Installatie aansluiten op randaarde, ja of nee?

Gestart door garmtz, februari 11, 2002, 03:39:38

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

garmtz

Ik sta op het punt om mijn installatie op een wandcontactdoos met randaarde aan te sluiten. Dit d.m.v. een zeer goede netkabel naar een geaarde doos in mijn keuken.

Nu is de vraag: is het het allemaal waard? Gaat de geluidskwaliteit omhoog? Hoeveel last ga je krijgen van aardlussen? Hoeveel last ga ik krijgen van de koelkast?

Op dit moment staat mijn audio op 1 enkele ongeaarde groep die door geen enkel ander apparaat wordt gedeeld.

Iemand met ervaringen/meningen over dit punt?

J.A.F._Doorhof

#1
Tja,

Als je nu een groep gebruikt die door geen enkel ander apparaat wordt gedeeld dan is dat ideaal.

Persoonlijk heb ik een totaal nieuwe groep aan laten leggen voor het HT, met randaarde. Mijn beeld en geluidskwaliteit ging daarvan een behoorlijk eind omhoog. Maar ik heb ook vanaf de meterkast goede stroomkabels gebruikt.

Ik zou het gewoon proberen, als het niet bevalt kun je altijd weer terug.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

CineBarkoos

#2
Garmt,

Ik zou in jouw geval een simpel G@mm@ randaarde stekkerblok kopen en je instalatie daarmee aan de contactdoos in de keuken hangen. Eventuele problemen met bijv. de koelkast, magnetron, koffiezetter etc. komen dan al naar voren. Blijven die verschijnselen uit, kan je een high-end stekkerblok kopen.
Heb je wel problemen met je keukenapparatuur zou ik een randaarde laten bijtrekken vanaf de meterkast naar je huidige wandcontactdoos.

Koos
CineBarkoos went digital FullHD! New -> Epson TW2000

Bezoek CineBarkoos!
Mijn Triumph Spitfire!

cinepaulis

#3
Tricky...

Ik kan je wel een extreem geval vertellen van een niet-geaarde opstelling met verschillende stopcontacten: Toen ik nog thuis zat in mijn kleine hokje had ik twee ruimtes naast elkaar: mijn HT en mijn slaapkamer. De projector en audio app. stond in mijn HT en mijn HT-PC in de slaapkamer.

Alles was (uiteraard) aan elkaar geknoopt. Toen heb ik wel eens enkele keren vanwege luiheid kabels omgeplugd terwijl de app. gewoon aanstond. Bij het omwisselen van de VGA kabel van monitor naar projector zag ik minuscule vonkjes overspringen tussen connector en PC.
Een keer heeft dit een geflipte grafische kaart opgeleverd waarbij ineens het beeld totale rotzooi was (onherkenbaar). Alleen een harde reset hielp.
Toen begon ik dus te zweten. Hetzelfde heb ik daarna nog eens gehad bij iets onschuldigs als het ompluggen van een composite video kabel. Pats! Composite input kapot op mijn projector.  :'(

Moraal ?
Kweenie. Ook al had ik geen last van brom of andere storingseffecten, het potentiaalverschil was hoog genoeg om serieus schade toe te brengen als je omplugt met de app. aan. En de PC (en monitor) is een verschikkelijk apparaat wat betreft potentiaalverschillen.
Zolang je alles tenminste op hetzelfde stopcontact houdt, heb je al minstens de helft van dit soort gevaren overwonnen.

Wat je nu met aarding zou kunnen bereiken durf ik niet in te schatten. Ik denk dat je echt al op 95% van de max. resultaten zit als je alles op een enkele groep houdt, zonder andere 'ranzige' stroomverbruikers.

Dus als de afweging is:
A - ongeaard maar op aparte groep
B - geaard maar met andere stroomverbruikers
Dan zou ik persoonlijk voor A gaan.

Praktisch: het (laten) trekken van een aarddraad vanuit de meterkast zou in principe niet zo'n allezejus moeten zijn. Dan zou je zoals Frank zegt kunnen uitproberen.

groeten,
Paul
CRT - You like it now, you'll learn to love it later
Visit Cinepaulis

Classe SSP-30 | Parasound HCA 2205A| 4xB&W N805 + HTM2 | BagEnd Infrasub 18 | CEC TL-51 | BarcoGraphics 808 | Projecta scherm | Philips DVD 720P

garmtz

De leiding van mijn meterkast naar woonkamer gaat waarschijnlijk in 2 stappen: van de meterkast naar het centrum van de woonkamer en dan weer verdeeld naar de wandcontactdozen. Ik heb al in kunnen schatten dat het erg moeilijk wordt om een nieuwe kabel te trekken. Ik heb daar echt een elektricieen bij nodig.

Proberen kan inderdaad geen kwaad koos. Dat zal ik uiteraard ook zeker eerst gaan doen. Pas dan weet ik ook wat andere apparaten voor uitwerking hebben op mijn audio/video.

Eric

#5
Misschien heb je hier al aan gedacht, maar toch:

Waarom trek je niet gewoon alleen een nieuwe aardedraad vanuit je meterkast naar je HT ruimte? Dan beboudt je je 'unieke' groep voor het HT installatie en heb je toch aarde.

garmtz

#6
Nou, ik zal je zeggen, dar had ik nog NIET aan gedacht...  :-/  Heel erg bedankt voor deze zeer goede tip! Weinig impact op mijn woning en TOCH aarde en een aparte groep! Briljant!

RuudG

Hoi Garmt,

Onlangs was er een elektricien bij mij thuis ivb controle van de bedrading. Ik heb in mijn woonkamer(=HT ruimte) ook geen geaarde stopcontacten. Op mijn vraag of het mogelijk was om een aparte groep aan te leggen met een geaard stopcontactenblok in de woonkamer, antwoordde hij dat dat niet mag. Ofwel alles is geaard ofwel niets volgens de voorschriften. Schijnbaar maakt de wet zich druk over mogelijke spanningsverschillen tussen niet en wel geaarde stopcontacten. Nu moet je soms de wet niet helemaal al te serieus nemen, want ik heb een open keuken met een geaard stopcontact op korte afstand van een niet geaard stopcontact in de woonkamer, maar dat was omdat het formeel twee verschillende ruimtes waren weer geen probleem ??? Maar twee stopcontacten die ver uitelkaar liggen in de woonkamer weer wel. Kortom ik zou me over voorschriften niet al te druk maken. Maar wees jezelf wel bewust van het feit dat twee apparaten op resp. een niet en wel geaard stopcontact aangesloten, potentieel niet geheel veilig zijn, als je ze allebei tegelijk aanraakt.

Groeten,

Ruud

J.A.F._Doorhof

#8
Vreemd, ik heb namelijk ook in mijn kamer een nieuwe groep voor het HT aangelegd, onze electriciën heeft daar niets over gezegd, maar die is mij mischien al gewend.

Het lijkt mij geen enkel probleem, en ik zou niet weten waarom het wettelijk gezien niet mag, mischien dat het niet mag omdat het een huurhuis is ?

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

jaco

#9
Ik heb zelf aangelegde groepen op 20 cm van originele wandcontactdoezen zitten. De nieuwe zijn wel met randaarde, de oude niet. Ik geloof niet zo in problemen. Ik heb nog een subwoofer lopen op de normale groep die in de kamer ligt, en de rest op de nieuwe HT groepen. Werkt prima, het komt tenslotte allemaal vanuit dezelfde fase in de meterkast (althans dat denk ik) De subwoofer komt overigens nog wel op een van de dedicated groepen.

Maar verder kan ik me wel voorstellen dat er regeltjes zijn die dit niet toestaan. Als dat zo is, is het wel lelijk, want stel je krijgt brand door kortsluiting, dan kunnen ze wel eens niet uitkeren als je systeem niet in order was..
Maar eens navragen bij een installatie buro.

Jaco
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

cinepaulis

#10
Citaat...Ik geloof niet zo in problemen...

That's the spirit !  :D

groeten,
Paul
CRT - You like it now, you'll learn to love it later
Visit Cinepaulis

Classe SSP-30 | Parasound HCA 2205A| 4xB&W N805 + HTM2 | BagEnd Infrasub 18 | CEC TL-51 | BarcoGraphics 808 | Projecta scherm | Philips DVD 720P

RuudG

#11
CitaatHet lijkt mij geen enkel probleem, en ik zou niet weten waarom het wettelijk gezien niet mag, mischien dat het niet mag omdat het een huurhuis is ?
Ik neem aan dat die elektricien geen onzin vertelde en dat dit in een of ander bouwbesluit staat. Zoja, dan lijkt me dit te gelden voor zowel huur- als koopwoningen.
Citaat...want stel je krijgt brand door kortsluiting, dan kunnen ze wel eens niet uitkeren als je systeem niet in order was..
Hier zit inderdaad die gemene adder onder het gras :-/

Jaco, als je navraag bij een installatiebureau gaat doen, ben ik wel benieuwd naar de uitslag.

Groeten,

Ruud



J.A.F._Doorhof

#12
Ik ook,

Officieel zit mijn stroomgroep eigenlijk in de keuken, de kast van mijn HT staat namelijk in de keuken, met de deur naar de kamer, dus dat valt wel mee.



MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Selmar_Cleef

#13
Garmt, 'k weet niet of je dit al eens gelezen hebt op Hometheatermag http://www.hometheatermag.com/showarchives.cgi?78
Kan ik trouwens iedereen aanraden om dit even te lezen, staat veel informatie in waarmee je rekening moet houden bij het aansluiten van je apparatuur.

Het enige wat mij verbaasd is dat sommige mensen duizenden euro's uitgeven aan apparatuur maar niet enkele honderden euro's in een spanningbeveiliging of lineconditioner (als dit zo heet??).

Spacebass

Om de spannings pieken onder controle te houden heb je met een powerconditioner te maken(van bijv. Furman) en om rommel geluiden bij je apparatuur weg te houden heb je inderdaad een lineconditioner nodig.

Probeer in iedergeval je spanning vanaf één geaarde plek te halen zodat de kans op potentiaal verschil op de randaarde vermindert wordt. Mocht er nl sprake zijn van lekspanningen of kortsluiting, dan zorgt je aardlek er wel voor dat je groepen en dus apparatuur van het spanning gehaald worden en zij hopelijk niet beschadigen. Zolang je niet je eigen aardpin laat slaan maakt het niet zoveel uit hoe je verbinding met de meterkast aarde maakt, van  mij part via je centrale verwarming (Met een Combiketel dan!), deze staat nl weer  verbonden met je waterleiding, die weer op zijn beurt met de meterkastaarde verbonden is (Voor bijv. badkuipen enz. dat is nl zeker wettelijk verplicht en wel zo veilig voor als die fohn/broodrooster door je buurman/vrouw in je badwater wordt geduwd omdat je al jaren te veel herrie maakt).

groetjes en aard ze,
Jeetinder

CineBarkoos

#15
Jeetinder,

Even een kleine toevoeging op je verhaal.
Probeer alsjeblieft niet de randaarde te verkrijgen door hem aan de centrale verwarming te hangen, je krijgt ernstige problemen!
Dit komt doordat de radiatoren niet afzonderlijk de grond in lopen maar door de CV-ketel heen lopen. De CV-ketel is idd geaard, maar omdat die een behoorlijke afstand (aan leidingen) verwijderd is van de apparatuur krijg je een enorm potentiaal verschil en is je aarde 'beneden' allang niet meer gelijk aan de aarde 'boven' bij de CV-ketel.
Er is één goede oplossing voor aarde 'beneden' en dat is een aardeleiding trekken vanaf de meterkast.

Gr.
Koos
CineBarkoos went digital FullHD! New -> Epson TW2000

Bezoek CineBarkoos!
Mijn Triumph Spitfire!

garmtz

#16
Bedankt weer voor de wijsheid allen!

Overigens gebruiken de meeste audiofielen geen line conditioners (inclusief ikzelf), omdat deze het geluid in veel gevallen verminderen. Vooral de dynamiek, snelheid en detaillering worden aangetast, vooral de eindversterker wordt beperkt door zo'n apparaat. Er zijn wel goede te krijgen (o.a. van Accuphase en Goldmund), maar die zijn rond de 3000-5000 Euro...

J.A.F._Doorhof

#17
Tja,

Bij mij is het omgekeerde waar.
Ik gebruikte hem ook op de ADA en dit gaf een DUIDELIJKE verbetering, alleen op de Cinepro kan ik hem niet meer gebruiken omdat deze 2200 W trekt bij normaal gebruik, en da's net te veel.

Je moet met conditioners experimenteren, op sommige componenten zul je een duidelijke verbetering horen, maar het kan zijn dat je componenten hebt die NIET verbeteren (die zijn echter in de minderheid).

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Spacebass

#18
Mijn huis is ongeveer 1 jaar geleden opgeleverd..

In het bouwbesluit staat dat alle electrische punten geaard moeten zijn, zowel wandcontactdozen als de verlichting.. Bij ons is er geen enkele cv leiding van metaal (isse allemaal kunstof slangen enzo)..

Je wijst mij er terecht op dat niet iedereen in deze situatie zit en dus maar beter het zekere voor het onzekere kan nemen..

Even iets verder uitleggen,

Het doel van aarding is dat elektrische apparaten die bijv kortsluiting maken of waarbij het chassis onder spanning komt te staan, die spanning kwijt kunnen via de weg van de minste weerstand. Als deze aarde (hopelijk) weer via een aardlek schakelaar aan de "hoofd-aarde" gekoppeld zit, en constateerd dat er sprake is van een te hoge "lekspanning", de groepen (1 aardlek per 4 groepen max), intern meteen loskoppelt van de "Hoofd spanning". Maar omdat de waterleiding bij ons ook weer op die aarde gekoppeld staat (Wij hebben 8 groepen / twee sub aardlek schakelaars en een Hoofdschakelaar met een Hoofdaardlek)
schakelt deze bij ons meteen de hoofdgroep uit!
Dit is (wat ik eerder zei) om te voorkomen dat iemand die lekker zit te baderen getroffen wordt door 220. Via de waterleiding krijgt dan de aardlek in de gaten dat hij moet ingrijpen (het bad zelf is geaard).
Omdat deze aarde intern ook weer met alle andere aarde's gekoppeld is, zou het in mijn geval niets uitmaken, uitgaande van het feit dat mijn CV leidingen zelf geen directe verbinding maken met de aarde zelf, maar via het waanzinnig goed geleidende water in deze slangen weer wel met de waterleiding, via de combiketel.

Zodoende zou ik in mijn geval het streven van 1 Aardpunt gewoon halen, zonder potentiaal problemen, mits ik de apparaten niet ook nog via de wandcontactdoos zou aarden.


Wordt wel erg verwarrend hoor..
Beter via de meterkast!! ;D

ps. Het feit dat ik begin te brabbelen over hoe die aarde toestand werkt, bedoel ik niet mee te suggereren dat je niet weet hoe het werkt, maar dan snap je hoe ik denk en als ik dus een redenatie fout maak en je denkt die snapt er echt niets van, schroom je niet..

(weet je nog, vroeger op school kreeg je toch een punt als je maar kon laten zien hoe je gedachtenstroom was geweest, al was het antwoord fout!).

Groetjes,
(Geaard en wel)
Jeetinder

CineBarkoos

#19
Jeetinder,

Jouw verhaal klinkt goed genoeg voor mij hoor. ;)
Ik reageerde eigenlijk alleen maar omdat ik in mijn situatie had geprobeerd te aarden via de CV. Het resultaat was niet echt geweldig... :-/
- Ernstige brom op analoge bronnen
- Hier en daar een opdonder van bijv. een antennekabel
- Strepen door mijn beeld ('t Barco'tje vond het ook niet zo fijn...)

Dit alles was terug te leiden naar de CV-ketel . Heb overgens ook gemerkt dat de waterleiding geen enkel probleem veroorzaakt. Maar deze hangt dan ook direct met een pen in de aarde.

Maar goed, een huisje van net na de oorlog is niet echt te vergelijken met een nieuw(bouw) huis.

Gr.
Koos.
CineBarkoos went digital FullHD! New -> Epson TW2000

Bezoek CineBarkoos!
Mijn Triumph Spitfire!

Spacebass

Oh ja,

over die audiofielen...

Hebben die al eens gekeken wat voor apparatuur gebruikt wordt om een eindmix te maken..
Weet je hoeveel troep (randapparatuur) er allemaal tussen zit, en waar de techneuten/producers hun uiteindelijke oordeel op vellen: voor near field een yamaha ns-10m (+/- 350 euro per PAAR!!) of een super kleine auratone, tegenwoordig ook meyersound hdm-1 (NOB meestal met BNS van onder de 1000 euro en nog meer gelijke soortigen.
Die grote jongens in de muur zijn slechts ter controle voor de gedragingen van het laag en om de uitvoerenden tevreden te stellen (lees: imponeren).
Er zijn maar weinig studio's die met een krell of M&L eindtrap uitmixen simpel weg omdat ze een goed product voor een gemiddeld mens neer moeten zetten. En geloof mij die Furman zit er ook tussen!
Ik denk dat wat dat betreft "audiofielen" te veel mieren..
Je hebt niet de zelfde afmixruimte/apparatuur/sfeer/oren als waarmee de cd is uitgemixed is.
Kijk ik doe ook mee aan het zo zuiver mogelijk weergeven van het signaal, en koop de meest exotische kabels en plugjes ('t is een soort glijbaan), maar ook de mix verschilt van je uiteindelijke consumenten cd, daar ontkom je gewoon niet aan.

Ik probeer zelf gewoon van het product (muziek/film) te genieten en doe zoveel mogelijk mijn best de apparatuur zo eerlijk maar ook mooi te laten klinken zodat ik de emoties ervan zo zuiver mogelijk kan verwerken(lees: ervaren).

Als ik het doe om de apparatuur, dan vergeet ik de essentie van het product. De apparatuur is slechts een hulpmiddel om hopelijk te genieten van het product en niet omdat dat in het blad "High-end" staat.

Sorry voor dit gepreek, moest er gewoon even uit, niets persoonlijks en niet echt pro (ik heb met die schijn ooit mijn brood verdient) maar ja, dat heb je als je emotioneel wordt.

1000 maal excuses als ik iemand beledigd heb.

Geemotioneerde groetjes :-[,
Jeetinder

J.A.F._Doorhof

#21
Op zich helemaal mee eens (heb zelf ook een geschiedenis al opname technicus, en heb zelf een studio geruned), maar toch ben ik niet helemaal met je eens.

De bekabelingen NAAR de mengtafels, en naar de recorders zijn vaak van goede kwaliteit, en zorgen voor weinig verlies. De afluistering is inderdaad vaak matig tot slecht.

Maar toch hoor ik duidelijke verschillen ik interlinks, kabels etc. Wat je ervoor betaald is inderdaad een ander verhaal, ik geloof ook niet in exotische kabels voor hoge prijzen, vandaar ook dat wij hier met Eichmann zijn begonnen.

Het is alleen niet allemaal maar gebakken lucht.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

garmtz

#22
Het gebruik van goede kabels e.d. is naar mijn mening puur bedoeld op zoveel mogelijk zwakke schakels weg te halen. Je bent daarnaast altijd afhankelijk van hoe goed de kwaliteit is van de opname. Maar of de opname nou goed of slecht is, ik blijf verbeteringen horen op mijn eigen set.

Dus om nou geen zorg te besteden aan de details van je set "omdat de heren opnametechnici toch geen goede apparatuur gebruiken" is gewoon zonde. Je moet alleen je gezonde verstand blijven gebruiken en niet verzanden in teveel audiofiele nonsens en "voodoo".

Spacebass

Inderdaad Frank, ik bedoelde niet te zeggen dat ze slechte apparatuur of bekabeling gebruiken, maar dat de gemiddelde kwaliteit die de audiofiel thuis heeft, ruimschoots de kwaliteit van veel studio's overtreft, en wat mij betreft is een amp van 40.000 Euro per kanaal echt wel overkill.

En dat de audiofielen dat perfecte, schone, en bedoelde geluid proberen te krijgen (net als wij allemaal denk ik), maar dat denken te vinden in kopen en nog eens kopen (tuurlijk niet allemaal) in de hoop ooit te zullen genieten, en ik geniet nu al!

En Garmtz: ik zie dat we een zelfde mening delen.
(oa: Lexicon DC-2).

HT en Hi-end ze.
Jeetinder.

J.A.F._Doorhof

#24
Inderdaad een amp van € 40.000,00 is zware overkill.

Zelf geloof ik het meest in een uitgebalanceerd systeem, waar de kabels en de apparatuur op elkaar zijn afgestemd, en waar de stroom voorziening perfect geregelt is.

Je haalt dan denk ik meer uit je geluid dan met het geld verbranden aan exotische merken en dit maar samen op een hoop te kwakken  ;D.

Ik heb nog steeds mensen die zich verbazen hoe mijn set klinkt, en dan als ze de prijs horen helemaal achterover slaan, ze hadden het VEEL duurder ingeschat. Zo heb je dubbel plezier  ;).

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"