Chamber of Dreams

Gestart door HTip, mei 29, 2007, 22:36:32

Vorige topic - Volgende topic

HTip

Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Bart_M

De bovenstaande respons is niet gek, beetje EQ zal veel doen.
Kan je hem niet vooraan in de hoek zetten?

HTip

Citaat van: Bart_M op december 20, 2008, 19:10:06
De bovenstaande respons is niet gek, beetje EQ zal veel doen.
Kan je hem niet vooraan in de hoek zetten?
Kan denk ik wel, maar dan zijn de huidige kabels te kort :-\ Hij komt dan tussen het voorpodium en de rechterfront.

Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

celerontje

Heb je genoeg tulpkabel om hem daar te testen?
Desnoods knoop je 2 aan elkaar met een koppelblokje, het is puur even voor de test.
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

HTip

Voor het gemak heb ik alle foto's in één album gezet. Kan iedereen de vorderingen volgen...

Velodyne SMS-1 setup

Staat op picasaweb.
Showcase - Topic

Bart_M

Je kan de woofer ook nog alle kanten op draaien, soms ook nog de moeite waard om te doen.
Bij mij staat hij bijvoorbeeld met zijn "kont" naar de kamer gericht.

HTip

Citaat van: celerontje op december 20, 2008, 19:18:56
Heb je genoeg tulpkabel om hem daar te testen?
Desnoods knoop je 2 aan elkaar met een koppelblokje, het is puur even voor de test.
Helaas niet :( Maar misschien dat ik nog ergens een koppelblokje heb. Goeie tip :D
Showcase - Topic

HTip

Citaat van: Bart_M op december 20, 2008, 19:21:12
Je kan de woofer ook nog alle kanten op draaien, soms ook nog de moeite waard om te doen.
Bij mij staat hij bijvoorbeeld met zijn "kont" naar de kamer gericht.
Is dat ook zo voor een downfiring cylindersub? Ik dacht dat dat niets uitmaakte.

EDIT:
Iedereen bedankt voor alle hulp. Ik ga nu een hapje eten. Is al erg laat geworden. Lijkt een beetje op het KAKU verhaal :biggrin:
Showcase - Topic

celerontje

Eet smakelijk!
Wel zometeen verdergaan, he?
Over het koppelblokje:
Je kan natuurlijk ook gewoon je Velodyne in het midden van je ruimte neerzetten op een krukje!
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

HTip

Citaat van: celerontje op december 20, 2008, 19:34:36
Eet smakelijk!
Wel zometeen verdergaan, he?
Over het koppelblokje:
Je kan natuurlijk ook gewoon je Velodyne in het midden van je ruimte neerzetten op een krukje!
Dank je! Het was lekker :P

Ik denk dat ik voor vandaag hierbij laat. Het vrouwtje is al erg geduldig geweest :bigsmile:
Maar dat van de SMS in het midden van de ruimte is een goed idee. Heb ook nog wel een 2e subkabel, dus dan komt het wel goed.

Is iets voor morgen of maandag, want dan heb ik een dagje vrij 8)
Showcase - Topic

celerontje

Ik moet in m´n eigen HT ook nog wat met de sub rommelen, maar als ik ´m wil verplaatsen moet ik eerst de granietegel en de dempers weer verplaatsen.
Wat een zware hobby hebben we toch! ;D
Die Gramma van jou is makkelijk verplaatsbaar, maar graniet...

Kan je trouwens een filmpje op YouTube zetten van de opengaande en sluitende gordijnen?
Dat lijkt me erg gaaf!

HTip

Citaat van: celerontje op december 20, 2008, 20:49:03
Ik moet in m´n eigen HT ook nog wat met de sub rommelen, maar als ik ´m wil verplaatsen moet ik eerst de granietegel en de dempers weer verplaatsen.
Wat een zware hobby hebben we toch! ;D
Die Gramma van jou is makkelijk verplaatsbaar, maar graniet...
Elke HT-ert ken niet zonder de Gramma :biggrin:

Citaat van: celerontje op december 20, 2008, 20:49:03
Kan je trouwens een filmpje op YouTube zetten van de opengaande en sluitende gordijnen?
Dat lijkt me erg gaaf!
Zou nog niet weten hoe ik dat fatsoenlijk gefilmd krijg, maar als de setupperikelen en het voorpodium klaar zijn zal ik eens kijken of me dat lukt...

Ik ga nu van de rest van de avond genieten. Tot morgen voor misschien deel 2 van de setup van de Velodyne SMS-1 8)
Showcase - Topic

HTip

Ben weer wat wijzer geworden door een aantal reviews...

Audioholics.com
Hometheaterhifi.com
Stereophile.com

Ik ga zometeen eerst de kerstboom opzetten :blush: en daarna ga ik weer verder met deel 2 8)
Showcase - Topic

HTip

Ben weer een stuk verder... Op advies van Bjorn heb ik de sub aan de zijwand geplaatst. Overigens is die daardoor weer terug, waar ik hem had gepland in het eerste ontwerp :bigsmile:

Ben wel iets te enthousiast geweest met instellen :biggrin: Maar ja, ik ben ook een beginner op dit gebied. Ik leer wel snel...

Ga weer verder met het advies van Bjorn. Volgend plaatje ziet er waarschijnlijk heel anders uit.

Wordt vervolgd...
Showcase - Topic

celerontje

Hoe ziet de ongecorriceerde curve eruit van de sub rechtsvoor, zoals ie nu staat?

HTip

Citaat van: celerontje op december 21, 2008, 17:58:12
Hoe ziet de ongecorriceerde curve eruit van de sub rechtsvoor, zoals ie nu staat?

Die staat hier en op Picasa Web -Velodyne SMS-1 setup. Daar staan trouwens alle foto's (ook die ik niet post) met commentaar erbij, zodat ik het nog uit elkaar kan houden.

Maar volgens Bjorn filter ik nog steeds teveel. Hij adviseert om opnieuw te beginnen. Dacht al dat ik ook de 2e keer iets te enthousiast was geweest :biggrin: Maar dat is iets voor morgen, we gaan nu nog even genieten van een film 8)
Showcase - Topic

HTip

Zojuist voor het eerst met de SMS-1 een film (Van Helsing) gekeken. Niet de beste film, maar wel leuk entertainment. In ieder geval ben ik met de plaatsing van de sub aardig op weg. Hij was niet te plaatsen in het geluid :thumbs-up: Nu nog de EQ op orde krijgen, maar dat is voor morgen, want mijn vrouwtje moet gaan slapen en die sweep hoor je denk ik 2 verdiepingen hoger ook nog wel ;D
Showcase - Topic

HTip

Vandaag samen met Bjorn verder gegaan met het afstellen van de sub en de SMS-1. Het resultaat mag er zijn. Ik weet nu ook dat ik me niet moet blindstaren op een grafiek, maar dat luisteren nog belangrijker is. En dat heb ik vandaag dus veel gedaan.

Fase en polariteit staan nu optimaal. Op advies van Bjorn geluisterd naar The way you make me feel van Michael Jackson. Daar zit een basloopje in dat prima kan dienen als testtrack. Daarnaast heeft Bjorn op basis van de initiële grafiek een advies voor de EQ gegeven. Daar kwam ik al een eind mee. Ik had alleen nog problemen met de drums uit Hotel California uit Hell freezes over. Die was irritant aanwezig. Met de SMS-1 had ik het probleemgebeid snel gevonden en de oplossing is dan ook nabij. Fantastisch dat je dat zo eenvoudig kan aanpassen. Het mooie van de EQ is dat je niet alleen het level kan aanpassen, maar ook de frequenties en hoe breedbandig (Q) het filter moet zijn. In mijn receiver zit ook een EQ, maar die frequenties zijn vast.

Jullie raden het al. De Velodyne SMS-1 mag blijven. Wist Bjorn natuurlijk voordat die hem mij als oplossing aanbood ;D

Me happy :happy: :wub:
Showcase - Topic

celerontje

De laatste foto op Picasa is het eindresultaat?
Chapeau, maar 1 gebied gefilterd?
Hoe komt het dat de curve nu opeens zo strak is?
Door de perfecte fase?
Ik zie ook foto's waarbij de curve met de sub op dezelfde plek, er een stuk slechter uitziet.
Of heb je een heleboel getweakt met de perfecte plaatsing?

HTip

Citaat van: celerontje op december 22, 2008, 21:54:30
De laatste foto op Picasa is het eindresultaat?
Chapeau, maar 1 gebied gefilterd?
Hoe komt het dat de curve nu opeens zo strak is?
Door de perfecte fase?
Ik zie ook foto's waarbij de curve met de sub op dezelfde plek, er een stuk slechter uitziet.
Of heb je een heleboel getweakt met de perfecte plaatsing?
De foto's op picasa zijn de testfoto's die ik voor Bjorn had gemaakt. Was om te kijken welke fase en polariteit het beste was. Maar dat bleek niet de goede manier. Om de fase goed te bepalen moet je luisteren, luisteren en nog eens luisteren ;D Het nummer van Wacko Jacko leent zich daar uitstekend voor. Daarbij moet de bas naadloos en precies getimed overgaan van de fronts in de sub. En dat was bij fase 90 en polariteit '-' Staan op die CD nog meer leuke testnummers 8)

Daarna nog veel muziek geluisterd, zowel in stereo (met en zonder sub) en surround. Ik ben in ieder geval dankzij Bjorn op de goede weg naar een naadloze integratie van de sub in het geluidsbeeld. Iets waar ik al een tijdje naar op zoek ben.

Ik zal morgenavond nog eens een sweep laten lopen en dan deze fotograferen, want ik heb nog meer getweakt. Uiteindelijk zijn het voorlopig maar 2 frequenties, maar ik heb nog geen film geprobeerd met deze settings. X-Men 3 is een goede kandidaat voor de test, vooral die scene met Jean en dat huis :o en de slotscene op Alcatraz :o :o :o Als dat goed gaat, dan gaat alles goed :P
Showcase - Topic

Ramius

Spannend om de evolutie met de SMS1 te volgen, als ik het zo lees dan ben je nu op goede weg maar blijkbaar is het nog niet zo simpel om de tools op de juiste manier te interpreteren. Het is wel leuk met die grafiekjes, het geeft je toch een mooi beeld van de probleemgebieden! Een vriend van me heeft ook een SMS1 en heeft daar zijn twee subs op aangesloten en dit tot grote tevredenheid. Je hoort de aanwezigheid van de subs alleen als je ze afzet omdat ze echt naadloos aansluiten met zijn andere speakers, gewoon verbluffend! Ben eigenlijk ook al lang op zoek naar een goede tool om mijn sub af te stellen en ik denk aan die oplossing van XTZ zoals Mikeske heeft. Omdat mijn sub al een DSP aan boord heeft zou ik misschien al geholpen kunnen zijn met het software pakket dat ze verkopen... ach we zien wel hé :colgate:

Grtz
Ramius

Pioneer |KRP-500M|
Yamaha |RX-V3067|BD-S1067|
Monitor Audio |GS 60|GSW12|Radius 250|Radius 90|
Van den Hul |Bay C5|HDMI|HDMI Flat|Octocoupler|Digicoupler|Videolink 75 Antenna|First Ultimate MKII| IsoTek |Sigmas|New Optimum|

Tube-freak

Ik ga ervan uit dat bjorn je al hele goede tips heeft gegeven maar wilde toch nog even mijn persoonlijke ervaringen toevoegen met het instellen van een subwoofer (ik heb echter geen ervaring met SMS-1 met subs van een ander merk, ik heb een DD-15).

Ik merkte zelf dat je al heel erg ver kan komen met fase en polariteit en dan heb je de schuifjes van de equalizer bijna niet eens nodig (althans in mijn geval).  Het kost even tijd maar het is denk ik echt de moeite waard om de juiste fase/polariteit op te zoeken van de subwoofer, maar zo te lezen klopt dat al goed. De goede fase is inderdaad (ook) een kwestie van luisteren met muziek.  Als je de lijn bijna recht heb kan je hem soms nog rechter krijgen dmv van contour levels en contour frequency te veranderen.

Ik zeg het heel simpel maar het kan best nog wel wat tijd kosten voordat je alles goed hebt.  Als allerlaatste zou je nog met de equalizer schuifjes kunnen spelen.

Ik wil niet zeggen dat dit de ultieme manier van instellen is maar zo doe ik het altijd.  Die equalizer lijkt leuk maar bezorgde mij meer kopzorgen dan dat het wat hielp, hoewel het bij jou grafiek er wel redelijk uit ziet maar dat kan strakker natuurlijk....  (althans met een velodyne...).

Ik ben benieuwd naar de volgende grafiek.

16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

garmtz

De contour levels en frequency zijn niets anders dan een boost of cut op een bepaalde frequentie. Dat kun je ook met een schuif doen... ;)

Tube-freak

Ja oke, maar om de een of andere reden werkte dat contour net wat beter dan die schuiven had ik het idee, ik weet ook niet waarom.

16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

HTip

Citaat van: Ramius op december 23, 2008, 06:38:34
Spannend om de evolutie met de SMS1 te volgen, als ik het zo lees dan ben je nu op goede weg maar blijkbaar is het nog niet zo simpel om de tools op de juiste manier te interpreteren. Het is wel leuk met die grafiekjes, het geeft je toch een mooi beeld van de probleemgebieden! Een vriend van me heeft ook een SMS1 en heeft daar zijn twee subs op aangesloten en dit tot grote tevredenheid. Je hoort de aanwezigheid van de subs alleen als je ze afzet omdat ze echt naadloos aansluiten met zijn andere speakers, gewoon verbluffend! Ben eigenlijk ook al lang op zoek naar een goede tool om mijn sub af te stellen en ik denk aan die oplossing van XTZ zoals Mikeske heeft. Omdat mijn sub al een DSP aan boord heeft zou ik misschien al geholpen kunnen zijn met het software pakket dat ze verkopen... ach we zien wel hé :colgate:

Het is inderdaad niet eenvoudig om het gemeten signaal te interpreteren. Ik had de neiging om een zo vlak mogelijke curve te realiseren, maar dat hoeft niet altijd de beste oplossing te zijn. Ik had daarmee de muziek om zeep geholpen :music:

Maar met hulp van Bjorn en goed luisteren ben ik een heel eind gekomen. Kan waarschijnlijk nog mooier en beter, maar het ging mij om te kijken of de SMS-1 een goede toevoeging en het geld waard was. Beide vragen kan ik nu al volmondig met ja beantwoorden. Nu kan ik rustig gaan tweaken  >:D

De SMS-1 is voor iedereen die meer uit de subwoofer wil halen en die beter laten integreren in het totale geluidsbeeld. Dat is voor mij het ultieme doel, dat je inderdaad de sub alleen mist als je hem uitzet, maar dat je hem niet kan plaatsen als die meedoet :thumbs-up:
Showcase - Topic