Shootout CEC CD-loopwerk versus PC-based Sonos luistersessie bij phurmie

Gestart door Audiofiel, juni 21, 2007, 21:21:33

« vorige - volgende »

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Rody

Citaat van: Raphie op juni 26, 2007, 12:30:14
Dat is nou nog eens een makkelijke test, dit wint de CD spelert "hands down".....

En dat heb je al getest?

Gerritv_be

Citaat van: Audiofiel op juni 26, 2007, 12:13:33
Ik dacht altijd dat jij niet zoveel vertrouwen in modificaties had... Wat is er ondertussen veranderd? ??? Vroeger zei je nog dat modificaties als een klok-upgrade niet 'per se beter zou hoeven klinken'... :P ;D

Blijkbaar ook zo gebleken bij de SB3 mods van audioloog (zonet nog eens doorgenomen)

Citaat van: Rody op juni 26, 2007, 12:28:58
Ik denk dat een dergelijke shoot-out al een hoop meer antwoorden gaat geven op de oorzaak van de verschillen bevonden in de eerste shoot-out.

Ik zou best een vergelijk willen zien tussen een (mainstream) cd speler van €2000 euro en een PC/Mac-based audio systeem van hetzelfde bedrag.

De CEC en de transporter dus.
Doe de SB3 er dan ook bij om te weten op welk niveau die staat.


Citaat van: Raphie op juni 26, 2007, 12:30:14
Dat is nou nog eens een makkelijke test, dit wint de CD spelert "hands down".....
Hoezo ?


HT: Panasonic DP-UB424EGK | Yamaha RX-V1067 | Philips 65OLED803 | pureAV PF-40 | Dyn. Evoke 50, focus 200c, B&W N805
Music: Daphile Lenovo Netbook <-usb-> Topping D90LE <- AQ diamondback xlr -> Vincent SV234 <- Kimber 8tc -> Dyn. Evoke 50 
PC audio: ifi zen dac | DT 770 Pro

Audiofiel

Citaat van: garmtz op juni 26, 2007, 12:31:08
Ik zeg: 'dichter naar elkaar brengen'. Ik spreek hierin geen voorkeur uit voor de tent-klok... Ieder moet voor zich maar bepalen wat ze mooi vinden.

Okee, dan begrijp ik het. Dichter bij elkaar maar verder van het origineel? ::)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

pburmie

Citaat van: Raphie op juni 26, 2007, 12:30:14
Dat is nou nog eens een makkelijke test, dit wint de CD spelert "hands down".....

Das dus geen voldongen feit naar mijn idee, simpelweg omdat je vooraf geen garantie hebt dat verschillen die er theoretisch MOETEN zijn, ook daadwerkelijk door de gehele set worden weergegeven. In mijn set hebben we de verschillen duidelijk en unaniem kunnen horen, maar vergeet daarbij niet dat die Burmester extreem hoog oplossend is en ieder pietepeuterig detail genadeloos weergeeft. Niet iedere amp of set doet dat, niets ten nadele daarvan overigens, ook dat is een kwestie van smaak.

Maar aangezien mijn Burmester WEL in staat is om de extreem minieme verschillen daadwerkelijk hoorbaar te maken is een tweede shootout met meer combinatiemogelijkheden wellicht "beter" bij mij uitvoerbaar, omdat daarin de ervaring van de vorige shootout als "referentie" kan worden genomen. Anders moeten we ook weer de specifieke karakteristieken van een andere set erin gaan betrekken en dezelfde test van afgelopen week opnieuw doen op een nieuwe/andere set. Het is uiteraard maar een idee.
Sonos - Quadral Vulkan - Pioneer - Nordost

Raphie

Citaat van: Rody op juni 26, 2007, 12:34:16
En dat heb je al getest?

Lijkt me toch duidelijk: algemene consensus is dat een PC met DVD speler véél minder audiofiel klinkt dan een losse CD speler. het wit pianolack uiterlijk van een MAC veranderd daar niks aan.

Anders kunnen we ook massaal allemaal onze CD speler / DVD speler overboord gooien en de (HT)PC aansluiten....
JBL PRX Power!

