EdoE gaat zijn HT-puinhopen opruimen

Gestart door EdoE, mei 29, 2007, 23:05:46

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

EdoE

Na jaren van twijfel ben ik een jaar geleden eindelijk begonnen met de opbouw van een (soort) Heimkino. In deze openingspost zal ik zo lang mogelijk de "current state" weergeven, in de vervolgpostings geef ik de voortgang.

Op dit moment heb ik even geen actuele foto, die volgt snel. E.e.a. bestaat nu uit:
Ruimte - dedicated, 3.50x3.50
DVD-bron - Denon DVD-1600 met PSM-1
LD-bron - Pioneer CLD-D925 met IScan Pro (alleen de-interlacing, vind ik het charmantst)
Sat-tuner - Humax HDCI-2000
Mediaspeler - PMS MB200
Projector - Barco Graphics 808s (gecalibreerd en ingesteld door Reinier)
Scherm - Projecta CineFix High Contrast-S 160x90
Versterker - Denon AVC-A10SE
Fronts - B&W DM620i
Rears - B&W DM600i
Center - B&W LCR60 S3
Sub - B&W ASW 500
Bekabeling - allegaartje van Monster, Oehlbach, etc.
NAS - Thecus N5200 B Pro

De wish list is nog:
- Geluiddempende plaat onder projector (geen hush box)
- Tijd om films te kijken

BD/HD-DVD is voor lange termijn, titels die tot nu toe gereleased worden zijn niet helemaal mijn genre...

EdoE

#1
Welaan, ongeveer een jaar geleden besloot ik dat ik de studeerkamer maar moest opofferen. Ik zat er zelden nog (laptop!) en het was een enorme bende:



Na een maandje opruimen kwam er al wat ruimte:





In totaal heb ik zo'n 60 ordners van de planken en uit de kasten gehaald en afgevoerd. Inhoud: tijdschriften, papierzooi, je kunt het zo gek niet bedenken.

Toen de ruimte echt vrijer werd kreeg ik een "geniale" ingeving: laat ik zo lang de Hi-Fi er neerzetten, dan heb ik een luisterruimte! Met Naim begin je dan voor een eenvoudig systeem al met een forse berg kabels:



Maar toen het er eenmaal stond, klonk het eerlijk gezegd ook veel beter dan in de woonkamer. Grootste upgrade ooit... In een bevlieging verdween ook de TV uit de woonkamer naar deze ruimte. Dit duurde uiteraard niet lang.



Inmiddels waren er ook al via het forum wat stoelen (Las Vegas love seat) aangeschaft:



Begin november ben ik een paar keer naar Almere gereden (ben nu eenmaal niet zo gepassioneerd als Spotmatic), met een aardig resultaat:



En met de gordijnen open:



De TV was in de tussentijd naar beneden teruggegaan, een andere in de plaats, de Arcam DV88 kon ik netjes verkopen, daarvoor kwam een Denon DVD-2800 in de plaats. Kortom, het bleef een zooitje:



Nadat deze laatste foto (begin december) is genomen heeft er een tijdelijk scherm gehangen, dit is vervangen door de Cinefix. Er is een meubeltje (Ikea Besta, plaats zelf het rondje op de laatste a) gekomen voor de DVD's en LD's, de fronts staan netjes op dat meubeltje naast het scherm, etc. De apparatuur staat netjes onder handbereik, dus wellicht geen universele remote nodig.

Binnenkort een nieuwe foto. Het blijft een beetje een rotzooi, de voormalige functie als studeerkamer blijft door de HT-uitrusting heen "schemeren"...

Ik heb niet direct de wens om alle wanden zwart te schilderen enzo, de kamer kan over vier jaar zomaar nodig zijn als kinderkamer. Wel heb ik nog tien meter donkere gordijnstof liggen, die ik wat voor de wanden kan hangen of onder het plafond kan spannen.

Updates volgen!!!




EdoE

#2
Ik heb warempel nog een foto van het scherm met het meubel en de fronts/center:



Dat Besta vind ik echt best wel mooi, eerlijk gezegd...

Edit: op de hoeken krijg ik de zwarte "lijst" van dit scherm overigens met geen mogelijkheid sluitend. Er zitten afdekstripjes bij, maar die dekken niet volledig af. Iemand ervaring?

Raphie

Fantastisch zo'n extra kamer! wat staat er nou in de huiskamer?
JBL PRX Power!

LittleNinja

Hi EdoE!!

Hoe groot ( en vooral hoe hoog ) is de ruimte? Stoot je het hoofd niet aan de Barco??

Wat zijn dat voor speakers ( laatste foto )??

Groet,
LittleN
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

spotmatic

Citaat van: LittleNinja op mei 29, 2007, 23:42:52
Hoe groot ( en vooral hoe hoog ) is de ruimte? Stoot je het hoofd niet aan de Barco??

