Chamber of Dreams

Gestart door HTip, mei 29, 2007, 22:36:32

Vorige topic - Volgende topic

PjotrrrNL

PjotrrrNL

Citaat van: HTip op augustus 30, 2008, 18:43:10
Geen idee, maar als de AB "slechts" 256 kanalen aankan, vermoed (lees: hoop) ik dat de schakelaar ook kiest uit één van die 256.

In de handleiding staat wel dat de kans dat iemand in de omgevind dezelfde huiscode heeft 1:67 miljoen :o is. Spreekt elkaar wel een beetje tegen ::) Huiscode is in de fabriek voorgeprogrammeerd... deze is niet te veranderen!

Maar als je die nieuwe muurschakelaars niet kunt programmeren dan zijn ze niet meer in combinatie met een AB te gebruiken zoals voorheen, dat zou toch van de zotte zijn... ::)

celerontje

Citaat van: PjotrrrNL op augustus 30, 2008, 18:41:52
Ik was inderdaad nog niet op de gedachte gekomen dat de nieuwe murrschakelaar net als de nieuwe ontvangers een leerfunctie heeft, is dat zo? (drukknopje)
Op de Kaku website staat echter wel dat de oude remote's niet met het nieuwe systeem combineren, dus ik vrees dat de kanalen niet meer gelijk lopen.  ::)

Maar de nieuwe remotes zijn wel te combineren met ontvangers met draaiwieltjes blijkbaar, en daarvoor zal een nieuwe remote toch echt een traditionele code moeten uitzenden...
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

celerontje

Citaat van: PjotrrrNL op augustus 30, 2008, 18:44:54
Maar als je die nieuwe muurschakelaars niet kunt programmeren dan zijn ze niet meer in combinatie met een AB te gebruiken zoals voorheen, dat zou toch van de zotte zijn... ::)

En op dit punt heb je gelijk, immers op de remote stel je een vaste code in.
Volgens mij gaat het met de muurschakelaar alsvolgt:
Ik druk op de zoekknop van de muurschakelaar, ik heb een remote die handmatig op A ingesteld staat, ik druk op 2, dan zend de schakelaar toch A2 uit, gewoon hetzelfde als de remote?
Anders zou je toch nooit een schakelaar kunnen bijkopen als uitbreiding op je setup met alleen een remote?

Jullie denken er goed over na, goede zaak! :)
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

HTip

Citaat van: PjotrrrNL op augustus 30, 2008, 18:43:15
Nee... ;D
Dacht zo, dat kan ik niet waarmaken....
LOL ;D

Ik was inderdaad nog niet op de gedachte gekomen dat de nieuwe murrschakelaar net als de nieuwe ontvangers een leerfunctie heeft, is dat zo? (drukknopje)
De ontvanger heeft de leerfunctie en neemt de huiscode van de schakelaar over.

Citaat van: celerontje op augustus 30, 2008, 18:45:36
Maar de nieuwe remotes zijn wel te combineren met ontvangers met draaiwieltjes blijkbaar, en daarvoor zal een nieuwe remote toch echt een traditionele code moeten uitzenden...
Klopt helemaal!

Het is de nieuwe generatie ontvangers die max. 6 verschillende zendercodes kunnen onthouden. Dat betekent dat de AB en de muurschakelaar verschillende codes zenden en de ontvanger daar hetzelfde op reageert :-\

Dit allemaal gelezen te hebben, denk ik dat het niet mogelijk is om de automatisch ingestelde muurschakelaar de trafo/dimmer te laten aansturen :( Ga hierover toch een mail sturen naar KAKU...

Op de Kaku website staat echter wel dat de oude remote's niet met het nieuwe systeem combineren, dus ik vrees dat de kanalen niet meer gelijk lopen.  ::)
Ik vrees dat je gelijk hebt...

Citaat van: PjotrrrNL op augustus 30, 2008, 18:44:54
Helemaal mee eens!!
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

PjotrrrNL

Inmiddels pdfje van de dubbele schakelaar doorgenomen.
Ze hebben dus allemaal een unieke huiscode (een van de 87 miljoen) en zijn niet te programmeren.

Vroeger kon je een muurschakelaar gewoon op eenzelfde kanaal zetten als de AB en kon je met beide dezelfde lamp schakelen, dat lijkt me dus nu een probleem?

Snel maar een paar van die oude enkele muurschakelaars en wat ander schakelspul oud systeem in slaan denk ik zo....

HTip

Dit forum is trouwens goed voor de lijn. Ik zou een uur geleden al eten hebben gemaakt, maar kom er niet aan toe ;D

Dit is veel te interessant. Hoezo verslaafd ::) ;D
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

PjotrrrNL

Hier ondertussen tosti's, en vorige post aangevuld....

celerontje

Citaat van: HTip op augustus 30, 2008, 18:52:19
De ontvanger heeft de leerfunctie en neemt de huiscode van de schakelaar over.

En hoe stel je remote dan in?
Volgens mij klopt dit niet, als je schakelaar een vaste code zou hebben, waar is die leerfunctie dan voor?
Die leerfunctie is juist om met de remote te leren welk commando ie moet uitzenden.

Je leert de schakelaar een code aan met behulp van remote.
Als elke zender z'n eigen vaste code zou hebben, kan je toch nooit 1 ontvanger met meerdere schakelaars bedienen?

HTip

Citaat van: PjotrrrNL op augustus 30, 2008, 18:54:27
Inmiddels pdfje van de dubbele schakelaar doorgenomen.
Ze hebben dus allemaal een unieke huiscode (een van de 87 miljoen) en zijn niet te programmeren.
Nou niet gaan overdrijven. Het is slechts 67 miljoen ;D

Vroeger kon je een muurschakelaar gewoon op eenzelfde kanaal zetten als de AB en kon je met beide dezelfde lamp schakelen, dat lijkt me dus nu een probleem?
Als ik dus de trafo/dimmer wil aansturen zit er niets anders op dan een oud type schakelaar te nemen of te wachten op een nieuwe generatie trafo/dimmer...

En ik kan niet wachten dus wordt het de oude schakelaar. De studiospots die wel met minidimmer kunnen regel ik dan met de AB.
Showcase - Topic

HTip

Citaat van: PjotrrrNL op augustus 30, 2008, 18:56:38
Hier ondertussen tosti's, en vorige post aangevuld....
Vrouwtje is met vriendinnen uit eten en ik zou nasi opwarmen en satesaus maken. Heerlijk, maar ik kom er niet aan toe ;D

Snel maar een paar van die oude enkele muurschakelaars en wat ander schakelspul oud systeem in slaan denk ik zo....
Lijkt me geen slecht idee !!
Showcase - Topic

HTip

Citaat van: celerontje op augustus 30, 2008, 18:57:46
En hoe stel je remote dan in?
Volgens mij klopt dit niet, als je schakelaar een vaste code zou hebben, waar is die leerfunctie dan voor?
Die leerfunctie is juist om met de remote te leren welk commando ie moet uitzenden.

Je leert de schakelaar een code aan met behulp van remote.
Als elke zender z'n eigen vaste code zou hebben, kan je toch nooit 1 ontvanger met meerdere schakelaars bedienen?

De AB is instelbaar. De schakelaar is voorgeprogrammeerd.

Het is de ontvanger die leert. Krijgt van de AB bijv. G3 en van de muurschakelaar code 5643122. De ontvanger onthoudt beide en reageert dus op beide codes hetzelfde. Ontvanger kan max. 6 codes onthouden en zo kun je dus zelfs een hotelschakeling maken...
Showcase - Topic

PjotrrrNL

Ik heb zo het vermoeden dat Kaku te populair werd en dat mensen in rijtjeshuizen met het oude systeem de lampen van de buren begonnen te schakelen en vice versa....

Vermoed dus dat bij het nieuwe systeem de AB's net als de muurschakelaars unieke huiscodes hebben 'af fabriek' en dat elke AB nu dus ook uniek is om dat probleem met de buren te voorkomen.

Wel jammer, werk hier met oud systeem, in twee aangrenzende kamers liggen ook allebei AB's en daarmee kan ik dan ook het licht in de andere kamer uitdoen.

Nog maar even wat 'oud systeem' spul inkopen denk ik....

PjotrrrNL

Citaat van: HTip op augustus 30, 2008, 19:02:53
De AB is instelbaar. De schakelaar is voorgeprogrammeerd.

Het is de ontvanger die leert. Krijgt van de AB bijv. G3 en van de muurschakelaar code 5643122. De ontvanger onthoudt beide en reageert dus op beide codes hetzelfde. Ontvanger kan max. 6 codes onthouden en zo kun je dus zelfs een hotelschakeling maken...

Slimme jongen!
Natuurlijk, die ontvangers 'onthouden' nu gewoon twee codes, dat ik daar niet opkwam... :-[

celerontje

Wat voor geluid maakt en haan die draadloos te besturen is?
KAKU-LEKU! ;D

Maar je kan inderdaad beter van dat oude spul in gaan slaan.
Daarom is X10 zo fijn, werkt al tig jaren volgens dezelfde standaard, ideaal.

Weet je wat je ook als schakelaar kunt gebruiken bij de ingang?
Er zijn namelijk ook oude generatie KaKu remotes met 3 schakelmogelijkheden.
Misschien kan je die mooi aan de muur monteren bij de ingang?

Maar 't is een flink gedoe, had ik echt niet verwacht.
Gelukkig heb ik zelf X10.

HTip

Citaat van: PjotrrrNL op augustus 30, 2008, 19:03:28
Ik heb zo het vermoeden dat Kaku te populair werd en dat mensen in rijtjeshuizen met het oude systeem de lampen van de buren begonnen te schakelen en vice versa....

Vermoed dus dat bij het nieuwe systeem de AB's net als de muurschakelaars unieke huiscodes hebben 'af fabriek' en dat elke AB nu dus ook uniek is om dat probleem met de buren te voorkomen.
Heel aannemelijk, maar backward compatibility is toch ook heel erg belangrijk. Kan ze (oud)klanten kosten, omdat die niet meer oud en nieuw kunnen combineren.

Citaat van: PjotrrrNL op augustus 30, 2008, 19:03:28
Wel jammer, werk hier met oud systeem, in twee aangrenzende kamers liggen ook allebei AB's en daarmee kan ik dan ook het licht in de andere kamer uitdoen.

Nog maar even wat 'oud systeem' spul inkopen denk ik....
Bij de G*mma zijn nu oude sets in de aanbieding, 3 stekkermodules met AB voor €18,99 en op de website zijn ze al het oude spul aan het dumpen. Weten we nu waarom, maar ik zou zeggen, sla je slag :D
Showcase - Topic

HTip

Citaat van: PjotrrrNL op augustus 30, 2008, 19:08:06
Slimme jongen!
Natuurlijk, die ontvangers 'onthouden' nu gewoon twee codes, dat ik daar niet opkwam... :-[
Samen weten we meer dan alleen. Ik was niet zo slim met het aansluiten ::) ;)
Showcase - Topic

celerontje

Citaat van: HTip op augustus 30, 2008, 19:19:14
Heel aannemelijk, maar backward compatibility is toch ook heel erg belangrijk. Kan ze (oud)klanten kosten, omdat die niet meer oud en nieuw kunnen combineren.
Bij de G*mma zijn nu oude sets in de aanbieding, 3 stekkermodules met AB voor €18,99 en op de website zijn ze al het oude spul aan het dumpen. Weten we nu waarom, maar ik zou zeggen, sla je slag :D

Voor zo'n zelfde setje betaalde je in NL bij de Gamma een paar maanden geleden een euro minder.
Maargoed, dit is de pinaarde variant. ;D

Maar wat ga je nu precies doen, HTip?

PjotrrrNL

Maar met het hernieuwde inzicht begrijp ik nu dat je als je enkel met nieuw systeem werkt je dus nog steeds met meerdere AB's vanuit elke ruimte met elke AB een andere ruimte kunt bedienen.

Probleem is dus alleen de combi oud/nieuw waarbij waarschijnlijk een deel van de kanalen niet meer overeenkomen...

HTip

Citaat van: celerontje op augustus 30, 2008, 19:13:59
KAKU-LEKU! ;D
;D ROFLOL ;D

Maar je kan inderdaad beter van dat oude spul in gaan slaan.
Daarom is X10 zo fijn, werkt al tig jaren volgens dezelfde standaard, ideaal.

Weet je wat je ook als schakelaar kunt gebruiken bij de ingang?
Er zijn namelijk ook oude generatie KaKu remotes met 3 schakelmogelijkheden.
Misschien kan je die mooi aan de muur monteren bij de ingang?

Maar 't is een flink gedoe, had ik echt niet verwacht.
Gelukkig heb ik zelf X10.
Ik wilde in het begin ook X10, maar dat is met de minimodules erg duur. Maar dan had ik nog steeds het probleem met de 12V trafo.

Die AB in de muur komt niet door de WAF commissie. Ik mocht alles doen, als er maar een gewone schakelaar bij de ingang was ;D
Showcase - Topic

PjotrrrNL

KAKU-LEKU! ;D

Hij is inderdaad erg  8)

HTip

Citaat van: celerontje op augustus 30, 2008, 19:24:04
Voor zo'n zelfde setje betaalde je in NL bij de Gamma een paar maanden geleden een euro minder.
Maargoed, dit is de pinaarde variant. ;D

Maar wat ga je nu precies doen, HTip?

Dit is ook van NL G*mma ;)

Ik denk dat ik niet veel anders kan dan de muurschakelaar om te ruilen voor 2 oude. De minidimmers voor de trafo omruilen voor oude generatie trafo/dimmers. De 2 andere minidimmers gebruik ik dan voor de studiospots.

De AB houdt ik, zodat ik op een eenvoudige manier weet welke codes ik moet sturen naar de PowerMid. De AB kan altijd nog in de rest van het huis worden gebruikt.

Al met al een leerzame ervaring en fijn te weten dat ik er niet alleen voor sta 8)
Showcase - Topic

HTip

Citaat van: HTip op augustus 30, 2008, 19:00:08
Vrouwtje is met vriendinnen uit eten en ik zou nasi opwarmen en satesaus maken. Heerlijk, maar ik kom er niet aan toe ;D
Ik zit inmiddels wel met heerlijke nasi met satesaus :P
Showcase - Topic

celerontje

Dan ben je bij deze uitgeWAFt, want het is geen normale schakelaar.
't is nog steeds iets dat zich het beste laat omschrijven als: ''Speciaal ingewikkeld ding dat zich vriendelijker voordoet dan het daadwerkelijk is''
Agreed? ;D

Zijn de 230v dimmers met draaiwieltjes?

Ik heb nog een tip voor de muurschakelaars:
Deze zitten in zogenaamde framepjes, deze zijn gelijk aan een bepaald merk schakelmateriaal. (Jung misschien?)
Dus misschien zou je een dubbel raampje kunnen vinden, dat staat wel zo netjes.

HTip

Citaat van: celerontje op augustus 30, 2008, 19:42:06
Dan ben je bij deze uitgeWAFt, want het is geen normale schakelaar.
't is nog steeds iets dat zich het beste laat omschrijven als: ''Speciaal ingewikkeld ding dat zich vriendelijker voordoet dan het daadwerkelijk is''
Agreed? ;D
LOL ;D OK Agreed, maar het lijkt op een gewone schakelaar is dat is de bedoeling ;D

Zijn de 230v dimmers met draaiwieltjes?
Yep, zowel letter- als cijferwiel.

Ik heb nog een tip voor de muurschakelaars:
Deze zitten in zogenaamde framepjes, deze zijn gelijk aan een bepaald merk schakelmateriaal. (Jung misschien?)
Dus misschien zou je een dubbel raampje kunnen vinden, dat staat wel zo netjes.

Weer een goeie tip!! Is zeker waard om naar te kijken :D
Showcase - Topic