Raphie

Citaat van: pburmie op juni 26, 2007, 12:51:00
Das dus geen voldongen feit naar mijn idee, simpelweg omdat je vooraf geen garantie hebt dat verschillen die er theoretisch MOETEN zijn, ook daadwerkelijk door de gehele set worden weergegeven. In mijn set hebben we de verschillen duidelijk en unaniem kunnen horen, maar vergeet daarbij niet dat die Burmester extreem hoog oplossend is en ieder pietepeuterig detail genadeloos weergeeft. Niet iedere amp of set doet dat, niets ten nadele daarvan overigens, ook dat is een kwestie van smaak.

Maar aangezien mijn Burmester WEL in staat is om de extreem minieme verschillen daadwerkelijk hoorbaar te maken is een tweede shootout met meer combinatiemogelijkheden wellicht "beter" bij mij uitvoerbaar, omdat daarin de ervaring van de vorige shootout als "referentie" kan worden genomen. Anders moeten we ook weer de specifieke karakteristieken van een andere set erin gaan betrekken en dezelfde test van afgelopen week opnieuw doen op een nieuwe/andere set. Het is uiteraard maar een idee.

Ik had exact dezelfde ervaring met m'n Tag/Levinson combi. de HTPC speelt wel, maar het klinkt niet lekker
JBL PRX Power!

Rody

Citaat van: Raphie op juni 26, 2007, 12:51:18
Lijkt me toch duidelijk: algemene consensus is dat een PC met DVD speler véél minder audiofiel klinkt dan een losse CD speler. het wit pianolack uiterlijk van een MAC veranderd daar niks aan.

Anders kunnen we ook massaal allemaal onze CD speler / DVD speler overboord gooien en de (HT)PC aansluiten....

Het gaat natuurlijk niet om een PC of Mac alleen.
Het gaat hier om een systeem waarbij een PC of Mac als (lossless) storage system dient, en deze doorgeeft aan een Squeezebox, Transporter, Apple TV, Sonos etc.
Hier sluit je dan weer een goede DAC op aan.

Een simpel voorbeeld
Apple TV 160gb - €399,-
20" LCD Display voor de navigatie - €400,-
D/A Converter - €1000,-
Optisch kabeltje - €75,-
Computer heb je meestal toch al, dus die hoef je niet in de kosten op te nemen. Anders neem je een hele simpele pc van een paar honderd euro...

Zet dit tegen een cd speler van -fill in your brand- van <€2000,- en dan kijken welke 'beter' klinkt.
Lijkt me wel interessant :)



Raphie

Ach, ik sluit m'n HTPC DIRECT aan op de coaxiaal in van m'n TAG, daar heb ik verder helemaal geen streaming client voor nodig, PC leest van de NAS en gaat met coax uit direct naar de processor.

zo'n streaming client is alleen maar interessant als je of geen versterker hebt met digital in, Of geen HTPC in de huiskamer wilt/hebt.....
JBL PRX Power!

garmtz

Citaat van: Audiofiel op juni 26, 2007, 12:42:02
Okee, dan begrijp ik het. Dichter bij elkaar maar verder van het origineel? ::)

Waarom probeer je me woorden in de mond te leggen?? ::) Ik denk dat een klok een grote invloed heeft op het geluid. De Tent-klok is technisch absoluut superieur aan veel andere klokken, maar ik zeg niet dat het daarmee een geweldig klinkend geheel wordt, alleen dat de Sonos dichter bij het ideaal van de CEC komt. Er kwam toch naar boven dat jullie de CEC mooier vonden dan de Sonos? Nou, dan zal dezelfde klok in de Sonos als in de CEC deze machines dichter bij elkaar brengen... Tjeez... ::)

pburmie

Citaat van: garmtz op juni 26, 2007, 13:12:51Er kwam toch naar boven dat jullie de CEC mooier vonden dan de Sonos? Nou, dan zal dezelfde klok in de Sonos als in de CEC deze machines dichter bij elkaar brengen... Tjeez... ::)

Het laag was beter gedefinieerd en het midden-hoog en hoog had wat minder scherpe randjes, zonder dat die bij de Sonos overigens hinderlijk waren. Nee, alleen iets meer aangezet. That's all. En wat uiteindelijk mooier is blijft natuurlijk een kwestie van smaak. Daarom konden alle aanwezigen (behalve één) dan ook prima uit de voeten met de kwaliteit zoals door de Sonos voorgeschoteld, ondanks de geconstateerde verschillen. Termen als "beter" en "slechter" heeft ook niemand tijdens de test in de mond genomen. Want dat is zo absoluut.
Sonos - Quadral Vulkan - Pioneer - Nordost

)p(

Citaat van: pburmie op juni 26, 2007, 12:51:00

Maar aangezien mijn Burmester WEL in staat is om de extreem minieme verschillen daadwerkelijk hoorbaar te maken is een tweede shootout met meer combinatiemogelijkheden wellicht "beter" bij mij uitvoerbaar, omdat daarin de ervaring van de vorige shootout als "referentie" kan worden genomen.

