Chamber of Dreams

Gestart door HTip, mei 29, 2007, 22:36:32

Vorige topic - Volgende topic

HTip

Citaat van: celerontje op april 14, 2009, 20:27:29
Yepz, zo'n ding!
Ze zijn inderdaad te kort, maar je zou het rubberen dopje eraf kunnen halen en vervolgens verlengen met een knelkoppeling en een stukje verwarmingsbuis o.i.d.
Lijkt me inderdaad wel te doen op die manier. Staat op mijn lijstje van mogelijkheden...

Citaat van: tiptop op april 14, 2009, 20:32:58
Was je er nog niet uit qua pootje?

Vandeweek alsnog even langs de bouwmarkt dan. ;)
Klopt! Nu ik geen pootje met wiel meer nodig heb, door de stabiliteit van de constructie zoek ik nu alleen nog maar een steun die ik in dichtgeklapte en opengeklapte toestand hoef te gebruiken...
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Jean Sibelius

Citaat van: HTip op april 14, 2009, 20:03:31
Bedankt Jan! Heb je wat aan de ophangconstructie? Aan de andere muur hebben we die stoelprofielen rechtstreeks op de wand gemonteerd. Bij de deur ging dat niet vanwege de klink. Maar deze oplossing is een stuk eleganter en eenvoudiger dan het karretje met 2 diffusers erop gemonteerd ;)
Ik had óók iets dergelijks in gedachte (maar ik zit nog met de 'klapdeurtjes' in mijn hoofd), maar het is altijd handig om te zien hoe dat in de praktijk uitpakt.

Citaat van: HTip op april 14, 2009, 20:03:31
Ik kan je volgende week wel precies laten zien hoe het in elkaar zit...
Is prima! Ik ben benieuwd :D
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse 2 x Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

celerontje

Citaat van: HTip op april 14, 2009, 20:37:23
Klopt! Nu ik geen pootje met wiel meer nodig heb, door de stabiliteit van de constructie zoek ik nu alleen nog maar een steun die ik in dichtgeklapte en opengeklapte toestand hoef te gebruiken...
Wordt er niet enorm veel kracht op de diffusers uitgeoefent als ze niet ondersteunt worden?
Want het is nogal een gewicht... ;D
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

tiptop

Citaat van: HTip op april 14, 2009, 20:37:23
Lijkt me inderdaad wel te doen op die manier. Staat op mijn lijstje van mogelijkheden...

Volgens mij is zo'n pootje als al eerder is genoemd de optie. Met een veer eraan en een rubber pootje. :)
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

celerontje

Waarom een veer?
Het is puur een klappootje.
Een veer is alleen nodig met een wiel, om de aandrukspanning van het wiel constant te houden.
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

Fabian92

Citaat van: celerontje op april 14, 2009, 20:42:54
Wordt er niet enorm veel kracht op de diffusers uitgeoefent als ze niet ondersteunt worden?

Dat dacht ik ook al, zou een ramp zijn als er dadelijk door het gewicht de vierde afbreekt ofso  :nervous: Maar daar gaan we maar niet van uit  :happy:
Een pootje ter ondersteuning lijkt mij toch nog wel slim  ::) :P
JVC TH-G30 | Samsung 2232BW | MEDION AKOYA MD 8833 | Sony NWZ-A826K | Samson CH700 | LG Viewty

-madison-

Wat voor scharnieren heb je gebruikt?
Als je goed stevig spul hebt gebruikt met goede dikke schroeven, dan kun je het volgens mij gewoon zonder pootjes of wieltjes doen. (2 diffuser delen zijn toch 50kg? volgens mij las ik dat ergens)
Because great sound fills the room, shakes the house
Breaks the heart, stirs the soul
And always, always will.

HTip

Citaat van: Jean Sibelius op april 14, 2009, 20:39:55
Ik had óók iets dergelijks in gedachte (maar ik zit nog met de 'klapdeurtjes' in mijn hoofd), maar het is altijd handig om te zien hoe dat in de praktijk uitpakt.
Jouw idee van "klapdeurtjes" (nou ja, deurTJES ;)) is ook een hele goede als je de ruimte hebt om dat te doen. Die ruimte had ik niet, maar misschien dat dit ook bij jou kan werken. Zien we volgende week wel...
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

HTip

Citaat van: celerontje op april 14, 2009, 20:42:54
Citaat van: Fabian92 op april 14, 2009, 21:59:59
Dat dacht ik ook al, zou een ramp zijn als er dadelijk door het gewicht de vierde afbreekt ofso  :nervous: Maar daar gaan we maar niet van uit  :happy:
Een pootje ter ondersteuning lijkt mij toch nog wel slim  ::) :P
Citaat van: tiptop op april 14, 2009, 21:02:01
Volgens mij is zo'n pootje als al eerder is genoemd de optie. Met een veer eraan en een rubber pootje. :)
Citaat van: celerontje op april 14, 2009, 21:13:27
Waarom een veer?
Een veer is alleen nodig met een wiel, om de aandrukspanning van het wiel constant te houden.

