Shootout CD loopwerk vs. PC based audio streaming bij pburmie

Gestart door pburmie, juli 2, 2007, 15:20:52

Vorige topic - Volgende topic

1975DCS

Hoi,

Ik heb zojuist de gehele topic gelezen en vind 'm reuze interessant!

Dus als ik het goed heb begrepen was er met analoog aangesloten maar zeer weinig verschil tussen de Transporter en de Burmester?
En zelfs digitaal aangesloten via de DAC van de Burmester ook? Maar digitaal aangesloten staan ze beide wel ruim boven de Sonos? En staat de Transporter dus analoog aangesloten boven de Sonos die digitaal is aangesloten?

Kan ik hieruit concluderen dat de Transporter op mijn DAC (Accuphase DAC-20 steekkaart in E-308 versterker) niet veel beter (of misschien wel slechter?) zou kunnen klinken dan dat deze analoog wordt aangesloten?

Iemand overigens ervaring met de Cullen gemodificeerde Sonos ZP-90, die specifiek voor een beter SPDIF signaal is ontworpen? Of de Bolder Squeezebox, die zowel met digitale en/of analoge modificaties is te verkrijgen?

Daniël

pburmie

Hee Daniël,

Ik dacht dat dit topic inmiddels "uitgestorven" was, maar zie hier.
Het is en blijft moeilijk om in absolute termen aan te geven of het een beter is dan het ander. Uit de beide shootouts die ik bij mij thuis heb gehouden is onomstotelijk vastgesteld dat de Sonos ZP80 in een rechtstreeks "duel" gewoon tekort schiet. Niets ten nadele van de Sonos, want qua gemak en betrouwbaarheid is nauwelijks iets beters te vinden, maar hij levert geen audiofiele prestaties.

Thans heb ik een kleine barebone PC opgenomen in mijn set waarop Windows Vista draait en Foobar2000 als audio player. In de barebone zit een Agrippa geluidskaart die door Foobar middels WASAPI drivers wordt aangestuurd voor een bitperfect datastroom die de zogenaamde "shared mode" audiomixer in Windows volledig omzeilt. De WASAPI driver levert aan de SPDIF coax uitgang een bitperfect datastroom af die vervolgens door mijn Apogee MiniDAC wordt omgezet in een analoog signaal. Dit gaat dan vervolgens via XLR de Burmester in. Resultaat: niet van een CD meer te onderscheiden. Dit combo heeft het bij mijn hifi dealer te Haarlem opgenomen met conventionele CD spelers tot Euro 3.000,= en kwam overduidelijk als winnaar uit de bus. Ook dit is natuurlijk weer geen absolute conclusie, want die zijn er gewoon op dit vlak niet echt te maken, maar ik ben met deze oplossing thuis meer dan gelukkig en tevreden. Een kleine laptopje op schoot (zoals de ASUS EEEPC) met een Remote Desktop connectie met de barebone in het audiorack en ik hoef mijn stoel niet uit. Toegegeven: het gebruiksgemak van de Sonos remote blijft voor mij onovertroffen, maar met zijn klein laptopje kom je een aardig eind.
Voor het echte luisteren gaat de barebone aan en als er visite is dan lekker een playlist aanzetten via de Sonos: "the best of both worlds".

Cheers,
Peter
Sonos - Quadral Vulkan - Pioneer - Nordost

audiotic

Dag Daniel,

Ik kan alleen maar zeggen dat mijn Transporter, gevoed met CD (44.1 kHZ / 16 bit) vanaf de PC en helemaal met HD materiaal (96 KHz / 24 bit) minstens gelijkwaardig, zoniet beter klinkt dan mijn Marantz DV8400 vMedevoort. Enkel met SACD is die nog beter. Het gebruiksgemak is werkeijk geweldig, en nodigt echt uit tot nog meer luisteren, heen en weer gaan tussen muziek, nieuwe dingen ontdekken... In een zin - de Transporter was mijn beste aanschaf op audiogebied ooit.

Voor meer details - mail me.

Evert
MacMini 650+GB LossLess -> SlimDevices Transporter & Marantz DV8400 VanMedevoort Mod. & Nakamichi ZX7 -> HK AVR 8500 + HK PA2200 SE -> 6 x 780SE, 78C & 2 x REL Strata III

pburmie

Citaat van: 1975DCS op januari 21, 2009, 16:50:14
Hoi,

Ik heb zojuist de gehele topic gelezen en vind 'm reuze interessant!

