PC based room correction

Gestart door hifiman, juni 25, 2007, 13:03:23

Vorige topic - Volgende topic

hifiman

Onlangs heb ik een Behringer UB802 aangechaft om als mic pre-amp te dienen in plaats van de Behringer Tube Ultragain MIC 100.

Omdat ik toch wel nieuwsgierig geworden was naar de verschillen in frequentie response heb ik maar eens een vergelijkende meting gedaan.

Zoals je ziet is de MIC 100 in eerste instantie kaarsrecht maar valt dan toch wat af in het hoog.
De UB802 is wat grilliger maar heeft wel de minste absolute afwijking t.o.v. een vlakke curve.

Feitelijk zijn beide apparaten goed bruikbaar (minder dan 1 dB afwijking) maar ik heb toch maar voor de UB802 gekozen om mijn metingen mee te doen.

Eigenlijk meet ik de response van mic pre-amp plus soundkaart, maar dat is ok want tenslotte is dat ook de combinatie waar het tijdens het meten om gaat :P

hifiman

Ondertussen heb ik nieuwe metingen gedaan (met de UB802) en ben nu weer eindeloos target curves aan het vergelijken  :P

Zee

Ik heb met de Tact nu ook wat meer en vooral betere metingen gedaan. Het is inderdaad frapant hoe een iets ander target curve soms toch en behoorlijk ander geluid geeft. Ik concentreer me voorlopig nog even op de curve die de beste hoogafval geeft. Het laag komt later (ik werk voorlopig met curves die vanaf 30 of 35 Hz beginnen af te vallen).
- Het beste dat we kunnen bereiken is de minst slechte benadering van de werkelijkheid.
- MEET het beter? Dan IS het beter!

hifiman

Hoi Zee,

Ik heb ondertussen mijn favoriete target curve wel bepaald  :)

Het volgende punt waar ik eigenlijk mee zit is dat ik na een aantal calibratie grafieken gezien te hebben van verschillende ECM8000's de verschillen (blijkbaar) zo groot zijn dat ik tot de conclusie moet komen dat het allemaal waarschijnlijk nog veel beter kan als ik de juiste calibratie gegevens (file met correctie waarden) zou hebben voor mijn microfoon. Dat is dan ook de volgende stap die ik ga nemen, mijn microfoon laten calibreren :P

Als ik het goed begrepen heb, is een Tact RCS reeds gecorrigeerd voor het meegeleverde ECM8000 exemplaar?

We moeten maar weer eens bij elkaar luisteren naar de resultaten, lijkt me leuk  :)

Groetjes,

Ronald

gghjd33

Hallo Ronald,

Ben je bekent met dit http://www.audioasylum.com/audio/tweaks/messages/133815.html artikel? Schrijver (Thorsten Loesch) geeft de door hem gebruikte curve in de laatste alinea, voorafgaand een onderbouwing voor zijn keuze.

Groet,
Marcel

hifiman

Citaat van: gghjd33 op juli 21, 2007, 10:57:02
Hallo Ronald,

Ben je bekent met dit http://www.audioasylum.com/audio/tweaks/messages/133815.html artikel? Schrijver (Thorsten Loesch) geeft de door hem gebruikte curve in de laatste alinea, voorafgaand een onderbouwing voor zijn keuze.

Groet,
Marcel
Bedankt voor de link, ik ga het zo eens rustig doorlezen  :)

)p(

Citaat van: Audioloog op juli 21, 2007, 10:28:02

Het volgende punt waar ik eigenlijk mee zit is dat ik na een aantal calibratie grafieken gezien te hebben van verschillende ECM8000's de verschillen (blijkbaar) zo groot zijn dat ik tot de conclusie moet komen dat het allemaal waarschijnlijk nog veel beter kan als ik de juiste calibratie gegevens (file met correctie waarden) zou hebben voor mijn microfoon. Dat is dan ook de volgende stap die ik ga nemen, mijn microfoon laten calibreren :P

Heb je al een idee hoeveel dat ongeveer gaat kosten?

peter

hifiman

Citaat van: )p( op juli 21, 2007, 12:25:49

Heb je al een idee hoeveel dat ongeveer gaat kosten?

peter
Hoi Peter,

Nee nog niet, alhoewel ik in op forums in de USA bedragen van rond de 50 dollar zie.

hifiman

Ik gebruik momenteel de bk.txt curve die standaard bij de drc distributie zit als target curve, deze curve ziet er als volgt uit:
0 -20.0
10 -10.0
20 0.00
400 0.00
12800 -5.00
20000 -6.00
21500 -10.0
22050 -20.0

Toen ik zei dat ik erover uit was welke target curve ik wil gebruiken bedoelde ik dat ik deze curve als favoriete curve heb gekozen uit de bij drc meegeleverde voorbeeld curves.

Door de link van Marcel ben ik echter weer gaan experimenteren met eigen target curves  ;D
Ik probeer de in de link genoemde curve te vertalen naar een file zoals hierboven, maar dat valt nog niet mee omdat de auteur gebruik maakt van elkaar overlappende curves.

Als iemand erbij wil helpen dan mag dat  ;D

Ik zit nu op :
0 -20.0
10 -10.0
20 1.50
31 2.00
62 2.50
125 2.50
250 1.00
315 0.00
1000 0.00
2000 -2.00
2500 -3.00
3000 -2.00
5000 -2.50
10000 -3.50
20000 -5.00
21500 -10.0
22050 -20.0

Maar dat is een beetje natte vinger werk nav het verhaal van Thorsten.

hifiman

Ok even stap voor stap. Allereerst wordt er dit gezegd in het betreffende stuk van Thorsten:

1) Boost the range below 125Hz uniformly by 2 - 4db (depending upon taste - I use 2db) and take the sliders above 125Hz so the form a falling slope back to 0db, with 0.5db (1 step) per slider or 1.5db per octave. I personally also have 20Hz at -1db compared to 125Hz and 31.5Hz at -0.5db. This is simply to slightly limit the LF Boost.

2) Apply a similar slope (0.5db per slider / 1.5db per Octave) from 2KHz upwards, meaning -0.5db @ 2.5KHz and then on to -5db @ 20KHz. You may experiment with increasing the point where the roll off begins somewhat.

3) Put a 4db notch into the response around 2.5 - 3KHz, returning to flat at 1Khz and 6.3KHz. This is the classic "BBC Dip".

Als we punt 1 en 2 toepassen dan kom ik op deze target file:
0 -20.0
20 2.00
31 2.00
62 2.00
125 2.00
250 0.50
315 0.00
2000 0.00
2500 -0.50
5000 -2.00
10000 -3.50
20000 -5.00
20500 -5.00
22050 -20.0

Punt 3 laat ik bewust nog even achterwege omdat ik na wat googlen over het hoe en waarom van deze dip dit nogal dubieus vind  ::)

Ik noem deze curve voor het gemak even thorsten.txt.

Dan een curve met punt 3 (de BBC dip) erin verwerkt (zodat ik kan vergelijken) en ik noem deze thorsten-bbc.txt:
0 -20.0
20 2.00
31 2.00
62 2.00
125 2.00
250 0.50
315 0.00
1000 0.00
2000 -3.50
2500 -4.50
5000 -3.50
10000 -3.50
20000 -5.00
20500 -5.00
22050 -20.0

(bovenstaande waarden zijn schattingen, ik moet even kijken hoe ik simpel even curves kan "optellen")

hifiman

En dan wordt het pas echt lastig:

I now recommend a target curve for the presetting of room equalisers and room corrections as follows:

Look at the capabilities of your speakers in terms of low and high frequency reproduction as detailed above.

Add to the above curve a 1db/octave (on the Behringer UC EQ this means each slider is moved by the smallest possible step) above 2.5KHz (meaning 2.5KHz is FLAT).

Now OVERLAY a secondary curve that boosts the range below 125Hz by 2 - 3db (more boost - warmer sound) with a gentle roll off towards higher frequencies, reaching back to flat at 315 Hz.

Boost the range between 800Hz and 1.6KHz uniformly by around 2db with a 1db boost in the two adjacent bands (630Hz and 2KHz).

Place a -3db dip at 2.5KHz with a 3db/octave slope.

Boost the range between 8KHz and 16KHz uniformly by 2db with 1db in the adjacent bands (6.3KHz and 20KHz).

Tsja nu dit nog even omzetten naar een target file  :P

Zee

Bij de microfoon die bij de Tact wordt geleverd zit inderdaad een callibratiefile die de software gebruikt bij het verwerken van de metingen en het bepalen van de target curve (ik neem aan bij een van deze twee, maar ik weet niet waar). De microfoon van de Tact is geen ECM8000. Hij ziet er in elk geval anders uit en ik mee ergens gelezen te hebben dat hij van DPA (het vroegere B&K) is.

Dit is de targetcurve die ik momenteel gebruik:

Vanaf ongeveer 500Hz loopt deze curve vrijwel parallel met de 'natuurlijke' curve van de speakers, maar de Tact maakt deze natuurlijk nog veel vlakker.
- Het beste dat we kunnen bereiken is de minst slechte benadering van de werkelijkheid.

hifiman

Interessant  :)

Is dit een meegeleverde curve of eentje die je zelf op gehoor hebt samengesteld?

Zee

Dit is een van de meegelevere curves.
Per 'low frequency cutoff' frequentie leveren ze 9 curves mee.  Dit is de 30F curve: een van de 9 voor een laag cutoff van 30Hz (wat volgens de meetcurve nog realistisch is voor mijn in-room speaker weergave).
Ik luister nu via internet (192kb) naar een orgelconcert op De Concertzender en het resultaat is gewoon zeer goed!

hifiman

Ik ben um ook al aan het proberen  ;D Al zou ik dan eigenlijk een 45F of 50F curve moeten proberen :P

Zee

ik heb je een mail gestuurd met de 40F en de 45F en nog een mail met de 50F

hifiman

Citaat van: Zee op juli 22, 2007, 09:57:48
ik heb je een mail gestuurd met de 40F en de 45F en nog een mail met de 50F
Toppie  :D Bedankt!

Overigens crashte drc zojuist op het berekenen van het filter met de 30F  >:( Even kijken wat er nu precies fout gaat :P
Een filter berekenen duurt overigens een minuut of 10 hiero  ;D

Edit: het gaat alweer goed na wat kleine aanpassingen :P

hifiman

Even nog wat update-feitjes  ;D

- Ik heb 2 metingen gedaan, eentje met gordijnen dicht en eentje met gordijnen open, voor elk filter dat ik creeer maak ik nu dus een "overdag" en een "avond" versie   8)

- Volgens de specs ligt het -3 dB punt van mijn speakes bij 48 Hz. Met name om mijn speakers te "beschermen" tegen overmatige gain in het laag, gebruik ik nu het 0-200 Hz gedeelte uit de tact 45F target curve zowiezo in ELKE curve die ik vanaf nu gebruik om filters te creeeren.

- Ik draai momenteel met 3 verschillende filters (x2 voor overdag en avond), namelijk bk, tact en thorsten (alleen punt 1 en 2, zie vorige posts). Ik ben er nog niet overuit welke mijn voorkeur heeft maar als ik nu zou moeten kiezen kies ik voor thorsten.

- Het BBC dip verhaal vind ik wat vaag, ik heb het wel geprobeerd en vond het geen verbetering.

- Ik wil nu nog experimenteren met de Blauert Bands.

- En dan nog  de microfoon calibratie, waarna het dagenlange vergelijken en twijfelen weer opnieuw kan beginnen  ;D

hifiman

Afgelopen weekend bijna non-stop met room correction filters maken en vergelijken bezig geweest  ;D

Mijn conclusies:
- BBC dip aanbrengen vind ik geen verbetering
- spelen met de Blauert bands vind ik ook geen verbetering

Al met al ben ik na veel luisteren nu voorlopig even op een target curve uitgekomen die als volgt is opgbouwd:
- Van 0 tot 270 Hz het laag van de Tact-45F target curve (met dank aan forumlid Zee) bedoeld voor speakers met een -3dB punt van 45 Hz
- Van 0 tot 125 Hz een bescheiden extra boost in het laag (Thorsten!) van 0,5 dB voor een iets warmer geluid
- Vervolgens tot 2000 Hz recht (Thorsten)
- Boven 2000 Hz een gelijkmatige rolloff volgens Thorsten maar dan met 2,5 dB/oktaaf ipv 1,5. Hierdoor kom je uiteindelijk op -8 dB@20KHz hetgeen dan weer overeenkomt met de Tact curve.

De resulterende curve bevalt mij beter dan alle met DRC meegeleverde voorbeeld curven en ook beter als de Tact curve.
Elke curve vergeleek ik (AB vergelijking met naadloos schakelen) met een cd speler (zonder room correctie uiteraard). Het vergelijken met het ongecorrigeerde geluid is wat mij betreft om een must om een goede keuze te kunnen maken, je hoort zo niet alleen of er verbeteringen zijn, maar ook of er dingen slechter worden of dat er zaken extreem benadrukt gaan worden.

En dan nu maar eens gewoon een paar dagen luisteren om te kijken hoe dat bevalt  8)

TornadoGo

Aangestoken door het enthousiasme in dit topic ben ik eens aan de slag gegaan met mijn computerruimte/kantoor.

Men neme:
- Een logitech 2.1 speakerset
- Een M-Audio Firewire Audiophile
- Een Voltcraft dB meter (analoog)
- RoomEQWizard
- Foobar2000
- Foobar Convolver

Het heeft me een dagje gekost voor ik erachter was wat nou eigenlijk de bedoeling was. Helaas kon ik gisteravond laat geen metingen meer verrichten (vriendin sliep al). Vanmorgen dus vol goede moed wat metingen verricht en filters aan laten maken door REW. Die gebruik ik nu met Foobar2000 en het werkt prima.

Het laag was altijd vééél te overheersend maar helaas niet veel goede mogelijkheden om dit aan te passen. Nu met de filters klinkt het een stuk meer in balans. Misschien iets te veel hoog nu zelfs, maar daar ga ik later deze week nog wel een keertje naar kijken.

