Incognito uit de anonimiteit: Ht met B&W en Primare

Gestart door Incognito, mei 1, 2007, 21:06:16

Vorige topic - Volgende topic

Incognito

Na welgeteld anderhalf jaar op het forum heb ik uiteindelijk besloten om toch mijn een paar kiekjes van mijn setup met jullie te delen. Dit stond al een tijdje op de agenda, maar omdat ik nu op zoek ben naar nieuwe speakers, werd het nu echt tijd om alles op de gevoelige plaat vast te leggen!

Eerst maar even een paar foto's, vervolgens een overzichtje van de componenten, daarna de geschiedenis en als laatste iets over de geplande upgrade van de speakers.

Incognito

De foto's

Front:

Back:

Vanaf de zitpositie:

In perspectief:

De apparatuur:

De herriemakers:

Incognito

De componenten

Speakers
Front: B&W DM604s3
Center: B&W LCR600
Surround: B&W DM602s3

Aansturing
CD/ DVD: Yamaha DVD-s2300 (met Teac loopwerk en gemodificeerd door Art-speak)
Processor/ VV: Primare P30
Eindversterker: Primare A30.5

Bekabeling
Dig. interlink: Art speak zilver
An. interlinks: Madrigal HPC (afgewerkt met Bullit pluggen)
Netsnoeren: Art speak
Luidsprekerkabel: Intertechnik "the spirit of high silver"
DVD > Scaler: Qed AV4110
Scaler > Beamer: Supra HF100 (8m)

Beeld
Beamer: Epson TW-700 (itc-gecalibreerd)
Scherm: Projecta Electrol 4:3 – 2m40 breed
Scaler: Pixelmagic Plasma enhancer Pro

Overig
Stekkerblok: Art speak
Netfilter: Kemp QA plug
Luidsprekerfilter: Ah! LS-filter
Demping: Masterbase (Processor), Vibrapod (DVD-speler)

Incognito

Geschiedenis

Mijn ht-gekte begon een beetje toen ik een jaar of 7 geleden een computer kreeg met een 5.1 geluidskaart en een bijpassende set creative speakers. Dat was helemaal te gek. Het aansluiten was verschrikkelijk, het afspelen ging niet altijd helemaal 100%, maar het geluid kwam van alle kanten, hoe gaaf!!!

Een jaartje later kochten mijn ouders een alles-in-één-setje van Pioneer. Helaas was het met geen mogelijkheid klaar te krijgen om de kabels achter de kast langs te krijgen (een flinke inbouwkast) en was ik zo "ongelukkig" om dat setje zo lang op mijn kamer te krijgen. Tsja, toen begon het pas echt...

Mijn zus die kende een inkoper bij een gerenomeerde audio-zaak in Amsterdam en kon zeer flinke kortingen krijgen, omdat ik haar broertje was en mee ging uitzoeken, kon ik met dezelfde boot meevaren en heb toen een leuke set van Harman/kardon (AVR2550 & DVD25) en een setje Infinity speakers (Alpha 5) gekocht! Mooi en aardig, maar de set van mijn zus was beter, dus het ht-virus had mij inmiddels ook gevat...

Toen moest de Infinity-set toch plaats maken voor een setje B&W DM604s3's. Deze werden al snel aangevuld met de LCR-600 als center en de DM602s3's als surrounds. Achteraf bleek dit een goede keus, want ik heb er al 3 jaar plezier van en ik geniet er nog elke dag van. Ondertussen is de apparatuur echter in- en uit het huis gevlogen, bijna letterlijk.

Eerst, toen bleek dat de Harman/kardon toch wat spierballetjes mistte voor de B&W's, is daar een Denon AVR3805 voor in de plaats gekomen. Ook deze bleek wat pit te missen om de laag-units van de B&W's naar vol potentieel aan te kunnen sturen, daarom kwam er nog geen jaartje later een Classé CAV-75 als eindversterker bij. Na een processor-shootout is ook de Denon vervangen door een Acurus ACT-3 processor/ VV. Allemaal leuk en aardig, totdat ik een Primare setje 2ehands tegenkwam. Primare vond ik altijd al super sexy, maar ik had het eigenlijk nog nooit gehoord; de prijs was niet verkeerd, dus heb ik, na het lezen van andere ervaringen met de combo B&W & Primare, gewoon de gok genomen. Ook dat bleek een zeer goede keus; de set staat er nu ruim een jaar later nog en ik ben niet van plan deze snel de deur uit te doen (absurde biedingen zijn overigens best welkom hoor  ;)), want wat klinkt dat spul heerlijk!!!

Ondertussen hebben zich ook wat wisselingen in bron en kabels afgespeeld, maar dat is ook een redelijk verhaal, dus dat zal ik jullie, gezien de bovenstaande lap tekst, maar even onthouden.

Incognito

De upgrade van de speakers

Ik moet zeggen dat de B&W DM604s3's mij buitengewoon verbazen. Met een zwakke versterking vond ik ze goed, maar ze laten nog steeds alle verschillen in de aansturing horen, wat ik voor een speaker van €650/stuk echt verbazingwekkend vindt.

Zoals ik in het begin van dit topic al zei; op dit moment ben ik op zoek naar andere speakers. De B&W's zijn verreweg de zwakste schakel in mijn setup; hier heb ik zo lang mee gewacht, omdat ik toch steeds de apparatuur grotere verschillen vond geven dan dat ik denk dat een duurdere speaker zou kunnen bewerkstelligen (voor hetzelfde geld). Het budget wat ik voor een stereo paar voor ogen heb is op dit moment tot €4000, maar wellicht dat ik toch een stapje hoger ga zitten en de upgrade nog iets langer ga uitstellen. Tot die tijd, ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden!

mikeske

wow zo een ruimte dat je hebt  :o
Is dat gewoon je "slaapkamer" thuis of ben je op kamers ?
En dan ook nog eens een hele mooi set  ;)
Ziet er echt prima uit  :)
Marantz AV7703 & BD7004 - Harman/Kardon signature 2&3 kanaals EV - Panasonic 4k speler - Apple tv 4k - Playstation 5
Pro-ject debut III carbon esprit met Tube Box pre en Speedbox
XTZ speakers en stereo subs - Velodyne spl1200 voor film
Epson 9300W 120" screenline tensioned en LG oled 65" en heeel wat Nordost

riesjdabietsj

Wat een ontzettend vette ruimte :) Beetje "nonchalant" ingericht, maar daar hou ik wel van :D
Ook mooi apparatuur aanwezig!

Ik zie dat een groot gedeelte van de ruimte uit ramen bestaat, hoe uit zich dat in de akoustiek? Heb je hier veel last van?

Petje af verder  8)!
Speakers: Bowers & Wilkins Formation Duo | Monitor: LG C3 OLED 77" | Console: Sony PS4 | Other: Synology DS13 (2x2TB) and Gramofon

Head-fi: Bowers & Wilkins P5, Sony WH-1000XM3

Incognito

Citaat van: mikeske op mei  1, 2007, 22:40:28
wow zo een ruimte dat je hebt  :o
Is dat gewoon je "slaapkamer" thuis of ben je op kamers ?
En dan ook nog eens een hele mooi set  ;)
Ziet er echt prima uit  :)

Yep, dat is mn slaapkamer thuis. Ik woon nu nog bij mijn ouders, maar ben wel op zoek naar iets voor mezelf, alleen ik ben bang dat ik daar mbt mijn ht wat voor in zal moeten leveren  :P

Citaat van: riesjdabietsj op mei  2, 2007, 00:08:17
Wat een ontzettend vette ruimte :) Beetje "nonchalant" ingericht, maar daar hou ik wel van :D
Ook mooi apparatuur aanwezig!

Ik zie dat een groot gedeelte van de ruimte uit ramen bestaat, hoe uit zich dat in de akoustiek? Heb je hier veel last van?

Petje af verder  8)!

Dat nonchalant inrichten moest wel een beetje, omdat het een vrij grote ruimte is en ik toch aardig wat kwijt wilde, maar ik vind het ook wel goed gelukt, met name omdat ik een lekker zithoekje heb, maar ook lekker vanachter mijn bureau muziek kan luisteren (en ik daar ook gelijk twee ladekasten aan opbergruimte tot mijn beschikking heb).

Akoestiek had ik vooral merkbaar last van in het laag (met name achterin de kamer, dus vanachter mijn bureau), dat heb ik opgelost door de foampluggen in de baspoort. Verder heb ik wel last van galm, omdat het plafond vrij hoog is, maar hoe dat precies tot uiting komt in frequentiemetingen weet ik niet helemaal. De galm is wel flink afgenomen sinds ik de witte kast met al die vakjes heb geplaatst.

Is wel leuk dat je begint over de ramen, want daar heb ik eigenlijk nooit aan gedacht, is ook niet echt op te lossen. Nu heb ik volgens mij niet echt een groot verschil met gordijnen open of gordijnen dicht, maar ik zal er nog eens naar gaan luisteren. Het zijn gelukkig wel wat dikkere ruiten dan normaal, dus waarschijnlijk ook wat minder trillingsgevoelig.

Verder thanks voor de complimentjes :)!

denoontje

mooie set up hoor. lijkt een klein beetje op die van mij (primare, B&W, denon)

ik heb al eerder een topic geopend ook voor nieuwe speakers, met name omdat ik HT en stereo ga splitsen.
Ik heb daartoe nieuwe speakers nodig voor mijn primare set.

Check het forum even. Er staan verschillende merken genoemd.

suc6 Denoontje (primoontje)

Incognito

Citaat van: denoontje op mei  2, 2007, 08:17:14
mooie set up hoor. lijkt een klein beetje op die van mij (primare, B&W, denon)

ik heb al eerder een topic geopend ook voor nieuwe speakers, met name omdat ik HT en stereo ga splitsen.
Ik heb daartoe nieuwe speakers nodig voor mijn primare set.

Check het forum even. Er staan verschillende merken genoemd.

suc6 Denoontje (primoontje)

Thanks voor je compliment!

Ik had je topic eerder al zitten bekijken. Nog steeds ben ik niet helemaal uit over het feit dat de B&W's niet als "open" ervaren worden, maar misschien is mijn definitie van het feit open anders. Voor mij betekend dat dat het middengebied helder klinkt en de stemmen er lekker uitkomen, daar ligt het bij mij niet aan. Wat ik de beperking vindt van de 604s3's is dat het hoog niet enorm sprankelend is, dat het laag wat meer definitie zou kunnen hebben en dat de soundstage beperkt is.

Met die insteek ben ik dan ook gaan luisteren. B&W is voor mij inmiddels afgevallen, ik heb wel gemerkt dat voor mij rond de prijsklasse van de 803s mooiere speakers te koop zijn die een betere soundstage neerzetten en ook sprankelender zijn in het hoog (de 803D daarbuiten gelaten, want die is me te duur). Merken die verder afgevallen zijn zijn Dynaudio (ietsjes donker qua sound, wel erg mooi, maar niet 100% mijn ding), Audio Physic (een te makkelijke speaker, ik vind veel nummers bij deze speaker veel op elkaar lijken, het mag van mij iets analytischer) en de Avalon Symbol (te weinig laag).

Merken die ik mogelijk nog wel zou willen beluisteren zijn Usher, Living Voice en Wilson Benesch.

Verder ben ik nog bij een particulier gaan luisteren naar de Avalon Avatar. In deze setup vond ik hem redelijk terughoudend in het middengebied, dat mocht van mij wat helderder, daarom viel deze voor mij af.

Nu ben ik afgelopen zaterdag bij Rhapsody in Hilversum geweest voor een luistersessie van Master (de contemporary C, een nieuw model). Prachtige speaker, zit een kans in dat ik die hier thuis over de vloer ga laten komen voor een demo, ik was erg onder de indruk!

Is wel leuk om op te merken; eerst had ik hetzelfde bij deze speaker als bij de Avalon Avatar; het middengebied was wat terughoudend. Na wat schuiven met de speaker bleek dit echter opgelost, het lag dus aan de akoestiek van de kamer. Heel apart, zo sterk had ik dat nooit eerder gehoord! Nu moet ik wel opmerken dat de kamer wel voorzien was van wat akoestische panelen. Maarrr, nu ben ik daardoor ook weer benieuwd geworden naar de Avalon Avatar, gezien die in het laag mooi gedefinieerd waren, in het hoog mooi sprankelend en een mooie soundstage neerzetten.

To be continued dus :).

R

Mooi HT heb je daar. Flinke verzameling mooie apparatuur. Je hebt inmiddels al een aardig lijstje mooie speakermerken genoemd, waar zeker iets tussen moet zitten. Succes met je zoektocht. Ik denk dat als je echt op zoek bent naar iets anders, je B&W sowieso moet laten gaan. Er is nog zoveel moois. Heb de overstap gemaakt van CDM 7Nt naar de sonus faber concerto, man wat een verschil. Nu naar de living voice is weer echt totaal anders, maar oh zo mooi.

Incognito

Citaat van: Ruben op mei  2, 2007, 09:00:19
Mooi HT heb je daar. Flinke verzameling mooie apparatuur. Je hebt inmiddels al een aardig lijstje mooie speakermerken genoemd, waar zeker iets tussen moet zitten. Succes met je zoektocht. Ik denk dat als je echt op zoek bent naar iets anders, je B&W sowieso moet laten gaan. Er is nog zoveel moois. Heb de overstap gemaakt van CDM 7Nt naar de sonus faber concerto, man wat een verschil. Nu naar de living voice is weer echt totaal anders, maar oh zo mooi.

Thanks :). Ik ben inderdaad wel op zoek naar iets anders, B&W is mooi en vooral lekker verhandelbaar, maar als je puur op geluidskwaliteit afgaat, dan zijn er merken die mij meer aanspreken inderdaad. Woon je eigenlijk ergens in de omgeving amsterdam/ utrecht? Ik zou het wel leuk vinden om de Living Voices een keer te beluisteren, misschien dat we een keertje kunnen afspreken? Ik zou zeggen, laat maar even weten via pm :)

R

Moet je zeker doen ;). Ik woon echter in brabant, dus een stuk zuidelijker. Ik die richting ben je eerder bij bjorn, die wil ze ook vast (vrijblijvend) laten horen. Wil je toch graag afreizen(tussen nijmegen en den bosch), ook prima. Ik ben ook vrij druk 's avonds, dus korte termijn is niet mogelijk. Er staat al iemand op de wachtlijst voor juni, maar daarna is het wel ergens mogelijk.

Citaat van: Incognito op mei  2, 2007, 09:23:40
Thanks :). Ik ben inderdaad wel op zoek naar iets anders, B&W is mooi en vooral lekker verhandelbaar, maar als je puur op geluidskwaliteit afgaat, dan zijn er merken die mij meer aanspreken inderdaad. Woon je eigenlijk ergens in de omgeving amsterdam/ utrecht? Ik zou het wel leuk vinden om de Living Voices een keer te beluisteren, misschien dat we een keertje kunnen afspreken? Ik zou zeggen, laat maar even weten via pm :)

Jean Sibelius

Hey Lucas,

Mooi dat je jouw set óók eindelijk op het forum hebt geplaatst.
Lekker ruime slaapkamer en voldoende ruimte om je spullen goed te plaatsen :D!

Ben inderdaad benieuwd waar je keuze qua speakers uiteindelijk op zal vallen.

Groetjes, Jan
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

Incognito

Citaat van: Jean Sibelius op mei  2, 2007, 16:32:06
Hey Lucas,

Mooi dat je jouw set óók eindelijk op het forum hebt geplaatst.
Lekker ruime slaapkamer en voldoende ruimte om je spullen goed te plaatsen :D!

Ben inderdaad benieuwd waar je keuze qua speakers uiteindelijk op zal vallen.

Groetjes, Jan

Hoi Jan!

Tijdje niet meer gesproken. Heb de veranderingen in je set wel bijgehouden. Zoals je ziet bij mij ook een hoop veranderd; van Acurus en Classé naar Primare gegaan, andere DVD-speler, bekabeling veranderd, enige dat nog hetzelfde is zijn de speakers.

Ik heb vorige week de Master Contemporary C over de vloer gehad. Prachtige speaker, het hoog en het laag van deze speaker zijn geweldig. Alleen hij heeft twee nadelen, 1. hij heeft niet de impact die ik gewend ben van mijn B&W's. Nu weet ik dat B&W wat bombastisch klinkt, dat hoeft voor mij niet persé, maar de Contemporary C klinkt voor mij meer naar een boekenplank speaker. In de winkel had ik daar geen last van; dat zal vast veroorzaakt worden door de aansturing van de speakers (Audio Research, totaal incl. bekabeling ongeveer €40.000) en de diffusers die in de ruimte geplaatst waren. Daardoor komen de speakers denk ik helemaal los en zetten ze een veel groter beeld neer in mijn kamer. Maar goed, ik denk dat het uitgangspunt moet zijn dat de speakers nu al super klinken (Primare is toch ook best leuk vind ik) en dat het alleen maar beter wordt als ik nog verder ga upgraden. De Master Contemporary C kwam in mijn set nu helaas niet helemaal 100% uit de verf zoals ik hoopte.

Ik heb met Bjorn inmiddels een afspraak gemaakt om Living Voice en Wilson Benesch te beluisteren.

Groetjes!

Lucas.

LexiconLogan

Pff ongelooflijk! Erg netjes allemaal hoor. Had ik het maar zo toen ik nog bij paps en mams woonde!
Mijn philips gettoblaster kwam een heel eind hoor!
TAD CR1TX  - Dan D'Agostino Progression Integrated Amplifier + Phono stage + DAC - Transparent Audio Reference Speaker Cable

Incognito

Citaat van: Kef-mania op mei  8, 2007, 10:02:30
Pff ongelooflijk! Erg netje allemaal hoor. Had ik het maar zo toen ik nog bij paps en mams woonde!
Mijn philips gettoblaster kwam een heel eind hoor!

Nu moet ik mijn set nog zoals die van jou krijgen als ik straks uit huis ga, haha :).

Maar thanks voor het complimentje!

LexiconLogan

Je mag hem komen halen...hhaha
Rustig aan..bij mij duurde het ook lang..(duurt nog steeds voort) ;)
TAD CR1TX  - Dan D'Agostino Progression Integrated Amplifier + Phono stage + DAC - Transparent Audio Reference Speaker Cable

Incognito

Citaat van: Kef-mania op mei  8, 2007, 10:08:26
Je mag hem komen halen...hhaha
Rustig aan..bij mij duurde het ook lang..(duurt nog steeds voort) ;)

Haha, zet dat ff zwart op wit wil je? :P

Maareh, ja, ik weet het, ben ook al 3 jaar met deze speakers bezig. Dus nu een stapje hoger in speakers en dan langzaam weer verder...

LexiconLogan

ik ben ook nog altijd bezig met mijn speakers..al met al loop je op mij voor ;D

TheSpeedSkater

Citaat van: Incognito op mei  8, 2007, 09:45:21
Ik heb met Bjorn inmiddels een afspraak gemaakt om Living Voice en Wilson Benesch te beluisteren.
Ha, leuk! Welke ga je luisteren? De Living Voice Auditorium en de Wilson Benesch Arc?
Stereo: 2x Devialet Phantom Silver - Dialog

LexiconLogan

Incognito

Citaat van: TheSpeedSkater op mei  8, 2007, 12:21:02
Ha, leuk! Welke ga je luisteren? De Living Voice Auditorium en de Wilson Benesch Arc?

Living Voice Auditorium en Avatar en Wilson Benesch Square 2. Ik ben zeer benieuwd, met name naar de Living Voice's

Citaat van: Kef-mania op mei  8, 2007, 12:28:38
misschien nog een leuke electrostaat? ;)

Tsja, ik weet niet.. ik vind de transparantie van een electrostaat prachtig, maar het levert me toch niet zoveel punch en beleving als een normale luidspreker.

TheSpeedSkater

Citaat van: Incognito op mei  8, 2007, 12:30:52
Tsja, ik weet niet.. ik vind de transparantie van een electrostaat prachtig, maar het levert me toch niet zoveel punch en beleving als een normale luidspreker.
Als je op de goede plek zit wel hoor!

TheSpeedSkater

Citaat van: Incognito op mei  8, 2007, 12:30:52
Living Voice Auditorium en Avatar en Wilson Benesch Square 2. Ik ben zeer benieuwd, met name naar de Living Voice's
Dan zal ik extra voorzichtig zijn met de Avatar, want die staat nu nog hier ;D