Chamber of Dreams

Gestart door HTip, mei 29, 2007, 22:36:32

Vorige topic - Volgende topic

HTip

Citaat van: denoontje op november 27, 2008, 19:43:28
neem aan dat je alles in stereo hebt geluisterd;
multichannel is natuurlijk nog een evt pre voor sacd en dvd-a

wel leuk zo'n testje...
Natuurlijk alles in stereo, anders is het niet te vergelijken ;) Maar als de multi-ch mix goed is, luisteren we toch vaak naar de multi laag. Zeker omdat de surroundspeakers van dezelfde serie zijn als de fronts klinkt het erg homogeen. Dat is een absolute pre voor SACD/DVD-A :D
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Ramius

Gezien de superruimte en jouw set waar de rears bijna even goed zijn als de fronts moeten SACD 5.1 en DVD-A echt geweldig klinken. 8) Vooral met opnames waarbij de mix zo is dat alle kanalen evenwaardig gebruikt worden, zoals bij "Brothers In Arms" dan kan je pas echt genieten van meerkanaals. :D Echter vind je op de meeste maar enkel een beetje achtergrondgeluiden en sfeerelementen. :-[

Grtz
Ramius

Pioneer |KRP-500M|
Yamaha |RX-V3067|BD-S1067|
Monitor Audio |GS 60|GSW12|Radius 250|Radius 90|
Van den Hul |Bay C5|HDMI|HDMI Flat|Octocoupler|Digicoupler|Videolink 75 Antenna|First Ultimate MKII| IsoTek |Sigmas|New Optimum|

Maximus_Aurelius

Prachtige ruimte Htip  :o

Ik blijf genieten van de ALR note serie ook hoe ze bij jouw staan.Er hoeft nog geen geluid uit te komen ;) De uitstraling zegt al genoeg  :D en de afwerking  :)

🎶🎶🎶
Muziek is kunst, kunst moet voor iedereen bereikbaar zijn, anders is het elitair!!

🎶🎶🎶

tiptop

Citaat van: Ramius op november 28, 2008, 09:12:20
Gezien de superruimte en jouw set waar de rears bijna even goed zijn als de fronts moeten SACD 5.1 en DVD-A echt geweldig klinken. 8) Vooral met opnames waarbij de mix zo is dat alle kanalen evenwaardig gebruikt worden, zoals bij "Brothers In Arms" dan kan je pas echt genieten van meerkanaals. :D Echter vind je op de meeste maar enkel een beetje achtergrondgeluiden en sfeerelementen. :-[

Grtz
Ramius

Hoi Ramius,

uhm, het is juist de bedoeling bij de ontwikkeling van SACD geweest, om alleen de sfeer en akoestiek van de ruimte over de surround te gooien om een hoger realiteitsgevoel te creëren. ;)
Maar een paar overenthousiaste opnametechnici bedachten er wat anders bij en zijn allemaal effectjes en onechte bewerkingen op gaan plegen. :P

Niks mis mee als je dat mooi vind hoor, maar het was niet de bedoeling en persoonlijk vind ik het ook mooier zonder opsmug.
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

HTip

Citaat van: Ramius op november 28, 2008, 09:12:20

Grtz
Ramius

Thanks :D En inderdaad wordt surround erg mooi weergegeven. In stereo heb ik iets meer last van het ontbreken van basstraps :-\

Die opname van Brothers in Arms is echt super!! Ik vind de surroundmix zo goed, ondanks dat ie niet meer echt natuurlijk klinkt. Je zit echt in een bubble van geluid 8)
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

HTip

Citaat van: Maximus_Aurelius op november 28, 2008, 12:46:30
Prachtige ruimte Htip  :o

Ik blijf genieten van de ALR note serie ook hoe ze bij jouw staan.Er hoeft nog geen geluid uit te komen ;) De uitstraling zegt al genoeg  :D en de afwerking  :)
Thanks, Maximus :D Ik vind ze ook erg mooi zonder dat er geluid uit komt ;D De afwerking is subliem, maar het mooiste vind ik ze als er ook echt geluid uit komt :P

Als de diffusers aan de deurkant goed hangen is de ruimte demorijp. De rest is cosmetisch, m.u.v. de audiofiele groep. Daar heb ik ook hoge verwachtingen van...
Showcase - Topic

HTip

Citaat van: tiptop op november 28, 2008, 18:44:10
Hoi Ramius,

uhm, het is juist de bedoeling bij de ontwikkeling van SACD geweest, om alleen de sfeer en akoestiek van de ruimte over de surround te gooien om een hoger realiteitsgevoel te creëren. ;)
Maar een paar overenthousiaste opnametechnici bedachten er wat anders bij en zijn allemaal effectjes en onechte bewerkingen op gaan plegen. :P

Niks mis mee als je dat mooi vind hoor, maar het was niet de bedoeling en persoonlijk vind ik het ook mooier zonder opsmug.
Ik kan me voorstellen dat als je stereo gewend bent, dat surroundmuziek onnatuurlijk overkomt. Ik had dat vroeger hetzelfde, eigenlijk nog steeds als de mix niet goed is ::) Maar er zijn een paar hele mooie mixen gemaakt, waar je echt kan horen dat ze opgenomen zijn met 5.1 in gedachte. Pink Floyd's Dark side of the moon is daar een voorbeeld van. Maar ook niet te vergeten is de DVD-A van Hotel California of de SACD van Blof - Omarm. Zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan :D

Ik ben het wel met je eens dat de surroundmixen vaak ook gekunsteld overkomen. Maar gelukkig staat er ook altijd een stereolaag op ;D
Showcase - Topic

celerontje

Luister maar eens Twenty Something op SACD van Jamie Column in surround, die klinkt erg onnatuurlijk.
Alle zang komt uit alle speakers en instrumenten pingelen maar wat om je heen.
Klinkt niet verkeerd hoor, 't zijn goede opnames.
't is wel lekkere muziek, trouwens.
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

HTip

Citaat van: celerontje op november 28, 2008, 23:07:45
Luister maar eens Twenty Something op SACD van Jamie Column in surround, die klinkt erg onnatuurlijk.
Alle zang komt uit alle speakers en instrumenten pingelen maar wat om je heen.
Klinkt niet verkeerd hoor, 't zijn goede opnames.
't is wel lekkere muziek, trouwens.
Die heb ik toevallig ook, maar die hebben we nog niet geluisterd. Zal hem eens vergelijken in stereo en surround. En het resultaat natuurlijk weer terugmelden ;)
Showcase - Topic

Ramius

Die van Pink Floyd ken ik ook zeer goed. Deze heb ik al meermaals bij en vriend van me gehoord op zijn McIntosh/B&W800 5.2 set. Dit is echt een aanrader als je eens een demo wilt geven van wat meerkanaals audio zoal aankan, echt verbluffend hoe die instrumenten uit alle hoeken van de kamer komen en toch één geheel vormen en alzo tot hun recht komen, je hoort duidelijk dat hierover serieus is nagedacht  8) 8)

Dire Straights is een heel andere opname en technisch misschien niet op het niveau van Pink Floyd maar dat was denk ik ook niet de bedoeling. Maar wat een klank/dynamiek/detail zeg!!! Ik wou dat elke cd op die manier zou gemixed worden. 8)

Grtz

Pioneer |KRP-500M|
Yamaha |RX-V3067|BD-S1067|
Monitor Audio |GS 60|GSW12|Radius 250|Radius 90|
Van den Hul |Bay C5|HDMI|HDMI Flat|Octocoupler|Digicoupler|Videolink 75 Antenna|First Ultimate MKII| IsoTek |Sigmas|New Optimum|

tiptop

Pink floyd heb ik toevallig vandeweek gekocht.

(kan 'm alleen op 2 kanaals luisteren, maar ben erg benieuwd. Tot nu toe alleen in auto gehoord en is darvoor niet echt geschikt :-\)

Te veel dynamiek ;D

Thuis op een goede set is dat juist een blessing, maar in de auto juist een probleem. of je hoord de helft van de tijd niks of soms wordt je gek van de herrie. :P Of je bent constant het volume aan het aanpassen. :P ;D

Morgen even thuis op de grote set luisteren :D
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

solitaire

Grappig dat dit net samenvalt: 'k heb momenteel een dCS P8i speler te leen, en zit ook zo eens wat SACD en CD af te wisselen (helaas beschik ik over maar weinig SACD's ...).

Het voornaamste verschil dat ik hoor, me baserend op de SA en SD 'lagen' van een zelfde disc, is een sterke toename van gradaties: in dynamiek, maar ook in klankkleur, timing, enz..

Wat mij bevreemd, wat aan de discs kan liggen of aan de speler of m'n set, is dat dat niet in alle instanties een vooruitgang is in muziek beleving ???.

Maar goed, 'k blijf nog wel even verder luisteren ... En lees je thread met verhoogde belangstelling !

W.
Hinterm Horizont geht's weiter.

tiptop

Misschien klinkt het in je oren niet altijd beter, omdat je een bepaald beeld hebt bij een stuk muziek hoe het zou moeten klinken.

Klinkt de cd-laag dan meer in de buurt dan de sacd-laag, lijkt die eerste beter of iig lekkerder te klinken. (is een theorie van mij :))

Op jouw (SA)CD-speler klinkt volgens mij sowieso alles lekker 8)

Kan ook nog zijn dat de mastering van de sacd-laag gewoon bagger gedaan is of de cd-laag extreem goed. De cd-laag op een hybride schijfje klinkt ook nog eens vaak beter dan een cd-only doordat het schijfje dikker is en iets stabieler draait. Of is die opnieuw geremasterd.

Veel factoren die kunnen meespelen dus. (en nog veel meer waar ik nog niet aan gedacht heb :))

solitaire

Citaat van: tiptop op november 30, 2008, 13:20:13
Kan ook nog zijn dat de mastering van de sacd-laag gewoon bagger gedaan is of de cd-laag extreem goed. De cd-laag op een hybride schijfje klinkt ook nog eens vaak beter dan een cd-only doordat het schijfje dikker is en iets stabieler draait. Of is die opnieuw geremasterd.

Veel factoren die kunnen meespelen dus. (en nog veel meer waar ik nog niet aan gedacht heb :))

Dit is exact wat vergelijken tussen formats zo lastig maakt. Zo lang je maximaal in contact blijft met live muziek ('simpele' straat optredens zijn bij mij zeer in trek 8)), is vergelijken tussen live en gereproduceerde muziek een stuk makkelijker IMO.

W.

tiptop

Citaat van: solitaire op november 30, 2008, 13:39:34
Dit is exact wat vergelijken tussen formats zo lastig maakt. Zo lang je maximaal in contact blijft met live muziek ('simpele' straat optredens zijn bij mij zeer in trek 8)), is vergelijken tussen live en gereproduceerde muziek een stuk makkelijker IMO.

W.

Ben het helemaal met je eens.
Zo benader ik het ook :D

DJ-Foxx

hey philip, gaat goed met de macro's, heb het nu zo ingeregeld dat de spots langzaam aan gaat als ik op de HD speler pauze of in het topmenu van de film duik of een plaspauze inlas ;D, werkt echt fenomenaal :o :o mannn dit helpt echt aan een reele filmbelevenis ;)

even een klein overzichtje van het geheel :)

garmtz

HTip

Citaat van: HTip op november 29, 2008, 06:16:08
Die (Twenty Something van Jamie Column) heb ik toevallig ook, maar die hebben we nog niet geluisterd. Zal hem eens vergelijken in stereo en surround. En het resultaat natuurlijk weer terugmelden ;)

Gisteren deze SACD geluisterd. Blijft heerlijke muziek. De surroundmix is inderdaad wat gekunsteld, instrumenten uit de fronts en vocals uit de rears komt vreemd over. De stereolaag heeft zeker de voorkeur. Kan ook zijn dat ik ook hier weer aan moet wennen ::) ;D
Showcase - Topic

HTip

Citaat van: Ramius op november 29, 2008, 14:29:14
Die van Pink Floyd ken ik ook zeer goed. Deze heb ik al meermaals bij en vriend van me gehoord op zijn McIntosh/B&W800 5.2 set. Dit is echt een aanrader als je eens een demo wilt geven van wat meerkanaals audio zoal aankan, echt verbluffend hoe die instrumenten uit alle hoeken van de kamer komen en toch één geheel vormen en alzo tot hun recht komen, je hoort duidelijk dat hierover serieus is nagedacht  8) 8)

Dire Straights is een heel andere opname en technisch misschien niet op het niveau van Pink Floyd maar dat was denk ik ook niet de bedoeling. Maar wat een klank/dynamiek/detail zeg!!! Ik wou dat elke cd op die manier zou gemixed worden. 8)

Grtz

Citaat van: tiptop op november 30, 2008, 00:44:58
Pink floyd heb ik toevallig vandeweek gekocht.

(kan 'm alleen op 2 kanaals luisteren, maar ben erg benieuwd. Tot nu toe alleen in auto gehoord en is darvoor niet echt geschikt :-\)

Te veel dynamiek ;D

Thuis op een goede set is dat juist een blessing, maar in de auto juist een probleem. of je hoord de helft van de tijd niks of soms wordt je gek van de herrie. :P Of je bent constant het volume aan het aanpassen. :P ;D

Morgen even thuis op de grote set luisteren :D

Afgelopen zaterdag hadden we vrienden op bezoek en die hadden de ruimte niet meer gezien sinds de echte ruwbouw. Waren erg onder de indruk en toen heb ik Pink Floyd even opgezet, want die had ik nog niet echt goed kunnen luisteren met de nieuwe setup. Zelfs al zou je niet van Pink Floyd houden, dan is dit toch ècht een verplichte SACD voor in je collectie. Je kunt echt horen dat ze bij de remastering rekening hebben gehouden met 5.1 mix. Erg mooi :o

Op de site van Dark side of the moon staat hoe ze de remastering hebben gedaan en waarom ze voor SACD hebben gekozen. Leuk om te lezen ;)
Showcase - Topic

HTip

Citaat van: solitaire op november 30, 2008, 11:19:16
Grappig dat dit net samenvalt: 'k heb momenteel een dCS P8i speler te leen, en zit ook zo eens wat SACD en CD af te wisselen (helaas beschik ik over maar weinig SACD's ...).

Het voornaamste verschil dat ik hoor, me baserend op de SA en SD 'lagen' van een zelfde disc, is een sterke toename van gradaties: in dynamiek, maar ook in klankkleur, timing, enz..

Wat mij bevreemd, wat aan de discs kan liggen of aan de speler of m'n set, is dat dat niet in alle instanties een vooruitgang is in muziek beleving ???.

Maar goed, 'k blijf nog wel even verder luisteren ... En lees je thread met verhoogde belangstelling !

W.

Mooie speler, Wolf 8) Daar zal zoals tiptop als heeft gezegd alles mooi op klinken :D

Een toename in detail is zeker niet in alle gevallen een verbetering van de muziekbeleving. Daarom heb ik ook niet gekeken (geluisterd ;)) welk format beter was, maar wat mooier was en dus de beleving beter was.

Citaat van: tiptop op november 30, 2008, 13:20:13
Misschien klinkt het in je oren niet altijd beter, omdat je een bepaald beeld hebt bij een stuk muziek hoe het zou moeten klinken.

Klinkt de cd-laag dan meer in de buurt dan de sacd-laag, lijkt die eerste beter of iig lekkerder te klinken. (is een theorie van mij :))

Citaat van: solitaire op november 30, 2008, 13:39:34

Vind het ook erg jammer dat ze niet altijd bij de remastering van de SACD evenveel moeite doen om ook echt een verbetering te zijn tov de CD. En dat ze niet evenveel moeite doen bij alle lagen van de SACD.

Heb nog wel een aantal juweeltjes waardoor ik het nog steeds een mooi format vind. Waar in ieder geval de beleving heerlijk is 8)
Showcase - Topic

HTip

Citaat van: DJ-Foxx op december  1, 2008, 02:13:06
hey philip, gaat goed met de macro's, heb het nu zo ingeregeld dat de spots langzaam aan gaat als ik op de HD speler pauze of in het topmenu van de film duik of een plaspauze inlas ;D, werkt echt fenomenaal :o :o mannn dit helpt echt aan een reele filmbelevenis ;)

even een klein overzichtje van het geheel :)

Ziet er erg mooi uit DJ. Vooral de verlichtingssectie 8)

Wordt nu toch ècht tijd voor je eigen topic ;D
Showcase - Topic

solitaire

Citaat van: HTip op december  1, 2008, 09:53:49
Mooie speler, Wolf 8) Daar zal zoals tiptop als heeft gezegd alles mooi op klinken :D

Een toename in detail is zeker niet in alle gevallen een verbetering van de muziekbeleving. Daarom heb ik ook niet gekeken (geluisterd ;)) welk format beter was, maar wat mooier was en dus de beleving beter was.

En toch kon ik 't apparaat zo meekrijgen voor een aantal weken: de dealer had hem niet voor een hometrial ingeplanned staan, en ook geen open verkoopleads ... dat zou je iid. toch positiever inschatten, gezien de verhalen in de markt over deze speler ???.

En wat je schrijft over 'details' ben ik geheel met je eens: muziek bestaat uit details, maar een verzameling details maakt nog geen muziek ... (vandaar dat 'details' niet voorkwam in mijn verschillen-opsomming "toename van gradaties: in dynamiek, maar ook in klankkleur, timing, enz.. " ;).

W.

HTip

Citaat van: solitaire op december  1, 2008, 10:01:15
En wat je schrijft over 'details' ben ik geheel met je eens: muziek bestaat uit details, maar een verzameling details maakt nog geen muziek ... (vandaar dat 'details' niet voorkwam in mijn verschillen-opsomming "toename van gradaties: in dynamiek, maar ook in klankkleur, timing, enz.. " ;).

W.
De toename in dynamiek, klankkleur, timing vallen bij mij ook onder 'details'. Ik kan het vaak moeilijk omschrijven wat ik hoor aan verschillen, maar ik hoor het wel ;)

Bijv. bij de SACD van Brothers in Arms vind ik sommige details subtieler, hoor je stemmen duidelijker, zelfs in de zachtste passages. Je kan ook ieder instrument duidelijk horen en plaatsen. Of dat goed is weet ik niet. Ik vind het in ieder geval erg mooi klinken, en daar gaat het voor mij om :D

Na het weekend niet meer in staat geweest om in de HT te kunnen genieten van mooie muziek. Afgelopen zondag nog een prachtconcert gehoord en gezien. Coldplay live 2003 8) Schitterend concert en erg mooi weergegeven. Beeld vond ik nogal druk met al die camerawissels en lichteffecten, maar met je ogen dicht heb je bijna het gevoel dat er bij bent... :P
Showcase - Topic

tiptop

Mooie ervarind is dat he :D

Dan wil je meteen weer een concert opzetten als ie afgelopen is. 8)

HTip

Citaat van: tiptop op december  3, 2008, 22:07:18
Mooie ervarind is dat he :D

Dan wil je meteen weer een concert opzetten als ie afgelopen is. 8)
Ja, echt super. We hebben niet veel concerten op DVD, maar degene die we hebben geven bijna allemaal dat gevoel van erbij zijn.

Ik wacht nu op de DVD van de nieuwe tour van de Eagles - Long road out of Eden. Kan nog even duren, want ze zijn nog steeds met de tour bezig :o Lijkt me helemaal te gek!!! Een concert waar je bent geweest op DVD te hebben 8)

De concerten van de Eagles zijn favoriet bij ons, ook heel erg goed om een demo te geven :D
Showcase - Topic