Dat maakt een shootout met een tact of lyngdorf, zoals gebruikt in onze shootout bij Alain, moeilijker vergelijkbaar in jouw set omdat dan je Burmester niet meedoet. De beste keuze is denk ik daarom een transporter. Je kan dan deze digitaal uit vergelijken op jouw dac. En je kan hem ook als dac inzetten en de analoge uitgang vergelijken met jouw stello dac. Nu nog iemand vinden met een Transporter ;)

peter

reMC

Citaat van: Raphie op juni 26, 2007, 12:51:18
Lijkt me toch duidelijk: algemene consensus is dat een PC met DVD speler véél minder audiofiel klinkt dan een losse CD speler.

Hoe minder 'audiofiel' klinkend, hoe beter ;D

pburmie

Citaat van: )p( op juni 26, 2007, 13:23:58
Dat maakt een shootout met een tact of lyngdorf, zoals gebruikt in onze shootout bij Alain, moeilijker vergelijkbaar in jouw set omdat dan je Burmester niet meedoet. De beste keuze is denk ik daarom een transporter. Je kan dan deze digitaal uit vergelijken op jouw dac. En je kan hem ook als dac inzetten en de analoge uitgang vergelijken met jouw stello dac. Nu nog iemand vinden met een Transporter ;)

peter

En als ik daarbij die Burmester 001 als referentie CD speler van mijn hifi dealer los kan weken, dan kunnen we in totaal 8 combinaties testen. Op basis daarvan moeten er toch betere conclusies kunnen worden getrokken. Die 001 heeft namelijk digital in en out. Dus je kan hem als loopwerk op iedere externe DAC aansluiten, maar ook als complete CD speler met ingebouwde DAC. Voorts kunnen externe digitale bronnen op de 001 worden aangesloten waardoor alleen het DAC gedeelte wordt gebruikt. Dan hebben we 3 digitale bronnen: 001 als loopwerk, Sonos en Transporter en 2 DAC's: de Stello en de DAC in de 001, oftewel 8 combinaties. Met 2-3 juiste tracks per combinatie kun je volstaan en hoeft deze sessie dus geen week te duren.  ;D
Sonos - Quadral Vulkan - Pioneer - Nordost

Gerritv_be

Citaat van: Raphie op juni 26, 2007, 12:51:18
Lijkt me toch duidelijk: algemene consensus is dat een PC met DVD speler véél minder audiofiel klinkt dan een losse CD speler. het wit pianolack uiterlijk van een MAC veranderd daar niks aan.

Anders kunnen we ook massaal allemaal onze CD speler / DVD speler overboord gooien en de (HT)PC aansluiten....

Toch logisch, als je dat budget gaat nuanceren zie je dat er op verschillende plaatsen wordt geinvesteerd tussen de verschillende systemen. Een duidelijk voorbeeld is de sonos met een controller van 400 euro of de meerprijs van pianolack of videoprocessing in een dvd. Die laatsten brengen niets bij op muzikaal gebied.
Ik denk dat de transporter zich geroepen voelt om het op te nemen tegen de CEC:

Een quote van de slimdevices website:"Slim Devices' Transporter™ was designed to appeal to the most discerning audiophiles and music lovers. It streams digital music with sound quality that surpasses even the most exotic compact disc players."  ;D


HT: Panasonic DP-UB424EGK | Yamaha RX-V1067 | Philips 65OLED803 | pureAV PF-40 | Dyn. Evoke 50, focus 200c, B&W N805
Music: Daphile Lenovo Netbook <-usb-> Topping D90LE <- AQ diamondback xlr -> Vincent SV234 <- Kimber 8tc -> Dyn. Evoke 50 
PC audio: ifi zen dac | DT 770 Pro

pburmie

Citaat van: Gerritv_be op juni 26, 2007, 13:34:59Een quote van de slimdevices website:"Slim Devices' Transporter™ was designed to appeal to the most discerning audiophiles and music lovers. It streams digital music with sound quality that surpasses even the most exotic compact disc players."  ;D