Het is altijd de bedoeling geweest om de diffusers in zowel dichte als open toestand te ondersteunen met een pootje (zie de foto's op de vorige pagina). In het begin was het idee dat er een wiel onder moest met een veer in de poot voor optimaal contact met de vloer. Nu is het pootje alleen ter ondersteuning op het uiteinde zodat niet alle kracht op het draaipunt komt te staan.

Ik moet er inderdaad niet aan denken dat een diffuser afbreekt met alle gevolgen vandien. Beschadiging van de diffusers is één, maar mogelijke beschadiging van de linker frontspeaker is veel erger ::)
Showcase - Topic

HTip

Citaat van: -madison- op april 14, 2009, 22:13:58
Wat voor scharnieren heb je gebruikt?
Als je goed stevig spul hebt gebruikt met goede dikke schroeven, dan kun je het volgens mij gewoon zonder pootjes of wieltjes doen. (2 diffuser delen zijn toch 50kg? volgens mij las ik dat ergens)
De scharnier is een pianoscharnier met heel veel spaanplaatschroeven van 3,5x20mm. Het is een erg stevige verbinding geworden die één diffuser met gemak draagt. Het gewicht van 1 diffuser is ca. 12 kg. Het totaal van de 4 is de ca. 50 kg die ik heb genoemd. Dus het gewicht wat aan de scharnier hangt is ca. 25 kg. Dat is nog veel en daarom denk ik dat het pootje voor ondersteuning wel van belang is.

Een ander idee waar ik aan denk is een zware schuif onderaan, die je ook wel eens op zware schuurdeuren ziet. Eén functie zou dan zijn het vergrendelen van de diffusers, de andere zou dan het gewicht moeten ondersteunen. Ik heb het nog niet in detail uitgewerkt, maar het zou kunnen werken als de schuif lang en dik genoeg is.
Showcase - Topic

TheSpeedSkater

Flink topic al !

Heb nog niet alles gelezen, maar mooie setup heb je daar!
Veel verschil in geluid met je diffusers?
Stereo: 2x Devialet Phantom Silver - Dialog

-madison-

Citaat van: HTip op april 14, 2009, 23:07:42
De scharnier is een pianoscharnier met heel veel spaanplaatschroeven van 3,5x20mm. Het is een erg stevige verbinding geworden die één diffuser met gemak draagt. Het gewicht van 1 diffuser is ca. 12 kg. Het totaal van de 4 is de ca. 50 kg die ik heb genoemd. Dus het gewicht wat aan de scharnier hangt is ca. 25 kg. Dat is nog veel en daarom denk ik dat het pootje voor ondersteuning wel van belang is.

Een ander idee waar ik aan denk is een zware schuif onderaan, die je ook wel eens op zware schuurdeuren ziet. Eén functie zou dan zijn het vergrendelen van de diffusers, de andere zou dan het gewicht moeten ondersteunen. Ik heb het nog niet in detail uitgewerkt, maar het zou kunnen werken als de schuif lang en dik genoeg is.

Volgens mij moeten 25kg geen probleem zijn. Maarja dan zou ik zelf voor de gemoedsrust ook nog een pootje eronder zetten ;)

Kun je niet een balk aan de deur monteren, zodat als de diffuser uitgeklapt is daarop leunt?
And always, always will.

HTip

Citaat van: TheSpeedSkater op april 14, 2009, 23:08:42
Flink topic al !

Heb nog niet alles gelezen, maar mooie setup heb je daar!
Dank je! Is inderdaad een beetje een boekwerk geworden. Vandaar de inhoudsopgave met links in de eerste post ;)

Citaat van: TheSpeedSkater op april 14, 2009, 23:08:42
Veel verschil in geluid met je diffusers?
Het verschil met de diffusers is in mijn ruimte een erg groot verschil. De flutterecho (hoogfrequente echo) wordt aan de voorkant hiermee helemaal teniet gedaan. Hierdoor is het stereobeeld veel beter, meer diepte en definitie en is het geluid minder schel. De diffusers hebben een werkingsgebied van ca. 500-7000 Hz. Als de diffusers niet hangen, dan hoor je dat meteen.

