Advies gevraagd: Stille (budget-)HTPC voor o.a. HD

Gestart door Martijn76, juli 19, 2007, 13:22:41

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Micha2

Ik ben er even tussenuit geweest maar ik zie dat het topic lekker doorloopt.

Ik heb ook even de linkjes gelezen en tijdens de kleine break me ingelezen in pc tijd schriften. Hiermee kom ik tot de volgende config. Dit is volgens mij heel goed snel en met alles erop en eraan. Alleen ik zit wel heel erg aan prijs op deze manier en ik weet niet waar ik nog eventueel misschien kan beknibbelen. Waar ik bijvoorbeeld niet helemaal uitkom is het moederbord. Deze is eigenlijk te uitgebreid.

Systeem is voor HD beeld en wordt via coaxiaal op de versterker aangesloten. Geluid en beeld heeft prioriteit, games minder of geen. Dit moederbord heeft dat en prijstechnisch is het niet handig om een minder mobo te kopen en dan een losse geluidskaart. maar zoals een remote op het moederbord en dergelijke heb ik eigenlijk niet nodig. Ik denk dat ik dit volgende week ga bestellen, maar misschien dat jullie nog een laatste kritische blik kunnen werpen. Blijft toch een hele uitgave.

Behuizingen Desktop -
Zalman HD160XT (1 x)€ 599,-

Moederborden Socket 775 -
P5W DH Deluxe (Intel® 975X)€ 169,-

Geheugen DDR2-667 -
2 GB DDR2-667 Kit (2048 MB)€ 79,-

Toetsenborden - -
Remote Keyboard Media Center Edition ()€ 49,-

DVD-reWriters Serial-ATA -
DH-20A1S (20 / 8 / 8 speed)€ 35,-

Grafische kaarten nVidia PCIe -
EN8600GT SILENT/HTDP (256 MB)€ 139,-

Harddisks 3,5 inch SATA -
2x SpinPoint T166 (500 GB)€ 92,-€ 184,-

Voedingen tot 600 Watt -
CMPSU-520HX (520 Watt)€ 99,-

CPUs Socket 775 -
Core™ 2 Duo E6600 (2400 MHz)€ 219,-

Monitoren LCD 20 inch -
SyncMaster 206BW (20 inch)€ 249,-
Mijn website is compleet vernieuwd: http://www.studio-immo.nl

Vigier

Eigenlijk maar 1 vraagje: waarom 600 euro voor een kast? Er zit wel een display op, maar wat kun je met die kast wat je met een "gewone" kast niet kunt? Als je er toch al een losse monitor bij zet en dit ding op je tv aan sluit, dan kun je de instellingen/info bekijken via de monitor en de output op je tv.

En wat is de timing van je geheugen? Matcht de snelheid daarvan ook een beetje?

Micha2

pc kast is eigenlijk gewoon voor de heb. Lekker integreren in ht en dan wil ik geen losse schermen enzo, maar wel mijn geluidsbestanden oproepen en skippen. Ben zo vaak muziek aan het luisteren en dan wil ik geen tv/beamer of los scherm voor hebben. Dus is dit voor mij het geld wel waard. Maar het is zeker duur. Geheugen heb ik eigenlijk niet veel over nagedacht.
Mijn website is compleet vernieuwd: http://www.studio-immo.nl

stoffels

als je hd bestanden wil afspelen verdubbel dan je geheugen, anders heb je zeer veel kans op haperen.

bvhnl

Citaat van: stoffels op augustus  5, 2007, 23:58:15
als je hd bestanden wil afspelen verdubbel dan je geheugen, anders heb je zeer veel kans op haperen.

Hoezo, 2GB is voor mij voldoende (met een ASUS EN8600GT)..
Sony KDL-40W2000, Onkyo AV TX-DS787, Onkyo DVD S535
Quadral Ascent 850, 450, Base
Silverstone GD01-MXR + ASUS EN8600GT SILENT/HDCP
Wii / PS2

Hakker

Citaat van: Micha2 op augustus  5, 2007, 21:36:42
Ik ben er even tussenuit geweest maar ik zie dat het topic lekker doorloopt.

