Chamber of Dreams

Gestart door HTip, mei 29, 2007, 22:36:32

Vorige topic - Volgende topic

Niet actief

Citaat van: celerontje op oktober 14, 2010, 21:17:57Yepz, de bass is nu mooi snel i.p.v. ''OOOOOOOOEEEEEEEEEEEEEEENKKKK'' zoals het eerst op sommige momenten klonk.
Alleen op 1 moment bij Kick-ass konden de basstraps de druk niet meer aan en kreeg het projectiescherm een optater vanjewelste, maar voor de rest... SUPER! :pompom:

Ik snap het! Waarschijnlijk kun je in elke situatie tegen zekere grenzen of een of ander 'plafond' aan gaan zitten. Zelfs een optimale ruimte kun je nog akoestisch verzadigen, want er komt een moment dat je meer akoestische energie in de ruimte pompt dan ie zelf kan afvoeren. En is het niet de akoestiek die het plafond vormt, dan is het de hardware die het niet aankan. Of je oren.
Een DD18 in die ruimte is natuurlijk niet niks. Met diezelfde Velodyne kun je ook best een 'wat grotere' ruimte vullen, zeg maar...

Ik ben dan benieuwd naar de maximale geluidsdruk die je er kunt neerzetten alvorens er akoestische verzadiging op gaat treden. Als dat rond de 100dB is, dan denk ik dat je heeeeeel blij mag zijn.
Is dat al gemeten?

Niet actief

Citaat van: HTip op oktober 14, 2010, 21:29:29Dank je Toine! Zonder jouw hulp zou ik dit nooit bereikt hebben en de aangepaste projectiewand doet zijn werk uitstekend. Ook voor ons is dat boven verwachting!
Natuurlijk ben je welkom, ook als je niet in de buurt bent. En neem gerust muziek mee, waarvan je weet hoe die moet klinken. Ik ben erg benieuwd naar jouw reactie. :music: Kan je ook het effect van de Nespa meenemen als je wil...
Gaan we zeker doen. Staat ook voor niets in mijn topic!
Het was absoluut de moeite waard, want wat we nu hebben hadden we nooit kunnen dromen in die kleine ruimte. De investering in de akoestiek is de beste die we hebben kunnen doen. Ik adviseer het ook aan iedereen die advies vraagt. Zonder een goede akoestiek krijg je nooit het geluid optimaal, maar dat weet jij natuurlijk allang :D
:clapping:

Nou, misschien kom ik er nog eens speciaal voor naar jullie toe gereden. Of ik kom lopend, volgend voorjaar...  ;)
Dit is nou een van die projecten waarnaar ik erg benieuwd ben hoe het uiteindelijk is geworden. Ten eerste omdat er ook voor mij het een en ander aan leerzaams in zit. Jullie ruimte is de kleinste 'compromisloze' waar ik bij betrokken ben geweest. Ten tweede lijkt het me ook gewoon gezellig.

De Nespa... ja, ik heb een paar jaar geleden zelf die tweede versie gekocht...

Waar ik nu benieuwd naar ben: kun je in je ruimte zoiets als "Angel" van Massive Attack een beetje draaien? Zo ja:  :o

Snowmaster

Citaat van: celerontje op oktober 14, 2010, 21:17:57
Yepz, de bass is nu mooi snel i.p.v. ''OOOOOOOOEEEEEEEEEEEEEEENKKKK'' zoals het eerst op sommige momenten klonk.
Alleen op 1 moment bij Kick-ass konden de basstraps de druk niet meer aan en kreeg het projectiescherm een optater vanjewelste, maar voor de rest... SUPER! :pompom:

Voorlopig had ik nog geen drukte met een reisje zuidwaarts, want het rijtje wachtenden is enorm lang  ;D.
Maar nu ik verhalen lees over indeukende projectieschermen door een subwoofer word ik langzaam nieuwsgierig.
Gaat het er zo grof aan toe.....?  Wel keigaaf, maar niet too much?
Eigenlijk ben ik vooral nieuwsgierig naar de prestaties op rustig luisterniveau, de surroundbubble, de invloed van de ruimte,
de diepte en grote van de stage, de plaatsing en de natuurlijkheid in de weergave.
Juist dit sleept mij meestal mee in een film, maar dat is misschien persoonlijk.
Het is wel heel mooi om te zien welke enorme verbeteringen Philip heeft doorgevoerd. Respect, het is echt mooi !
Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

HTip

Citaat van: ThingMan op oktober 14, 2010, 21:30:37
Ik snap het! Waarschijnlijk kun je in elke situatie tegen zekere grenzen of een of ander 'plafond' aan gaan zitten. Zelfs een optimale ruimte kun je nog akoestisch verzadigen, want er komt een moment dat je meer akoestische energie in de ruimte pompt dan ie zelf kan afvoeren. En is het niet de akoestiek die het plafond vormt, dan is het de hardware die het niet aankan. Of je oren.
Of de mix van de film :unsure: De LFE-track van de film was te veel van het goede en was niet zo verfijnd als high-budget films. Ik heb inmiddels andere fragmenten gehoord en dat was meer in balans ;)

Citaat van: ThingMan op oktober 14, 2010, 21:30:37
Een DD18 in die ruimte is natuurlijk niet niks. Met diezelfde Velodyne kun je ook best een 'wat grotere' ruimte vullen, zeg maar...

