Shootout CEC CD-loopwerk versus PC-based Sonos luistersessie bij phurmie

Gestart door Audiofiel, juni 21, 2007, 21:21:33

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Raphie

(gaan we weer) je wilt helemaal niet moeten corrigeren......
vermijdt de jitter zoveel mogelijk en geniet gewoon van de muziek. ALLE DACs hebben een eigen tonaal karakter en een interlink maakt ook een fors verschil uit. Het zit em dus nog steeds in de match.
Gelukkig blijft de hobby een kwestie van smaak en onderbuikgevoel. Als een ieder nou gewoon doet waar hij zich goed bij voelt en niet te veel ingaat op het pseudo wetenschappelijk geneuzel van sommige leden in dit topic, dan komt het allemaal goed!
JBL PRX Power!

reMC


hifiman

Citaat van: reMC op juni 24, 2007, 18:36:39
Maar om dat te kunnen heb je (men) dus wel een goed loopwerk nodig en niet zomaar een dac die wel wat correcties zou kunnen uitvoeren, zoals eerder beweerd ;)
Bitperfect lezen is wat anders als jitter dus ik zie het verband even niet wat je nu legt tussen een goed loopwerk (in de zin van bitperfect lezen) en een DAC die zou moeten corrigeren  :-X


reMC

Citaat van: Audioloog op juni 24, 2007, 19:22:10
Bitperfect lezen is wat anders als jitter dus ik zie het verband even niet wat je nu legt tussen een goed loopwerk (in de zin van bitperfect lezen) en een DAC die zou moeten corrigeren  :-X

Mijn uitspraak was meer algemeen bedoeld (de bron moet goed zijn) :)

hifiman


pburmie

Citaat van: Audioloog op juni 24, 2007, 21:47:56
Afijn we jitteren er lekker op los me z'n allen  ;D

Tjonge mannen, met enige rimpels op het voorhoofd de "gemiste" posts doorgelopen na een overigens uitstekend en zeer relaxed weekendje Zuid-Limburg, waar het weer opnieuw uitmuntend was (1 buitje van 6 minuten) en vooral vandaag lekker in het zonnetje gezeten in Mechelen alwaar een tweetal Kloosterbiertjes zonder al te veel jitter hun weg door mijn keel naar beneden wisten te vinden. Dat was effe lekker. Tevens begrepen dat jullie er zowel wetenschappelijk als niet-wetenschappelijk eigenlijk nog niet uit zijn hoe het nou precies zit. En misschien zullen we ook wel nooit precies vinden hoe het nou zit. Desalniettemin ben ik nog steeds voorstander van een nieuwe sessie waarin eigenlijk beide vorige sessies worden gecombineerd alsmede een op MFSL gebrande versie van een geripte track tbv de PC based spelers. Geen idee of er nog steeds animo voor is, na al het heen-en-weer gejitter van de afgelopen dagen?

Sonos - Quadral Vulkan - Pioneer - Nordost

Audiofiel

Citaat van: pburmie op juni 24, 2007, 22:02:06
Desalniettemin ben ik nog steeds voorstander van een nieuwe sessie waarin eigenlijk beide vorige sessies worden gecombineerd alsmede een op MFSL gebrande versie van een geripte track tbv de PC based spelers. Geen idee of er nog steeds animo voor is, na al het heen-en-weer gejitter van de afgelopen dagen?

Mijn interesse om zelf actief deel te nemen aan dergelijke sessies is niet zo heel groot meer. Ik heb het nu een aantal keer gedaan, met diverse loopwerken en DAC's en voor mijzelf zijn de resultaten inmiddels zonneklaar: een goede CD-speler klinkt beter. Aangezien ik die ook heb, is er voor mij dus niet sprake van een spannende zoektocht die voor mij ligt. ;D

Voor mij wordt de interesse pas opnieuw gewekt als er een shootout is gehouden waarvan het eindresultaat andersom is: de harddisk die van het zilveren schijfje zou winnen. Dan wordt ik echt nieuwsgierig. In denk alleen dat er nog heel wat water door de Rijn zal stromen, voordat het zo ver is. Als het ooit zo ver komt. ::)

Niettemin ben ik altijd in voor een Meet & Greet en voor een interessante shootout op andere terreinen. Alleen voorlopig even niet tussen harddisk en CD. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

pburmie

Citaat van: Audiofiel op juni 24, 2007, 23:20:28Voor mij wordt de interesse pas opnieuw gewekt als er een shootout is gehouden waarvan het eindresultaat andersom is: de harddisk die van het zilveren schijfje zou winnen. Dan wordt ik echt nieuwsgierig. In denk alleen dat er nog heel wat water door de Rijn zal stromen, voordat het zo ver is. Als het ooit zo ver komt. ::)

Nu gaat het mij er niet om dat de harddisk het moet winnen van de CD speler, maar of de harddisk oplossing niet of nauwelijks hoorbare verschillen met een loopwerk oplossing kan geven, waarvan ik nog steeds overtuigd ben dat dat zou moeten kunnen. Ik houd je zijdelings wel op de hoogte als er ontwikkelingen/doorbraken/revoluties te melden zijn op dat vlak en anders lees je ze ongetwijfeld hier wel of in een ander topic. By the way, e.e.a. laat (wat mij betreft althans) geheel onverlet dat ik die Acoustats bij jou wel een keertje wil horen zingen natuurlijk.
Sonos - Quadral Vulkan - Pioneer - Nordost

Zee

Een ieder die wil horen dat een SB oplossing net zo goed kan klinken als een loopwerk is welkom een keer bij mij te komen luisteren. Ik laat daarbij in het midden of dit komt omdat de SB en Loopwerk inderdaad identiek klinken of omdat mijn set niet in staat is de verschillen te laten horen. Dit mag een ieder voor zich bepalen.
- Het beste dat we kunnen bereiken is de minst slechte benadering van de werkelijkheid.
- MEET het beter? Dan IS het beter!

hifiman

Citaat van: Zee op juni 25, 2007, 09:57:46
Een ieder die wil horen dat een SB oplossing net zo goed kan klinken als een loopwerk is welkom een keer bij mij te komen luisteren. Ik laat daarbij in het midden of dit komt omdat de SB en Loopwerk inderdaad identiek klinken of omdat mijn set niet in staat is de verschillen te laten horen. Dit mag een ieder voor zich bepalen.
En laat ik nou toevallig voor woendag aanstaande al op de agenda staan  ;D
Lijkt me inderdaad leuk om nog even te switchen tussen loopwerk en SB3  :)

Raphie

Citaat van: Zee op juni 25, 2007, 09:57:46
Ik laat daarbij in het midden of dit komt omdat de SB en Loopwerk inderdaad identiek klinken of omdat mijn set niet in staat is de verschillen te laten horen. Dit mag een ieder voor zich bepalen.

ROTFL  ;D ;D ;D Dat zijn i.d.d. wel de top 3 dooddoeners:

1. Wat is beter? (is het geen kwestie van anders/smaak?)
2. Ik heb een loopwerk, dus PC based kan niet beter zijn
3. Jouw set is niet goed genoeg om de verschillen die ik thuis wel waarneem ook bij jou te horen (of ik hoor ze wel, maar beduidend minder als thuis  ;D )

Het begint bijna op een kabeldiscussie te lijken........
JBL PRX Power!

hifiman

Citaat van: Raphie op juni 25, 2007, 10:02:33
3. Jouw set is niet goed genoeg om de verschillen die ik thuis wel waarneem ook bij jou te horen (of ik hoor ze wel, maar beduidend minder als thuis  ;D )
Met een Benchmark DAC en Avalons moeten de verschillen (als ze er zijn) wel hoorbaar zijn!  8)

Raphie

Citaat van: Audioloog op juni 25, 2007, 10:05:10
Met een Benchmark DAC en Avalons moeten de verschillen (als ze er zijn) wel hoorbaar zijn!  8)

precies, gewoon 1 identieke keten aanhouden na de digital out van de weergever. En dan beslissen of er concensus gevonden kan worden over wat beter anders klinkt.

JBL PRX Power!

Zee

Ik zou het liever willen laten bij 'of het anders/het zelfde klinkt' i.p.v. 'beter' omdat 'beter' zo ontzettend subjectief is. Testen of je uberhaupt een verschil hoort is niet subjectief en wanneer gewenst zelfs middels een juist opgezette test aan te tonen c.q. te valificeren. Maar aan dat laatste is hier heb ik begrepen weinig behoefte omdat men het liever in het vage laat... ;)
- Het beste dat we kunnen bereiken is de minst slechte benadering van de werkelijkheid.
- MEET het beter? Dan IS het beter!

Raphie

Citaat van: Zee op juni 25, 2007, 10:15:59
Ik zou het liever willen laten bij 'of het anders/het zelfde klinkt' i.p.v. 'beter' omdat 'beter' zo ontzettend subjectief is. Testen of je uberhaupt een verschil hoort is niet subjectief en wanneer gewenst zelfs middels een juist opgezette test aan te tonen c.q. te valificeren. Maar aan dat laatste is hier heb ik begrepen weinig behoefte omdat men het liever in het vage laat... ;)

Nee, je hebt gelijk, het blijft een kwestie van smaak!
Maar stel dat je de verschillen vaststelt op basis waarvan beslis jij dan waar je mee verder gaat?
JBL PRX Power!

Audiofiel

Citaat van: pburmie op juni 25, 2007, 09:43:49
By the way, e.e.a. laat (wat mij betreft althans) geheel onverlet dat ik die Acoustats bij jou wel een keertje wil horen zingen natuurlijk.

Uiteraard, die uitnodiging blijft staan! Alleen gaan we dan gewoon CD's draaien. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

hifiman

Citaat van: Raphie op juni 25, 2007, 10:24:51
Maar stel dat je de verschillen vaststelt op basis waarvan beslis jij dan waar je mee verder gaat?
Simpel toch, datgene wat je zelf mooier vind :P

Audiofiel

Citaat van: Raphie op juni 25, 2007, 10:07:37
precies, gewoon 1 identieke keten aanhouden na de digital out van de weergever.

Dat is precies wat er bij alle luisterproeven tot nu toe is gebeurd, Raphie. ;)

Alleen is de uitslag niet steeds gelijk gebleken. Dat moet dan liggen aan 1 van deze dingen:
1. de luisteraars
2. de gebruikte loopwerk en harddisk-players
3. de rest van de set

Waarschijnlijk is het zelfs een combinatie van die drie. ;)


Reden dat ik niet meer mee ga doen aan een dergelijke test is omdat ik er geen nut meer in zie. Ik heb zelf (en de andere aanwezigen ook) 3x gehoord dat de CD-loopwerk beter was. In sessies van anderen op andere sets met andere loopwerken zijn geen noemenswaardige verschillen te horen. Ik geef je op een briefje dat nog 10x een luistertest doen niets gaat toevoegen. Het resultaat zal blijven dat er soms duidelijke verschillen worden waargenomen en soms niet. Er komt geen éénduidige conlusie. ;D

Tenzij er nieuwe hardware komt die een beter resultaat levert natuurlijk.

Dat laat onverlet dat het voor anderen waarschijnlijk wel interessant is om te zoeken waar de gevonden verschillen vandaan komen. En of er mogelijkheden zijn om de geluidskwaliteit van de harddisk player dichter bij het CD-loopwerk te brengen. Uiteraard zal ik de verhalen over die zoektocht met interesse blijven volgen, als ze hier op het forum verschijnen. :D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

pburmie

Citaat van: Raphie op juni 25, 2007, 10:24:51
Nee, je hebt gelijk, het blijft een kwestie van smaak!
Maar stel dat je de verschillen vaststelt op basis waarvan beslis jij dan waar je mee verder gaat?

Wat mij betreft had ik die keuze bijna 2 jaar geleden al gemaakt. Tijdens die test toen (met een Stello CDT200 loopwerk zonder allerlei modificaties en mijn vorige speakers) waren er geen hoorbare verschillen. Daarbij opgeteld het ongeevenaarde bedieningsgemak van de Sonos oplossing maakte de keuze alleen maar makkelijker. Echter, en dat realiseerde ik me pas onlangs, de Burmester 032 van die eerste test was het exemplaar van mijn dealer (deze stond toen voor de 2e keer op proef). Geen idee hoeveel "branduren" die er toen op had zitten. De test van afgelopen week was met mijn Burmester 032, die vanaf oktober vorig jaar iedere dag wel enkele uren aanstaat en hoogst waarschijnlijk nagenoeg volledig is ingespeeld (voorzover dat van invloed zou kunnen of mogen zijn). Daarbij opgeteld de andere speakers (Acoustats) maakten de verschillen nu wel hoorbaar. Met andere woorden: als die verschillen van nu destijds ook waren geconstateerd dan wordt zo'n keuze al direct anders en dus ook moeilijker. Neemt overigens niet weg dat ik ZEER tevreden ben met de kwaliteit van muziekweergave van mijn set via Sonos en daar dus achteraf geen nanoseconde spijt van heb. Maar wellicht is er op de speurtocht naar verbeterpunten nog een aantal verrassende ontdekkingen te doen, ondanks mijn gebrekkige technisch inhoudelijke kennis. Dat vind ik het leuke van high-end.
Sonos - Quadral Vulkan - Pioneer - Nordost

pburmie

Aangezien mijn dealer vanaf volgende week met vakantie is, wil ik proberen of hij zijn Burmester 001 CD speler even af wil staan. Deze is namelijk ook snaaraangedreven, door diverse bladen destijds uitgeroepen als referentiespeler en heeft meerdere digitale ingangen om externe digitale bronnen aan te sluiten waardoor de 001 eigenlijk als externe DAC fungeert. Het maakt het schakelen tussen CD en Sonos wellicht een heel stuk eenvoudiger ook nog. Wordt vervolgd!
Sonos - Quadral Vulkan - Pioneer - Nordost

Raphie

JBL PRX Power!

pburmie

Citaat van: Audiofiel op juni 25, 2007, 10:32:52
Uiteraard, die uitnodiging blijft staan! Alleen gaan we dan gewoon CD's draaien. ;)
Geen problemen mee natuurlijk!
Sonos - Quadral Vulkan - Pioneer - Nordost

hifiman


Zee

Citaat van: Raphie op juni 25, 2007, 11:02:52
Deze (retorische) vraag was aan Zee  ;D ;D ;D

Ik gebruik gewoon beide!  Klinkt allebei eender (en voor mij op dit moment goed genoeg).
- Het beste dat we kunnen bereiken is de minst slechte benadering van de werkelijkheid.
- MEET het beter? Dan IS het beter!

pburmie

Citaat van: Audioloog op juni 25, 2007, 11:12:37
Soort antieke media bijeenkomst zeg maar  >:D  ;D  ;)

Dan gaan we vinyl draaien, das pas echt antiek.  ;D
Sonos - Quadral Vulkan - Pioneer - Nordost