Chamber of Dreams

Gestart door HTip, mei 29, 2007, 22:36:32

Vorige topic - Volgende topic

HTip

Citaat van: Davey op mei  4, 2010, 07:08:34
Ik lees het al, als ik ga verbouwen moet ik me eerst is goed inn verdiepen wat het beste is  :D
Lijkt me heel verstandig. Nog verstandiger, laat een meting doen door Toine. Dan krijg je een plan waarmee je de optimale (dus best haalbare) akoestiek krijgt binnen je budget. Zie het als een component en dan is het een schijntje :)
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

HTip

Citaat van: jaco op mei  4, 2010, 08:36:52
tja ik heb de muurconstructie nodig om demping te halen (~ 45 dB)
Room nodes heb ik wel, maar ook beperkt hoop ik.
Als ik de afmeting van de kamer in bijvoorbeeld Bob Golds Room mode calculator lijk ik geen grote problemen te hebben.

Verder lopen alleen vloer en plafond parrallel. Er is met de wanden maar 1 hoek 90 graden, de rest staat scheef op elkaar.

Mijn allereerste vraag op dit forum was of de ratios van mijn ruimte een probleem kon opleveren. Zo ben ik overigens met Toine in contact gekomen. Wanneer ik die afmetingen invoer in jouw calculator zijn de problemen inderdaad minimaal. Dat had Toine toen ook gezegd.

Citaat van: jaco op mei  4, 2010, 08:51:17
handige excel sheet: http://www.johnlsayers.com/phpBB2/viewtopic.php?t=1363
Dat is inderdaad een handige excelsheet. Zo te zien heeft Toine ook die formule gebruikt. Wat ik me afvraag is of het volume (de hoogte en breedte van de absorber) nog invloed heeft...
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

HTip

Citaat van: jaco op mei  4, 2010, 12:46:41
Dempen in de zin van isoleren: geluid wat vanuit de kamer naar buiten wil, en geluid wat van buiten de kamer naar binnen wil. Daar dempt het prima voor.

Absorberen is waar we het hier over hebben: op een specifieke probleem frequentie energie wegnemen IN de ruimte.
Heb je ook weer helemaal gelijk in. Je bent aardig in de materie thuis :thumbs-up:

Ik kreeg ook het advies van Toine om juist niet gipsplaten toe te passen. Zie de link naar mijn eerste vraag op dit forum ;)
Showcase - Topic

celerontje

If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

HTip

Citaat van: celerontje op mei  4, 2010, 17:49:14
Wanneer ga je eigenlijk verder?
Hangt af van de energie die nog over is bij ons. Die was gisteravond erg laag ;) En je hebt de volle concentratie nodig om geen fouten te maken. Het is een erg precies klusje.

Voordeel: Ik kan de basstraps bouwen zonder dat ik de projectiewand afbreek :thumbs-up:
Showcase - Topic

jaco

Citaat van: HTip op mei  4, 2010, 17:43:19
Dat is inderdaad een handige excelsheet. Zo te zien heeft Toine ook die formule gebruikt. Wat ik me afvraag is of het volume (de hoogte en breedte van de absorber) nog invloed heeft...
Die formule is door knappe wiskundigen uitgedacht neem ik aan.

De hoogte en breedte heeft zeker invloed. Die zal bepalen hoe veel je uiteindelijk dempt. Daar zit hem ook het probleem. Dat is denk ik alleen maar door ervaring te bepalen.

In een RT-60 diagram zie je wel hoe veel je op bepaalde frequenties over de gewenste lijn heen gaat.
Daaruit zou je voor de probleem frequenties een absorber moeten bouwen die genoeg energie weg neemt.

Die info zullen mensen die hier hun brood mee verdienen wel niet zo makkelijk vrijgeven. Aan de andere kant zijn er ook wel mensen die zo alle informatie geven en je goede tips aan de hand doen.
9.4.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Klipsch RP-1000SW x4 subwoofers, VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm, Van Damme STARQUAD Balanced Cable with Neutrik Gold XLR. Belden 19364 Power cable

celerontje

Toine is behoorlijk open, zie zijn hele website maar eens!

Maargoed, het heeft natuurlijk grotendeels met ervaring te maken.
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

jaco

Ik ken Toine wel. Heb 6 Tube traps van hem jaren in huis gehad.
In mijn vorige woning vertelde Toine eerlijk dat ik met breedbandige traps (de tube traps) en wat diffusie het wel redelijk goed kon krijgen.