Ik ben dan benieuwd naar de maximale geluidsdruk die je er kunt neerzetten alvorens er akoestische verzadiging op gaat treden. Als dat rond de 100dB is, dan denk ik dat je heeeeeel blij mag zijn.
Is dat al gemeten?
De DD18 lijkt inderdaad overkill, maar een DD10 heeft dezelfde versterker en die 10" woofer moet dus veel meer uitslaan dan de 18" voor dezelfde geluidsdruk en daardoor is de DD18 veel sneller.

Een geluidsdrukmeting heb ik nog niet gedaan. Kan dat met mijn dB-meter en dan op weighting op C en response op slow?
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

HTip

Citaat van: ThingMan op oktober 14, 2010, 21:38:31
Nou, misschien kom ik er nog eens speciaal voor naar jullie toe gereden. Of ik kom lopend, volgend voorjaar...  ;)
Dit is nou een van die projecten waarnaar ik erg benieuwd ben hoe het uiteindelijk is geworden. Ten eerste omdat er ook voor mij het een en ander aan leerzaams in zit. Jullie ruimte is de kleinste 'compromisloze' waar ik bij betrokken ben geweest. Ten tweede lijkt het me ook gewoon gezellig.
Super, doen we! Lijkt me naast leerzaam ook heel gezellig :pompom:

De Nespa... ja, ik heb een paar jaar geleden zelf die tweede versie gekocht...
Dan ben je dus al overtuigd! Ik ben dat nu dus ook en ik niet alleen ;)

Waar ik nu benieuwd naar ben: kun je in je ruimte zoiets als "Angel" van Massive Attack een beetje draaien? Zo ja:  :o
Ik zou zeggen, neem maar mee wanneer je komt. Ik kende het niet (heb even op youtube gekeken) en ik snap wat je bedoelt :o Lijkt me een leuke test...
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

celerontje

Citaat van: HTip op oktober 14, 2010, 22:26:45
Of de mix van de film :unsure: De LFE-track van de film was te veel van het goede en was niet zo verfijnd als high-budget films. Ik heb inmiddels andere fragmenten gehoord en dat was meer in balans ;)
Ik denk niet dat het met budget te maken heeft, men heeft gewoon gekozen voor een cartoonesk en overdreven sound design. ;)
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

HTip

Citaat van: Snowmaster op oktober 14, 2010, 21:54:18
Voorlopig had ik nog geen drukte met een reisje zuidwaarts, want het rijtje wachtenden is enorm lang  ;D.
Maar nu ik verhalen lees over indeukende projectieschermen door een subwoofer word ik langzaam nieuwsgierig.
Gaat het er zo grof aan toe.....?  Wel keigaaf, maar niet too much?
Lijstje is wel lang en de geplande M&G zijn bijna vol, maar je kan gerust een keer tussendoor komen ;)

Ik denk dat celerontje het een klein beetje heftiger beschrijft dan het echt was. Het scherm is verzonken ingebouwd in een houten constructie die middels membranen de energie van het geluid moeten absorberen. Die moeten dus bewegen. Die membranen bevinden zich ook achter het scherm en doordat de afstand tussen een membraan en het schermdoek vrij klein is kan dat bij heftige bassen resulteren dat het scherm meebeweegt.

Maar dat is alleen gebeurt bij 1 scene in Kick-Ass en zoals gezegd, erg verfijnd is die LFE-track niet...

Eigenlijk ben ik vooral nieuwsgierig naar de prestaties op rustig luisterniveau, de surroundbubble, de invloed van de ruimte,
de diepte en grote van de stage, de plaatsing en de natuurlijkheid in de weergave.
Juist dit sleept mij meestal mee in een film, maar dat is misschien persoonlijk.
Alleen bij film is het geluidsniveau vrij hoog, ik stem het volume altijd af op de verstaanbaarheid van de dialogen. Maar neem maar van mij aan dat het op een rustiger geluidsniveau ook prima vertoeven is. De bubble, diepte en grootte van de soundstage zijn enorm verbeterd door de absorptie van de bassen.

Maar dat hoor je dan wel als je hier bent, en kan je het met eigen oren beleven.

Het is wel heel mooi om te zien welke enorme verbeteringen Philip heeft doorgevoerd. Respect, het is echt mooi !
Bedankt Frank. Nu kan ik weer verder met tweaken van zekeringen, aansluitingen, e.d. :D
Showcase - Topic

HTip

Citaat van: celerontje op oktober 14, 2010, 22:33:07
Ik denk niet dat het met budget te maken heeft, men heeft gewoon gekozen voor een cartoonesk en overdreven sound design. ;)
Kan inderdaad natuurlijk ook bewust zijn gedaan ;)
Showcase - Topic

celerontje

Die film moet natuurlijk alles in zich hebben wat vele jongeren leuk vinden, incl. pompende bass. ;D

Was trouwens gaaf bij Monsters Inc. dat je op een gegeven moment naadloos al die deuren langs je hoort zoeven! :worship:
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

kermit

Citaat van: celerontje op oktober 14, 2010, 22:44:45
Die film moet natuurlijk alles in zich hebben wat vele jongeren leuk vinden, incl. pompende bass. ;D

Was trouwens gaaf bij Monsters Inc. dat je op een gegeven moment naadloos al die deuren langs je hoort zoeven! :worship:

Vanaf nu ga ik dit topic overslaan anders sta ik morgenochtend voor je deur voor een meet en greet in mijn uppie.... :D ;D

celerontje

En ''all whatever doesn't kill you simply makes you... STRANGER!'' klinkt ook impressive! ;D

Niet actief

Citaat van: HTip op oktober 14, 2010, 22:26:45Of de mix van de film :unsure: De LFE-track van de film was te veel van het goede en was niet zo verfijnd als high-budget films. Ik heb inmiddels andere fragmenten gehoord en dat was meer in balans ;)
Ja, dat kan inderdaad ook! Niet bij stilgestaan. Maar hoe dan ook, er is toch een bepaalde max waarmee je de ruimte kunt 'voeren'. Filmgeluid bevat vaak meer en lagere frequenties dan in normale muziek voorkomt.

Citaat van: HTip op oktober 14, 2010, 22:26:45De DD18 lijkt inderdaad overkill, maar een DD10 heeft dezelfde versterker en die 10" woofer moet dus veel meer uitslaan dan de 18" voor dezelfde geluidsdruk en daardoor is de DD18 veel sneller.
Je hebt gelijk! Ik zeg niks meer... :-X

Citaat van: HTip op oktober 14, 2010, 22:26:45Een geluidsdrukmeting heb ik nog niet gedaan. Kan dat met mijn dB-meter en dan op weighting op C en response op slow?
Correct, op die manier kun je aardig de gemiddelde geluidsdruk vaststellen tot waar de ruimte het probleemloos verwerkt. En als je 'fast' neemt kun je weer beter het piekniveau meten.

Niet actief

Citaat van: HTip op oktober 14, 2010, 22:27:22Dan ben je dus al overtuigd! Ik ben dat nu dus ook en ik niet alleen ;)
Jawel, ik ben wel overtuigd van de subtiele verbetering die het kan opleveren. Maar niet alle plaatjes lijken er evenveel baat bij te hebben heb ik gemerkt.
Levert het eigenlijk ook een verbetering van de beeldkwaliteit op? Ik zou verwachten van wel, maar heb het nog niet uitgetest...

celerontje

Robbert54

iig niet bij een blu-ray, vraag me eigenlijk af of het met een blu-ray wel hetzelfde effect heeft. is toch een totaal ander schijfje. is hier eigenlijk iets over bekend?

Overigens kan de DD-18 zoveel druk opbouwen dat mijn oren op een gegeven moment zelfs dicht gingen zitten. zat dan ook wel op de perfecte plek.

Mijn M&G verslag staat er trouwens op ;)

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=105270.msg1810922#msg1810922
|Pioneer KURO LX|Marantz NR1605||Hepta Exception|Hepta Ace Gold|W&M Black Magic|W&M Tornado/Black&Gold|W&M hdmi|PS4|Apple TV|

Woonkamer HT
Stereo

HTip

Citaat van: kermit op oktober 14, 2010, 22:56:48
Vanaf nu ga ik dit topic overslaan anders sta ik morgenochtend voor je deur voor een meet en greet in mijn uppie.... :D ;D
:clapping:

Dan helpen dit soort quotes dus niet echt :D
Citaat van: celerontje op oktober 14, 2010, 22:44:45
Citaat van: celerontje op oktober 14, 2010, 23:10:39
En ''all whatever doesn't kill you simply makes you... STRANGER!'' klinkt ook impressive! ;D

:D
Showcase - Topic

HTip

Citaat van: ThingMan op oktober 15, 2010, 00:56:05
Ja, dat kan inderdaad ook! Niet bij stilgestaan. Maar hoe dan ook, er is toch een bepaalde max waarmee je de ruimte kunt 'voeren'. Filmgeluid bevat vaak meer en lagere frequenties dan in normale muziek voorkomt.
Heb je helemaal gelijk in. En in mijn relatief kleine ruimte zal dat max sneller bereikt zijn...

Je hebt gelijk! Ik zeg niks meer... :-X
:D

Correct, op die manier kun je aardig de gemiddelde geluidsdruk vaststellen tot waar de ruimte het probleemloos verwerkt. En als je 'fast' neemt kun je weer beter het piekniveau meten.
Ga ik dit weekend eens proberen met een film met een goede soundtrack.
Showcase - Topic

HTip

Citaat van: ThingMan op oktober 15, 2010, 01:00:22
Jawel, ik ben wel overtuigd van de subtiele verbetering die het kan opleveren. Maar niet alle plaatjes lijken er evenveel baat bij te hebben heb ik gemerkt.
Ik heb met de Nespa meer dan subtiele verbetering gemerkt, maar dat kan natuurlijk ook aan mijn set liggen. Dat jouw CD-speler al een hoger basisniveau heeft.

Citaat van: ThingMan op oktober 15, 2010, 01:00:22
Levert het eigenlijk ook een verbetering van de beeldkwaliteit op? Ik zou verwachten van wel, maar heb het nog niet uitgetest...
Gaan we ook nog testen.
Showcase - Topic

HTip

Citaat van: The Vampire op oktober 15, 2010, 03:40:48
iig niet bij een blu-ray, vraag me eigenlijk af of het met een blu-ray wel hetzelfde effect heeft. is toch een totaal ander schijfje. is hier eigenlijk iets over bekend?
Bij de reviews heb ik inderdaad geen BD voorbij zien komen. Wellicht dat het produktieproces anders is.

Overigens kan de DD-18 zoveel druk opbouwen dat mijn oren op een gegeven moment zelfs dicht gingen zitten. zat dan ook wel op de perfecte plek.
:o Dat is nu ook weer niet de bedoeling. Misschien stond het dan toch te hard ;)

Mijn M&G verslag staat er trouwens op ;)

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=105270.msg1810922#msg1810922
Gaaf! Ga ik zeker lezen. Maar helaas moet ik nu weg om te gaan werken :(
Showcase - Topic

Robbert54

Citaat van: HTip op oktober 15, 2010, 06:46:30
Bij de reviews heb ik inderdaad geen BD voorbij zien komen. Wellicht dat het produktieproces anders is.
:o Dat is nu ook weer niet de bedoeling. Misschien stond het dan toch te hard ;)
Gaaf! Ga ik zeker lezen. Maar helaas moet ik nu weg om te gaan werken :(
Denk dat het aan kick ass lag. Bij TDK had ik er namelijk geen last van en ging ook laaaaaaag.

Werkse vandaag.
|Pioneer KURO LX|Marantz NR1605||Hepta Exception|Hepta Ace Gold|W&M Black Magic|W&M Tornado/Black&Gold|W&M hdmi|PS4|Apple TV|

Woonkamer HT
Stereo

Zefanja

Citaat van: HTip op oktober 14, 2010, 07:28:25
Bedankt! Ooit als een droom begonnen en nu werkelijkheid. En doordat we heel veel zelf hebben gedaan ook betaalbaar gehouden. Alleen die apparatuur... :-X

Ik ken het gevoel van een dergelijke droom die uit komt  ;D
Heb de mijne ook eindelijk kunnen realiseren.

Moet maar eens de tijd nemen het hele topic door te lezen  :-X
| Marantz SR8012 | Pioneer UDP-LX500 | Monitor Audio RX8/RX1/RX Center | REL HT/1003 MKII | LG OLED77C9 | In-Akustik LS-1108/1002 | Audioquest Carbon/Chocolate/Pearl | PS5 | Xbox One X | Nintendo Switch |

celerontje

Citaat van: The Vampire op oktober 15, 2010, 11:36:33
Denk dat het aan kick ass lag. Bij TDK had ik er namelijk geen last van en ging ook laaaaaaag.
Volgende keer gaan we Inception kijken, toch? ;D

Martijnst1990

Nou ben ik ondertussen toch wel benieuwd over welk stukje van Kick-Ass jullie het hebben ;D
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

Madhouse

Citaat van: Martijn90 op oktober 15, 2010, 13:01:08
Nou ben ik ondertussen toch wel benieuwd over welk stukje van Kick-Ass jullie het hebben ;D

Die scene dat Kick Ass naar dat huis gaat waar die groep donkere figuren zitten te gamen. Waar Hitgirl hem uiteindelijk komt redden. ;)
Set: Sony 65XF9005 TV met Sonos ARC, One SL's & Sub

celerontje

Ik heb me kapotgelachen om die scene, vooral doordat 'na na na na na' liedje eronder! :clapping: