Chamber of Dreams

Gestart door HTip, mei 29, 2007, 22:36:32

Vorige topic - Volgende topic

HTip

Citaat van: celerontje op augustus 31, 2008, 19:05:30
Ahá, helder!

Voor zover ik uit dit topic kan opmaken krijgen de 2 studiospots elk een eigen dimmer?
Waarom eigenlijk? 't kan toch wel op eentje?
Of is die 2de voor de lichtslangen?
Of komen de lichtslangen op zo'n contactdoos module?

Oftewel, hoe gaan de kabels voor het licht precies lopen?
De studiospots komen op 1 dimmer. Ik zie nog niet de noodzaak om ze apart te kunnen dimmen. De lichtslangen krijgen ook 1 dimmer, als die met de KAKU inbouwdimmer kan aangesloten worden. Daarnaast ga ik nog kijken of ik de ventilatoren ook kan bedienen met een dimmer en zo het toerental kan regelen.

Hoe de kabels precies gaan lopen weet ik nog niet. Ik weet wel dat ik een paar kabels heb waar continu spanning op staat en dat die op de 1 of andere manier vertakt moeten worden...
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

celerontje

Voor de lichtslangen heb ik wel een tip:
Er zijn ruime lasdozen verkrijgbaar waar je een dekseltje met stopcontact op kan klikken en aangezien deze dozen ruim zijn, kan de dimmer er ook in.
Voor de duidelijkheid, kan je makkelijk kabels en stopcontacten wegwerken in de tribune?

En voor de 230v spotjes zou ik eigenlijk hetzelfde adviseren, maar dan in het plafond:
Zo'n doos in het midden van het plafond, kabels met stekkers aan de spotjes en klaar.
Ideetje?
En dat idee met de ventilatoren geef ik veel kans van slagen, alleen moet je ze niet al te langzaam laten draaien, anders hebben ze niet genoeg vermogen om te starten.
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

denoontje

mag/kun je een ventilator zomaar "dimmen" ??? zonder dat dit problemen geeft.
Ik zou dit even voorleggen bij kaku.

Dirc

Citaat van: denoontje op september  1, 2008, 21:43:26
mag/kun je een ventilator zomaar "dimmen" ??? zonder dat dit problemen geeft.
Ik zou dit even voorleggen bij kaku.

lijkt me niet?
Meestal aan of uit er zit geen weerstand in zoals een spotje....

celerontje

Je kan met die KaKu dimmer een gloeilamp dimmen, dus dan moet een simpele ventilator ook wel kunnen, lijkt me.
Toch?
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

Dirc

Citaat van: celerontje op september  1, 2008, 21:54:13
Je kan met die KaKu dimmer een gloeilamp dimmen, dus dan moet een simpele ventilator ook wel kunnen, lijkt me.
Toch?

Als je een gloeilamp dimt krijgt ie minder stroom en gloeit ie minder hard.
Als je een ventilator minder stroom geeft gaat ie langzamer draaien  :-\ :-\ :-\ volgens mij stopt ie gewoon.

celerontje

Als ie te weinig stroom krijgt wel, maar je kan een ventilator langzamer laten draaien, al zit er een grens aan.

Dirc

geloof er niet veel van.
Volgens mij gaat een fan aan of uit. Er zit geen variabele overbrenging in ofzo.

denoontje

kan de kaku of de ventilator niet doorbranden?
Zeker ook bij opstarten trekt hij veel stroom lijkt me

Bornin7ty2

Volgens mij kan een ventilator zeker wel langzamer draaien. De fans in mijn pc's liet ik altijd op 7V draaien ipv 12V waardoor het toerental en dus geluid drastisch omlaag werd gebracht. Onder de 7 Volt is te weinig spanning om op te starten.