Maar het is gewoon interessant om het zelf te snappen.
9.4.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Klipsch RP-1000SW x4 subwoofers, VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm, Van Damme STARQUAD Balanced Cable with Neutrik Gold XLR. Belden 19364 Power cable

HTip

Citaat van: jaco op mei  4, 2010, 17:56:53
Die formule is door knappe wiskundigen uitgedacht neem ik aan.

De hoogte en breedte heeft zeker invloed. Die zal bepalen hoe veel je uiteindelijk dempt. Daar zit hem ook het probleem. Dat is denk ik alleen maar door ervaring te bepalen.

In een RT-60 diagram zie je wel hoe veel je op bepaalde frequenties over de gewenste lijn heen gaat.
Daaruit zou je voor de probleem frequenties een absorber moeten bouwen die genoeg energie weg neemt.

Die info zullen mensen die hier hun brood mee verdienen wel niet zo makkelijk vrijgeven. Aan de andere kant zijn er ook wel mensen die zo alle informatie geven en je goede tips aan de hand doen.
Ik heb van een kennis eens een boek over akoestiek mogen lenen. Dat stond vol met wiskundige formules, de ene nog  ingewikkelder dan de ander. Het is een combinatie van wiskunde en natuurkunde. En dat waren vroeger mijn beste vakken, maar dat is ver weggezakt ;)

Toine is echt een expert. Zijn site staat vol theorie en voorbeelden. Dus als je het zelf kan berekenen dan kom je een heel eind. Echter welk materiaal je nodig hebt voor het gewenste resultaat is gebaseerd op ervaring en informatie van leveranciers, wat ze niet allemaal vrijgeven aan particulieren.

Custom-made oplossingen zijn Toine's specialiteit en daar verdient hij zijn geld mee. Hij gaat heel ver in zijn advies, maar ergens is natuurlijk de grens ;)

En ik vind het ook steeds leuker om het ook zelf te snappen.
Showcase - Topic

HTip

Citaat van: celerontje op mei  4, 2010, 17:49:14
Wanneer ga je eigenlijk verder?
Vandaag verder gegaan en het middelste deel van de 1e basstrap gemonteerd. Ging iets makkelijker dan het onderste deel, maar is toch ook weer veel werk geweest.

De eerste lat van het middelste deel

Middelste deel klaar

Op de achtergrond onderste deel

Beide delen op elkaar. Ziet er imposant uit :o

Nu alleen nog het bovenste deel en de linker basstrap is klaar!
Showcase - Topic

HTip

Ik heb trouwens gisteren de akoestische platen Akotherm D40 opgehaald. Was een hele grote doos :o en dat voor 6 platen... Zijn erg makkelijk te hanteren. Geen gedoe met handschoenen en mondkapjes, e.d. als je moet snijden.

We gaan de platen klemmen tussen de wanden. Scheelt weer bevestigingsmateriaal. Hoop dat dat gaat lukken.
Showcase - Topic

Robbert54

:worship: :worship:

wauw! los van de functie ziet het er ook erg stoer uit! je bent er super netjes mee bezig zie ik wel! top! :worship:
|Pioneer KURO LX|Marantz NR1605||Hepta Exception|Hepta Ace Gold|W&M Black Magic|W&M Tornado/Black&Gold|W&M hdmi|PS4|Apple TV|

Woonkamer HT
Stereo

Sol

Wow, is bijna jammer dat ze niet in het zicht zullen gaan vallen. :)
Current HT:  Denon 3808 | Monitor Audio GS20 + RX LCR | Sony 55W9 | Oppo 93 | PS4 | PS3 Phat | PS2 Phat

Not only do I not know the answer, I don't even know what the question is.

simsalabim

Jij bent je akoestiek echt goed aan het aanpakken!! O0
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

celerontje

En dan moet je nagaan dat die kelder eerst een galmbak was waar een gemiddelde badkamer ''U'' tegen zegt! :clapping:

Davey

Op de laatste foto lijkt het alsof de ene plank naders zit dan de andere of is dit gezichtsbedrog? Zijn ze allemaal even groot?

treky22

Ziet er echt heel goed uit.

:worship: knap bezig
Sony KD-65XE9305 | JVC DLA-RS20 | Kingpin CES210 16:9
Marantz SR-7008 | Klipsch RP-280F
Mede8er MED800X3D + Logitech Harmony 1100
Xbox One X + externe drive 3 TB

Madhouse

Wat een werk zeg, je accu schroefmachine draait overuren  ;D

Maar ziet er goed uit, zonde dat je er zo weinig van terug ziet straks (maar gelukkig wel terug hoort)  :clapping:
Set: Sony 65XF9005 TV met Sonos ARC, One SL's & Sub

celerontje

Dan doe ik het gordijntje wel helemaal open! ;D

Lex Groningen

Leuk om dit project van je te gaan volgen. Wie weet steek ik er nog wat van op. ;D
Versterker: Musical Fidelity M3si/ Draaitafel: Technics SL-1210 MK2/ Phono-pre: Musical Fidelity LX2 LPS/ Luidsprekers: Harbeth ps3er / Streamer: ?/ DAC: ??/  Kabels: ?/Platenwasmachine: Okki Nokki

HTip

Citaat van: Madhouse op mei  5, 2010, 21:19:26
Wat een werk zeg, je accu schroefmachine draait overuren  ;D

Maar ziet er goed uit, zonde dat je er zo weinig van terug ziet straks (maar gelukkig wel terug hoort)  :clapping:
Citaat van: Sol op mei  5, 2010, 18:45:31
Wow, is bijna jammer dat ze niet in het zicht zullen gaan vallen. :)
De schroefboormachine maakt inderdaad overuren. Er gaan ook ca. 400 schroeven in alleen de basstraps :o Is inderdaad bijna jammer dat ze helemaal niet meer zichtbaar zijn, maar het effect horen doen we ze zeker wel.

Citaat van: celerontje op mei  5, 2010, 21:38:28
Dan doe ik het gordijntje wel helemaal open! ;D
Zelfs dan zie je maar een klein stukje...
Showcase - Topic

HTip

Citaat van: Alex Groningen op mei  5, 2010, 21:39:36
Leuk om dit project van je te gaan volgen. Wie weet steek ik er nog wat van op. ;D
Ik heb veel geleerd van alle akoestische aanpassingen, dus als je vragen hebt, stel ze gerust :thumbs-up: En weet ik het niet dan zijn er genoeg forumleden die kunnen bijspringen ;)
Showcase - Topic

HTip

Bedankt allemaal! En dan te weten dat ik net ben begonnen met de verbouwing van projectiewand ;)

Citaat van: simsatit op mei  5, 2010, 19:42:33
Jij bent je akoestiek echt goed aan het aanpakken!! O0
Citaat van: celerontje op mei  5, 2010, 19:45:18
En dan moet je nagaan dat die kelder eerst een galmbak was waar een gemiddelde badkamer ''U'' tegen zegt! :clapping:
Bij de eerste meting was de gemiddelde nagalmtijd bijna 3 seconden :o Dat was niet om aan te horen. En toen had ik al een dempend podium met tapijt. Kan je nagaan hoe het zou zijn geweest zonder dat... :D

Nog een paar foto's uit de oude doos ;)

De meester aan het werk 8)

RT60-meting voor aanpassingen

RT60-meting na aanpassingen

Effect lijkt me duidelijk :P Je ziet dus ook dat we duidelijk nog wat te doen hadden in het laag en middenhoog. Dat laatste was gauw verholpen met de gordijnen en kleed. Het laag, daar is dus de nieuwe projectiewand voor.
Showcase - Topic

HTip

Ook nog iets anders...

Vandaag de PS Audio Power Plant Premier (PPP) ontvangen :pompom: In het pakket zat ook een PS Audio PerfectWave Power AC-3. Dit is een serieuze stroomkabel die een hele goede manier is om de PPP zelf van goede stroom te voorzien. Daarom was het ook een pakketaanbieding.

PPP en AC-3

PPP

AC-3

Imposante stekkers :o

Om de PPP in het rack te plaatsen moet ik de indeling veranderen. Hiervoor moet ik het rack afbreken en weer opnieuw opbouwen. De PPP komt op de onderste etage. Daarboven de SR9600, gevolgd door de DV9600. De BD-35 krijgt een plaatsje bovenop het rack. Dit is tijdelijk totdat ik de DV9600/BD-35 kan vervangen door een UD-speler.

Sinds ik de Oppo BD83 op foto's heb gezien ben ik erg onder de indruk van de afwerking. Van diverse forumleden begrepen dat de geluidskwaliteiten ook nog eens van topkwaliteit zijn. BE vindt de Oppo zelfs goed genoeg om zijn Classé CD-speler te verkopen. Dat zegt denk ik heel veel. Echter ik zal voor DVD-A en SACD toch de analoge optie moeten gebruiken dus het zal iets moeten worden van een SE, SI, SE SI, of zoiets :D

Ga dit weekend kijken of ik tussen het bouwen van de basstraps door tijd heb om de PPP fatsoenlijk te installeren.
Showcase - Topic

solitaire

akoestiek ... check
stroomvoorziening ... check

:clapping:

overtuigend bezig !!

Wolf
Hinterm Horizont geht's weiter.