Advies gevraagd: Stille (budget-)HTPC voor o.a. HD

Gestart door Martijn76, juli 19, 2007, 13:22:41

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Micha2

oke dan neem ik wel een kleinere pffff heb je een suggestie  ;)
Mijn website is compleet vernieuwd: http://www.studio-immo.nl

Hakker

#101
qua merken Zalman, Tagan, Nexus watt range van 350-400

zolang het maar geen troep merken zijn... meestal wel te herkennen als 400 watt voeding voor 30 euro ;)

Micha2

ik denk deze dan
De zalman ZM460B-APS voeding is net zo goed als voedingen die een ATX bouwvorm hebben. De voeding bevat onder andere 20+4 pin connectors, ATX 12V 4+4 pin CPU stroomconnectors voor single of dual CPU systemen, 6 pin PCI Express stroomconnector voor de "snelle" gebruikers. 2 kanalen van 12V stroom (één voor moederbord componenten en één voor randapparatuur) en een 120mm koeler met een automatische regeling van de fansnelheid voor een ultra stille werking.
Mijn website is compleet vernieuwd: http://www.studio-immo.nl

Raphie

ga in zo'n Zalman behuizing gewoon lekker voor een TAGAN Easycon, mooie stille fan aan de onderkant welke in de Zalman naar buiten blaast en modulaire connectoren, dus geen overbodige kabels in je PC ;)
JBL PRX Power!

Micha2

nou op goed vertrouwen heb ik hem erbij gezet
Mijn website is compleet vernieuwd: http://www.studio-immo.nl

Cage

#105
Citaat van: Hakker op augustus  6, 2007, 12:13:05
Ik blijf het maar niet snappen waarom men hier elke keer voor 500 watt+ voedingen blijft kiezen.  onder normaal gebruik zal hij met htpc gebeuren zelfs onder load nog geen 30% van de power nodig hebben. Er zitten geen Pentium D's ofzo in met 12 schijven en een GeForce 8800 ultra.

Het enige wat je heb is een grote blok voeding die meer warmte produceert die je ook wel moet afvoeren.

Ik heb volgens mij ooit ergens op dit forum gelezen dat het voordeel van een zwaardere voeding is dat deze stabieler presteert omdat deze dan minder zwaar belast wordt.
Daarnaast zal ik mijn PC niet enkel als HTPC gaan gebruiken en wil ik in de toekomst de schijf capaciteit kunnen uitbreiden.

Maar als iemand mij kan overtuigen dat bovenstaande redenen geen redenen zijn voor een 530W voeding dan zal ik voor de 430W variant van de voeding kiezen.

De modulaire connectoren zijn ook reden dat ik voor de Be Quiet! Dark Power PRO heb gekozen.
:shaun: Arcam avr300 | Oppo BDP-103 | Epson TW-7200 | SqueezeBox Reciever + BOTWS| QNAP TS-119 NAS | Phonar Veritas P6 Edma, C4 Edma, M4 Edma :shaun:

PjotrrrNL

#106
...(nieuw topic gestart)...

Martijn76


PjotrrrNL

Zo was het niet bedoelt, had de vraag eerst hier gesteld.
Nieuw topic specifiek op videokaart leek me echter duidelijker, helaas is het niet mogelijk een post dan geheel te verwijderen...

Martijn76

Ik weet 't, was eigenlijk ook niet echt gekscherend bedoeld hoor :) Interessant topic in ieder geval, op zich ook wel terzake in dit topic hoor... als je door een rel. duurdere een rel. goedkopere CPU kan aanschaffen zodat de totale kosten lager zijn, dan komt dit 't budget-gehalte wel ten goede !

PjotrrrNL

#110
En dan nu de hamvraag...
Met welke (lage) processor(snelheid) kan je nog net x264/mkv files in 1080p afspelen met de hardwareondersteuning van een 8600GT kaart.
Ervaringen???

BOUBOU

Citaat van: Cage op augustus  6, 2007, 13:05:44
Ik heb volgens mij ooit ergens op dit forum gelezen dat het voordeel van een zwaardere voeding is dat deze stabieler presteert omdat deze dan minder zwaar belast wordt.
Daarnaast zal ik mijn PC niet enkel als HTPC gaan gebruiken en wil ik in de toekomst de schijf capaciteit kunnen uitbreiden.

Maar als iemand mij kan overtuigen dat bovenstaande redenen geen redenen zijn voor een 530W voeding dan zal ik voor de 430W variant van de voeding kiezen.

