-simsatit's-HT-attic- >> Bass authority .. Sonus Abyssus & Crown Macrotech

Gestart door simsalabim, mei 16, 2007, 20:39:50

Vorige topic - Volgende topic

simsalabim

Misschien leuk als VTuinen ook nog een verslagje plaatst want ik had de indruk dat hij de Classe soms iets prefereerde boven de Emotiva, zo zie je maar weer, toch ook een smaak kwestie denk ik.
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

simsalabim

Nooff

Citaat van: simsatit op maart 29, 2010, 12:35:48
Misschien leuk als VTuinen ook nog een verslagje plaatst want ik had de indruk dat hij de Classe soms iets prefereerde boven de Emotiva, zo zie je maar weer, toch ook een smaak kwestie denk ik.
Zou/Mag je toch ook verwachten voor de vele doekoes meer...  :unsure:

simsalabim

Citaat van: Nooff op maart 29, 2010, 12:48:58
Zou/Mag je toch ook verwachten voor de vele doekoes meer...  :unsure:

Ach, tweedehands ontlopen de amps elkaar niet zoveel, een nieuwe Classe uit de Delta serie, ja das andere koek, maar die hebben we ook niet vergeleken, ik houd me aanbevolen, misschien leuk voor een nieuwe meet en greet;)

simsalabim

Camiel, verwacht natuurlijk ook een klein verslagje van jou he;)

En van Michel natuurlijk ook, die is de schuld van al die Emotiva discussies met zijn onbesuisde import actie ;D

Nooff

Citaat van: simsatit op maart 29, 2010, 12:50:55
Ach, tweedehands ontlopen de amps elkaar niet zoveel, een nieuwe Classe uit de Delta serie, ja das andere koek, maar die hebben we ook niet vergeleken, ik houd me aanbevolen, misschien leuk voor een nieuwe meet en greet;)
Begrijp ik, maar goed het ging me ook meer om de nieuwprijs  :)

Wellicht wel eens leuk inderdaad om deze te vergelijken. Ik verwacht eigenlijk dat Michel de XPA-1 nog eens op zn Platinums gooit  :D

simsalabim

Citaat van: Nooff op maart 29, 2010, 13:06:01
Begrijp ik, maar goed het ging me ook meer om de nieuwprijs  :)

Wellicht wel eens leuk inderdaad om deze te vergelijken. Ik verwacht eigenlijk dat Michel de XPA-1 nog eens op zn Platinums gooit  :D

Nieuwprijs was van meer dan 10 jaar geleden ;)

Volgenst mij heeft die XPA-2 al power zat.

Nooff

simsalabim

Nooff

Citaat van: simsatit op maart 29, 2010, 13:15:47
Dan heb jij die XPA2 nog niet gehoord..
Klopt  :)

Maar meer power kan ook meer definitie betekenen, meer dynamiek etc. Wellicht valt er dan nog meer te behalen toch?

simsalabim

Mijn verslag iets aangepast, was een beetje te langdradig ;D :-X

Audiofiel

Leuk om je verslag te lezen, Simon. Goed dat je iets dieper op de materie in gaat dan de voorgaande bijdrages, nu krijg ik al iets meer een indruk. :)

Citaat van: simsatit op maart 29, 2010, 12:28:42
De Emotiva heeft een eerlijk geluid, een bak power en reserve en heeft de speakers goed onder controle van laag tot hoog.
Ik heb gemerkt met mijn individuele luistersessie Zaterdag dat de Emotiva houd van hoge volumes, dan laat deze echt mooi het geluidsbeeld naar voren komen, lagere volumes is het minder naar mijn beleving.

In mijn ervaring zijn de beste versterkers juist die, waarbij het ook al goed klinkt op hele lage volumes. 8)

Als je het gevoel hebt, dat het pas wat beter wordt als het volume verder openstaat, dan ligt dat meestal aan het feit dat er subtiliteit mist. Met andere woorden, de fijne details verdwijnen op lage volumes (in onder meer de ruisvloer). Dat is een eigenschap die je onder meer bij Parasound (en sommige andere Amerikaanse) versterkers ook vind. Dat zou mijn smaak niet zijn. Overigens zal dit ook de reden zijn dat de Emotiva minder ruimtelijk klinkt dan de Classé. ::)

CiteerWat ik wel moet zeggen en volgenst mij waren de anderen het daar ook wel mee eens, is dat de Classe wat modderig was in het laag tov de Emotiva, ik denk dat dat te maken heeft met de 150watt van Classe tov de 250watt van de Emotiva, de Emotiva is gewoon een zwaardere amp, een CA201 zou dit net zo goed doen denk ik.