Ik heb ook even de linkjes gelezen en tijdens de kleine break me ingelezen in pc tijd schriften. Hiermee kom ik tot de volgende config. Dit is volgens mij heel goed snel en met alles erop en eraan. Alleen ik zit wel heel erg aan prijs op deze manier en ik weet niet waar ik nog eventueel misschien kan beknibbelen. Waar ik bijvoorbeeld niet helemaal uitkom is het moederbord. Deze is eigenlijk te uitgebreid.

Systeem is voor HD beeld en wordt via coaxiaal op de versterker aangesloten. Geluid en beeld heeft prioriteit, games minder of geen. Dit moederbord heeft dat en prijstechnisch is het niet handig om een minder mobo te kopen en dan een losse geluidskaart. maar zoals een remote op het moederbord en dergelijke heb ik eigenlijk niet nodig. Ik denk dat ik dit volgende week ga bestellen, maar misschien dat jullie nog een laatste kritische blik kunnen werpen. Blijft toch een hele uitgave.

Behuizingen Desktop -
Zalman HD160XT (1 x)€ 599,-

Moederborden Socket 775 -
P5W DH Deluxe (Intel® 975X)€ 169,-

Geheugen DDR2-667 -
2 GB DDR2-667 Kit (2048 MB)€ 79,-

Toetsenborden - -
Remote Keyboard Media Center Edition ()€ 49,-

DVD-reWriters Serial-ATA -
DH-20A1S (20 / 8 / 8 speed)€ 35,-

Grafische kaarten nVidia PCIe -
EN8600GT SILENT/HTDP (256 MB)€ 139,-

Harddisks 3,5 inch SATA -
2x SpinPoint T166 (500 GB)€ 92,-€ 184,-

Voedingen tot 600 Watt -
CMPSU-520HX (520 Watt)€ 99,-

CPUs Socket 775 -
Core™ 2 Duo E6600 (2400 MHz)€ 219,-

Monitoren LCD 20 inch -
SyncMaster 206BW (20 inch)€ 249,-

Zie vorige pagina van de draad voor een goedkope moederbord met meer dan genoeg aansluitingen voor de helft van de prijs. btw een voeding van 520 watt is absoluut niet nodig. Zelfs met booten zal ie niet meer dan 300 watt gebruiken.
Trouwens waarom nog een monitor erbij kopen? je heb al een LCD erin zitten en dan nog een 20" los erbij kopen tenzij je ermee wilt gaan werken wat ik eigenlijk af zou raden als je 1080P wilt gaan draaien. want dan zit je te snel opgescheept met virusscanners ad-ware removers etc en dat doet je performance niet goed kan ik je vertellen.

Als kast is de Origen AE X15e misschien een oplossing die is rond de 350 bieden alleen niet de garantie van een zero dead pixel lcdtje.

Micha2

M.b.t. de monitor zat ik te denken dat het een beetje zonde is om zo'n rap systeempje alleen te gebruiken voor video. Mijn vrouw is bezig als freelance fotograaf en maakt gebruik van mijn mac. En op dit systeem draait photoshop waarschijnlijk prima  ;D

Afwerking van de zalman kast vind ik zelf mooier als de origin (heb ik zelf ook al naar zitten kijken). Vind ik zelf toch wel belangrijk.

