(hard)rock met 'distortie' gitaar versus hi-end luisterervaring

Gestart door Ejorne, mei 24, 2007, 15:54:31

Vorige topic - Volgende topic

Ejorne

Ik ben een groot deel van mijn leven een 'aanhanger' van de hardrock geweest. Het begon allemaal met Metallica toen Metallica nog Metallica was. Ik heb altijd erg kunnen genieten van diverse hardrock stijlen, de laatste tijd vindt ik Tool vooral erg prettig...

Echter....

Sinds ik de laatste maanden steeds verder richting "hi-end" geluid ga, betrap ik mij erop steeds minder van dergelijke rockmuziek te kunnen genieten.

Ik vind gitaar muziek nog wel erg lekker, maar het moet dan wel zonder al te veel effecten zijn, het liefst geheel akoestisch. Wanneer er een gitaar met distorsie effect tussendoor komt zie ik dat al gauw als afbreker van de overige geluiden. Het jenst er dwars doorheen en laat de overige geluiden een beetje doen verprietelen. (wat verprietelen dan ook mag betekenen...  :P )

Het is niet zo dat de andere geluiden ineens een brei worden, maar wanneer er geen effect gitaar doorheen galmt, dan zijn de overige geluiden soms zoooooo prachtig. Het uitsterven van een hi-hatje of pianoklank, echt wonderbaarlijk prachtig... Maar als er dan zo'n ranzig geluid van een dergelijke gitaar doorheen komt dan ben ik het al snel zat....

Is het nu werkelijk dat mijn opkomende audiofilie mijn voorliefde voor hardrock aan de kant schuift?
Hebben meer van jullie dergelijke bevindingen?

Maar ik moet er wel bij zeggen dat ik ook nog wel kan genieten van een potje hardrock op zijn tijd hoor. Dit wanneer ik in een ietwat agressieve bui ben en lekker wil rammen... En ik moet er ook gelijk bij zeggen dat hardrock nog nooit zo mooi heeft geklonken als nu op mijn huidige set... Maar muziek zonder effect-gitaren klink nog weer enorm veel beter....

Grindtegel

Voor mij is er niks veranderd, ik luister nog steeds dezelfde rauwe slecht geproduceerde metal als 20jaar geleden en geniet er nog evenveel van, zo niet nog meer. Bij mij komt er geen hig-end verantwoorde zemelenmuziek zoals die van Norah Jones en Co. in. Uiteraard is het niet alleen metal wat ik luister (maar wel 90%), maar ik luister naar muziek die me boeit, niet omdat ie zo mooi klinkt op mijn set.

Wat dat betreft had ik wellicht beter mijn oude setje kunnen houden en veel geld kunnen besparen  :-\

Dus de vraag die je je moet stellen is: luister ik niet meer naar hardrock omdat ik betere/mooiere muziek heb gevonden, of luister ik niet meer naar hardrock omdat dat high-end "onverantwoord" is? De 1e reden is legitiem, smaken kunnen nou eenmaal vernaderen in de loop der jaren. De 2e reden zou heel jammer zijn.
Marantz | Bryston | Monitor Audio | Velodyne | JVC | Oppo | HDI Dune   ---   Mytek | Violectric | Fostex | Roon

Joep

Heel herkenbaar! Ik heb dezelfde ervaring met High-End. Het maakt normale opnames onluisterbaar.

Hoe?
De zogenaamde hoge resolutie rafelt opnames helemaal uit elkaar. Het grootse geluid is prachtig met goed materiaal, maar met gewone cd's slaat het dood en wordt de schuld gelegd bij de opname. De uiteenrafeling kan een goede opname nog hebben, omdat het een goede opname is. Maar de integriteit van de instrumenten is ver te zoeken en hun hoorbare afmetingen zijn buitenaards.