Dat denk ik ook. Een CA-201 was natuurlijk een eerlijker vergelijk geworden qua specs. En die is inderdaad véél strakker in het laag dan de CA-150. Maar goed, een CA-201 was niet voorhanden. De mijne was verkocht, anders was ik graag bij je langsgekomen. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiofiel

Citaat van: simsatit op maart 29, 2010, 13:25:31
Mijn verslag iets aangepast, was een beetje te langdradig ;D :-X

Ik had mijn reactie getypt op je originele post. ;D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

simsalabim

Citaat van: Audiofiel op maart 29, 2010, 13:30:11
Ik had mijn reactie getypt op je originele post. ;D

Tsja dat krijg je als je je verslag niet eerst even doorleest als je het post :-[ ;)

simsalabim

Citaat van: Nooff op maart 29, 2010, 13:17:44
Klopt  :)

Maar meer power kan ook meer definitie betekenen, meer dynamiek etc. Wellicht valt er dan nog meer te behalen toch?

Dat zou natuurlijk kunnen, is misschien alleen wel een beetje overkill..

vtuinen

Hier dan mijn verslag van de middag.

Om een uurtje of één aangekomen in Haarlem alwaar ik naar boven gedirigeerd werd waar de muziek al aan het spelen was.

Na het uitwisselen van wat algemene zaken en wat prietpraat maar eens gaan zitten voor een eerste luistersessie.

De eerste paar nummers waren met de grote zwarte luidsprekers met de accutons en seas (?) drivers. Alhoewel de onderdelen an sich allemaal toppertjes waren bleek snel dat de match dat niet was. Met name het mid/hoog was te upfront, te gedetailleerd en in mijn oren te prominent aanwezig waardoor luisteren snel vermoeiend werd. De Classé scoorde hier m.i. duidelijk beter omdat er sprake was van een iets warmere klank waardoor het hoog wat aangenamer klonk. Maar nog steeds niet echt om over naar huis te schrijven. De filter aanpassing was niet echt een schot in de roos ;-(

Daarna snel naar een stel andere luidsprekers overgegaan (pearless). De onderdelen waren wellicht minder, de match onderling en het filter waren duidelijk beter op elkaar afgestemd. Wel meer kastkleuring maar dat kon mij weinig storen.

Wat voor mij hier naar voren kwam was dat de verschillen tussen de Classé en de Emotiva zeer afhankelijk waren van de muzieksoort die werd gespeeld. Voor de wat meer ingetogen muziek, singer songwriter etc, vond ik de Classé beter dan de Emotiva. Er straalde meer rust in het hoog van uit. Ook vond ik de soundstage iets breder dan de Emotiva. Mijn rock daarentegen (Fear Factory, Rammstein en Tristania) kwam duidelijk beter uit de verf met de Emotiva. Meer controle en punch dan de Classé. Iets waar ik even aan moest wennen omdat ik dat eigenlijk niet verwacht had. Het hoog was wellicht iets meer versmeerd maar met toch al distortion op gitaren en gruntende zang naar mijn mening niet storend. De vrouwenstem uit Tristania kwam keurig helder uit speakers.

Tijdens onze luistersessie naar de laatst genoemde luidsprekers werd door Simsatit de soldeerbout ter hand genomen om wat aanpassingen aan het filter van de zwarte accuton speakers te maken.
Gevolg was dat de scherpe rand die ik aan het begin van de middag hoorde een stuk was afgevlakt en zeker aangenamer was om te luisteren. De eerlijkheid gebied me wel te zeggen dat het nog steeds niet (naar mijn oren) optimaal klonk.