Dus als ik het goed heb begrepen was er met analoog aangesloten maar zeer weinig verschil tussen de Transporter en de Burmester?
En zelfs digitaal aangesloten via de DAC van de Burmester ook? Maar digitaal aangesloten staan ze beide wel ruim boven de Sonos? En staat de Transporter dus analoog aangesloten boven de Sonos die digitaal is aangesloten?

Kan ik hieruit concluderen dat de Transporter op mijn DAC (Accuphase DAC-20 steekkaart in E-308 versterker) niet veel beter (of misschien wel slechter?) zou kunnen klinken dan dat deze analoog wordt aangesloten?

Iemand overigens ervaring met de Cullen gemodificeerde Sonos ZP-90, die specifiek voor een beter SPDIF signaal is ontworpen? Of de Bolder Squeezebox, die zowel met digitale en/of analoge modificaties is te verkrijgen?

Daniël

Al surfend in diverse buitenlandse fora kwam ik gisterenavond iets interessants tegen: door meerdere gebruikers werd beweerd dat de ZP80/90 wel degelijk een bitperfect signaal leveren op de digitale uitgang, MITS de ZP80/90 is ingesteld op "FIXED" en NIET op "VARIABLE" (uitgangsniveau). Dit kan eenvoudig worden getest door een DTS audiostream af te laten spelen op de ZP en de digitale uitgang van de ZP te verbinden met de digitale ingang van een AV receiver/versterker. Op het display van de AVR moet dan het "DTS" symbool oplichten. Als de datastroom namelijk niet bitperfect wordt aangeleverd dan kan de AVR er niks mee.

Je begrijpt dat mijn nieuwsgierigheid was gewekt en heb ik de proef op de som genomen: de ZP via coax gekoppeld aan mijn 540R3 van Cambridge; een DTS audiobestand geript en....................inderdaad de DTS indicator lichtte op. Ik heb tot nog toe mijn ZP80 altijd op "VARIABLE" gehad om gebruik te maken van de ReplayGain tags voor volume aanpassing. In deze topic heb ik eerder beschreven dat mijn ZP100 (analoog verbonden) beter klonk dan mijn ZP80 (digitaal verbonden met de Apogee MiniDAC). Aangezien de ZP80 van nature een hoger uitgangsniveau levert dan de ZP100 heb ik in die test de volumeknop van de ZP80 op ongeveer 75% gezet zodat eenzelfde track op zowel de ZP100 als ZP80 even hard klonk na omschakeling op de versterker. Aangezien hiermee het signaal op de coax uitgang NIET bitperfect werd aangeleverd, zou kunnen verklaren waarom de ZP100 er beter uitkwam. Ik ga vandaag diezelfde test nog eens doen maar dan met de ZP80 op "FIXED", waarbij ik het uitgangsniveau op de Burmester aanpas zodat beiden even hard klinken. Ben benieuwd hoe dat uitpakt. Gisterenavond laat heb ik nog wel geluisterd naar mijn Vista barebone (met Foobar2000 WASAPI driver voor bitperfect uitsturing van de coax uitgang op de Agrippa geluidskaart) in vergelijking met mijn ZP80 nu ingesteld op "FIXED". Beiden via dezelfde Apogee MiniDAC en ik kon geen verschil meer horen, terwijl dat er eerder wel was en dus de reden om een dergelijke barebone oplossing neer te zetten.

Hiermee wil ik uiteraad geenszins in absolute termen beweren dat mijn ZP80 nu opeens gelijkwaardig zal klinken als een Transporter. Voor een eerlijk vergelijk zou ik over een Transporter moeten beschikken en deze met zijn digitale uitgang verbinden met de Apogee MiniDAC. Dan is in ieder geval het DAC gedeelte identiek. Lijkt me op zich best een aardige test.

Cheers,
Peter

)p(

Citaat van: pburmie op januari 22, 2009, 10:47:38
Gisterenavond laat heb ik nog wel geluisterd naar mijn Vista barebone (met Foobar2000 WASAPI driver voor bitperfect uitsturing van de coax uitgang op de Agrippa geluidskaart) in vergelijking met mijn ZP80 nu ingesteld op "FIXED". Beiden via dezelfde Apogee MiniDAC en ik kon geen verschil meer horen, terwijl dat er eerder wel was en dus de reden om een dergelijke barebone oplossing neer te zetten.

Hiermee wil ik uiteraad geenszins in absolute termen beweren dat mijn ZP80 nu opeens gelijkwaardig zal klinken als een Transporter. Voor een eerlijk vergelijk zou ik over een Transporter moeten beschikken en deze met zijn digitale uitgang verbinden met de Apogee MiniDAC. Dan is in ieder geval het DAC gedeelte identiek. Lijkt me op zich best een aardige test.

