VERSTERKER DER VERSTERKERS

Gestart door paul groot, juni 16, 2007, 18:50:29

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

R


Erik van Voorst (in memoriam)

#776
75 kg wilde ik niet te lang op mijn tafel laten staan....dus toch maar nog even op het nog ongemodde rack der racken...
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Erik van Voorst (in memoriam)

....en alvast op zijn plekkie met tijdelijke ondersteuning....dit wordt allemaal massief ebben volgende week... 8)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Audiofiel

Citaat van: Erik van Voorst op januari 13, 2008, 20:39:39
Wat fotootjes met de buisjes erin...ook al speel ik nog even passief....... ;D

Dat is hem, Erik, DE foto van je versterker. Hij ziet er echt helemaal 'af' uit! Hulde. :D :D



Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

jantje112

Geweldig om te zien wat het eindresultaat is!

WMC

Hoe zitten de bovenplaten nu geschroefd op het binnen chassis? Recht er op of met een ringetje ertussen? Probeer het eens beide, het zou significant effect moeten hebben op de demping van je chassis.
Chord SPM800, Sony DVP-NS900V, Denon AVR3802, Epson TW3200 , Tag Mclaren AV30R

phy

Maak je maar niet ongerust WMC.
Lees het topic maar eens door wat er aan demping gedaan is.

Knap werk Eric !
hij is heel mooi geworden.

RobertD

WAUW !!!

Het ziet er echt super uit. Als ie alleen maar half zo goed klinkt al hij eruit ziet is het nog altijd een topper !!!
Het blijft leuk om versterkers zelf te bouwen, zolang het maar met buizen gebeurt!

genesis

Mooi hoor, state-of-the-art! Veel luisterplezier toegewenst. ;)

Genesis
Carpe Diem

molle

STEREO: Mcintosh C2300 - VDH Array M-1 Monoblokken - Tannoy Prestige Stirling GR - Auralic Altair G1 - Thorens TD 126MKIII + Nagaoka MP500 - Cisco Meraki Switch(Yeti) - NUC Roon Rock - Sennheiser HD 650 - Essential Audio Tools Powercords - Audioquest - Grimm Audio SQM XLR - Duelund Dual DCA12GA - Yeti Acoustics Meraki Switch -  Yeti Acoustics netfilter - Yeti Acoustics The Wizard XLR - Yeti Acoustics LAN Reference - Solidsteel HJ-4

WMC

Citaat van: phy op januari 13, 2008, 22:17:45
Maak je maar niet ongerust WMC.
Lees het topic maar eens door wat er aan demping gedaan is.


Ik maak me ook niet druk, maar zie wel graag dingen volgens de regels der kunst gedaan worden. Dat er hard geroepen wordt dat het ene materiaal beter klinkt dan het andere vind ik allemaal best, maar het toepassen van bekende manieren om de kast beter te maken is wel iets waar wat winst in kan zitten. Ik lees hier wel vaker (No offence naar Erik toe) dat degene die een mooi project maakt door de massa al snel gelijk wordt gegeven, terwijl er echt nog wel dingen zijn die te verbeteren zijn. Nou heb ik respect voor degene die een mooi project maakt zoals dit, en er alle tijd in stopt om het netjes af te werken en zo uitgebreid op het forum te zetten, maar ik wil wel graag onderbouwd zien waarom sommige dingen gedaan worden. Ook draag ik graag wat bij als ik vermoed dat er nog wat winst gehaald kan worden. Verder was het een simpele vraag die makkelijk aan het passen is naar mijn idee.
Chord SPM800, Sony DVP-NS900V, Denon AVR3802, Epson TW3200 , Tag Mclaren AV30R

Erik van Voorst (in memoriam)

...er wordt erg veel zorg besteedt aan de kast mbt massa, demping, afscherming en lay-out.

Met name de buisjes hebben nu een absoluut trillingsvrij platform en zijn tevens beschermd tegen instraling en microfonie.

Eigenlijk heeft dit allemaal de revue al eerder gepasseerd maar enfin ik meld het nog maar even.

Er wordt momenteel erg veel aandacht gegeven aan de voeding...hier wordt ook straks steeds weer gehoormatig besloten. ;)

HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

scrutinizer

Citaat van: genesis op januari 13, 2008, 22:32:23
Mooi hoor, state-of-the-art! Veel luisterplezier toegewenst. ;)

Genesis
Leuke Avatar....... ;)

Anton
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

djeek

Schitterend eindresultaat van de behuizing!

Mooi afgewerkt zo.

Veel plezier met het vervolg Erik.