De verschillen die ik eerder hoorde op de eerdere luidsprekers bleven na diverse muziekstukken staan. De Classé wat warmer en m.i. meer geschikt voor wat rustiger muziek, de Emotiva meer voor rock. Wel werd duidelijk dat de accuton speakers veel meer in hun mars hebben. Definitie was bij beide versterkers een stuk beter dan de eerdere luidsprekers.

Met de laatst genoemde speakers ook nog maar eens een vergelijk gemaakt tussen de Tag van Simsatit en de Emotiva cd speler van Miesepies.

De Emotiva douwt er op de een of andere manier een halve octaaf laag bij. Bassen waren meer prominent aanwezig, m.i. te aanwezig. Alsof er een knopje loudness werd ingedrukt.  De Tag gaf mijn inziens een veel meer homogener evenwichtiger geluidsbeeld.

Daarna hebben we nog lekker lopen te eten van het maal wat Mirjam voor ons had klaar gemaakt om vervolgens om een uurtje of 22:00 de reis huiswaarts te maken.
Equipment check my avatar

simsalabim

Leuk verslag Erik!

Fijn een goede andere mening te horen!

Wat mijn speakers betreft, geef ik niet op;)

Groet,
Simon

simsalabim

simsatit
senior member

Geslacht:
Trade: (+1)

Zo, mijn 1000ste post dan maar toepasselijk in mijn eigen topic:)

tiptop

Citaat van: simsatit op maart 29, 2010, 21:29:01
simsatit
senior member

Geslacht:
Trade: (+1)

Zo, mijn 1000ste post dan maar toepasselijk in mijn eigen topic:)

Gefeliciteerd. Op dit moment alweer met je 1001ste post 8) :P
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

Interficior

Ik ga geen heel verhaal doen, want het meeste is toch al geschreven, maar ik ga toch hier en daar wat duiten in wat zakjes doen.

Omdat de Emotiva een andere gain dan de Classé heeft is het vergelijk sowieso al niet eerlijk. Omdat je kan zien wat je aan het doen bent is het dubbel niet eerlijk. Ik denk zelf dat het juist niet erg is om tussendoor speakers te wisselen, omdat je dan het verschil tussen de amps vanaf een andere invalshoek kan horen.

Het leek alsof de Classé een soort bult had tussen 200~500 Hz. Net alsof ik naar een B&W zat te luisteren :nopompom: Zeker bij de andere luidsprekers (2,5-weg met Peerless mid en Seas hoog) was dit behoorlijk naar aanwezig in vergelijking met de Emotiva.

Ik vond het wel sowieso prettig om weer eens naar die Accuton speakers te luisteren, want nu weet ik weer wat er mist. Maar toch is het verschil tussen de oude speakers immens!

Edit: Ow jee, de hele thread is zo ongeveer online. :devil:
Take it or lease it

Miesepies

Simon & Mirjam, uiteraard  bedankt voor de gezellige dag en het eten. Het was wat laat (23:00 weg, 1:00 in m'n nest), dus dat heb ik wel gemerkt vandaag op mijn werk  :yawnee:, maar lekker belangrijk :D

Zowieso vond ik het wel leuk om eens met de fanatiekere audio liefhebbers in een kamer te zitten, dat geeft toch weer hele andere gesprekken dan met vrienden en collega's zodra die horen wat ik voor mijn speakers betaald heb :) Iedereen had z'n eigen ideeen, z'n eigen smaak en z'n eigen gehoor. Erg leuk, want dit leverde leuke analyses op over de verschillen die we hoorden tussen de geteste spullen.

Zoals je al had kunnen lezen had Simon zaterdag nog wat geknutseld, maar dat gaf inderdaad een iets te heftig mid. Maar opzich vond ik het niet eens zo'n probleem dat het niet helemaal goed ging met de speakers in het begin, daardoor hebben we ook nog verschillende speakers kunnen horen. Hierdoor was het ook wel duidelijk dat de grote zelfbouw toch wel een erg lekker geluid hadden. Misschien niet voor iedereen, en niet voor alle muziek, maar de potentie was er zeker wel. Ik vond zelf de subwoofers niet helemaal goed integreren met de speakers, maar volgens mij kan dat wel erg goed gaan klinken als dit wat getweaked wordt. Ik ben ook wel benieuwd of het nieuwe filter hier beter gaat werken.

