hotspot op, dus ik zou iets met een rolscherm willen ondernemen, want ik projecteer op een vlak dat zich voor mijn ramen bevindt. Heeft iemand toevallig nog ergens een mooi schermpje van 2.5-3 meter breed liggen? :)

Bij deze wil ik alle CRT besmette mensen bedanken voor de info die ik hier gevonden heb en de uiteindelijke beslissing een stuk makkelijker maakte :) Ik geloof niet dat ik ooit nog wat anders wil. (behalve dan misschien een Barco 808 :) en een Roland 909 heheheh)

grtz

Frank (ja alweer een)  aka Lynxxx, te Rotjeknor.

Lynxxx' Barco Data 800 Website Voor al uw overige wazigheid Lynxxx.nl

Bram

Welcome to the real world !!! Probeer een wit (hoes) laken als tijdelijke oplossing heb je in ieder geval geen hotspot... Wat gebruik je als source?

Bram

(Barco 1209, HTPC, no sound system yet...)
Barco 1209/WinDVD/TommyDoek

RCD

Hoi Lynxxx

Je moet niet groter gaan projecteren met een 800 als 2.4M breedt
Als je de projector op wil hangen moet je eerst weten welk scherm je gaat gebruiken formaat en aspect ratio dus een 4:3 of een 16:9 scherm
Je kunt als leidraad maar niet precies tellen dat als je een 4:3 scherm neemt de hoogte van de beugel of onderkant projector even hoog is als bovenkant scherm
Als je een 16:9 scherm neemt hangt het scherm 20cm lager
Je kunt bij Barco het lensprogramma downloaden en gebruiken voor de instalatie maten van de projector
Als scherm kun je een MDF plaat laten zagen en matwitte muurverf gebruiken
Tommy@ op het forum kan aan los doek komen wat erg goed is de rol is 240cm breedt
Neem vooral goed de tijd om alles uit te zoeken voordat je gaat breken en hem aan het plafond hangt
Verder heb je een mooie projector gekocht hij komt van mij af en is in goede staat

Rob

jeroen_B

Hoi lynxxx,
Ik projecteer sinds een aantal weken op een mdf scherm die met muurverf latex ( 4 lagen) wit gemaakt is
Hier is echt heel goed naar te kijken.
Als ik absoluut zeker weet dat alles goed is afgesteld en de maten van het scherm niet meer veranderen koop ik een doek en span dat erover heen.

jeroen

Robbo

Lynxxx,

Proficiat me je aankoop !   Ik projecteer met dezelfde projector en ben daar ook zeer tevreden mee.  Heb gisteren weer een filmpje gekeken met zo'n dikke grijns ->  ;D op m'n gezicht.

Net wat Rob D.  zegt: ga niet meteen breken en bepaal even rustig wat je wilt.  Bepaal hoe breed je wilt projecteren, hoe ver je van het scherm komt te zitten, waar je speakers en apparatuur komen te staan etc.etc.  en teken dit eerst even uit.  

Het is bijzonder lullig als je er naderhand achter komt dat je toch iets meer ruimte voor je speakers nodig hebt maar omdat je scherm te breed is, je ze eigenlijk niet kunt verschuiven.  

ALs je je doek boven het raam heb hangen, dien je wel rekening mee te houden dat zo'n doek veel te lijden heeft van de verwarming en de weerinvloeden die op dat raam spelen.   Gebruikte rolschermen zijn bijna altijd vervormd, evenals de goedkope (lees: dunne) types scherm die ook nooit lang recht blijven op zo'n plaats. Dat is even de afweging die je moet maken.  Ga ik voor een voordelig scherm van 300 euro, die bijna gegarandeerd gaat golven, of ga ik voor een wat duurder (bijv. Projecta type M) van ong. 900 euro, waar FrankD. goede ervaringen mee heeft.

Grtz,
Rob

PS waar stuur je de projector mee aan  ??

Lynxxx

Aargh, daar was ik dus al bang voor. ik projecteer momenteel dus op ca 2 meter breed met een HTPC (Dell Precision Workstation, Xeon 1.4/512Rambus,40GB10K, Hauppage WINTV, NVidia 32MB Geforce2. Mooie bak, maar VEEL te veel herrie en statische ruis op linker uitgang van soundblaffer). In die PC zit tevens een hauppage kaartje voor scaling van svhs bronnen en tv :). Ik wilde eigenlijk met mijn pioneer 444 gaan rpojecteren, maar dan heb ik toch een scaler nodig, dus dit is even (on)handig.  Mijn plafond is helaas ruim 2.5 meter hoog. Als ik die Barco "inbouw" in de verlaagde ruimte tussen mijn twee kamers, komt mijn scherm (bij voorkeur 16x9 of combi 4:3/16:9 dus knap hoog te zitten :( Ik zou het scherm het liefst op ooghoogte willen hebben (is nu ook het geval met projector op de grond, staat op een 6HE 19" koffer. Die projector wil ik echter niet op de grond kwijt. Afgezien dat mijn halve kat erin zou verdwijnen (haarbal zoekt altijd warme plekjes op), staat hij daar ook nogal in de weg. Mijn achterkamer zal vroeg of laat toch worden ingericht met een eettafel dus ben ik in alle gevallen genoodzaakt om naar de voorkamer of zolder te verhuizen. (op zolder is vloermontage natuurlijk geen probleem, maar geluidsisolatie wel. Voordeel is wel dat ik daar een dedicated HT in kan richten (geisoleerde "studio" zit in kamer ernaast. dus ideaal als "control room" :) )

Mijn speakers wil ik in principe gewoon in de hoeken van de kamner hebben (ondanks enige akoestische koppeling hierdoor).

Probleem 2 is dat als ik de projector inderdaad in de woonkamer in die verlaagde ruimte monteer, hij verder naar achteren komt te zitten als nu het geval is, ik schat dat de schermbreedte dan nogal heftig toe gaat nemen (3- 3.5 meter). Als de aanbevolen schermbreedte inderdaad 2.4 meter is zit er niets anders op dan dat ik 'm OF naar boven verhuis (altijd donker op zolder :) ) OF dat ik 'm volop in het zicht aan mijn plafond plak.

Rob> Ik heb inderdaad van Jasper begrepen dat ie bij jou vandaan komt. Beeld is werkelijk fantastisch (gisteravond Fifth Element Superbit zitten kijken. Echt ongelooflijk (pics follow soon :) ). Heb echter 1 klein probleem. Ik zie soms links in mijn beeld een zeer lichte rode lijn (je moet weten dat ie er zit anders zie je 'm amper_. Ik dacht eerst aan wear op de groene of blauwe buis, maar het lijkt er meer op dat 1 lijn op de rode buis niet netjes gescand wordt (het is alsof twee beeldlijnen elkaar net raken en daardoor op dat punt iets meer opgloeien). Zou dit een storing in de sturing van de rode buis kunnen zijn en zo ja, wat doe ik daaraan? Of is het wellicht een iets te enthousiast afgeregelde convergence?

PS. kan niet zien of er spelfouten zitten in deze post, want ik zit bij daglicht op mijn HTPC & Barco het htforum te lezen.. ehm... turen :)

Lynxxx' Barco Data 800 Website Voor al uw overige wazigheid Lynxxx.nl

RCD

Hoi Linxxx

Als het horizontaal is dan is het inderdaad de setup van de projector die niet goed genoeg is
Probeer bij top and bottom scew iets terug te gaan richting 50 en kijk of de rode lijn verdwijnt
Dat er schrijf fouten in zitten maakt toch niet uit ik begrijp wat je bedoelt en betrap mezelf ook wel op fouten maar dan staat het er al jammer maar we zitten niet meer op school waardoor we er ook niet meer op afgerekend worden

Rob

jaco

Linxxx
Is je andere plafond in de kamer ook nog geschikt om wat op te hangen ? Als dat ook zo hoog is > 2,80 of zo dan zou je een projectorlift kunnen nemen. Die is wel duur vrees ik, maar ik heb ze wel op foto's gezien. Dan komt er opeens een projector uit het systeemplafond. Staat erg netjes. Overigens moet je dan ook je plafond verbouwen.

Zo maar een idee, misschien heb je er wat aan.

Jaco

SiR-ROUND

Jongens, dat er fouten in een tekst zitten is nog tot daar aan toe, maar dat jullie de arme knaap meteen omdopen naar Lynxxx met een i?

;D

The Foundation

Citeerauthor=Lynxxx link=board=proj;num=1021481923;start=0#0 date=05/15/02 at 18:58:43]bezoek aan de gigantische Barco showroom in Belgie, alwaar ie een hele zooi 808's, Cine series en 3d (!) projector opstellingen had gezien,

Waar is de showroom?

SiR-ROUND

Ik neem aan in Kuurne, bij/in de Barcofabriek...

8)