Je moet de Barco gewoon zo hoog hangen als je zelf prettig vindt. Bij mij komt hij straks ongeveer op schouderhoogte...  ;)

Trouwens, EdoE: iedereen met een aparte HT ruimte is gepassioneerd. Dit geldt zeker voor degenen die er een Barco ophangen  8)
BarcoReality 909 (Cine 9 on steroids), Wii, Playstation 3, XBOX 360 Premium+HD-DVD, HDfury, Moomebox, MCE, GTdesign 16:9 scherm, Samsung PS42E7H plasma
CRT: 1041QM, 1030QM, 1031QM (3x), 1001QM (2x), 1252QM (2x), D50QM, ECP2100, BV701MM, BD701s, BD708s, BD801s (2x) , BG1208s/2, BG1209s/E, BR909

EdoE

Citaat van: Raphie op mei 29, 2007, 23:30:24
Fantastisch zo'n extra kamer! wat staat er nou in de huiskamer?

De geluidsinstallatie (Naim/Linn) en we kijken TV op een Panasonic 42PV60, gevoed door een Denon DVD-2800, Nokia 9902S ("video") en een Samsung HD-kabeltuner. Die laatste is ondanks alle gemengde berichten een ster.

EdoE

#7
Citaat van: LittleNinja op mei 29, 2007, 23:42:52
Hoe groot ( en vooral hoe hoog ) is de ruimte? Stoot je het hoofd niet aan de Barco??

De ruimte is 2.30 hoog. Als je niet uitkijkt stoot je hartstikke je hoofd aan de Barco, maar als je niet uitkijkt ben je ook wel ontzettend stom, de onderkant hangt grofweg op kinhoogte... (Hoe letterlijk moet ik dat "Little" uit je nick nemen?)

Citaat
Wat zijn dat voor speakers ( laatste foto )??

B&W DM-620i. Prima speakers voor weinig. Ik dacht dat vloerstaanders op het kastje wel een goed idee zouden zijn en dat blijkt ook prima te werken.

Ervaring heeft me wel geleerd dat het toch echt raadzaam is je fronts-rears-center goed op elkaar af te stemmen. Mijn center is weliswaar uit dezelfde lijn van hetzelfde merk, maar een stuk recenter. Deze matcht net niet lekker.

EdoE

Citaat van: spotmatic op mei 30, 2007, 08:13:44
Trouwens, EdoE: iedereen met een aparte HT ruimte is gepassioneerd. Dit geldt zeker voor degenen die er een Barco ophangen  8)

Ik voel mij vereerd ;)

LittleNinja

Citaat van: EdoE op mei 30, 2007, 08:36:16
De ruimte is 2.30 hoog. Als je niet uitkijkt stoot je hartstikke je hoofd aan de Barco, maar als je niet uitkijkt ben je ook wel ontzettend stom, de onderkant hangt grofweg op kinhoogte... (Hoe letterlijk moet ik dat "Little" uit je nick nemen?)

B&W DM-620i. Prima speakers voor weinig.

Little betekent in dit geval dat ik net de 1,75 m niet aan tip... Als het nog minder zou zijn geweest zou ik er "MiniNinja" van hebben gemaakt.  ::)  ;D

Volgens mij heb ik die vroeger ook gehad!!! Die dingen zijn best sterk in lage tonen en heldere hoog weergave of vergis ik me??
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

EdoE

Citaat van: LittleNinja op mei 30, 2007, 12:51:47
Volgens mij heb ik die vroeger ook gehad!!! Die dingen zijn best sterk in lage tonen en heldere hoog weergave of vergis ik me??

Dat zou zomaar kunnen. Ik heb ze vooral gewoon gekocht omdat ze in een setje van vier, samen met de rears, werden aangeboden en het me redelijke speakers leken.

Sjors

Lekker hoor zo'n dedicated ruimte  8) ga je nog een koof maken om die balken van de Barco ? ik denk dat een verlaagd plafond mooier zou zijn.. maar dan kom je wel erg laag uit denk ik  :-\






Groet, Sjors

EdoE

Citaat van: Sjors op mei 31, 2007, 10:11:00
Lekker hoor zo'n dedicated ruimte  8) ga je nog een koof maken om die balken van de Barco ? ik denk dat een verlaagd plafond mooier zou zijn.. maar dan kom je wel erg laag uit denk ik  :-\

Ik denk wel dat ik er een grote plaat (trespa?) op ga zetten met wat inbouwspotjes erin ofzo. Eerst even uitzoeken wat de beste manier is om de Barco te fixeren in zijn positie... Als hij een cm verschuift (doet hij niet zomaar, hoor) is Reiniers werk weer goeddeels teniet gedaan.