De modulaire connectoren zijn ook reden dat ik voor de Be Quiet! Dark Power PRO heb gekozen.

Volgens mij wordt het redement van een voeding hoger naarmate je hem zwaarder belast.
Een voeding van 500watt nemen voor een systeem dat maar 200 nodig lijkt mij in deze niet verstandig.


MvGr. BOUBOU
Marantz SR7300--NAIM NAP-175--3x NAIM NAP-150--NAIM NAP-250--Wadia 6 CD--Mission E83 front--Sonus Faber Solo center--Sonus Faber Concertino rear--Klipsch THX5002L Atmos--Aurasound NS-15 zelfbouwsub--SVS PB2000 sub

Erik

Mijn voeding levert 220watt maar heeft een 80% rendement en is retestabiel, terwijl de onderdelen toch best wat lusten dus of 500 watt nou een "must" is.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

bvhnl

Citaat van: Cage op augustus  6, 2007, 11:30:13
Ik zal mijn toekomstige Systeem ook maar even plaatsen.
Mocht er iemand zijn die hierop wil schieten, graag. Hoe meer info hoe beter.

Behuizing      OrigenAE HTPC X11 V2 ATX No PSU (zwart)                 € 217,50
VideoKaart   Asus GeForce 8600 GT 256MB DDR3 (PCI-e, 2x DVI) EN8600GT SILENT⁄HDCP⁄256M   € 128,50
Geheugen   2x 1GB DDR2 SDRAM PC6400                     € 85,90
Voeding      Be Quiet! Dark Power 530W                     € 94,50
Moederbord   Asus P5B-Plus Vista Edition, iP965 (ATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID)                € 114,45
Processor   Intel Core 2 Duo E6750 (S775, 2x2.66GHz, 4MB, 1333MHz FSB, Boxed)       € 178,95
CPU koeling   Arctic Cooling Freezer 7-PRO Intel                    € 16,95
HardDisk      Samsung 500GB SATA300 16MB FDB, HD501LJ                 € 91,95
TV-Kaart      Hauppauge WinTV-PVR-150 Media Center Kit Retail             € 46,95
DVD-Speler   Samsung SHS203B 20x (Dual-Layer, SATA, Zwart) OEM             € 28,95
Kaart-lezer   All-in-1 USB2.0 High Speed Internal Card Reader, Black            € 6,95
Keyboard/Muis   Logitech Cordless Desktop S 510 (Zwart, Retail)                € 43,95

Totaal prijs: 1072,95

Waar ik nog het meest over twijfel is de DVD brander. Deze moet kwalitatief goed zijn en zo stil mogelijk zijn. Maar hier is maar weinig info over te vinden. Ik zal overigens wel een tooltje gebruiken als Drivespeed, dus de brabnder moet hier wel mee overweg kunnen.

Ik heb voorlopig maar gekozen voor een gewoon wireless keyboard en muis. Als hier hiermee niet voldoende uit de voeten blijk te kunnen dan ga ik nog eens kijken naar het Trust keyboard of de DiNovo Edge.

Bar weinig op aan te merken :)
Het enige puntje is, neem gewoon dat Trust keyboard, die 30,= kan er dan ook wel vanaf, niet?

Je kan ook 160,= meer uittgeven en de Pioneer  BDC-202 nemen, heb je direct Blu Ray!
Sony KDL-40W2000, Onkyo AV TX-DS787, Onkyo DVD S535
Quadral Ascent 850, 450, Base
Silverstone GD01-MXR + ASUS EN8600GT SILENT/HDCP
Wii / PS2

Martijn76

Vanuit een budgetsituatie ben ik geneigd om voor de setup te gaan met AMD en HDMI op het moederbord, echter zijn de laatste paar sets allemaal uitgerust met inmiddels de bekende 8600GT en de Core2Duo... en wat minder budget-vriendelijke oplossing, maar wellicht wel de meerprijs waard...

Kunnen jullie aangeven waarom je voor deze componenten gaan ipv de AMD en onboard-video? Ik snap dat je met de 8600gt op zich goed voor de toekomst (en steeds meer de huidige) standaarden voorbereid bent, maar in hoe verre heeft dat meerwaarde als je geen full-HD TV (en dus ook dat materiaal) (nog) niet kan bekijken?