Vergelijk het als een plasmascherm die achtereenvolgens HD en kabeltelevisie laat zien. Bij HD spring je gat in de lucht zo mooi, bij het analoge signaal denk je op z'n minst "Hmmm?"  ;D

Goede systemen dragen voor mij het label High-End dus juist NIET. Goede systemen zijn voor mij geen vergrootglazen op opnames (elk detail hoorbaar), maar harmonieuze sets die de geluiden als instrumenten laten klinken zonder ze uit proportie te blazen. Jimmy Hendrix, White Stripes (oke, best goede opname eigenlijk) zijn gewoon te draaien. Ook RHCP en The Strokes (al is deze wel ERG plat).

Het vershil in opnames blijf je horen, maar als een tweeter tettert, of een versterker schel is, doet hij dat bij elke opname. Alleen bij de goede blijft het nog luisterbaar, bij de slechte wordt het nog slechter. Een toevoeging van het systeem dus.

Joep

Del member

Hardrock is niet m'n ding, maar heb onlangs een goa/trance/hardrock cd beluisterd:

Infected Mushroom - Vicious Delicious

welke op een high-end set gewoon alleen nog leuker klinkt dan bvb op de autoradio.

Dus het tegendeel kan ook zeker. Die gitaar jams zijn gewoon nog lekkerder op goede high-end. Maar dit is dan ook een goed gemaakte plaat.

Joep

Citaat van: v4gd op mei 24, 2007, 16:22:37
Hardrock is niet m'n ding, maar heb onlangs een goa/trance/hardrock cd beluisterd:

Infected Mushroom - Vicious Delicious

welke op een high-end set gewoon alleen nog leuker klinkt dan bvb op de autoradio.

Dus het tegendeel kan ook zeker. Die gitaar jams zijn gewoon nog lekkerder op goede high-end. Maar dit is dan ook een goed gemaakte plaat.

Hoort dit niet in het topic "Verklaar je nickname?"
;D ;D

Del member

Citaat van: Proprius op mei 24, 2007, 16:36:58
Hoort dit niet in het topic "Verklaar je nickname?"
;D ;D

Daar hoort het ook thuis  O0, maar crossposten doe je natuurlijk niet
Ik ben sociaal en wil Frank zijn diskspace en bandbreedte een beetje sparen   >:D

Joep

Citaat van: v4gd op mei 24, 2007, 17:19:02
Daar hoort het ook thuis  O0, maar crossposten doe je natuurlijk niet
Ik ben sociaal en wil Frank zijn diskspace en bandbreedte een beetje sparen   >:D

LOL !! ;D

Ejorne

Het is niet zo dat ik hard rock nu ineens slecht vindt klinken, integendeel, het klinkt stukken beter dan voorheen!
Echter muziek zonder raggende gitaren klinkt een heel stuk schoner, en ik moet bekennen dat mij dat wel bevalt.
Zoveel zelfs dat ik nauwelijks nog hardrock luister...

Maar, nogmaals, ik probeer niet te verkondigen dat hardrock ineens zo slecht klinkt... Maar die gitaren storen me af en toe wel een beetje...

dre73

he ejorne,het is net of ik mijn eigen ervaring zit te lezen ;D
vanaf slayer en death,metallica en nog velen met de nodige inzet is mijn muzieksmaak volledig aan het omdraaien en draai de metal eigenlijk bijna nooit meer.
naarmate de kwaliteit van de installatie verbeterd wordt de muziek ook steeds rustiger.
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

Stefan S.

Tjonge, een beetje jullie hifi-set de schuld geven....geef toch gewoon eerlijk toe dat jullie OUD worden, haha  ;)

Ejorne

Citaat van: Stefan S. op mei 24, 2007, 19:54:35
Tjonge, een beetje jullie hifi-set de schuld geven....geef toch gewoon eerlijk toe dat jullie OUD worden, haha  ;)

Ah, zeg dat nou niet... een beetje mijn tere en oude zieltje plat trappen...  :'(

/edit:
So, wat zeg ik nou... lijk wel een mietje...
ff hestellen....

Moet ik je ff een head-bang voor je kop verkopen ofzo !!!  O0

;)

Ejorne

Net een home-brew dvda van Tool met 5 albums ff opgezet...

Het klinkt inderdaad, zoals ik al zei, erg prettig.
Het zal waarschijnlijk mijn leeftijd wel zijn ja, dat ik dit genre wat links laat liggen...
:D

Maar de kwaliteit van de cd's van Tool zijn volgens mij ook niet misselijk. Klinkt aanzienlijk beter als veel andere hardrock cd's die ik bezit.
Ook van Porcupine Tree vind ik de opnames erg goed...

DA BoSS

ik hou het er ook op dat je smaak een beetje aan veranderen is :P
High-end audio is about passion                         -passion for music, and for how well it is reproduced...

Ejorne

Doet me ineens denken aan Days of the New denken...
Daar had ik vroeger ook twee cdtjes van, maar kan die nu niet meer vinden.
Volgens mij klinkt dat ook prettig, met "schone" gitaren...

garmtz

Citaat van: Ejorne op mei 24, 2007, 19:44:38
Maar, nogmaals, ik probeer niet te verkondigen dat hardrock ineens zo slecht klinkt... Maar die gitaren storen me af en toe wel een beetje...

Gewoon tijd voor een betere set... ;D

garmtz

...Even serieus... :)  Ik merk dat mijn set vooral nadruk legt op de MUZIEK en niet op de OPNAME. Met een ECHT goede opname klinkt het vrijwel 'echt', maar een slechte opname klinkt als een opname, maar wel zeer tolereerbaar. Net weer Grinderman geluisterd en die plaat is allesbehalve subtiel opgenomen. Toch zeer genietbaar op ieder volume (liefst keihard! ;D). Slechte muziek blijft natuurlijk slechte muziek... ::) ;)

AppleMies

Een goede set maakt juist van Hardrock gitaar geweld dit allemaal vaak beter verdraagbaar ervaar ik. De instrumenten-mits het een goede productie is- maken het beter aanhoorbaar. Metallica keihard met de sub netejs ingeregeld is massage voor de trommevliezen.  Daarna moet je beter niet naar subtiele zogenaamde "audiofiele" (geeuw, VAD show ervaringen afegelopen 5 jaar!)opnames gaan zitten luisteren.

Vooruitlopend op mijn RUSH concert in oktober ben ik het latere werk van Rush (vanaf Moving Pictueres) weer eens aan het afluisteren en het is weer fijn.......ook de gillende gitaren en superruige vette knorrende bas van Geddy.  Gaat prima hoor.... :P

Dus HardRock op een High End set (whatever that is) gaat zelfs bijzonder goed is mijn ervaring!!!!!!
NOW:5.1.2 set-up: DENON Amp, Pioneeer BluRay, SVS speakers & LG OLED.

Del member

Citaat van: Ejorne op mei 24, 2007, 20:31:55
Ook van Porcupine Tree vind ik de opnames erg goed...

Schitterend vind ik the sky moves sideways, ook erg goed kwa opname.

Ze zijn wel erg duister kwa songs

Ejorne

Mijn set is alles behalve hi-end, vooral qua prijs is het een instap set.
Helaas heb ik het geld niet voor het echte werk.

Maar ik heb nu toch een bijzonder goede set, vind ik zelf, en voor een zeer beperkt budget. Ik hoor dingen die ik nooit eerder hoorde in opnames, ik kan daar uren en uren van genieten.

Maar helaas merk ik ook op dat sommige cd's echt nauwelijks meer om aan te horen zijn. Waarschijnlijk is dat de keerzijde van mijn budget-set en zal een meer hi-end set ook van dergelijke opnames een mooi resultaat neerzetten.

Maar in mijn budget ga ik voor geen goud meer terug naar een ander set-combinatie. Mocht ik een postcode loterijtje winnen dan zal ik zeker weer gaan shoppen... Maar ook zonder dat winnende lot ben ik nog niet uitgeshopt... alleen duurt het wat langer voordat er een aankoop gadaan kan worden en moet ik het in een heel ander budget zoeken. Daarom zal mijn volgende stap waarschijnlijk een zelfbouw projectje worden. Een goede sub, voor zo weinig mogelijk...

hifihenk

Ejorne,

Heel herkenbaar verhaal. Mijn ervaring is dat akoestiek een heel belangrijke factor is.
In een ruimte met harde oppervlakten (= veel reflecties) klinkt drukke muziek niet lekker. De details van de muziek gaan verloren doordat het geluid te lang in de ruimte blijft hangen. Bij hardrock klinken de gitaren als een grote brij en de vaak snelle drums en bas zijn ook niet lekker te volgen. Hoe harder je draait hoe meer last je hebt van dit verschijnsel.

In mijn woonkamer heb ik ook last van een slechte akoestiek. Ik luister dan ook voornamelijk akoestische rustige muziek hoewel mijn muzikale voorkeur veel breeder is.  :'(

Ik heb een keer de lyndorf TDA2200 versterker bij mij thuis getest. Deze versterker heeft het zgn Roomperfect systeem dat de effecten van je lusiterruimte voor een deel kan elimineren. In de week dat deze versterker bij mij heeft gelogeerd heb ik heel wat hardrock gedraaid (op niveau) en dat klonk echt lekker. Vanaf dat moment werd mij ook duidelijk dat ik geen cent meer uitgeef aan hardware voordat de akoestiek in mijn woonkamer op orde heb ( of ben verhuisd).  ;)

Ik heb wel eens gelezen: de kwaliteit van je geluid bepaald wordt door: 30% de kwaliteit van de hardware, 30% de opstelling van de hardware en 30% de akoestiek van de luisterruimte. Ik kan dit aleen maar be-amen.
Linn Akurate DS - Linn Majik Kontrol - Linn Majik 2100 - Harbeth M30 - Velodyne DD10 - MIT MI330 Series2 - Linn Black interlinks - Linn K20

Ejorne

Citaat van: hifihenk op mei 25, 2007, 08:04:32
Ejorne,

Heel herkenbaar verhaal. Mijn ervaring is dat akoestiek een heel belangrijke factor is.
In een ruimte met harde oppervlakten (= veel reflecties) klinkt drukke muziek niet lekker.

Ja, inderdaad. Dat is bij mij ook nog een punt waar ik dringend verbeteringen in moet aanbrengen.
Ik heb mijn vriendin al zover dat ik aan de wanden zelfgemaakte demping neer mag hangen.
Het betreft dan een frame met noppenschuim, daaroverheen gespannen een akoestisch doorlaatbaar doek, welke ik voorzie van een tweekleuren print. (hoe heet dat effect toch ook alweer, wanneer je een foto vol contrast gooit en het overblijfsel in twee kleuren plaatst....) Echter weet ze nog niet dat daarvoor een reeds aanwezig schilderij plaats moet maken, we hebben het immers nog niet gehad over de lokatie van deze dempers.  :o

Ook hebben we een heel harde houten vloer. Hierop komt nog een mooi kleed (alleen die krengen zijn zo verrekte duur) en in plaats van de tafel komt er een grote poef. Kleine bijzet tafeltjes van de ikea komen dan vlak langs/onder/naast de banken te staan...

Ik denk dat dit alles best wel bij gaat dragen aan de geluidskwaliteit. (misschien dat ik ook nog wel zo'n frampje aan het plafond mag hangen) Maar helaas praten we alweer over een budget van ruim 500 euro om dit eventjes te regelen... Tja, en dat moet nog ff op zich laten wachten, want helaas is het vakantie geld alweer gereserveerd...

)p(

Citaat van: garmtz op mei 24, 2007, 20:55:45
...Even serieus... :)  Ik merk dat mijn set vooral nadruk legt op de MUZIEK en niet op de OPNAME. Met een ECHT goede opname klinkt het vrijwel 'echt', maar een slechte opname klinkt als een opname, maar wel zeer tolereerbaar. Net weer Grinderman geluisterd en die plaat is allesbehalve subtiel opgenomen. Toch zeer genietbaar op ieder volume (liefst keihard! ;D). Slechte muziek blijft natuurlijk slechte muziek... ::) ;)

Niet subtiel maar zeker ook niet echt slecht opgenomen. Heerlijk hoe die gitaren rondzingen door de kamer als ze eenmaal losbarsten op get it on...ik zet direct het volume nog een streepje harder  ;D

Ik vind het overigens totaal geen probleem als een slechte opname als een slechte opname klinkt...als de muziek maar goed is :)

peter

Ejorne

Citaat van: Proprius op mei 24, 2007, 16:12:14
Heel herkenbaar! Ik heb dezelfde ervaring met High-End. Het maakt normale opnames onluisterbaar.

Hoe?
De zogenaamde hoge resolutie rafelt opnames helemaal uit elkaar. Het grootse geluid is prachtig met goed materiaal, maar met gewone cd's slaat het dood en wordt de schuld gelegd bij de opname. De uiteenrafeling kan een goede opname nog hebben, omdat het een goede opname is. Maar de integriteit van de instrumenten is ver te zoeken en hun hoorbare afmetingen zijn buitenaards.

Vergelijk het als een plasmascherm die achtereenvolgens HD en kabeltelevisie laat zien. Bij HD spring je gat in de lucht zo mooi, bij het analoge signaal denk je op z'n minst "Hmmm?"  ;D

Goede systemen dragen voor mij het label High-End dus juist NIET. Goede systemen zijn voor mij geen vergrootglazen op opnames (elk detail hoorbaar), maar harmonieuze sets die de geluiden als instrumenten laten klinken zonder ze uit proportie te blazen. Jimmy Hendrix, White Stripes (oke, best goede opname eigenlijk) zijn gewoon te draaien. Ook RHCP en The Strokes (al is deze wel ERG plat).

Het vershil in opnames blijf je horen, maar als een tweeter tettert, of een versterker schel is, doet hij dat bij elke opname. Alleen bij de goede blijft het nog luisterbaar, bij de slechte wordt het nog slechter. Een toevoeging van het systeem dus.

Mijn ervaring is een beetje tegenovergesteld. Ik zie het als door een raam kijken. Neem je een low-end set dan vergelijk ik dat met een vies raam, neem je een hi-end set dan vergelijk ik dat met een kristal helder raam.

Als je nu door een raam naar bijvoorbeeld een auto kijkt dan zul je door het vieze raam een "vieze" auto zien, ongeacht of de auto zelf nu ook echt vies is. Kijk je door een schoon raam, dan kun je inderdaad zien of die auto daadwerkelijk vies is.

Maar ik leg vervolgens niet de schuld bij het raam dat de auto vies is... Dat zou zot zijn lijkt me...

Citaat van: )p( op mei 25, 2007, 09:36:12
Ik vind het overigens totaal geen probleem als een slechte opname als een slechte opname klinkt...als de muziek maar goed is :)

Erg... tja, jammer vindt ik het wel. Zie het als die auto in mijn voorbeeldje hierboven. Als de auto zelf ook vies blijkt, zal dat niet afdoen aan de prestaties van die auto. Echter een schone auto is wel mooier om te zien.

)p(

Citaat van: Ejorne op mei 25, 2007, 10:27:02
Erg... tja, jammer vindt ik het wel. Zie het als die auto in mijn voorbeeldje hierboven. Als de auto zelf ook vies blijkt, zal dat niet afdoen aan de prestaties van die auto. Echter een schone auto is wel mooier om te zien.

Mooier zeker...maar het staat mijn waardering voor de muziek niet in de weg. Zelf hou ik voor met name klassieke muziek ook het meest van heel analytische gedetailleerde opnames waar je echt alles kunt horen.

peter