Best verslavend dit (maar dat is aan Audioloog al te merken). ;D
Sonos Arc, One SL's & Sub | LG OLED55GX

hifiman

Citaat van: TornadoGo op juli 23, 2007, 16:28:25
Aangestoken door het enthousiasme in dit topic ben ik eens aan de slag gegaan met mijn computerruimte/kantoor.
Leuk!  :)

Het laag was altijd vééél te overheersend maar helaas niet veel goede mogelijkheden om dit aan te passen. Nu met de filters klinkt het een stuk meer in balans. Misschien iets te veel hoog nu zelfs, maar daar ga ik later deze week nog wel een keertje naar kijken.
Wat voor target curve gebruik je? Toch niet eentje vlak van 20-20KHz mag ik hopen? Als dat zo is, is het logisch dat je teveel hoog ervaart.

Best verslavend dit (maar dat is aan Audioloog al te merken). ;D
Welnee, ik ben pas 2 weken filters aan het vergelijken en daar besteed ik nooit meer dan een uur of 6 per dag (ik heb momenteel vakantie) aan  ;D

TornadoGo

Citaat van: Audioloog op juli 23, 2007, 16:33:26
Wat voor target curve gebruik je? Toch niet eentje vlak van 20-20KHz mag ik hopen?

Ehm... Ja. :-[

Ben er nog niet helemaal uit hoe ik met REW een target curve kan instellen.

Edit: Ik begrijp dan nu ook enigszins waarom ik met DRC zulke vreemde resultaten kreeg na het volgen van de guide. Het hoog was daarmee echt belachelijk hard. Ik dacht dat ik een fout had gemaakt in het proces maar had geen zin om alles na te gaan lopen. Vond het veel te omslachtig. REW is wat dat betreft een stuk gebruiksvriendelijker. Als ik het nu zo bekijk heb ik alleen de frequenties tot 200Hz aangepakt.
Sonos Arc, One SL's & Sub | LG OLED55GX

Ejorne

Audioloog,

Ik heb me nog eens verder proberen te verdiepen in het hele room correction gebeuren. Maar ik snap er nog niet veel van. Ik moet wel eerlijk bekennen dat ik ook nog geen praktijk stappen ondernomen heb.

Wel ben ik voornemens een E-MU 04040 USB aan te schaffen. Deze heeft een redelijk goede Mic pre amp als ik de berichten en specificaties mag geloven. Er kan dan ook nog wel een Behringer Microfoon bij. MAARRRR dan begint het pas... En ik zie nu al tegen bergen op, zo hoog als uhhh, nouja erg hoog in ieder geval....   :-[

Kan ik je niet een keertje inhuren?  8)

Ik ga Foobar gebruiken om de room correction filters toe te passen. Er schijnen vrij goede resultaten mee behaald te zijn, het belangrijkste is natuurlijk het maken van de filters... Verder heb ik de E-MU 0404 USB omdat deze een vrij goede headphone amp schijnt te hebben. En de Spdif passtrhough schijnt ook perfect te zijn... Dus dat lijkt mij een goede aanschaf...

hifiman

Citaat van: TornadoGo op juli 23, 2007, 16:36:18
Ehm... Ja. :-[

Ben er nog niet helemaal uit hoe ik met REW een target curve kan instellen.

Edit: Ik begrijp dan nu ook enigszins waarom ik met DRC zulke vreemde resultaten kreeg na het volgen van de guide. Het hoog was daarmee echt belachelijk hard. Ik dacht dat ik een fout had gemaakt in het proces maar had geen zin om alles na te gaan lopen. Vond het veel te omslachtig. REW is wat dat betreft een stuk gebruiksvriendelijker. Als ik het nu zo bekijk heb ik alleen de frequenties tot 200Hz aangepakt.
;D Als je normal.drc edit dan kun je daar een andere target curve instellen. Neem ipv de flat.txt eens een van de curves die in de sample folder van de drc distributie staan, bijvoorbeeld bk.txt of bk-3-spline.txt. Deze curven lopen allen terug in het hoog en het zal dan een stuk beter klinken. Normaal absorbeert je kamer veel hoog en een kaarsrechte weergave klinkt nergens naar! Een en ander heeft ook met psycho-akoestiek te maken en daar is genoeg info over te vinden op het internet  :)

hifiman

Citaat van: Ejorne op juli 23, 2007, 17:24:52
Kan ik je niet een keertje inhuren?  8)
;D

Ik wil je best op weg helpen hoor. Je mag me om te beginnen ook je meetfiles opsturen dan genereer ik de filters wel voor je  8)

Als je vragen hebt dan hoor ik het wel en als je niet te ver weg woont wil ik wellicht wel eens langskomen (gratis uiteraard, het is hobby  ;D).

Ronald.