Groet,

72

HTip

Citaat van: celerontje op september  1, 2008, 21:36:53
Voor de lichtslangen heb ik wel een tip:
Er zijn ruime lasdozen verkrijgbaar waar je een dekseltje met stopcontact op kan klikken en aangezien deze dozen ruim zijn, kan de dimmer er ook in.
Voor de duidelijkheid, kan je makkelijk kabels en stopcontacten wegwerken in de tribune?
Zat ik inderdaad ook aan te denken. Ik heb rondom het podium een kabelgoot gemaakt. Op de meeste punten is die 10cm breed en 18cm diep. Daar kan ik als het goed is alles in verstoppen wat ik maar wil, speakerkabel, stroomkabel, aansluitpunten, etc.

Citaat van: celerontje op september  1, 2008, 21:36:53
En voor de 230v spotjes zou ik eigenlijk hetzelfde adviseren, maar dan in het plafond:
Zo'n doos in het midden van het plafond, kabels met stekkers aan de spotjes en klaar.
Ideetje?
Ik weet niet of ik daar voldoende ruimte voor heb onder de plafondplaten. Maar zo'n constructie lijkt me prima haalbaar, maar dan zonder de doos.
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

HTip

Bedankt voor de reacties. Het aansluiten van een dimmer voor de ventilator ga ik vragen aan KAKU. In theorie zou het moeten werken.

Citaat van: Bornin7ty2 op september  2, 2008, 08:15:57
Volgens mij kan een ventilator zeker wel langzamer draaien. De fans in mijn pc's liet ik altijd op 7V draaien ipv 12V waardoor het toerental en dus geluid drastisch omlaag werd gebracht. Onder de 7 Volt is te weinig spanning om op te starten.
Dit heb ik ook gedaan in mijn PC en dat werkt prima. Hier is het idee ook geboren ;)

De ventilator ververst nu 110m3 per uur. Dat is het dubbele van de ruimte. Hij maakt toch best veel geluid (ondanks de specs ::)) en daarom dacht ik om de ventilator op half vermogen te laten draaien. De KAKU dimmers onthouden de vorige stand bij aan- en uitzetten...
Showcase - Topic

PjotrrrNL

Indien die ventilators op een 220V motor draaien kun je ze dimmen, mits de dimmer het gevraagde Wattage aan kan, een motor gaat gewoon langzamer draaien.

HTip

Uit het topic van denoontje...

Citaat van: celerontje op september  1, 2008, 16:06:39
Da's zeker zo!

Ik heb nog even een vraagje over KaKu aan HTip, waar Denoontje misschien ook wel wat aan heeft:
Als je de KaKu dimmers op een bepaalde stand wilt zetten, dan moet je ze laten dimmen en op een gegeven moment op stop drukken als ze op de juiste stand staan, heb ik gelezen.
Maar dit lijkt me toch erg lastig te programmeren in je Marantz?
Hoe ga je hiermee te werk?
Citaat van: HTip op september  2, 2008, 08:10:11
Dat kan de Marantz ook, maar omdat denoontje een Logitech heeft zal ik je vraag in meer detail in mijn topic beantwoorden ;)

Onder elke knop kan je verschillende commando's uitvoeren, eventueel met een delay ertussen, zodat het apparaat tijd heeft om te reageren. Dat kan dus ook met de dimmers, gordijnen, etc.

Ik heb gemerkt dat de dimmer van de KAKU blijft lopen (zwak -> sterk -> zwak -> ...) totdat je nogmaals op de ON drukt. Wil je het licht helemaal uit doen zal je daarna op OFF moeten drukken. Ik weet alleen (nog) niet, dat als je de dimmer aan doet en je op dimmen drukt, of die dan eerst sterker wordt of eerst zwakker. Moet ik dus proberen...

De macro zal er dus ongeveer zo uitzien (spotjes zijn aan):
- dimmer-ON => start het dimmen
- delay x sec (zolang als het duurt dat de dimmer op z'n zwakst is)
- dimmer-ON => stopt het dimmen
- dimmer-OFF => licht is volledig uit

Ik heb een bibliotheek met alle IR-codes van alle apparaten. In de menu's en macro's maak ik dan altijd panels gebruik van verwijzigingen. Hierdoor heb ik veel minder onderhoud als een code niet correct is. Hoef ik maar op één plek te wijzigen en alle knoppen die de code gebruiken zijn dan aangepast.

Voor een voorbeeld van wat er onder een knop kan zitten zie afbeelding hieronder.
Showcase - Topic

HTip

Citaat van: PjotrrrNL op september  2, 2008, 08:54:05
Indien die ventilators gewoon op een 220V motor draaien kun je ze gewoon dimmen, mits de dimmer het gevraagde Wattage aan kan, een motor gaat gewoon langzamer draaien.
Net even in de handleiding gekeken van zowel de ventilator als de dimmer.

Ventilator werkt inderdaad gewoon op 220V. Maar ik denk dat het niet gaat lukken, want de ventilator is slechts 15W, terwijl de dimmer minimaal 40W belasting moet hebben ::)

Ga het toch vragen aan KAKU...
Showcase - Topic

PjotrrrNL

Dimmer on= lamp aan in laatst onthouden gedimde stand, nogmaals drukken en de dimmer gaat weer 'lopen'
De looprichting ligt niet vast, het lijkt er op dat deze omhoog loopt indien de lamp meer dan de helft gedimt stond en omlaag indien minder dan de helft gedimd in de laatste stand.....

PjotrrrNL

Citaat van: HTip op september  2, 2008, 08:58:01
Net even in de handleiding gekeken van zowel de ventilator als de dimmer.

Ventilator werkt inderdaad gewoon op 220V. Maar ik denk dat het niet gaat lukken, want de ventilator is slechts 15W, terwijl de dimmer minimaal 40W belasting moet hebben ::)

Ga het toch vragen aan KAKU...

Had je niet twee ventilators?
Samen aangesloten, dus 30W, maak je een goede kans dat het blijft werken...
Anders samen met de ventilator een lamp van 25W aansluiten die brandt buiten de HT....

HTip

Citaat van: PjotrrrNL op september  2, 2008, 09:00:32
Dimmer on= lamp aan in laatst onthouden gedimde stand, nogmaals drukken en de dimmer gaat weer 'lopen'
De looprichting ligt niet vast, het lijkt er op dat deze omhoog loopt indien de lamp meer dan de helft gedimt stond en omlaag indien minder dan de helft gedimd in de laatste stand.....

Dat ga ik zeker proberen. Wordt denk ik wel een ingewikkelde macro ::) Maar daar heb ik er wel meer van ;)
Showcase - Topic

HTip

Citaat van: PjotrrrNL op september  2, 2008, 09:02:12
Had je niet twee ventilators?
Samen aangesloten, dus 30W, maak je een goed kans dat het blijft werken...
Klopt. Maar één ventilator tegelijk blijkt al meer dan genoeg te zijn.

Ik zit er overigens aan te denken om 1 ventilator in de ruimte naast de HT te plaatsen (voor de winter als de buitenlucht te koud is) en 1 in de garage (voor de zomer om frisse en lucht met lage vochtigheid binnen te halen)

Even hardop denken:
Als ik 2 ventilatoren op halve kracht laat draaien, 1 blaast binnenlucht de HT in en 1 buitenlucht, dan zou ik een mooie mix krijgen en dus niet te droge en niet te vochtige lucht en ik zou wel de dimmer kunnen gebruiken. Klopt dit? Dat zou denk ik helemaal ideaal zijn...
Showcase - Topic

HTip

Ik ga nu naar de Gamma en het nieuwe generatie KAKU spul omruilen voor de oude. Wordt vervolgd...
Showcase - Topic

PjotrrrNL

Twee ventilators of een ventilator samen met een gloeilamp van 25W samen op een dimmer werkt allebei.
In beide gevallen wordt de dimmer voldoende belast.

HTip

Citaat van: HTip op september  2, 2008, 09:13:30
Ik ga nu naar de Gamma en het nieuwe generatie KAKU spul omruilen voor de oude. Wordt vervolgd...
Alles omgeruild. Heb nu 3 halogeen dimmer/schakelaar met trafo (HDR-105) en 2 draadloze wandschakelaar enkel (WST-8800).

Ga nu proberen of het wel werkt met de spotjes.

Foto's volgen (natuurlijk)...
Showcase - Topic

celerontje

Citaat van: HTip op september  2, 2008, 09:03:22
Dat ga ik zeker proberen. Wordt denk ik wel een ingewikkelde macro ::) Maar daar heb ik er wel meer van ;)
Dat lijkt me inderdaad aardig lastig, omdat de dimmers geen ''nulpunt'' hebben bij het starten.
Ze gaan verder waar ze gebleven zijn, maar de remote weet niet waar dat is, dus misschien moet je meerdere knopjes maken?
Bv. terugdimmen, vooruitdimmen enz?
Of kan het ook anders?

Succes met de oude (nieuwe) schakelaar, ik ben benieuwd.
Maar 't zou fantastisch zijn als je met één van de goedkoopste schakelsystemen een fantastisch resultaat krijgt!

HTip

Citaat van: celerontje op september  2, 2008, 16:19:28
Dat lijkt me inderdaad aardig lastig, omdat de dimmers geen ''nulpunt'' hebben bij het starten.
Ze gaan verder waar ze gebleven zijn, maar de remote weet niet waar dat is, dus misschien moet je meerdere knopjes maken?
Bv. terugdimmen, vooruitdimmen enz?
Of kan het ook anders?
Ik ga het zo programmeren dat als je de ruimte verlaat het licht in de gewenste stand van binnenkomst staat. Dat betekent wel dat je met een macro de luister- en/of kijksessie moet beëindigen. Is dat niet het geval, dan staat de verlichting in een toestand dat macro's rare dingen gaan doen. Het beste is dus het systeem altijd in een toestand te laten die het uitgangspunt kan zijn voor de volgende keer dat je in de HT wil zijn.

Citaat van: celerontje op september  2, 2008, 16:19:28
Succes met de oude (nieuwe) schakelaar, ik ben benieuwd.
Maar 't zou fantastisch zijn als je met één van de goedkoopste schakelsystemen een fantastisch resultaat krijgt!
Dank je!! Ik heb wat detailfoto's gemaakt van het KAKU-materiaal:

De trafo/dimmer

De achterkant met de instelbare huiscode en kanaal

De achterkant van de AB. Als de huiscode dezelfde is, kan je alles bedienen

Datzelfde geldt natuurlijk ook voor de wandschakelaar...

Ik ben vanmiddag een paar uur bezig geweest, maar dat is niet voor niets geweest :D Want.........

Het werkt 8) Ik heb de continustroomkabel vertakt naar de op dit moment 3 trafo's, zodat de bedrade schakelaar niet meer nodig is ;)

De ruimte heb ik opgedeeld in 5 groepen. 1=voorkant, 2=zijkant, 3=achterkant, 4=spots op zijpilaren, 5=trapverlichting. Twee daarvan (1 en 2) zijn nu operationeel...

Ik wilde eerst 1 en 2 op één groep hebben, maar de 3 trafo raakten out-of-sync. Ik denk dat dat met de afstand tot de trafo's te maken had, maar ik vind het wel vreemd. Daarom er toch maar 2 groepen van gemaakt.

Aangesloten trafo

Zoals het er nu bijhangt

Morgen nog een schakelaar en een trafo halen, nog een vertakking maken en ook hierop de trafo aansluiten. Dan kan de bedrade schakelaar weg en de plafondplaat op die plaats vervangen worden (zit nu een gat in voor de kabel).

Al met al een produktieve dag :D
Showcase - Topic

HTip

Vandaag ook nog goed nieuws gekregen over de gordijnrail en de W&M speakerkabel. Ze zouden vandaag of morgen verstuurd worden. Dus deze week heb ik bijna alles compleet.

Nu alleen het tapijt en de voegmortel (zoektocht loopt nu in volle gang) nog ;)
Showcase - Topic