We hebben ons in eerste instantie gericht op een vergelijking tussen de Classe en de Emotiva. Van de anderen heb je al het een en ander kunnen lezen. Ik zelf vond dat vooral in het mid laag de Classe iets te wollig wordt. Een sluier die bij sommige muziek niet echt werkt, maar bij "warme" muziek stijlen a la jazz, gitaar, akoestisch erg leuk kan klinken. En ja, het geluidsbeeld met de Classe is net wat breder, ietsje ruimtelijker. Het geheel geeft een klein tikje laidback gevoel in de muziek en met de rust die de Classe geeft was het wel soms echt erg mooi. Daar tegen over heb je de Emotiva, welke veel neutraler is. Eigenlijk in verhouding tot de Classe een beetje een koele kikker, maar wel strak, met wat meer punch in het laag. De Emotiva is een, naar mijn gevoel, snellere versterker, die wat meer pit geeft op alle fronten. Iets beter verdeeld, terwijl de Classe toch net ietsje meer nadruk legt op het mid laag. Wel kan de Emotiva net ietsje nadruk op hoog leggen, dus denk ik niet dat Emotiva de ideale versterker is met wat heldere speakers (al is dat vooral een gevoel, geen ruime ervaring die hier spreekt :)).

Persoonlijke voorkeur is moeilijk, ik vind het geluid mooier op de Emotiva, maar zou ook erg snel kunnen wennen aan de rust van de Classe.

Jammer dat we niet aan de monoblokken zijn toe gekomen. Ik was best wel benieuwd hoe een gescheiden versterking zich zou verhouden tot de grote bakken (ja, de mono blokken waren een mooi handzaam maatje, terwijl de andere 2 gewoon grote bakbeesten zijn ;)). Wat ik ervan hoorde heel kort, had ik wel het idee dat het geluid dichter bij de Emotiva dan bij de Classe lag.

Toen de cd-spelers - ik had mijn Emotiva speler meegebracht. In eerste instantie beide spelers digitaal aangesloten, zodat alleen het loopwerk verschillend was. Om eerlijk te zeggen kon ik niet direct een verschil horen, maar vond het ook moeilijk om me daarop te concentreren. Het was in ieder geval niet een wereld van verschil voor mij. Toen de Emotiva via analoog aangesloten om de Emotiva DAC tegenover de TAG DAC te kunnen vergelijken. Naja, dat was dus haast dag en nacht. De TAG DAC was heel beheerst, eerder bedeesd zelfs, en miste toch wel heel wat in laag. Toen de Emotiva...en bam! er kwam ineens een hoop laag uit de speakers :o Nou kan er best verschil in zitten, maar dit was zo enorm... Het was zo erg dat het geluid van de Emotiva soms wat rommelig werd, een bijwerking die ik in mijn thuis situatie absoluut niet ken. Het werd wel ietsje rustiger toen we de stroom stekker hadden omgedraaid, leek het.

@tiptop: je gaat het niet geloven, maar alle 3 de apparaten stonden wel gelijk qua fase :) Allemaal op hetzelfde pinnetje. Maar, welke zou nou de live wire moeten zijn, links of rechts ?

Persoonlijke voorkeur de Emotiva DAC, de TAG gaf net iets te iel geluid voor mijn smaak. Wel gaf de TAG een rustiger geluidsbeeld... Eigenlijk denk ik dat er toch iets niet goed stond in de instellingen. Zoveel verschil ??

@Simon: zou jij eens kunnen kijken of op de gebruikte analoge ingangen op je TAG, er niet iets van de RoomEQ of bass management aanstond ? Het verschil was eigenlijk gewoon te veel...

Al met al erg leuk.

Vond het ook heel grappig om te zien hoe Simon ineens op z'n knieen achter z'n speakers lag, gewapend met de soldeerbout :D

Anyway, zeker voor herhaling vatbaar lijkt me.

Oh, en fabian, bedankt voor de lift!