Ik kan me voorstellen dat m'n eerstvolgende TV nog geen full-HD exemplaar is nml. (aangezien die van Pioneer nog moeilijk betaalbaar zijn met mijn inkomsten ;))

Heeft 't in dat geval zin om nu een stapje 'minder' te gaan en dan zo dadelijk gewoon een goede videokaart bij te prikken?

PjotrrrNL

Mijn budgetoplossing, samen nog geen 240 euro:
        
- AMD CPU Athlon 64 X2 4000+ 65 Watt 2.10 GHz, 1000 MHz, 2x 512kB
- GigaByte Moederbord GA-MA69G-S3H
- Kingston ValueRam Dual Channel 2048 MB, PC5300, 667 MHz, 5, Non-ECC, Kit Of 2

Kast/voeding, harde schijf en DVD heb ik nog wel, moet ruim voldoende zijn voor het afspelen van 720p rips, plasma en projector zijn hier ook 'maar' 720p.
Kan later altijd nog een 8600GT op ipv de x1250 onboard graphics.
Voor een later aan te schaffen Blu-Ray speler/DVD brander zijn de specs van het mobo echter voldoende.

Na wat research lijkt dit het meest interessante mobo met de AMD 690 chipset waarvan de genoemde onboard graphics ook hardwareversnelling voor video biedt.
In mijn kast is ruimte voor dit full ATX mobo wat ook nog goed is te overklokken indien gewenst.
En de GA-MA69G-S3H (en zijn microATX broertje GA-MA69G-S2H) hebben SPDIF optical out en dat zit ook niet op de meeste AMD 690 mobo's...

PC staat hier verstopt en onhoorbaar in de meterkast en hangt verder alleen aan een monitor in de zithoek en aan de projector.  ;D


http://www.overclockersclub.com/reviews/giga_69g/5.htm
http://www.ocworkbench.com/2007/gigabyte/ga-ma69g-s3h/b9.htm

Cage

Door de storing van gisteren zijn een 2-tal van mijn post hier verdwenen, maar dat mag de pret niet drukken.
Ik heb inmiddels de volgende setup besteld en wacht nu op levering.

Behuizing      OrigenAE HTPC X11 V2 ATX No PSU (zwart)                 € 217,50
VideoKaart   Asus GeForce 8600 GT 256MB DDR3 (PCI-e, 2x DVI) EN8600GT SILENT⁄HDCP⁄256M   € 119,00
Geheugen   2x 1GB DDR2 SDRAM PC6400                     € 85,90
Voeding      Be Quiet! Dark Power 430W                     € 81,00
Moederbord   Asus P5B-Plus Vista Edition, iP965 (ATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID)                € 114,45
Processor   Intel Core 2 Duo E6750 (S775, 2x2.66GHz, 4MB, 1333MHz FSB, Boxed)       € 178,95
CPU koeling   Arctic Cooling Freezer 7-PRO Intel                    € 16,95
HardDisk      Samsung 500GB SATA300 16MB FDB, HD501LJ                 € 91,95
TV-Kaart      Hauppauge WinTV-PVR-150                 € 58,00
DVD-Speler   Samsung SHS203B 20x (Dual-Layer, SATA, Zwart) OEM             € 28,95
Kaart-lezer   All-in-1 USB2.0 High Speed Internal Card Reader, Black            € 6,95
Keyboard/Muis   Logitech Cordless Desktop S 510 (Zwart, Retail)                € 43,95

De configuratie is vrijwel gelijk aan die in mijn eerdere (verdwenen) post. Alleen ben ik ipv de 530W voeding voor de 430W voeding gegaan.
Helaas was toen ik ging bestellen de behuizing net niet meer op voorraad dus ni duurt de levering wat langer 6-10 dagen. Ik had gehoopt van het weekend de boel in elkaar te zetten maar helaas moet ik nog wat langer wachten.
:shaun: Arcam avr300 | Oppo BDP-103 | Epson TW-7200 | SqueezeBox Reciever + BOTWS| QNAP TS-119 NAS | Phonar Veritas P6 Edma, C4 Edma, M4 Edma :shaun:

Abracadaver

Citaat van: Micha2 op augustus  5, 2007, 23:50:25
pc kast is eigenlijk gewoon voor de heb. Lekker integreren in ht en dan wil ik geen losse schermen enzo, maar wel mijn geluidsbestanden oproepen en skippen. Ben zo vaak muziek aan het luisteren en dan wil ik geen tv/beamer of los scherm voor hebben. Dus is dit voor mij het geld wel waard. Maar het is zeker duur. Geheugen heb ik eigenlijk niet veel over nagedacht.

