schermbreedte

Gestart door Lynxxx, mei 20, 2002, 16:29:09

Vorige topic - Volgende topic

Lynxxx

Hallo allemaal,

de afgelopen dagen ben ik druk bezig geweest met de fabricage van een nieuw scherm. Op een raamwerk van 2.4 x 1.4 meter heb ik licht-dicht superwit doek gespannen (wordt normaal gebruikt voor verduisterende rolgordijnen etc. Heel mooi glad, mat wit rubberachtig spul). Ik projecteer met een barco 800 dus nu op max 2.4 meter breed (Rob adviseerde met een barco 800 max op 2.4 meter te projecteren). Toch merk ik nu dat ondanks het feit dat mijn vorige scherm (hardboard meubelpaneel 2.0 x 0.9 m) niet veel kleiner was, de lichtopbrengst dramatisch is afgenomen en kleine "storingen" en oneffenheden in het beeld nu plotseling zichtbaar zijn, terwijl deze op 2m breed niet of nauwelijks te zien waren. Ik overweeg zelfs om terug te stappen op het kleinere scherm. Wat zijn jullie ervaringen hiermee? Is het draaien op een hogere resolutie (draai nu 1024x768x60hz) de oplossing of is het gewoon verstandiger om voor beeldkwaliteit en lichtopbrengst ipv beeldformaat te gaan?

Heb gisteren The Goonies zitten kijken op 2.4 meter, en ondanks het feit dat deze film zich voornamelijk ik het donker afspeelt, begon het gebrek aan licht me nu echt mateloos te irriteren.
Ik begreep dvan Cypher dat mijn nVidia Geforce 2 geen hardware gamma instellingen heeft. Zou een radeon met gamma of INtervideo WinDVD4Plus (software gamma correctie op dvd window!) software dit probleem kunnen oplossen of geldt ook hier: 2meter is beter? :)

Lynxxx' Barco Data 800 Website Voor al uw overige wazigheid Lynxxx.nl

jeroen_B

Toen ik mijn sony crt bij rob kocht heb ik bij hem een demo gehad op zijn scherm die 2.30 breed was als ik het goed heb.
Ik heb zelf nu een scherm van 2 meter breed en ik moet zeggen dat ik het beeld nog mooier vond als bij de demo. Blijkbaar neemt de kwaliteit toch wel af als je groter gaat projecteren.
Neemt de kwaliteit bij jou niet af doordat dat scherm niet geschikt is om op te projecteren?
Hou eens een stuk meubelplaat tegen je scherm en kijk of het beeld dan beter word.

grtz jeroen

J.A.F._Doorhof

Ik denk dat je last hebt van GEEN GAIN.
Koop een origineel scherm en ik vermoed dat je problemen opgelost zijn.

Ik projecteer met een G70 op 2.75 breedt en dat beeld is licht genoeg nu heeft de G70 een GIGANTISCHE lichtopbrengst, maar ik heb laatst een 808 op 3mtr breedt geïnstalleerd en ook dat gaf meer dan genoeg licht, hoewel ik persoonlijk 3mtr wel aan de uiterste grens vindt liggen. 2.40 moet dus zonder probleem kunnen.

Gewoon een goed scherm met bv 1.3Gain kopen en vergeet niet de projector op de goede afstand te hangen zodat je optimaal gebruik maakt van je fosfor.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"
"Een ban krijg je niet, die verdien je"

mr._Custard

maw.. hoe kleiner het scherm hoe minder het materiaal er toe doet? Of is dat te simpel geredeneerd ?

jaco

De scherm breedte ligt natuurlijk aan je eigen voorkeur,  maar ook wel met de kijkafstand. Ik zit zelf op 3,75 meter afstand van het scherm en dat is 2 meter breed. Ik vind dat breed genoeg, en zou het niet breder willen. Als je het scherm 40 cm breder maakt (van 200 naar 240 cm)is het scherm 30% groter. Dus zal je lichtopbrengst dan ook met 30% dalen.

Jaco

RCD

Hoi

Mijn scherm is om precies te zijn 217CM breedt
Het heeft zeker met je pc te maken die een wat donker beeld geeft
Neem maar Windvd 4 daar zit gamma op die volgens mij overal op werkt
Maar bigger is niet always better

Rob

J.A.F._Doorhof

Bigger is inderdaad niet altijd beter, maar 2.40 breedt mag geen probleem zijn voor een 800 op een goed projectie doek.

De PC is inderdaad zonder Gamma wat donkerder, maar Gamma lost dat niet op. Je krijgt wel meer detail in het zwart, maar piekwit wordt niet witter. Vandaar dat ik dacht aan de doekkeuze.

Je hoort van veel mensen die van een zelfgemaakt doek overstappen naar een echt projectiedoek dat de lightoutput vele malen beter is geworden.

MvrGr.
Frank
Custom installer

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Robbo

Tis natuurlijk wel zo dat meubelplaat waarschijnlijk meer reflecteert dan dat doek.  Daar heeft Frank wel gelijk in.

Hoe hoog heb je de brightness en contrast staan ?

Je kunt ook eens proberen de freshrate wat lager te zetten.

Grtz,
Rob

J.A.F._Doorhof

Brightness en contrast mogen niets uitmaken, als ze goed staan ingesteld (alle balken van een grayscale ramp zijn te zien), dan kun je die niet hoger/lager zetten.

Refreshrate heeft niet een inmens hoge invloed op light-output.

MvrGr.
Frank
Custom installer