[/quote]

scrutinizer

#789
Citaat van: WMC op januari 14, 2008, 09:13:48
Ik maak me ook niet druk, maar zie wel graag dingen volgens de regels der kunst gedaan worden. Dat er hard geroepen wordt dat het ene materiaal beter klinkt dan het andere vind ik allemaal best, maar het toepassen van bekende manieren om de kast beter te maken is wel iets waar wat winst in kan zitten. Ik lees hier wel vaker (No offence naar Erik toe) dat degene die een mooi project maakt door de massa al snel gelijk wordt gegeven, terwijl er echt nog wel dingen zijn die te verbeteren zijn. Nou heb ik respect voor degene die een mooi project maakt zoals dit, en er alle tijd in stopt om het netjes af te werken en zo uitgebreid op het forum te zetten, maar ik wil wel graag onderbouwd zien waarom sommige dingen gedaan worden. Ook draag ik graag wat bij als ik vermoed dat er nog wat winst gehaald kan worden. Verder was het een simpele vraag die makkelijk aan het passen is naar mijn idee.

Niemand heeft de wetenschap in pacht, WMC. Wat wel van belang is... dat we niet verzanden in meningverschillen van een bepaalde aard ::), gezien die op verschillende fora's menig plezier in bouw en filosofie uiting beperkt heeft. :'(
Als jij vragen of optie's heb ter optimalisering van de kastopbouw, zal Erik of ik in ieder geval proberen ze te beantwoorden, en waar mogelijk te onderbouwen waarom ze wel of niet van toepassen kunnen zijn. ;)

grt, Anton.   
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

B.J.

Ziet er zeker zeer ok uit. Hopelijk klinkt hij ook zo  ;D

qinq

Ja stel je voor dat hij het uiteindelijk echt helemaal niets vind, dat hij nog liever een surround versterkertje van 300 erop zet ;D

Erik van Voorst (in memoriam)

#792
...die angst leeft dus eigenlijk voornamelijk bij de mensen die dit topic niet volgen... ;)

Vanaf dag 1 werd elke stap gehoormatig eerst een tijdje beoordeeld om te constateren of elke verandering/verbetering tevens een gehoormatige vooruitgang was/is.
Deze (ook logistiek :() gecompliceerde manier van (ver)bouwen maakt het project (ook of liever gezegd juist voor mij) erg leerzaam en vooral erg gecontroleerd ;D
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

RobertD

Volgens mij gebruikt Erik een 300 euro surround versterkertje liever als presse-papier of als boekensteun  ;D
Het blijft leuk om versterkers zelf te bouwen, zolang het maar met buizen gebeurt!

WMC

Citaat van: scrutinizer op januari 14, 2008, 12:32:22
Niemand heeft de wetenschap in pacht, WMC. Wat wel van belang is... dat we niet verzanden in meningverschillen van een bepaalde aard ::), gezien die op verschillende fora's menig plezier in bouw en filosofie uiting beperkt heeft. :'(
Als jij vragen of optie's heb ter optimalisering van de kastopbouw, zal Erik of ik in ieder geval proberen ze te beantwoorden, en waar mogelijk te onderbouwen waarom ze wel of niet van toepassen kunnen zijn. ;)

grt, Anton.   

Het klopt inderdaad dat niemand de wijsheid in pacht heeft, maar er zijn wel een aantal basis regels der constructietechniek. Met mijn kennis van deze regels probeer ik hier een bijdrage te leveren. Ik zal het ook niet uit laten lopen in een eindeloze discussie, omdat er niet over te discussieren valt. Erik kan er verder mee doen wat hij wil.

Citaat van: Erik van Voorst op januari 14, 2008, 16:26:06
...die angst leeft dus eigenlijk voornamelijk bij de mensen die dit topic niet volgen... ;)


Ik hoop niet dat je mij ermee bedoelt, ik heb het topic vanaf dag 1 gevolgd. Ik heb vooral electronische keuzes gezien (verschillende condensatoren en weerstanden) en maar weinig constructie technische.
Chord SPM800, Sony DVP-NS900V, Denon AVR3802, Epson TW3200 , Tag Mclaren AV30R

Erik van Voorst (in memoriam)

....ik bedoelde jou er niet mee.maar dat spreekt voor zich want je gaf daar geen aanleiding toe... ;)

Je hebt wel degelijk een en al constructieve beslissingen gezien .....althans welke voor audio van belang zijn...
Ik heb in het begin je goed bedoelde adviezen wel degelijk gelezen maar er verder niet op ingegaan omdat deze mijnsinziens niet bij mij tot een verbetering zou kunnen leiden.

Vooral je advies om de 75 Kg voorversterker te verstevigen..... :o.....heeft bij mij toch wel vraagtekens opgeroepen hoe je die theorie in mijn geval in de praktijk kunt aanwenden en zo tot een constructieve verbetering zou kunnen leiden voor audiogebruik....

Voorbeeld...zelfs als ik mijn lege voorversterker van 2-hoog uit het raam gooi is de schade enorm........................................................aan het wegdek.

Koper koppelen met M5...modulaire opbouw...afneembare deksels met een ophanging van een subchassis.....afneembare ebben achterwand met aansluitingen...afneembaar front en zijpanelen van klankhout...draaibare ebbenhouten voeten.....ophanging en koppeling van de attenuator......ik ben toch de bescheiden mening toegedaan dat er wel heel erg diep op de constructie is ingegaan met telkens een uitleg. ???
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

roeleken

jongens wat een gesjever die discussie tussen jullie wat er wel of niet gezegd is.

Accuphase E350, Kef R11, Luxman E-200 phono vv, Pioneer PLX-1000, Denon DL103R, Ifi Zen Stream, Dac40,  Atlas Hyper ls

scrutinizer

#797
Citaat van: Erik van Voorst op januari 14, 2008, 19:25:42

Voorbeeld...zelfs als ik mijn lege voorversterker van 2-hoog uit het raam gooi is de schade enorm........................................................aan het wegdek.

;D

Citaat van: WMC op januari 14, 2008, 18:47:34
Het klopt inderdaad dat niemand de wijsheid in pacht heeft, maar er zijn wel een aantal basis regels der constructietechniek. Met mijn kennis van deze regels probeer ik hier een bijdrage te leveren. Ik zal het ook niet uit laten lopen in een eindeloze discussie, omdat er niet over te discussieren valt. Erik kan er verder mee doen wat hij wil.

Ik hoop niet dat je mij ermee bedoelt, ik heb het topic vanaf dag 1 gevolgd. Ik heb vooral electronische keuzes gezien (verschillende condensatoren en weerstanden) en maar weinig constructie technische.
Ik zie dat je mijn spreekwoord aanpassing niet kon waarderen......maar wijsheid denken wij allen in pacht te hebben ;D.

En begrijp ik niet goed wat je bedoeld met die montage d.m.v. "ringetjes" en de te verkrijgen demping ???....mechanische demping neem ik aan?
Wat is nu het idee achter deze constructie.....buiten massa :-X een zo laag mogelijk ohmse weerstand die gelijkmatig verdeeld is over alle vlakken. Dus indien nodig, zal de overgang tussen bepaalde panelen gesoldeerd worden om dit te optimaliseren.
Wat betreft constructie..het voor, achter en beide zijpanelen zijn per staande kopsekant vijfmaal voorzien van 'messing' m5 lenskopschroef, de bodem delen zijn 1/4 van de hoogte ingelaten en om de 5 cm rondom voorzien van...je raad het al ;) m5 lenskopshroeven, de bovenpanelen liggen trekkend gekoppeld direkt op de staande panelen.
Als je doelt qua demping op de electrische infra dan is deze d.m.v. een hangende, zware constructie ontkoppeld van zijn omgeving.
De demping gegeven aan de koperen behuizing is zoals Erik al duidelijk maakt grotendeels door het Ebben en Cocobolo hout verkregen.....en indien niet genoeg gebleken d.m.v. 'elastomer' aangepast worden. ;)
Ik hoop hiermee wat 'extra' duidelijkheid omtrent de constructie gegeven te hebben.

Met plezier,
Anton



 
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

blue-eyes

Waanzinnig Erik!

Ben benieuwd (als is de pre nog lang niet af) wat je volgende project gaat worden!
Zelf een loopwerk bouwen lijkt me wel iets leuks om te volgen ;)
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

WMC

#799
Citaat van: scrutinizer op januari 14, 2008, 20:43:39
;D
Ik zie dat je mijn spreekwoord aanpassing niet kon waarderen
 

Leest terug .....

Ah, zie het verschil nu pas, gewoon eerste letter van het woord gezien en gedacht dat er wijsheid stond ;). Vind hem wel grappig overigens.

Met de demping bedoel ik inderdaad mechanische demping. Het is aangetoond dat een constructie gemaakt uit 1 stuk minder demping heeft dan eentje gemaakt uit losse delen. Met een ringetje bedoel ik een schroef door de plaat, een ring erop en dan pas in de volgende plaat. Hierdoor treedt er lokaal contact op in plaats van over de hele lengte. Overigens behaal je er ook een beter resultaat mee als de constructie heel precies moet zijn (denk aan meetmachines), omdat er geen hysteresis optreedt in de eindvlakken, maar dat is hier niet aan de orde.

Overigens heb je wel gedaan wat ik noemde in het begin Erik. Ik wist toen niet of er echt een serieuze bovenkant in zou komen, maar dat is hier wel gebeurd. Hiermee heb je een stijve constructie gebouwd die ook vormvast is. Als deze bovenkant er niet in had gezeten was er een extra resonatie mode onstaan, namelijk de twee overstaande punten (over diagonaal), die naar elkaar toe bewegen. Het klinkt raar, zeker met deze massa en het zal ook niet duidelijk te zien zijn, maar het gebeurt wel. Of je er dan ook last van hebt is een tweede, zeker nu dit zo zwaar is gebouwd en de buizen ook trillings vrij zijn opgehangen.

Hierbij wil ik het wel laten rusten eigenlijk ;) , het was in het begin al niet mijn idee om zo'n discussie op gang te brengen.

Chord SPM800, Sony DVP-NS900V, Denon AVR3802, Epson TW3200 , Tag Mclaren AV30R