Ook hebben we gemerkt dat toen de diffusers bij de deur nog niet op dezelfde hoogte als de muurkant hingen dat er een duidelijk verschil was in het geluid van de linker frontspeaker in het stereobeeld. Nu de diffusers op dezelfde plaats hangen is het geluidsbeeld direct homogener.

Kortom, we zijn erg tevreden over de diffusers van Toine. Zeker omdat ze bijna 40% minder diep zijn dan een standaard diffuser met behoud van dezelfde specificaties :o
Showcase - Topic

HTip

Citaat van: -madison- op april 14, 2009, 23:19:11
Volgens mij moeten 25kg geen probleem zijn. Maarja dan zou ik voor de gemoedsrust zelf ook nog een pootje eronder zetten ;)
Precies mijn gedachte. Het pootje is voor de gemoeds- en (broodnodige) nachtrust ;)

Citaat van: -madison- op april 14, 2009, 23:19:11
Kun je niet een balk aan de deur monteren, zodat als de diffuser uitgeklapt is daarop leunt?
Zou op zich een goed idee zijn, maar dan kan de deur minder ver open en is de kans op beschadiging van de speaker redelijk groot. Zoals alles nu is, kan de deur maximaal open voor zo makkelijk mogelijke entree.
Showcase - Topic

-madison-

Beschadiging moet je idd niet hebben! Dan is schuif ook wel een mooi idee.
And always, always will.

HTip

Citaat van: -madison- op april 14, 2009, 23:29:57
Beschadiging moet je idd niet hebben! Dan is schuif ook wel een mooi idee.
Precies! Daar zijn de speakers te kostbaar voor. Ik hoop dat die schuif gaat werken, want dat is optisch ook de mooiste oplossing.
Showcase - Topic

celerontje

Citaat van: HTip op april 14, 2009, 23:25:26
Zou op zich een goed idee zijn, maar dan kan de deur minder ver open en is de kans op beschadiging van de speaker redelijk groot. Zoals alles nu is, kan de deur maximaal open voor zo makkelijk mogelijke entree.
Ik denk dan:
Die speaker is toch ook niet huizenhoog?
Gewoon de ondersteuning op zo'n hoogte maken dat ie niet tegen de speaker kan aankomen.

-madison-

Niet alleen optisch, maar vooral ook functioneel denk ik. Een schuif kun je makkelijk naar beneden doen!
Ik heb er zelf een behoorlijke hekel aan gekregen als ik veel handelingen moet verrichten voordat ik een film kan kijken :-X
And always, always will.

celerontje

-madison-

Citaat van: celerontje op april 14, 2009, 23:52:13
Ik denk dan:
Die speaker is toch ook niet huizenhoog?
Gewoon de ondersteuning op zo'n hoogte maken dat ie niet tegen de speaker kan aankomen.

Dat is nog niet zo'n slecht idee!! Ik denk dat de diffuser prima kan leunen op het mdf waar je ze aan elkaar hebt gemaakt.
And always, always will.

celerontje

Het heeft alleen wel een groot nadeel.
Als je niet in de ruimte bent, is de constructie ingeklapt en heb je geen ondersteuning van de deur... :embarassed:

-madison-

Citaat van: celerontje op april 15, 2009, 00:30:29
Het heeft alleen wel een groot nadeel.
Als je niet in de ruimte bent, is de constructie ingeklapt en heb je geen ondersteuning van de deur... :embarassed:

Een latje onder de diffuser lost dat ook op ;)
And always, always will.

tiptop

Citaat van: celerontje op april 14, 2009, 21:13:27
Waarom een veer?

Dat bedoel ik ook ::)
De veer is om het pootje terug te klappen ;) Bij uitklappen is ie net voor het einde uit het veermoment. Op de terugweg schiet ie dus meteen omhoog zodat ie nergens achter blijft hangen. Met de voet is ie heel makkelijk uit te klappen en in te klappen. Handig dus. :)
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

HTip

Ik zie dat er nog meer mogelijk is. Ik ben er echter nog niet uit. Voor de M&G zie ik het ook niet opgelost. Dus dat armzielige pootje zal even blijven ;)

Komt wel als ik de projectiewand ga herzien, want dan ligt toch alles overhoop ::) Geldt trouwens ook voor het verven... :-X
Showcase - Topic

tiptop

Zo'n soort pootje bedoel ik. Hier speciaal voor een bassdrum, maar ook te koop voor een diffuser denk ik. :P