Ik heb de zalman 160XT als kast en hij is inderdaad schitterend en ook redelijk goed stil te krijgen. Maar houd er wel rekening mee dat niet elke front end een touchscreen goed ondersteunt. Tot nu toe is wat mij betreft Xlobby de enige die echt goed bruikbaar is.
Mediaportal & MCE hebben nog steeds geen echt handige touchscreen skins.

Oh ja als voeding heb ik een seasonic. Ook zeker een aanrader als het om stilte gaat.

Micha2

ik was eigenlijk van plan om alleen vista ultimate te draaien. ik neem aan dat de touchsreen daarin wel werkt, samen met powerdvd. Ik neem aan dat alle codecs voor de hd codecs allemaal wel werken binnen dit. Of denk ik nu te simpel?

Ik ben wel heel erg benieuwd naar de kast. Ik hoop dat het het geld waard is.
Mijn website is compleet vernieuwd: http://www.studio-immo.nl

Hanky Panky

#119
Citaat van: Micha2 op augustus  9, 2007, 15:17:48
ik was eigenlijk van plan om alleen vista ultimate te draaien. ik neem aan dat de touchsreen daarin wel werkt, samen met powerdvd. Ik neem aan dat alle codecs voor de hd codecs allemaal wel werken binnen dit. Of denk ik nu te simpel?

Ik ben wel heel erg benieuwd naar de kast. Ik hoop dat het het geld waard is.

Ja, je denkt te simpel. Het is toch altijd weer een kwestie van trial & error om de drivers en de verschillende codecs op één lijn te krijgen. Lees maar eens na op dit forum hoe mensen ruzie hebben met de resolutie instellingen, codecs, GPU drivers etc etc.

Neem nu dit forum wat Raphie onlangs startte: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=62963.0

Als je mazzel hebt gaat alles in 1 keer goed maar de praktijk leert dat die mazzel nooit jezelf maar altijd een ander ten deel valt  ;D
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

Micha2

ach ik weet het ook wel. Ik ben zelf enorme fan van xbox xbmc. Daar draai ik nu al zo'n 2,5 mee. En het is elke keer weer spelen en updaten en zoeker en weet ik veel wat. En dat hoort er ook een beetje bij. Is eigenlijk ook wel een beetje leuk. Behalve als je 10 mensen hebt uitgenodigt voor die ene film die nog niet in de bios draait en welke jij foutloos op de beamer wilde hebben  ;D

Maar ook daar zal ik straks wel handigheid in krijgen.
Mijn website is compleet vernieuwd: http://www.studio-immo.nl

donaldk

Ja, voor een dergelijke voorstelling moet je de dag ervoor even repeteren.

Deleted member

De PC voor voor m'n vader heb ik gisteren besteld, dit is het uiteindelijk geworden:

Samsung SpinPoint T166 500GB, 7200rpm, 16MB,SATAII
Samsung SH-S203B 20x8x16x DVDRW, Zwart, SATA, Bulk
Asus EN8600 GT Silent 256MB, 2xDVI, HDTVo, PCIe
Asus P5K, S775, iP35, 4xDDR2, ATX
Kingston DChannel 2GB Kit, 2x1GB DDR2 PC2-6400
Intel Core 2 Duo E6750 2.66GHz, 1333MHz, S775, Box
Zalman ZM460B-APS Ultra Quiet voeding 460Watt
Zalman HD160XT HTPC Case, 7"TouchScreen, Zilver

Micha2

als of jouw config naast de mijne hebt gelegen. Iets ander mobo en koeling. Als meerder mensen zoiets gaan kopen zal dat van mij waarschijnlijk ook wel gaan werken.
Mijn website is compleet vernieuwd: http://www.studio-immo.nl

Martijn76

Ziet er goed uit allemaal :)...

Kan iemand mij zeggen waarom voor een Intel core2duo te gaan ipv AMD x2 ? en evt. een 8600GT ipv onboard-video met hdmi met (zo zeggen ze) 1080p-capabilities.

Dit aangezien ik waarschijnlijk de aankomende 1,5-2 jaar maar beperkt gebruik zal maken van 1080p-materiaal (om het simpele feit dat mijn TV het niet ondersteunt).

Op zich vind ik 't niet erg om 2 á 300 euro meer uit te geven, maar 't moet wel zinvol zijn natuurlijk :)