Voor moederbord ben ik nu overgestapt op:
Moederborden asus Socket 775 -P5KC (Intel® P35) fsb 1333 mhz
CPUs Socket 775 -Core™ 2 Duo E6750 1333 mhz
Geheugen DDR2-1066 -2 GB DDR2-1066 Kit

mobo en cpu zijn iets goedkoper en hebben een snellere FSB, maar geheugen is weer duurder dus dat compenseerd weer  :)

Mijn website is compleet vernieuwd: http://www.studio-immo.nl

Cage

Als processor kan je ook evt voor de E6750 gaan. Deze is inmiddels goedkoper leverbaar dan de E6600.
[Edit] Ik zie dat je net voor dat ik dit berichtje plaaste al bent over gestapt [/Edit]


Over de kast zou ik nog maar eens goed nadenken. Het ziet er idd leuk uit maar volgens mij gebruik je het nauwlijks.
Ik heb er ook naar zitten kijken, en reacties van mensen gelezen die 'm hebben en eigenlijk geven ze alle maal aan dat ze 'm nauwlijks gebruiken om dat als je film kijkt of muziek luistert dan over hel algemeen vanaf de bank doet. En het schermpje is veel te klein om vanaf de luister/kijk positie te zien. Dus stap je al gauw over naar gebruik van de afstandsbediening icm de TV.

Maar het heeft natuurlijk wel een hoge Wauw-factor. En voor het initiele opstarten van muziek kan het wel handig zijn. Ik vondt dat echter niet opwegen tegen de kosten en heb dus uiteindelijk besloten om het niet te doen.

Voor het meergeld kan je bijv ook een hele rits nieuwe CD's of DVD's kopen. Of bijv de LG HD-DVD/BluRay speler ($400) inbouwen ipv een DVD speler.

Maar uiteindelijk is de beslissing aan jouw. Jij bent de enige die bepaald waar je je geld aan uit wilt geven en wat je belangrijk vindt. :D
:shaun: Arcam avr300 | Oppo BDP-103 | Epson TW-7200 | SqueezeBox Reciever + BOTWS| QNAP TS-119 NAS | Phonar Veritas P6 Edma, C4 Edma, M4 Edma :shaun:

Micha2

dat zowiezo en ach als ik het kan verkopen dat hij ook nog zakelijk gebruikt gaat worden kunnen de kosten al weer wat verantwoord worden. En scherm is klein en dergelijke, maar ik wil gewoon lekker kunnen skippen en zien wat er speelt en dat doe ik nogal frequent dus scherm ga ik wel vaak gebruiken. maar browsen blijft lastig  ;D
Mijn website is compleet vernieuwd: http://www.studio-immo.nl

Raphie

Nog even een puntje van aandacht: de Trust / Microsoft IRDA keyboards werken niet met de IRtrans receiver zoals op de Zalman (en een aantal andere merken)
IRDA doet het maar tot zo'n 20cm voor het oogje ;D

Ik heb dan ook gekozen voor de Logitech DiNovo EDGE, deze is Bluetooth en werkt perfect!

JBL PRX Power!

Cage

Die is idd erg mooi. Maar ook wel stevig aan de prijs.
De Trust is RF dus daar heb je de IRTrans reciever niet voor nodig.

Maar als het budget groot genoeg is zou ik ook voor de EDGE gaan.
:shaun: Arcam avr300 | Oppo BDP-103 | Epson TW-7200 | SqueezeBox Reciever + BOTWS| QNAP TS-119 NAS | Phonar Veritas P6 Edma, C4 Edma, M4 Edma :shaun:

Raphie

Zit er bij de Trust ook een apparte RF receiver dan? want op een Zalman is de IRtrans de RF receiver ;)
JBL PRX Power!

Micha2

IRDA maar 20 cm voor het oogje? Ik wil toch 6mtr ook kunnen werken met het toetsenbord
Mijn website is compleet vernieuwd: http://www.studio-immo.nl

Raphie

het is maar dat je het weet.

Je kan ook de Retail versie van het MCE keyboard kopen (met receiver) maar dan zit je aan € 80,00
+ het feit dat de Zalman MCE remote commando's dubbel uitgevoerd gaan worden ;)

Don't shoot the messenger here...... Ik praat alleen maar uit eigen ervaring. dit heeft mij tot de DiNovo Edge gebracht (tot volle tevredenheid overigens. aangezien dit keyboard tevens m'n PS3 en zometeen m'n XPS 1330 gaat aansturen
JBL PRX Power!

