Chamber of Dreams

Gestart door HTip, mei 29, 2007, 22:36:32

Vorige topic - Volgende topic

HTip

Citaat van: Madhouse op februari 16, 2010, 16:36:30
Lekker doen, kan ie zo achteruit de garage inrijden en voor het HT opstapelen. Hoef je zelf ook niet zoveel te sjouwen  ;)
Daar zit ook weer wat in. Sjouwen kan ik altijd nog doen :P :D
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

HTip

Citaat van: HTip op februari 16, 2010, 16:18:25
We hebben nog eens goed nagedacht over het advies van Toine. Daarnaast hebben we gekeken naar de fysieke mogelijkheden in de ruimte. Het blijkt dat we op de achterwand helaas geen ruimte hebben om 2 RPG Modex-Plate Type 2 modules op te hangen. Deze zijn 150x100cm en ik heb hooguit 140cm :( Hooguit zou 1 in het midden kunnen, maar dan is de werking waarschijnlijk minder efficiënt. Een andere mogelijkheid is onder de BD-/CD-/DVD-rekken achteraan de zijwanden, maar dan zouden de modules horizontaal moeten hangen en ik weet niet of dat kan.

Alles bij elkaar nemend denk ik dat er een aantal alternatieven zijn:
1. Huidig ontwerp projectiewand bouwen met 1 RPG Modex-Plate Type 2 op achterwand
2. Huidig ontwerp projectiewand bouwen met 2 RPG Modex-Plate Type 2 op zijwanden achter
3. Projectiewand bouwen (lattenabsorbers vervangen door paneelabsorbers) met 1 RPG Modex-Plate Type 2 op achterwand
4. Projectiewand bouwen (lattenabsorbers vervangen door paneelabsorbers) met 2 RPG Modex-Plate Type 2 op zijwanden achter

Ik heb Toine gevraagd welke hij het beste vindt. Wordt dus spoedig vervolgd.

Ik heb al antwoord van Toine gekregen :o :thumbs-up:

Het gaat alsvolgt gebeuren. Eerst gaan we de nieuwe projectiewand bouwen met basstraps (lattenabsorbers) en daarna kijken of er bruikbare winst is geboekt. Aansluitend gaan we dan bekijken of en hoeveel RPG Modex-Plates er nodig zijn. In ieder geval kunnen de RPG's ook horizontaal opgehangen worden...
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

tiptop

Citaat van: HTip op februari 16, 2010, 16:37:54
Daar zit ook weer wat in. Sjouwen kan ik altijd nog doen :P :D
Dat is wel erg handig bij jouw ja.

Je rijdt het nog net niet letterlijk het HT in 8)
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

HTip

Citaat van: tiptop op februari 16, 2010, 17:01:37
Dat is wel erg handig bij jouw ja.

Je rijdt het nog net niet letterlijk het HT in 8)
:D
Showcase - Topic

celerontje

Haha, ik moet gelijk hier aan denken:
http://www.youtube.com/watch?v=DOaw1c6XaeQ (vanaf 1:16) :D :clapping:
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

HTip

Showcase - Topic

HTip

Gisteravond laatste deel van The Matrix trilogie gekeken. Erg indrukwekkend slot met de nodige passages waar je nog lang over kunt nadenken ;)

Het beeld en geluid is zowaar nog beter dan deel 1 en 2. De sub heeft genoeg te doen en legt precies de vinger op de zere plek. De ruimte kan de energie niet kwijt. Erg imponerend is het deel dat Neo in Machine City wordt aangesproken door het hoofd. Zo diepe bassen hoor je niet vaak 8)

Alleen met extra laagabsorptie zijn die problemen te verhelpen. De rest van het frequentiespectrum is geen enkel probleem. Vallend glas, kogels die alles aan gort schieten, geen enkele keer hadden we het idee dat het geluid zachter moest...
Showcase - Topic

celerontje

Een schietende kogel? ???
Da's nieuw voor mij! :D

Ik begrijp precies wat je bedoeld met dat ''niet kwijt kunnen van energie'', dat liet je tijdens de M&G heel duidelijk horen met de track ''Hotel California'', waarbij de korte bassen in het begin echt als een drukgolf in de ruimte bleven hangen, heel aparte ervaring! :o Ik heb eerbied voor uw zwarte speakers... :D
Begin nou maar snel met die verbouwing, want anders overleef je de film ''The Hurt Locker'' niet. :D (en die ga je vast een keer bekijken, net als ik ;))
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