Cheers,
Peter

Wow Peter dat is mooi zeg, dan heb je geluid waar je al tevreden mee was en je favoriete gui  :)

Ik verwacht geen of nauwelijks verschil tussen de transporter en de zp80 bitperfect. Als ik hier op mijn Tact de transporter sync met mijn sb3 kan je naadloos heen en weer switchen en dat hoor je totaal niet...maar ik heb natuurlijk niet zo'n mooie speakers als jij ;)

peter

pburmie

Citaat van: )p( op januari 22, 2009, 11:04:20
Wow Peter dat is mooi zeg, dan heb je geluid waar je al tevreden mee was en je favoriete gui  :)

Ik verwacht geen of nauwelijks verschil tussen de transporter en de zp80 bitperfect. Als ik hier op mijn Tact de transporter sync met mijn sb3 kan je naadloos heen en weer switchen en dat hoor je totaal niet...maar ik heb natuurlijk niet zo'n mooie speakers als jij ;)

peter

Hee, das lang geleden zeg, alles goed over there?

Tja, en dat eigenlijk geheel uit onverwachte hoek. Zo zie je maar weer, had ik enige tijd geleden bijna die Sonos de deur uit gedaan zeg. En je hebt helemaal gelijk, de GUI blijft mijn favoriet. Er staan thans bijna 37.000 tracks op mijn NAS en de snelheid waarmee ik hier doorheen kan bladeren blijft uitstekend. Ooit met Media Player geprobeerd, maar na zo'n 5.000 tracks wordt het allemaal heel erg traag. Overigens gaat het met Foobar2000 wel lekker snel, maar ik weet nu niet of ik dat langer blijf gebruiken door deze ontwikkeling.

Cheers,
Peter

)p(

Citaat van: pburmie op januari 22, 2009, 11:21:31
Hee, das lang geleden zeg, alles goed over there?

Tja, en dat eigenlijk geheel uit onverwachte hoek. Zo zie je maar weer, had ik enige tijd geleden bijna die Sonos de deur uit gedaan zeg. En je hebt helemaal gelijk, de GUI blijft mijn favoriet. Er staan thans bijna 37.000 tracks op mijn NAS en de snelheid waarmee ik hier doorheen kan bladeren blijft uitstekend. Ooit met Media Player geprobeerd, maar na zo'n 5.000 tracks wordt het allemaal heel erg traag. Overigens gaat het met Foobar2000 wel lekker snel, maar ik weet nu niet of ik dat langer blijf gebruiken door deze ontwikkeling.

Cheers,
Peter

Yu,p alles goed hier!  8) Ook niets verandert in de set,  nog steeds drc > sb3 > tact m2150 > kef xq5 en Nokia n800 als controller, en ook nog altijd helemaal tevreden ermee :)

Waar je nog eens naar kan kijken er is nu een mooie native app van Sonos zelf voor de iphone/itouch. Daar heb ik een avondje bij iemand mee gespeeld en die oplossing vond ik persoonlijk nog een stuk prettiger werken dan de Sonos controller.

peter

pburmie

Citaat van: )p( op januari 22, 2009, 11:28:40
Yu,p alles goed hier!  8) Ook niets verandert in de set,  nog steeds drc > sb3 > tact m2150 > kef xq5 en Nokia n800 als controller, en ook nog altijd helemaal tevreden ermee :)

Das mooi, houden zo zou ik zeggen.

Citaat van: )p( op januari 22, 2009, 11:28:40Waar je nog eens naar kan kijken er is nu een mooie native app van Sonos zelf voor de iphone/itouch. Daar heb ik een avondje bij iemand mee gespeeld en die oplossing vond ik persoonlijk nog een stuk prettiger werken dan de Sonos controller.

peter

Thanks, ga ik zeker bekijken, maar dan eerst een iPhone aanschafen........ ;D
By the way, denk je dat die oplossing ook met een grote verzameling nog leker snel blijft werken?

Keep you posted,
Peter

)p(

Citaat van: pburmie op januari 22, 2009, 11:43:36

Thanks, ga ik zeker bekijken, maar dan eerst een iPhone aanschafen........ ;D
By the way, denk je dat die oplossing ook met een grote verzameling nog leker snel blijft werken?