Die handschoen roept om te worden opgepakt mijns inziens. Ik heb hierboven al een mogelijke shootout opstelling geschetst, dus kom maar op met die Transporter. Iemand?
Sonos - Quadral Vulkan - Pioneer - Nordost

Rody

Het leek me wel een mooi apparaat - tot ik de prijs zag van... $1999,-  :D

reMC

Een Squeezebox is toch niet zo duur? In een eerdere shoot-out zijn bleek dat deze toch in staat was tot erg mooie dingen, mooier dan sommige cd-spelers dacht ik (was wel een gemodificeerde Squeezebox). Waar is dat topic ook alweer te vinden?

Raphie

Citaat van: reMC op juni 26, 2007, 13:40:32
Een Squeezebox is toch niet zo duur? In een eerdere shoot-out zijn bleek dat deze toch in staat was tot erg mooie dingen, mooier dan sommige cd-spelers dacht ik (was wel een gemodificeerde Squeezebox). Waar is dat topic ook alweer te vinden?

Dat was audioloog toch? alhoewel ik daar ook niet al te veel waarde aan hecht, die heeft alles weer in orginele staat hersteld en draait inmiddels met Berhringer en een APOGEE dac....  :P ::)
JBL PRX Power!

Rody

De Squeezebox zag ik staan voor $299,- en is dus aanzienlijk goedkoper dan de Transporter.
Ik vind de navigatie van de Sqeezebox niet echt makkelijk, hoe gaat dat met de Transporter?

pburmie

Citaat van: Rody op juni 26, 2007, 13:39:56
Het leek me wel een mooi apparaat - tot ik de prijs zag van... $1999,-  :D

DAs ongeveer € 1550,=. Tja, een heleboel geld, maar als hij nou inderdaad "...digital music streams with sound quality that surpasses even the most exotic compact disc players...". To hear or not to hear, that's the question! No, to prove or not to prove!
Sonos - Quadral Vulkan - Pioneer - Nordost

reMC

Citaat van: Raphie op juni 26, 2007, 13:43:01
Dat was audioloog toch? alhoewel ik daar ook niet al te veel waarde aan hecht, die heeft alles weer in orginele staat hersteld en draait inmiddels met Berhringer en een APOGEE dac....  :P ::)

Nee, hij heeft geprobeerd om de modificaties na te bouwen, maar dat lukte 'm niet. De originele modificatie was van iemand anders ;)

Maar ik kan het topic niet meer vinden waarin die gemodde versie werd getest :(

Rody

Citaat van: pburmie op juni 26, 2007, 13:43:41
DAs ongeveer € 1550,=. Tja, een heleboel geld, maar als hij nou inderdaad "...digital music streams with sound quality that surpasses even the most exotic compact disc players...". To hear or not to hear, that's the question! No, to prove or not to prove!

In Nederland kost hij gewoon €1990,-  ;D

)p(

Citaat van: pburmie op juni 26, 2007, 13:30:33
2 DAC's: de Stello en de DAC in de 001, oftewel 8 combinaties. Met 2-3 juiste tracks per combinatie kun je volstaan en hoeft deze sessie dus geen week te duren.  ;D

Eigenlijk 3 dacs met de Transporter. De Transporter zal denk ik sowieso het beste presteren als dac met slimserver als pc bron. Daarvoor is hij immers in de eerste plaats ontworpen.

peter

pburmie

Citaat van: )p( op juni 26, 2007, 13:54:30
Eigenlijk 3 dacs met de Transporter. De Transporter zal denk ik sowieso het beste presteren als dac met slimserver als pc bron. Daarvoor is hij immers in de eerste plaats ontworpen.

peter

In die context worden het 4 DAC's, want ook in de ZP80 zelf zit een DAC.
Sonos - Quadral Vulkan - Pioneer - Nordost

)p(

Citaat van: Rody op juni 26, 2007, 13:43:12
De Squeezebox zag ik staan voor $299,- en is dus aanzienlijk goedkoper dan de Transporter.
Ik vind de navigatie van de Sqeezebox niet echt makkelijk, hoe gaat dat met de Transporter?

Precies hetzelfde.

peter