Richi's stereo set

Gestart door Richi, mei 16, 2007, 09:39:58

« vorige - volgende »

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Xander32

Bezit je zelf zo'n 'goede set'?

Citaat van: brt op mei 21, 2024, 23:23:07Laten we gaan voor echte onzin :)
Ik denk dat in een goede set al die informatie naarvoren komt. Dus niet een bepaald gebied accentueert, maar zeker ook niet weglaat. Transparantie en resoltie zijn daar in een goede set dan ook niet van afhankelijk.

Galm hangt er natuurlijk ook maar net van af waarop die is toegepast in de mix / opname.

Ik snap wel wat je bedoelt, maar het is te generaliserend om dat zo te stellen.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

brt

Citaat van: Xander32 op mei 22, 2024, 06:19:57Bezit je zelf zo'n 'goede set'?


Het kan altijd beter maar ik kom een heel eind vind ik zelf.
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

brt

Citaat van: Xander32 op mei 22, 2024, 06:18:39Hier idem betreffende de Grimm; neutraal.


Heb zelf de Grimm TPR rca interlink eens vergeleken met toen de Chord Company Signature, maar de Grimm vond ik ook wat kaal klinken. Weet niet of dat neutraal was. Ik vond de Chord in elk geval beduidend beter klinken. Mag ook wel, die was vele malen duurder. Maar de SQM heb ik nooit gehoord dus daar kan ik niets over zeggen.
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

Xander32

Kan je 'kaal' en 'beduidend beter' verder toelichten? Ik ben oprecht benieuwd wat de door jou ervaren verschillen zijn.

Citaat van: brt op mei 22, 2024, 09:21:42Heb zelf de Grimm TPR rca interlink eens vergeleken met toen de Chord Company Signature, maar de Grimm vond ik ook wat kaal klinken. Weet niet of dat neutraal was. Ik vond de Chord in elk geval beduidend beter klinken. Mag ook wel, die was vele malen duurder. Maar de SQM heb ik nooit gehoord dus daar kan ik niets over zeggen.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Richi

Persoonlijk vond ik de TPR wat saai klinken. Neutraal, maar saai. Blonk niet echt ergens in uit, maar deed het verder prima in de set. De AudioQuest kabels brachten wat meer spanning in het geluid. De SQM daarentegen klinkt neutraal, maar verre van saai. Meer met een live gevoel, minder alsof je naar een reproductie zit te luisteren. De AudioQuest kabels doen dat ook wel, maar die overdrijven dan weer een beetje (echt Amerikaans :hehe: ) waar de SQM meer Hollands eerlijk klinkt. :D
Synology DS918+ • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Rowdy


Richi

#3781
Citaat van: Rowdy op mei 22, 2024, 11:23:30Ben je het eens met de bevindingen over de Grimm TPR en SQM in onderstaande link:
https://www.alpha-audio.net/nl/review/interlinks-doen-toch-niets-32-rca-kabels-gemeten-en-beluisterd/12/
Net even gekeken. Wat ze schrijven over de gekke balans, dat herken ik helemaal niet. Bij mij valt alles juist helemaal op zijn plek met de SQM. Hij is onopvallend goed in mijn set en ik voel geen enkele behoefte meer om met DSP zaken te corrigeren. De kabel klinkt bij mij alles behalve gesloten. Die opmerking kan ik totaal niet plaatsen.

Wat ik wel herken, is de snelheid, dynamiek en podium feel.

Edit: ik zie dat ze de RCA versie hebben getest. Ik speel met de XLR gebalanceerde versie. Beide kabels zijn ontworpen voor gebalanceerde verbindingen, dus mogelijk dat ze minder klinken in een niet gebalanceerde setup?
Synology DS918+ • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

brt

Citaat van: Xander32 op mei 22, 2024, 10:43:00Kan je 'kaal' en 'beduidend beter' verder toelichten? Ik ben oprecht benieuwd wat de door jou ervaren verschillen zijn.


Tja, lastig altijd die begrippen. Maar het is sowieso een jaar of 4 of 5 geleden dat ik ze toen even vergeleken heb. Fundament was beter bij de Chord, resolutie ook. Met kaal bedoel ik wat karig, dun is ook weer niet het goede woord, misschien zakelijk? Afijn, het was in mijn set toen geen verbetering tov de Chord.
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

Richi

Gisteren besloten de Synology DS918+ die @Robinmull112 hier aanbood, over te nemen. De 4TB schijven uit onze DS213+ zou ik zo over moeten kunnen zetten en van DSM 6 naar DSM 7 laten upgraden. In theorie is de overgang dan snel en simpel.

Ik overweeg ook om Roon Server op de NAS te zetten in plaats van op de Mac Mini M1 waar het nu op draait. Ik gebruik alleen DSP EQ voor één van de hoofdtelefoons, verder helemaal niet meer sinds de SQM tussen voor- en eindversterker hangt.