Keep you posted,
Peter

Kan ook met een itouch ;)

Zijn online verzameling was nog niet zo groot..durf ik dus niet te zeggen. Ik weet niet hoe de Sonos app werkt. De native apps voor squeezecenter cashen een locale database. Ik heb een weekje ipeng op een itouch van mijn neefje hier uitgeprobeerd en dat werkte op zich goed met ongeveer 2000 albums. Alleen voor klassiek vond ik het niet zo handig als mijn huidige oplossing.

peter

advr

kun je met de Itouch ook met Squeezecenter goed uit de voeten?
ik heb een Nokia N810 tablet geprobeerd maar die is langzamer dan via mijn Tytn I. :tounge:
SET 300B (Hashimoto trafo's), Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Urika, Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords,  Nessie Vinylmaster, dac/streamer TDA1541A

)p(

Citaat van: advr op januari 22, 2009, 13:52:15
kun je met de Itouch ook met Squeezecenter goed uit de voeten?
ik heb een Nokia N810 tablet geprobeerd maar die is langzamer dan via mijn Tytn I. :tounge:

Yup er zijn zelfs al 3 native apps voor de itouch.
Ik gebruik de n800 met remote desktop en meestal met jriver mediacenter als de gui.

peter

advr

dan toch maar eens naar een Itouch  kijken :D

iemand eentje in de aanbieding O0
SET 300B (Hashimoto trafo's), Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Urika, Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords,  Nessie Vinylmaster, dac/streamer TDA1541A

pburmie

Citaat van: )p( op januari 22, 2009, 11:59:15
Kan ook met een itouch ;)

Zijn online verzameling was nog niet zo groot..durf ik dus niet te zeggen. Ik weet niet hoe de Sonos app werkt. De native apps voor squeezecenter cashen een locale database. Ik heb een weekje ipeng op een itouch van mijn neefje hier uitgeprobeerd en dat werkte op zich goed met ongeveer 2000 albums. Alleen voor klassiek vond ik het niet zo handig als mijn huidige oplossing.

peter

Hee Peter,

Vanmiddag een iPod Touch aangeschaft en natuurlijk meteen de Sonos app gedownload. In een woord: WAAAANZINNIG !!!!
Met het grootste gemak blader ik door 37.000 tracks en van enige vertraging geen spoor. Zoeken en selecteren gaat zelfs nog makkelijker dan met de CR100. Even de iPod aan je WiFi koppelen, app starten, iPod aan Sonos koppelen en that's it. Alle handelingen bij elkaar duurden nog geen minuut. Gewoon super! Bedankt voor de tip. Minuscuul klein minpuntje: de Sonos app voor iPod is alleen nog in het Engels, maar dat is dan ook alles en voor mij eigenlijk geen echt minpuntje. Album art en track info zien er zeer gelikt uit op de iPod.  ;)

Thanks en goed weekend,
Peter

)p(

O0

Ja de geliktheid van de apple gui is gewoon super...en geweldig dat hij ook nog lekker snel werkt voor je!  :)

peter

advr

pburmie

Citaat van: advr op januari 24, 2009, 21:55:12
doet de Itouch het ook zo snel met Squeezecenter?

Geen idee, heb geen ervaring met de Squeezebox/center e.d.
Overigens lijkt het me puur afhankelijk hoe de applicatie is geschreven en hoe en waar het streaming systeem de database opslaat en benaderd. Bij Sonos gaat dat blijkbaar HEEL erg efficient. Zelfs het zoeken op basis van zoektermen levert echt binnen 1-2 seconden resultaat. En bij 37.000 tracks vind ik dat een zeer behoorlijke prestatie.

Aan de iTouch zelf zal het in ieder geval niet liggen!  ;D

)p(

Citaat van: advr op januari 24, 2009, 21:55:12
doet de Itouch het ook zo snel met Squeezecenter?

De eerste keer dat je ipeng opstart cashed de app je library...hij is dan een beetje traag daarna lekker snel.

Squidgy maakt eerst de database aan voor je ermee kan werken. Zelf niet geprobeerd.

Verder is er squeemote. Geen idee hoe die werkt.

http://slimdevices.com/dev_third_party.html#iphone

peter

advr

Citaat van: )p( op januari 25, 2009, 08:01:19
De eerste keer dat je ipeng opstart cashed de app je library...hij is dan een beetje traag daarna lekker snel.