Cage

Citaat van: Raphie op augustus  6, 2007, 10:16:11
Zit er bij de Trust ook een apparte RF receiver dan? want op een Zalman is de IRtrans de RF receiver ;)

Uiteraard zit er een RF reciever bij. Niet elke kast heeft dit al ingebouwd. Dat zou betekenen dat je dan niets aan het toetsenbord zou hebben als er geen RF reciever bij zou zitten.

:shaun: Arcam avr300 | Oppo BDP-103 | Epson TW-7200 | SqueezeBox Reciever + BOTWS| QNAP TS-119 NAS | Phonar Veritas P6 Edma, C4 Edma, M4 Edma :shaun:

Micha2

ik ga ook absoluut niemend neerschieten. ben al lang blij dat ik het nu weet  ;)
Maar ik vind bij de zalman kast trust toch niet echt passen. En edge en dinivo een beetje te iel.

Wat bedoelde je precies met commando's dubbel uitgevoerd?
Mijn website is compleet vernieuwd: http://www.studio-immo.nl

Raphie

het commando verzonden door de Zalman remote wordt dan zowel de de IRtrans receiver, als door de IRDA receiver ontvangen en daardoor dubbel verwerkt. (voor sommige commando's maakt dat niks uit, maar voor andere weer wel ;) )
JBL PRX Power!

Micha2

aha, maar waarschijnlijk zal het zo te configureren wezen dat je voor de remote alleen de IRtrans gebruikt?
Mijn website is compleet vernieuwd: http://www.studio-immo.nl

Cage

Als je de MS-Reciever niet aan sluit. Ja.
Maar zoals Raphie aangeeft, dan werkt het MS toetenbord niet goed.
:shaun: Arcam avr300 | Oppo BDP-103 | Epson TW-7200 | SqueezeBox Reciever + BOTWS| QNAP TS-119 NAS | Phonar Veritas P6 Edma, C4 Edma, M4 Edma :shaun:

Micha2

ik ga maar bestellen en laat ik toetsenbord maar even zitten. Ik denk dat het systeem zo wel prima is en al het andere kan ik ook bij een lokale winkel bestellen. Mocht er iemand nog iets cruciaals fout zien hoor ik dat graag en anders ga ik zo even lekker de creditcard misbruiken
Mijn website is compleet vernieuwd: http://www.studio-immo.nl

Cage

Ik zal mijn toekomstige Systeem ook maar even plaatsen.
Mocht er iemand zijn die hierop wil schieten, graag. Hoe meer info hoe beter.

Behuizing      OrigenAE HTPC X11 V2 ATX No PSU (zwart)                 € 217,50
VideoKaart   Asus GeForce 8600 GT 256MB DDR3 (PCI-e, 2x DVI) EN8600GT SILENT⁄HDCP⁄256M   € 128,50
Geheugen   2x 1GB DDR2 SDRAM PC6400                     € 85,90
Voeding      Be Quiet! Dark Power 530W                     € 94,50
Moederbord   Asus P5B-Plus Vista Edition, iP965 (ATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID)                € 114,45
Processor   Intel Core 2 Duo E6750 (S775, 2x2.66GHz, 4MB, 1333MHz FSB, Boxed)       € 178,95
CPU koeling   Arctic Cooling Freezer 7-PRO Intel                    € 16,95
HardDisk      Samsung 500GB SATA300 16MB FDB, HD501LJ                 € 91,95
TV-Kaart      Hauppauge WinTV-PVR-150 Media Center Kit Retail             € 46,95
DVD-Speler   Samsung SHS203B 20x (Dual-Layer, SATA, Zwart) OEM             € 28,95
Kaart-lezer   All-in-1 USB2.0 High Speed Internal Card Reader, Black            € 6,95
Keyboard/Muis   Logitech Cordless Desktop S 510 (Zwart, Retail)                € 43,95

Totaal prijs: 1072,95

Waar ik nog het meest over twijfel is de DVD brander. Deze moet kwalitatief goed zijn en zo stil mogelijk zijn. Maar hier is maar weinig info over te vinden. Ik zal overigens wel een tooltje gebruiken als Drivespeed, dus de brabnder moet hier wel mee overweg kunnen.