HTip

Zo zie je maar dan een dedicated HT niet meteen heel groot hoeft te zijn...

Als je ergens een kamer over hebt, een maandje gaat opruimen kom je een heel eind ;D

Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

jantje112

Gaaf, ik zie toch steeds weer motivatie om mijn setup dan toch maar eens af te maken :)

Leuke  ruimte, mooie setup.

jaco

Zo te zien goed gelukt met het ophangsysteem.
De simpelheid zelf, en geen schroef in het plafond.

Het heeft er bij mij ook jaren gehangen met on afgewerkte balken. Nu ik het eindelijk allemaal in kleur heb staat het toch een stuk beter. Ook de weerspiegeling van licht op het hout is vervelend. Pas weggekregen door er zwart plakvilt op te plakken.
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

EdoE

Citaat van: jaco op juni  2, 2007, 17:49:23
Zo te zien goed gelukt met het ophangsysteem.
De simpelheid zelf, en geen schroef in het plafond.

Was zo gepiept: ik naar de ijzerwarenboer, mijn vader naar de houthandel, paar uur later klaar.

Moet hem nog wel even goed in positie fixeren. Let op: uitmuntend excuus voor de aanschaf van een haakse accuboormachine ;0

Citaat
Het heeft er bij mij ook jaren gehangen met on afgewerkte balken. Nu ik het eindelijk allemaal in kleur heb staat het toch een stuk beter. Ook de weerspiegeling van licht op het hout is vervelend. Pas weggekregen door er zwart plakvilt op te plakken.

Voordeliger dan mijn eerdere idee (Trespa...) Waar koop je dat plakvilt?

LittleNinja

Volgens mij kom je bij zo'n hobby winkeltje een heel eind..
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

EdoE


LittleNinja

"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

EdoE

Citaat van: LittleNinja op juni  4, 2007, 14:23:09
Precies.  ;D

Goede shit. Had niet gedacht daar ooit nog eens te komen.

spotmatic

Overigens is zwart plakvilt ook weer niet supergoedkoop. Je kunt ook nog veel bereiken met matzwarte muurverf op hout... Ik ga overigens zelf wel plakvilt toepassen, maar dat is omdat de (nu nog gebroken witte!) toegangsdeur zich precies naast het scherm bevindt. Er kaatst dus een hoop licht terug het beeld in. Verven is geen optie, want dat wordt nooit mat genoeg.

Dit ga ik overigens bestellen (ik heb een proefstukje ontvangen en het is echt diepzwart):
http://www.deplakplasticsite.nl/velours-plakplastic/velours-plakplastic.php?c=550&p=868
BarcoReality 909 (Cine 9 on steroids), Wii, Playstation 3, XBOX 360 Premium+HD-DVD, HDfury, Moomebox, MCE, GTdesign 16:9 scherm, Samsung PS42E7H plasma
CRT: 1041QM, 1030QM, 1031QM (3x), 1001QM (2x), 1252QM (2x), D50QM, ECP2100, BV701MM, BD701s, BD708s, BD801s (2x) , BG1208s/2, BG1209s/E, BR909

EdoE

Citaat van: spotmatic op juni  4, 2007, 14:47:04
Overigens is zwart plakvilt ook weer niet supergoedkoop. Je kunt ook nog veel bereiken met matzwarte muurverf op hout... Ik ga overigens zelf wel plakvilt toepassen, maar dat is omdat de (nu nog gebroken witte!) toegangsdeur zich precies naast het scherm bevindt. Er kaatst dus een hoop licht terug het beeld in. Verven is geen optie, want dat wordt nooit mat genoeg.

Dit ga ik overigens bestellen (ik heb een proefstukje ontvangen en het is echt diepzwart):
http://www.deplakplasticsite.nl/velours-plakplastic/velours-plakplastic.php?c=550&p=868

Goede suggestie. Ik ga thuis eens meten of ik het red met een breedte van 90 cm...

Stukkie underlayment en wat inbouwspotjes hoeven niet zo duur te zijn.

EdoE

Citaat van: EdoE op juni  4, 2007, 15:51:44
Goede suggestie. Ik ga thuis eens meten of ik het red met een breedte van 90 cm...

87 cm :P

spotmatic

BarcoReality 909 (Cine 9 on steroids), Wii, Playstation 3, XBOX 360 Premium+HD-DVD, HDfury, Moomebox, MCE, GTdesign 16:9 scherm, Samsung PS42E7H plasma
CRT: 1041QM, 1030QM, 1031QM (3x), 1001QM (2x), 1252QM (2x), D50QM, ECP2100, BV701MM, BD701s, BD708s, BD801s (2x) , BG1208s/2, BG1209s/E, BR909