Squidgy maakt eerst de database aan voor je ermee kan werken. Zelf niet geprobeerd.

peter

dank voor de uitleg... ik ga serieus overwegen er eentje aan te schaffen :tounge:

pburmie

Voor de iTunes gebruikers: de iPod Touch kan middels de gratis Remote app van Apple iedere PC waarop iTunes draait remote bedienen. In feite heb je dan een soort iTunes afstandsbediening met een zeer fraai grafisch display waarmee je door je playlists en gehele library kunt zoeken. De PC of Mac waarop iTunes draait koppel je aan je geluidsinstallatie en daarna gebruik je de iTouch als remote. Let op: dit is geen Remote Desktop toepassing en je kan er dus ook niet je gehele PC of Mac mee bedienen, maar uitsluitend iTunes. Album art e.d. worden netjes op de iTouch afgebeeld alsmede alle overige instellingen die je bij de hand zou moeten hebben. De iTouch wordt middels een 4 cijferige pincode (via WiFi) gekoppelt met de PC waarop de iTunes bitbliotheek wordt bijgehouden. Werkt uitstekend. Bovendien kan je de iTouch ook koppelen met bibliotheken die op andere iTunes PC's zijn opgeslagen.

Er worden dus geen audio tracks op de iTouch zelf opgeslagen met deze methode. Er wordt alleen een remote verbinding tot stand gebracht met de bibliotheek van een in het netwerk aanwezige iTunes PC of Mac (of meerdere indien noodzakelijk). Je kan dus met de "goedkoopste" iTouch (8GB) volstaan in dit geval.

Overigens is er ook een RDM+ remote desktop app te krijgen voor de iTouch waarmee er wel een volledige Remote Desktop verbinding (RDP) kan worden gemaakt met een andere PC. Op die PC moet een client worden geinstalleerd en op de iTouch moet je een webadres gebruiken in de Safari browser om verbinding te leggen met de PC. E.e.a. staat beschreven op de site van rdmplus (http://www.rdmplus.com).

Cheers,
Peter

Durk

zijn er naast Itunes ook andere muziekspelers (software) die zijn te bedienen met de Iphone/Itouch?
HT-set : Integra- Chord- Sonus Faber - Nordost
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=68749

garmtz

Ja, Sonos en Slimserver (Squeezebox). En met Plugplayer iedere mogelijk UPnP applicatie.

pburmie

Citaat van: Durk op januari 27, 2009, 08:25:52
zijn er naast Itunes ook andere muziekspelers (software) die zijn te bedienen met de Iphone/Itouch?
Zoals door Garmtz al genoemd is ook de Sonos via een gratis app te bedienen vanaf een iPhone/iTouch. Het is een zeer fraaie app die er gelikt uitziet en zoals eerder al beschreven razendsnel en erg gemakkelijk een grote catalogus aankan. Ik heb 37.000 tracks op mijn NAS staan en dat gaat echt super. Niet alle opties zoals die op de CR100 remote van Sonos zijn ook op de iTouch app te vinden. Zo kun je bijvoorbeeld niet instellen of het controlelampje op de voorkant van de player aan of uit moet staan. Ook ontbreekt de instelling om het uitgangsniveau op FIXED of VARIABLE te zetten. Echter, dit zijn naar mijn mening instellingen die je ook niet onder handbereik hoeft te hebben aangezien je die niet continue wijzigt. Voor de rest vind ik het inmiddels zelfs soepeler en makkelijker werken dan met de CR100. De demo op de Sonos site geeft een aardig idee wat de mogelijkheden zijn. Ik kan ze inmiddels volledig beamen.  :bigsmile:

Heb jij niet ook een Sonos systeem in huis (kan ik me vaag herinneren tijdens mijn tweede shootout van afgelopen jaar) ?

Durk

dat klopt; ik heb een sonos in huis en ik heb de sonos app al een tijdje op mijn iphone staan. Ik gebruik in mijn HomeTheater echter geen sonos maar een PC. Wat ik graag wil is een programma op de Iphone wat muziek kan spelen op de PC. (niet zijnde Itunes)...

HT-set : Integra- Chord- Sonus Faber - Nordost
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=68749

pburmie

Citaat van: Durk op januari 27, 2009, 09:27:00
Wat ik graag wil is een programma op de Iphone wat muziek kan spelen op de PC. (niet zijnde Itunes)...

Misschien moet je de trial versie van de RDM+ app eens proberen op http://www.rdmplus.com. (zelf geen ervaring mee).
Met deze iPhone/iTouch app kan je via RDP je PC op afstand benaderen net als Remote Desktop Connection onder Windows. Op die manier kan je dan feitelijk iedere applicatie op die PC gebruiken. Of dat gezien "het kleine scherm" van de iPhone/iTouch prettig werkt weet ik niet.

advr

Citaat van: )p( op januari 25, 2009, 08:01:19

peter

ik heb er nu ook een :D

echter wel nog traag in de besturing... :hehe: