Zijn er ook retrogamers hier?

Gestart door Erik, mei 4, 2007, 20:47:34

Vorige topic - Volgende topic

Erik

Nou moet ik het toch weten wat is ico?
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

aMUSEd

Citaat van: Erik op mei  5, 2007, 20:14:26
Nou moet ik het toch weten wat is ico?
Een adventure spel met puzzelelementen op de PS2.
Het is een sprookjesachtig verhaal dat gaat over een jongen die is verbannen naar een 'onbewoond' kasteel waarin hij wordt opgesloten in een sacrofaag. De sacrofaag gaat door een beving open en de jongen is vrij om uit te zoeken hoe hij uit het kasteel kan ontsnappen. Op zijn tocht komt hij al snel een opgesloten meisje 'die een soort licht geeft' tegen die hij bevrijd en aan de hand neemt op zijn avontuur. Het meisje wordt regelmatig belaagd door schaduwwezens die haar proberen 'het donker' in te krijgen. Er zijn een aantal zaken die het spel een bijzondere sfeer geven. Zo zijn de graphics erg bijzonder en er wordt bv gesproken in een fantasietaal.. maar toch begrijp je wat er bedoelt wordt.
Meer verklap ik niet.. echt een aanrader. Het spel is in mijn ogen een waar kunstwerk en een van de meest memorabele games ooit.

simsalabim

He Amused,

ico vond ik idd ook een van de beste games, mooi verwoord door jou.
shadow of the colossus is idd ook weer heel bijzonder.
Op de ps3 zal er ook op den duur weer een nieuwe game van dit team komen,
ben benieuwd of ik dan een ps3 zal gaan kopen..

De mega drive vond ik ook een leuke console, een van mijn favos was
revenge of shinobi. super famicom: castlevania 4, super contra, eigenlijk is dat al niet eens meer retro..
orkanoid, soort pong was ook wel geinig..
metal gear2 op msx2 maar vooral de nemesis games vond ik gaaf.
(wel reteduur toen, heb eens 120 gulden voor een jap. import nemesis3 betaald, ik was toen 12 en dat was voor mij een hele boel geld!)
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

Del member

Als tiener was ik verzot op outrun dat had zo schitterende graphics voor die tijd dat had je dus niet op C64 noch Amiga. Ook al was het eigenlijk simpele bitmapping in hardware dat was voor die tijd revolutionair. De outrun gekte was zo dat ik de c64 en de megadrive versie gekocht had.

Kort daarop kwam ChaseHQ erg verslavend. Ben es op de arcade tot het vierde level geraakt zonder gebruik te maken van de turbo button :)

Jaren later speel ik het in mame :) Ook nog een Amiga en c64 gehad in m'n tienerjaren alsook een Gameboy en een Sega Megadrive. Op een bepaald moment de hele zooi verkocht en naar PC gegaan.

De originele roms van heel wat Motorola 68000 based arcade games zijn kwa kwaliteit bijna nooit geevenaard geweest op Amiga, Megadrive en Atari ST. Zeker die spullen met grote sprites of car games waarbij je een hoge fps moest halen.

Jaren later met snelle pc's speel je die oude roms gewoon aan full speed  ;D Ik speelde het destijds zelfs op een simpele P3 laptop in de trein :)

De laatste tijd heb ik me geamuseerd met GTA San Andreas, wetende dat dat nu al een tijdje uit is en met de komst van GTA4 wordt het ook lekker retro :)

aMUSEd

Citaat van: simsatit op mei  6, 2007, 00:56:25
ico vond ik idd ook een van de beste games, mooi verwoord door jou.
shadow of the colossus is idd ook weer heel bijzonder.
Op de ps3 zal er ook op den duur weer een nieuwe game van dit team komen,
Bedankt. Hoe eerder hoe beter. ;)

Ray

Citaat van: Erik op mei  5, 2007, 20:07:49
Ridge racer, de eerste keer dat ik hem zag in een arcadehal viel mijn mond open van verbazing, mee draaiende wieldoppen was nog nooit eerder vertoond, zoveel detail. Toen werden er nog een echte sprongen gemaakt in vooruitgang. Mame zou hem ook moeten emuleren (nog niet 100%), maar het hij stottert nog als een gek op mijn p4/3ghz en dan is geluid nog uit. Geluid is bovendien ook niet om aan te horen ben benieuwd of de nieuwste dual 2 core cpu's wel genoeg kracht hebben om bv games Ridge racer, Ace driver en hopelijk later Sega rally vloeiend te kunnen af te spelen. Iemand hier met de nieuwste en krachtigste cpu die het eens kan proberen ;D
Wat ik echt gaaf vond van van Ridge Racer was, dat de game je een gevoel gaf dat je echt aan het cruisen was.  De graphics waren toen vond ik inderdaad een van de mooiste en jaren later toen de PS uitkwam direct gekocht met Ridge Racer.
Wat ik niet wist is dat de game na emulatie zo stottert op een P4/3 ghz. Je zou zeggen dat de cpu krachtig genoeg zou zijn.

Gr. Ray

Ray

Citaat van: ub4b op mei  6, 2007, 03:35:09
Als tiener was ik verzot op outrun dat had zo schitterende graphics voor die tijd dat had je dus niet op C64 noch Amiga. Ook al was het eigenlijk simpele bitmapping in hardware dat was voor die tijd revolutionair. De outrun gekte was zo dat ik de c64 en de megadrive versie gekocht had.

Kort daarop kwam ChaseHQ erg verslavend. Ben es op de arcade tot het vierde level geraakt zonder gebruik te maken van de turbo button :)

Heb Chase HQ best wel veel gespeeld, voornamelijk in de arcade hallen van Spanje. Daar was het spelen ook een stuk goedkoper, dan in de arcade hallen van Nederland. Want de guldens/peseta's gingen er bij deze game best wel hard doorheen. Tja wat wil je de fik zit er bij de andere wagen goed in en dan ...continue 10, 9, 8.... dan is de verleiding toch erg groot om weer wat muntgeld uit je zak te halen.

Vierde level zonder turbo button is inderdaad goed  :o. Had er zelf dan toch al wat geld inzitten hoor.

Gr. Ray

Erik

Citaat van: Ray op mei  6, 2007, 09:55:53
Wat ik echt gaaf vond van van Ridge Racer was, dat de game je een gevoel gaf dat je echt aan het cruisen was.  De graphics waren toen vond ik inderdaad een van de mooiste en jaren later toen de PS uitkwam direct gekocht met Ridge Racer.
Wat ik niet wist is dat de game na emulatie zo stottert op een P4/3 ghz. Je zou zeggen dat de cpu krachtig genoeg zou zijn.

Gr. Ray
Op zich wel begrijpbaar, de graphics zijn 640x480 uit mijn hoofd en Mame kiest ervoor alles op lowlevel gebied te emuleren, niks grafische versnelling van videokaart gebruiken. Alles maar dan ook alles, effecten, geluid etc wordt door de cpu gedaan. Dit omdat grafische kaarten komen en gaan en dan niet meer werken, cpu's veranderen niet dus het werkt dan altijd (is hun visie).

Vandaar dat ik dan ook benieuwd ben wat de stand van zaken is op de huidige snelle cpu's, zou misschien een goede reden/smoes zijn tot upgrading computer zijn ;D Maar ik vermoed dat het nog steeds niet perfect zal zijn.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Del member

Citaat van: Erik op mei  6, 2007, 12:50:40
Op zich wel begrijpbaar, de graphics zijn 640x480 uit mijn hoofd en Mame kiest ervoor alles op lowlevel gebied te emuleren, niks grafische versnelling van videokaart gebruiken. Alles maar dan ook alles, effecten, gekuid etc wordt door de cpu gedaan. Dit omdat grafische kaarten komen en gaan en dan niet meer weren, cpu's veranderen niet dus het werkt dan altijd.

Vandaar dat ik dan ook benieuwd ben wat de stand van zaken is op de huidige snelle cpu's, zou misschien een goede reden/smoes zijn tot upgrading computer zijn ;D Maar ik vermoed dat het nog steeds niet perfect zal zijn.

Cruisin USA is ook zo'n traag spel ...

ik start het in overlay mode op dan haal ik 50% van de fps (zo'n 30fps dus)

xmame -video-mode 1 crusnusa.zip

Erik

Citaat van: ub4b op mei  6, 2007, 13:19:53
Cruisin USA is ook zo'n traag spel ...
ik start het in overlay mode op dan haal ik 50% van de fps (zo'n 30fps dus)
xmame -video-mode 1 crusnusa.zip
Overlay mode kan ik niet vinden in emuloader, maar ik het toch even geprobeerd op mijn machine. helaas is hij onspeelbaar, het beeld stottert teveel net als het geluid, ik denk als ik tien frames haal het veel is (waar kan ik de frames per sec zien). wat ik me nu wel ineens afvraag, mame is waarschijnlijk op osx en linux te krijgen, zou er misschien een behoorlijke snelheids winst zijn tussen verschillende operating systems? OSx kan ik wel testen geloof dat die nog ergens staat, linux niet. Linux schijnt sneller te zijn in veel dingen dan windows.

ps wat zijn jouw machine specs waarop je 30- fps haalt?
- Winston Churchill

Del member

Citaat van: Erik op mei  6, 2007, 14:39:14
ps wat zijn jouw machine specs waarop je 30- fps haalt?

Das mijn fileserver niet eens gekocht voor grafische dingen....  O0

Fedora Core release 5 (Bordeaux) x64 versie
AMD Sempron(tm) Processor 2800+
2,5 GB RAM
En een ordinaire PCI VGA kaart: Silicon Integrated Systems [SiS] 86C326 5598/6326 (rev 0b)

xmame (x11) version 0.106 (Dec 12 2006)

roland p

Mijn retrogames top3 (MSX):
1. SD-Snatcher
2. Metal gear 2
3. Metal gear 1 (256KB, dat is tegenwoordig 1 texture :P)

Vroeger speelde ik vaak Starraiders op de atari. Dat spelletje dateert uit 1979! Pacman en Donkey kong waren ook erg goed.
JVC DLA-HD350 - Tag Mclaren AV32R DP 100x5r - Polkaudio®

Robbo

Het meeste fun heb ik gehad op de Colecovision, MSX en Amiga.   Ik heb ze nog allemaal staan, en ben nog steeds een keer van plan om ze uit de doos te halen.  Maar tegenwoordig boeit het gamen me een stuk minder.

Kent iemand de Nintendo Game&Watch nog?  8)

Joris1971

Mijn commodore 64 tijdperk, ik zat echt erg veel achter dat ding.

Spellen zoals:
- BombJack
- Aztec Challenge
- Crack Out
- Great Giana Sisters
- Boulderdash
- Commando
- Wizzball
- The Last Ninja
- Imp. Mission (met die krakerige stem, wow dat was toen helemaal geweldig dat dat kon)
- Int. Karate

Man, wat een leuke tijd was dat, gewoon een joystick en 1 vuurknop. Als je het spel begon wist je meteen hoe het zat.
Als je die spellen nu ziet moet je eerst het boekje lezen, al die ingewikkelde (combi)moves maakt het er niet leuker op.

oud_account_1

Citaat van: Joris1971 op mei 16, 2007, 21:16:59
Man, wat een leuke tijd was dat, gewoon een joystick en 1 vuurknop. Als je het spel begon wist je meteen hoe het zat.
Als je die spellen nu ziet moet je eerst het boekje lezen, al die ingewikkelde (combi)moves maakt het er niet leuker op.
hehe ja, dat heb ik ook meegemaakt.
Met decathlon leek het bij het hardlopen nogal veel op een joystick-stress-test van de consumentenbond :)
"The test of the machine is the satisfaction it gives you. There isn't any other test. If the machine produces tranquility it's right. If it disturbs you it's wrong until either the machine or your mind is changed."
― Robert M. Pirsig, Zen and the Art of Motorcycle Maintenance: An Inquiry Into Values

Jimmy Conway

MSX nostalgia
Konami heerste.

Gauntlet - Vette multiplayer toen
Metal Gear
Manic Miner
Antartic Adventure en Penguin Adventure
Ninja 2
Knightmare
Kings Valley
Formula1 Spirit
Road Fighter
Super Rambo Special
Vampire Killer

Joris1971

Citaat van: gizz op mei  4, 2007, 22:26:23
En om helemaal terug in de tijd te gaan weet ik ook nog wel dat ik spelletjes opstarte via een bandje. Ik kan alleen niet dat typische bandjes geluid voor de geest halen....

Dat geluid was een beetje fax-achtig met die krakkerige geluidjes.

IK had op mijn C64 ook eerst zo een data-recorder, jee wat duurde het laden van een spelletje lang zeg!
Daarna een diskdrive gekocht, dat was echt een vooruitgang..

Vond en vind het nog steeds knap dat ze met 64k zoveel konden doen!

Als je nu een commodore 64 zou kopen (tweedehands natuurlijk  ;D )..kun je die dan gewoon op een lcd/plasma aansluiten?

simsalabim

Citaat van: Joris1971 op mei 17, 2007, 06:46:24
Dat geluid was een beetje fax-achtig met die krakkerige geluidjes.

En beetje zeg maar gerust een beetje boel!
Fantastisch was dat je spelletje laden vanaf tape ;D

CiteerAntartic Adventure en Penguin Adventure

Aaargh, ook veel gespeeld: was ze bijna alweer vergeten!
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

corival

Pioneer PDP-LX508D  |  Emotiva UMC-1  |  Emotiva XPA-5  |  Crown K1  |  PS3  |  PS4 | Apple TV4 | Humax iHDR-5200C  |  Olive One |  Audiophysic TEMPO 25 / CELSIUS HHCT II / STEP  |  SVS CS-Ultra  |  Finite Elemente Modul Classic  |  Kabels Emotiva X-Series  |  Harmony Ultimate

EdoE

Als je nu een commodore 64 zou kopen (tweedehands natuurlijk  ;D )..kun je die dan gewoon op een lcd/plasma aansluiten?

Moet je aan Cinesmurf vragen. Die heeft een paar jaar geleden mijn C64 overgenomen ;)

Nahpets

Als je nu een commodore 64 zou kopen (tweede16e hands natuurlijk  ;D )..kun je die dan gewoon op een lcd/plasma aansluiten?

Volgens mij wel, er zat een gewone composite video aansluiting op de C64.
I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

BarcoCRT

Citaat van: Enno op augustus 28, 2009, 10:11:46
Volgens mij wel, er zat een gewone composite video aansluiting op de C64.
Zelfs een S-video aansluiting!
2 * Barco Cine 9 | Da-Lite tab-tensioned 3m | Crystalio II | Meridian 568.2MM | Meridian HD621 | Chord SPM 2000 | Pioneer HLD-X9 | PS3
Pioneer LX5090 | Dune BD Prime 3.0

Joris1971

Kwabbernoot

Mijn favo Retro-games zijn toch wel Super Aleste (beste vertical scrolling shooter ever alhoewel Ikaruga in de buurt komt) en Super Smash TV. Beide op de SNES. Damn, wat heb ik daar veel tijd in gestoken. En nog steeds speel ik ze wel eens.

Super Aleste.  :worship:

Super Smash TV

Groeten...

Nahpets

Citaat van: Joris1971 op augustus 28, 2009, 10:41:34
Leuk.

maar werkt dat ook op een Mac? of alleen op een pc?

Volgens mij alleen PC.
I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.