Ik heb voorlopig maar gekozen voor een gewoon wireless keyboard en muis. Als hier hiermee niet voldoende uit de voeten blijk te kunnen dan ga ik nog eens kijken naar het Trust keyboard of de DiNovo Edge.
:shaun: Arcam avr300 | Oppo BDP-103 | Epson TW-7200 | SqueezeBox Reciever + BOTWS| QNAP TS-119 NAS | Phonar Veritas P6 Edma, C4 Edma, M4 Edma :shaun:

Micha2

#96
ook een mooie set, kan je voorlopig wel mee vooruit.

Ik vroeg mij eigenlijk af hoe het zit met de hd geluidsporen van bijvoorbeeld blueray/hddvd.
Het moederbord wat ik neem is Asus P5KC (Retail, FireWire, RAID, Gb-LAN, Sound, ATX)
Welke hetvolgende aan audio biedt
Chip  Realtek ALC883
Uitgangen   
4 x Line-Out
1 x Digital-Out (optisch)
1 x Digital-Out (coaxiaal)
Kanalen  8 x analoog
Surround  Soundchip met HD-Audio

Ik heb op mijn versterker geen hdmi zitten. Maar kan ik straks wel de Digital Plus, Dolby TrueHD en DTS HD High Resolution Audio en DTS HD Master Audio ongecomprimeerd analoog afspelen (digitaal ging geloof ik niet vanwege restricties ivm beveiliging)?

Ik weet niet hoe dit in praktijk werkt?
Mijn website is compleet vernieuwd: http://www.studio-immo.nl

Cage

Met de huidige on-board chip kan dat niet. Deze kunnen namelijk de HD-audio formaten niet decoderen.
Volgens mij zijn er op dit moment nog geen geluids kaarten die dit wel kunnen.

Wil je dit in de toekomst wel kunnen dan zal je tegen die tijd een geluidskaart moeten aanschaffen die wel de HD-audio fomaten kan decoderen.

Surround  Soundchip met HD-Audio heeft voor zover ik weet niets met de HD-audio formaten van DD of DTS te maken, maar gewoon het hogere kwaliteit audio weergave door de Chip. Je moet alleen kijken naar de surroundformaten die ie kan decoderen.
:shaun: Arcam avr300 | Oppo BDP-103 | Epson TW-7200 | SqueezeBox Reciever + BOTWS| QNAP TS-119 NAS | Phonar Veritas P6 Edma, C4 Edma, M4 Edma :shaun:

Hakker

Ik blijf het maar niet snappen waarom men hier elke keer voor 500 watt+ voedingen blijft kiezen.  onder normaal gebruik zal hij met htpc gebeuren zelfs onder load nog geen 30% van de power nodig hebben. Er zitten geen Pentium D's ofzo in met 12 schijven en een GeForce 8800 ultra.

Het enige wat je heb is een grote blok voeding die meer warmte produceert die je ook wel moet afvoeren.

Micha2

dat de hd audio van de mobo er niks mee te maken snap ik. En in de toekomt geluidskaartje erbij prikken is ook niet erg. Maar ik zou verwachten dat bijvoorbeeld vc1 bestanden in powerdvd over analoge uitgangen direct uitgestuurd kunnen worden naar een reciever, en dat harwarematige decordering daar niet veel mee te maken heeft.
Mijn website is compleet vernieuwd: http://www.studio-immo.nl