HTip

Citaat van: celerontje op februari 17, 2010, 12:35:33
Ik begrijp precies wat je bedoeld met dat ''niet kwijt kunnen van energie'', dat liet je tijdens de M&G heel duidelijk horen met de track ''Hotel California'', waarbij de korte bassen in het begin echt als een drukgolf in de ruimte bleven hangen, heel aparte ervaring! :o Ik heb eerbied voor uw zwarte speakers... :D
Goed beschreven. Dat is precies wat er gebeurt. En ook precies waar ik me aan stoor.

Ik heb het ontwerp nu klaar met de juiste afmetingen voor de houthandelaar, dus het is nu een kwestie van hout bestellen met hele duidelijke instructies, want er is weinig ruimte voor afwijking...
Showcase - Topic

HTip

Voordat ik de projectiewand ga bouwen vat ik nog even alles samen.

De wand waar het allemaal om gaat

Op het eerste gezicht zie je er niets bijzonders aan. Dat is natuurlijk de bedoeling, maar om het project te begrijpen zal ik een kijkje achter het scherm tonen ;)

De wand met de afzonderlijke modules met afmetingen.

De wand is verdeeld in 6 afzonderlijke ruimtes. Ieder heeft zijn eigen specifieke afmeting en is daardoor afgesteld op een bepaalde absorptiefrequentie. Ik moet erg nauwkeurig te werk gaan, want dat beïnvloed de werking. Modules 1,4,5 en 6 zijn paneelabsorbers, waarbij de afdekplaat fungeert als membraan. Modules 2 en 3 zijn de lattenabsorbers (beter bekend als basstraps). Door de diepte en breedte van de latten wordt de frequentie bepaald. In het echt zijn natuurlijk de witte lijnen niet zichtbaar ;)

Volgens de berekeningen van Thingman zijn de modules 1 t/m 6 afgestemd op resp. 70, 100, 125, 80, 99 en 83Hz. De basstraps gaan door tot 40 en 50Hz. Precies waar het probleem ligt.

Zo heb ik ook alles voor mezelf weer op een rijtje gezet. Nu dus het hout nog en dan aan de slag.
Showcase - Topic

HTip

Even iets anders... Ik zit er namelijk aan te denken om mijn W&M Black Magic te vervangen door de InAkustik Black&White, vanwege de goede ervaringen van Maximus Aurelius i.c.m. ALR/Jordan Note Series (volgens mij zijn we de enige op het HTforum :D) Maar in de discussie werd gezegd dat deze erg moeilijk te monteren zijn.

Citaat van: ivo1986 op januari 22, 2010, 12:33:20
Wel een van de meest moeilijk monteerbare kabels.
Ik vroeg me af waar ik dan aan moet denken... :unsure:

Citaat van: Maximus_Aurelius op januari 20, 2010, 13:34:47
Voorbeeld:
Front LS - Black&White 1108 of 1302 , Rears 502 of 1002. Center kun je zelfde nemen als de front of rears.
Mijn fronts zijn bi-amped. Zit er in de Black&White serie een kabel die dit kan? En waar heb je de kabels gekocht?
Showcase - Topic

Maximus_Aurelius

Citaat van: HTip op februari 17, 2010, 14:07:13
Even iets anders... Ik zit er namelijk aan te denken om mijn W&M Black Magic te vervangen door de InAkustik Black&White, vanwege de goede ervaringen van Maximus Aurelius i.c.m. ALR/Jordan Note Series (volgens mij zijn we de enige op het HTforum :D) Maar in de discussie werd gezegd dat deze erg moeilijk te monteren zijn.
Ik vroeg me af waar ik dan aan moet denken... :unsure:
Mijn fronts zijn bi-amped. Zit er in de Black&White serie een kabel die dit kan? En waar heb je de kabels gekocht?

Waar ik ze gekocht hebt stuur ik je een pm ;)
Als ik het goed heb heeft black&White serie geen bi-amp kabels.

De kabels zijn zeer stug om in te snijden en het zijn niet gewoon even 2 of 4 koper draadjes ;) De huidige series zal iets eenvoudiger zijn dan de 1202 want dit is geen prettige kabel om even in gaan te snijden en de knippen etc etc.Hij is wat dik en stug  :bigsmile: Maar erg goed in de klank.
De huidige serie heeft iets van een nylon omhulsel erom heen.
Vanaf de 1302 zit er een plastic buis in wat men kan vullen met (zilver)zand of andere acoustische dempingsmiddel.

Ik denk dat je met afgemonteerde kabel goedkoper uit bent dan zelf monteren.Bij de rears in hele lange lengtes zal zich moeten bewijzen.
De makkelijkste die zelf kunt monteren zijn de 502 en de 602.

Betreft bi-ampen.
Je kunt ook 2 losse kabels eraan hangen? als voorbeeld 2x 1202 aan de rechter LS en 2x 1202 aan de linker LS ;)

🎶🎶🎶
Muziek is kunst, kunst moet voor iedereen bereikbaar zijn, anders is het elitair!!

🎶🎶🎶

HTip

Citaat van: Maximus_Aurelius op februari 17, 2010, 14:19:17
Waar ik ze gekocht hebt stuur ik je een pm ;)
Als ik het goed heb heeft black&White serie geen bi-amp kabels.

De kabels zijn zeer stug om in te snijden en het zijn niet gewoon even 2 of 4 koper draadjes ;) De huidige series zal iets eenvoudiger zijn dan de 1202 want dit is geen prettige kabel om even in gaan te snijden en de knippen etc etc.Hij is wat dik en stug  :bigsmile: Maar erg goed in de klank.
De huidige serie heeft iets van een nylon omhulsel erom heen.
Vanaf de 1302 zit er een plastic buis in wat men kan vullen met (zilver)zand of andere acoustische dempingsmiddel.

Ik denk dat je met afgemonteerde kabel goedkoper uit bent dan zelf monteren.Bij de rears in hele lange lengtes zal zich moeten bewijzen.
De makkelijkste die zelf kunt monteren zijn de 502 en de 602.

Betreft bi-ampen.
Je kunt ook 2 losse kabels eraan hangen? als voorbeeld 2x 1202 aan de rechter LS en 2x 1202 aan de linker LS ;)

Thanks!

De W&M Black Magic had ook een aantal lagen (folie, rubber, metaal) die ook niet eenvoudig was te monteren, dus ik ben al iets gewend ;) Is trouwens ook een erg stugge kabel...

Probleem is dat ik juist voor mijn fronts (11 en 7m) en center (9m) de hele lange kabels nodig heb, omdat mijn set achter staat. En omdat mijn rack in een hoek staat, kan ik moeilijk afgemonteerde kabels kopen. Er is geen enkele kabel even lang. Ik weet dat dat niet optimaal is, maar het kan niet anders :unsure:
Showcase - Topic

celerontje

Mis je dan iets in de W&M?

HTip

Citaat van: celerontje op februari 17, 2010, 14:36:47
Mis je dan iets in de W&M?
Is moeilijk uit te leggen. Toen Bjorn bij mij was dacht hij dat de Black Magic niet het potentieel van de set benutte. Ik heb zelf ook het gevoel dat het nog beter kan, vooral bij muziek.

Kan natuurlijk nog aan andere zaken liggen (akoestiek, stroom, etc.), maar ik ben me gewoon aan het oriënteren. Dromen mag ik altijd ;)
Showcase - Topic

celerontje

Minder naar Bjorn luisteren, het heeft je zelfs nu al bakken met geld gekost! :D

HTip

Citaat van: celerontje op februari 17, 2010, 15:24:41
Minder naar Bjorn luisteren, het heeft je zelfs nu al bakken met geld gekost! :D
:D LOL. Klopt, maar daardoor heb ik wel Beter Beeld en Geluid :P

Even resumerend:
- Beter geluid => Door de Velodyne SMS-1 houdt ik mijn SVS in bedwang
- Beter beeld => Door de combinatie van JVC HD1 en Stewart scherm genieten we iedere keer van HD-beeld op topniveau.

Dus ik ben niet ontevreden :devil:
Showcase - Topic

celerontje

Citaat van: HTip op februari 17, 2010, 15:44:44
- Beter geluid => Door de Velodyne SMS-1 houdt ik mijn SVS in bedwang
Dat had misschien wel beter gekund met de nu populaire veel goedkopere Anti-Mode. (die echt aan room-correction doet, i.p.v. EQ'n) :P

Citaat van: HTip op februari 17, 2010, 15:44:44
- Beter beeld => Door de combinatie van JVC HD1 en Stewart scherm genieten we iedere keer van HD-beeld op topniveau.
Ach, zet dan meteen een spuit met besmet bloed in je lijf, iets ergers dan het HD-virus bestaat toch niet! :P :D :D :D

So bloody visitors of BB&G, ye' be warned! :D

tiptop

Mooie wand Philip.

Het blijft maar beter worden. 8)

Ik begin te denken dat het een soort obsessie of verslaving is geworden om aan je HT te werken ;D
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

HTip

Citaat van: tiptop op februari 17, 2010, 16:46:17
Mooie wand Philip.

Het blijft maar beter worden. 8)

Ik begin te denken dat het een soort obsessie of verslaving is geworden om aan je HT te werken ;D
Dank je Fabian! Het is echt geen obsessie, misschien een verslaving (net zoals dit forum ;)) We genieten echt heel erg van onze HT. Elke keer als we de HT inlopen om een film te kijken, hebben we nog steeds zo iets van... Wow dat we dit hebben is toch wel erg gaaf 8)

De lage tonen is het enige wat me echt stoort. En wat de speakerkabel betreft, ik zoek gewoon naar het maximaal haalbare (binnen budget natuurlijk :P) om uit de set te halen. Aangezien mijn versterker en speakers heel goed zijn, moet ik het in bekabeling, stroomvoorziening, e.d. zoeken. Op termijn wil ik wel een nieuwe sub en BD-universele speler, maar dat hoeft niet kost-wat-kost op korte termijn. Als ik het zo bekijk valt het nog wel mee met de verslaving. We zitten er wel graag, maar dat is geen verslaving :tongue2:
Showcase - Topic

tiptop

Dat er zitten begrijp ik heel goed hoor ;)

Maar dat verbouwen steeds... :blink: Daar moet je maar zin in hebben steeds. Wel respect voor hoor! Ik ben te lui denk ik. :unhappy: ;D

celerontje

Je hebt met je eigen oren gehoord dat het basprobleem niet gering is, wat erg zonde is in een verder akoestisch perfecte ruimte.
So if you've got the top in sight, get there! ;D

HTip

Citaat van: tiptop op februari 17, 2010, 22:23:07
Dat er zitten begrijp ik heel goed hoor ;)

Maar dat verbouwen steeds... :blink: Daar moet je maar zin in hebben steeds. Wel respect voor hoor! Ik ben te lui denk ik. :unhappy: ;D
Dit is de laatste echte verbouwing. De rest is cosmetisch en ter afwerking.
Showcase - Topic

HTip

Citaat van: celerontje op februari 17, 2010, 22:43:27
Je hebt met je eigen oren gehoord dat het basprobleem niet gering is, wat erg zonde is in een verder akoestisch perfecte ruimte.
So if you've got the top in sight, get there! ;D
Absoluut! Vanaf ca. 125 Hz valt de nagalm precies tussen de ideale grenzen. Soms zelfs eronder, waardoor iets te doods zou kunnen klinken, maar daar heb ik nog geen ervaring mee.

En het is net onder de 125 Hz, waar de bassen en LFE prominent aanwezig zijn, waar de nagalmtijden te hoog zijn. Dit resulteert in zowel te hoge pieken als te diepe dalen.
Showcase - Topic

HTip

Wat de InAkustik speakerkabels zijn er meerdere mogelijkheden. Van zowel Maximus Aurelius als Peter van HifiSupply hierin advies gekregen. Het aantal aders is bepalend of de kabel voor bi-wire/amp afgemonteerd kunnen worden.

Kabels die gebruikt kunnen worden voor bi-wiren/ampen zijn de LS-602, LS-1002 en LS-1108.
Kabels die hiervoor niet geschikt zijn de LS-502 en LS-1102.

Nu alleen nog kiezen :D Budget is natuurlijk ook een factor :P
Showcase - Topic