Raphie

hoe stond de gain van de analoge in van de TAG en hoe stond z'n EQ denk dat dit eeh setting is geweest op de analofe ingang in het TAG menu, dit eerder dan de DAC in de EMOTIVA
JBL PRX Power!

simsalabim

hey Camiel,

Goed jouw mening te horen, interessant vind ik het dat iedereen zo een andere perceptie heeft blijkbaar.
Ik denk idd dat je gelijk hebt mbt wisselen speakers al was het initieel niet de bedoeling:(
Voor mij was het een leermoment de avond, het verschil tussen mijn oude front speakers en mijn nieuwe had ik nog nooit echt goed beluisterd dat was een onvoorziene bijkomstigheid.
Het is goed duidelijk geworden waar de verbeterpunten zitten, voor mij zijn dat midhoog en basboost.
Dank voor jou verslagje;)

Greets, simon

Audiofiel

Leuk om meerdere verslagen te lezen. ::)

Ik hoor wel in veel bijdrages woorden langskomen als 'helder' en 'warm' en 'neutraal' of 'nadruk'. Ook woorden als 'rustiger' of 'iel'. Het is een beetje tricky met reviews. Je kunt pas goed conclusies verbinden als je een referentie hebt. Als je de versterkers goed wilt vergelijken, dan moet je eigenlijk de rest van de set al kennen. En het is natuurlijk het beste vergelijken op een neutrale set. Makkelijker wordt het ook al als je één van beide versterkers zelf heel goed kent. Maar dan nog moet de set waarop je luistert je smaak zijn. Als voorbeeld: als je een set eigenlijk te helder vind klinken, zul je de warmere versterker waarschijnlijk beter vinden, terwijl je eerder kiest voor de helderder versterker als je de set te wollig vind. Het beste vergelijken doe je op een 'neutrale set'. ;)

Niets negatief tegenover jullie bijdrages, maar het is lastig 'lezen' voor de mensen die er niet bij zijn geweest. Een woord als neutraal is per definitie als subjectief. Wat de een neutraal vind, vind de ander te helder en een derde vind het zelfs wollig. De term neutraal zou moeten verwijzen naar een standaard, van waaruit we beoordelen. Maar die 'standaard' is voor eenieder anders. Zo is het ook met het lezen van reviews lastig. Hoe beter je de reviewer en zijn smaak kent, hoe beter je de genoemde subjectieve bewoordingen zult kunnen plaatsen. :music:

Wat in ieder geval duidelijk is voor mij als lezer, is dat beide versterkers goed presteerden. Waarmee de nieuwsgierigheid naar Emotiva voor mij niet is afgenomen (maar de vonk van de hype ook niet is overgeslagen). 8)

tiptop

Citaat van: Miesepies op maart 29, 2010, 22:26:56
Simon & Mirjam, uiteraard  bedankt voor de gezellige dag en het eten. Het was wat laat (23:00 weg, 1:00 in m'n nest), dus dat heb ik wel gemerkt vandaag op mijn werk  :yawnee:, maar lekker belangrijk :D

Zowieso vond ik het wel leuk om eens met de fanatiekere audio liefhebbers in een kamer te zitten, dat geeft toch weer hele andere gesprekken dan met vrienden en collega's zodra die horen wat ik voor mijn speakers betaald heb :) Iedereen had z'n eigen ideeen, z'n eigen smaak en z'n eigen gehoor. Erg leuk, want dit leverde leuke analyses op over de verschillen die we hoorden tussen de geteste spullen.

Zoals je al had kunnen lezen had Simon zaterdag nog wat geknutseld, maar dat gaf inderdaad een iets te heftig mid. Maar opzich vond ik het niet eens zo'n probleem dat het niet helemaal goed ging met de speakers in het begin, daardoor hebben we ook nog verschillende speakers kunnen horen. Hierdoor was het ook wel duidelijk dat de grote zelfbouw toch wel een erg lekker geluid hadden. Misschien niet voor iedereen, en niet voor alle muziek, maar de potentie was er zeker wel. Ik vond zelf de subwoofers niet helemaal goed integreren met de speakers, maar volgens mij kan dat wel erg goed gaan klinken als dit wat getweaked wordt. Ik ben ook wel benieuwd of het nieuwe filter hier beter gaat werken.

We hebben ons in eerste instantie gericht op een vergelijking tussen de Classe en de Emotiva. Van de anderen heb je al het een en ander kunnen lezen. Ik zelf vond dat vooral in het mid laag de Classe iets te wollig wordt. Een sluier die bij sommige muziek niet echt werkt, maar bij "warme" muziek stijlen a la jazz, gitaar, akoestisch erg leuk kan klinken. En ja, het geluidsbeeld met de Classe is net wat breder, ietsje ruimtelijker. Het geheel geeft een klein tikje laidback gevoel in de muziek en met de rust die de Classe geeft was het wel soms echt erg mooi. Daar tegen over heb je de Emotiva, welke veel neutraler is. Eigenlijk in verhouding tot de Classe een beetje een koele kikker, maar wel strak, met wat meer punch in het laag. De Emotiva is een, naar mijn gevoel, snellere versterker, die wat meer pit geeft op alle fronten. Iets beter verdeeld, terwijl de Classe toch net ietsje meer nadruk legt op het mid laag. Wel kan de Emotiva net ietsje nadruk op hoog leggen, dus denk ik niet dat Emotiva de ideale versterker is met wat heldere speakers (al is dat vooral een gevoel, geen ruime ervaring die hier spreekt :)).

Persoonlijke voorkeur is moeilijk, ik vind het geluid mooier op de Emotiva, maar zou ook erg snel kunnen wennen aan de rust van de Classe.

Jammer dat we niet aan de monoblokken zijn toe gekomen. Ik was best wel benieuwd hoe een gescheiden versterking zich zou verhouden tot de grote bakken (ja, de mono blokken waren een mooi handzaam maatje, terwijl de andere 2 gewoon grote bakbeesten zijn ;)). Wat ik ervan hoorde heel kort, had ik wel het idee dat het geluid dichter bij de Emotiva dan bij de Classe lag.

Toen de cd-spelers - ik had mijn Emotiva speler meegebracht. In eerste instantie beide spelers digitaal aangesloten, zodat alleen het loopwerk verschillend was. Om eerlijk te zeggen kon ik niet direct een verschil horen, maar vond het ook moeilijk om me daarop te concentreren. Het was in ieder geval niet een wereld van verschil voor mij. Toen de Emotiva via analoog aangesloten om de Emotiva DAC tegenover de TAG DAC te kunnen vergelijken. Naja, dat was dus haast dag en nacht. De TAG DAC was heel beheerst, eerder bedeesd zelfs, en miste toch wel heel wat in laag. Toen de Emotiva...en bam! er kwam ineens een hoop laag uit de speakers :o Nou kan er best verschil in zitten, maar dit was zo enorm... Het was zo erg dat het geluid van de Emotiva soms wat rommelig werd, een bijwerking die ik in mijn thuis situatie absoluut niet ken. Het werd wel ietsje rustiger toen we de stroom stekker hadden omgedraaid, leek het.

@tiptop: je gaat het niet geloven, maar alle 3 de apparaten stonden wel gelijk qua fase :) Allemaal op hetzelfde pinnetje. Maar, welke zou nou de live wire moeten zijn, links of rechts ?

Persoonlijke voorkeur de Emotiva DAC, de TAG gaf net iets te iel geluid voor mijn smaak. Wel gaf de TAG een rustiger geluidsbeeld... Eigenlijk denk ik dat er toch iets niet goed stond in de instellingen. Zoveel verschil ??

@Simon: zou jij eens kunnen kijken of op de gebruikte analoge ingangen op je TAG, er niet iets van de RoomEQ of bass management aanstond ? Het verschil was eigenlijk gewoon te veel...

Al met al erg leuk.

Vond het ook heel grappig om te zien hoe Simon ineens op z'n knieen achter z'n speakers lag, gewapend met de soldeerbout :D

Anyway, zeker voor herhaling vatbaar lijkt me.

Oh, en fabian, bedankt voor de lift!

Graag gedaan ;)

Toevallig van die fase. :P Op zich is dat al goed, dat alles hetzelfde staat. Volgens het regeltje moet de rechterpin de live zijn. (Met de ground boven).

Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.