Zou een upgrade van het geheugen van de NAS van 4 naar 8 Gb noodzakelijk zijn?

Nog andere tips of do's en don'ts in dit verband?
Synology DS918+ • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

fietser

Meer geheugen is eigenlijk een must. Roon op een Losse ssd installeren. Wat is de reden van je switch behalve  DSP? Je levert sowieso reactietijd van Roon in. Ik had een Synology 218 en nu een NUC11 i5 en wil niet meer terug.
Magico A3, Dan D'Agostino Progression Integrated, Audio Anologue AA phono, Crystal Cable Diamond Reference2 speakercable, SME 12A 309 arm, Ortofon Cadenza Red, Crystal Cable Micro Diamond 2 interlink. Bonn N8, Cristal Connect netwerkkabel, Forester F1, Audioquest Monsoon, Audioquest Niagara 1200, HRS EXR rack.

Richi

#3785
Citaat van: fietser op mei 27, 2024, 10:06:33Meer geheugen is eigenlijk een must. Roon op een Losse ssd installeren. Wat is de reden van je switch behalve  DSP? Je levert sowieso reactietijd van Roon in. Ik had een Synology 218 en nu een NUC11 i5 en wil niet meer terug.
Dan ga ik maar gauw 4gb extra geheugen bestellen. :D De belangrijkste reden is dat ik Roon niet heel intensief gebruik de laatste tijd, vooral omdat de Naim app ook heel goed werkt en ik de Mac Mini aan moet zetten om Roon te kunnen gebruiken. Als het op de NAS draait, staat het altijd aan. Is wel zo gemakkelijk. En de Mac Mini kan ik dan voor andere zaken gebruiken en niet alleen als Roon server.

In de oude Mac Mini (2011) zitten twee 1TB SSDs en die ga ik dan ook in de NAS zetten, maar als een aparte storage pool voor Roon. Dus met 8Gb geheugen en Roon op de SSDs is het wel vlot genoeg voor mijn wensen. Zeker nu ik nauwelijks DSP gebruik.

EDIT: dit is mijn verwachting op basis van wat ik lees op het Roon forum...
Synology DS918+ • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

fietser

EDIT: dit is mijn verwachting op basis van wat ik lees op het Roon forum...

Ik vind toch wat anders op het forum. Een Celeron schiet in veel gevallen te kort. Beetje afhankelijk van de grootte van de bibliotheek.

https://community.roonlabs.com/t/roon-on-synology-rieke-vs-roon-nucleus/264260

Deze zul je ongetwijfeld ook wel gezien hebben.

https://help.roonlabs.com/portal/en/kb/articles/roon-server-on-nas#Why_would_anyone_want_this
Magico A3, Dan D'Agostino Progression Integrated, Audio Anologue AA phono, Crystal Cable Diamond Reference2 speakercable, SME 12A 309 arm, Ortofon Cadenza Red, Crystal Cable Micro Diamond 2 interlink. Bonn N8, Cristal Connect netwerkkabel, Forester F1, Audioquest Monsoon, Audioquest Niagara 1200, HRS EXR rack.

Richi

Citaat van: fietser op mei 27, 2024, 10:46:18EDIT: dit is mijn verwachting op basis van wat ik lees op het Roon forum...

Ik vind toch wat anders op het forum. Een Celeron schiet in veel gevallen te kort. Beetje afhankelijk van de grootte van de bibliotheek.

https://community.roonlabs.com/t/roon-on-synology-rieke-vs-roon-nucleus/264260

Deze zul je ongetwijfeld ook wel gezien hebben.

https://help.roonlabs.com/portal/en/kb/articles/roon-server-on-nas#Why_would_anyone_want_this
Dank je Toine, misschien toch nog maar even heroverwegen. Hoewel ik wel met 8Gb en SSDs zou gaan draaien. De processorbelasting is volgens andere gebruikers niet het probleem, maar de snelheid waarmee de Roon bibliotheek kan worden benaderd, kan wel de bottleneck worden mits vanaf HDD en niet SSD gewerkt wordt.
Synology DS918+ • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Richi

Qua gebruiksgemak zou ik de stap wel graag willen zetten en de Mac Mini M1 komt vrij. Ik werk nu vanaf de 2011 Mac Mini, maar voor de emulatie spullen die ik draai, is dat niet ideaal.
Synology DS918+ • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Roeru117

Citaat van: Richi op mei 27, 2024, 08:08:35Gisteren besloten de Synology DS918+ die @Robinmull112 hier aanbood, over te nemen. De 4TB schijven uit onze DS213+ zou ik zo over moeten kunnen zetten en van DSM 6 naar DSM 7 laten upgraden. In theorie is de overgang dan snel en simpel.

Ik overweeg ook om Roon Server op de NAS te zetten in plaats van op de Mac Mini M1 waar het nu op draait. Ik gebruik alleen DSP EQ voor één van de hoofdtelefoons, verder helemaal niet meer sinds de SQM tussen voor- en eindversterker hangt.

Zou een upgrade van het geheugen van de NAS van 4 naar 8 Gb noodzakelijk zijn?

Nog andere tips of do's en don'ts in dit verband?

ik gebruik al een aantal jaren mijn DS918+ als Roon server. Ik heb er 8GB geheugen bijgestoken en de eerste schijf (waar Roon op geinstalleerd staat) is een Samsung SSD. Mijn bibliotheek is niet al te groot en ik gebruik geen dsp, maar voor mij werkt het prima. De 12GB geheugen is wel een beetje veel van het goede. Ik denk dat je met 8GB ook prima uit de voeten kunt.
ROON - NAD M33 - Monitor Audio Platinum 100 3G - Nvidia Shield TV Pro - LG OLED65G1 - LHY Audio SW6-SFP - Audioquest - Isotek - Tellurium Q

vergeerr72

#3790
Citaat van: Roeru117 op mei 27, 2024, 16:54:08ik gebruik al een aantal jaren mijn DS918+ als Roon server. Ik heb er 8GB geheugen bijgestoken en de eerste schijf (waar Roon op geinstalleerd staat) is een Samsung SSD. Mijn bibliotheek is niet al te groot en ik gebruik geen dsp, maar voor mij werkt het prima. De 12GB geheugen is wel een beetje veel van het goede. Ik denk dat je met 8GB ook prima uit de voeten kunt.
Ik heb een ds220+, uitgebreid naar 8GB dat is voor mij voldoende 4GB was krap.

Ik gebruik geen Roon heb er assetupnp en bubbleupnpserver (openhome) opstaan.
Plinius Tautoro/SA 103/Koru/Tiki, Audio Physic Caldera Mk2, Transrotor Zet 1 TMD Lager, Benz Micro ACE SL

Richi

Vanmiddag is de DS918+ aangekomen. Het omzetten van schijf 1 en 2 vanuit de DS213+ kostte even wat tijd, maar binnen het uur kon ik de DS918+ aanzetten. @Robinmull112 was zo aardig om er 16gb geheugen bij te doen, dus die heb ik ingeprikt. Na het inschakelen, werden de schijven direct herkend en de migratieassistent heeft de schijven en het besturingssysteem bijgewerkt. Dat ging ontzetten snel. Het draaide vrijwel gelijk als vanouds, ik moest alleen de quickconnect instellingen bijwerken.

Inmiddels heb ik ook de twee Samsung 860 EVO 1TB SSDs uit mijn oude Mac Mini gehaald en in de NAS geplaatst en Roon Server erop geïnstalleerd. Ook dat ging heel soepel en snel. De performance is - voor zover ik nu kan beoordelen - uitstekend. DSD bestanden spelen prima en ook alle andere bestanden. Ik denk dat de performance ongeveer 50% van de Mac Mini M1 is, gebaseerd op de Roon snelheidsindicatie.

En een andere meevaller is dat Roon ARC (muziek uit je eigen bibliotheek buitenshuis afspelen) vrijwel direct werkte. Met de Mac Mini gaf dat steeds problemen, maar vanaf de Synology lijkt het stabiel te spelen, zojuist in de auto althans.

Kortom, het lijkt een goede verandering te zijn.
Synology DS918+ • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

brt

Roon ARC is nog best een dingetje vaak he... Bij mij connect ie nooit met Roon als ik niet op mijn wifi netwerk zit. Eerder wel, maar daarna met de M2 was het lastig en nu met die NUC ook. Dat kan gebruiksvriendelijker lijkt me. Gelukkig heb ik het niet echt nodig. Tidal is prima voor onderweg.
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

Richi

#3793
Nu een half weekje onderweg met Roon Server op de NAS en het bevalt uitstekend. Ja, het zoeken gaat iets trager dan op de Mac Mini, maar met het afspelen merk ik geen verschil. Nog geen enkele hick-up gehad. Ook niet met DSD bestanden en zelfs niet met DSP ingeschakeld (was puur als test). En Roon ARC werkt uitstekend in de auto via CarPlay en dat is een leuke extra. Ik merk dat ik Roon nu weer veel vaker gebruik omdat het altijd direct beschikbaar is, waar ik maar wil: thuis en in de auto.

Kortom: :thumbs-up:

Edit: speel nu via de hoofdtelefoon met DSP: volume levelling, cross-feed, max PCM upsampling en 4 bands EQ staan aan. Processing speed is nu 8.1x, wat betekent dat de DSP engine (op de NAS hardware dus) ruim 8 seconden per seconde kan berekenen. Valt me helemaal niet tegen!
Synology DS918+ • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a