Bestaande PC ombouwen tot "HTPC".

Gestart door LittleNinja, april 12, 2007, 20:53:36

Vorige topic - Volgende topic

LittleNinja

Hey mensen.

Op dit gebied ben ik geheel onbekend! Vandaar de start van dit topic in de hoop dat jullie me stapsgewijs de goede richting op kunnen helpen.  ;)

Dit is het geval. Momenteel hebben we een desktop PC die we gebruiken voor al onze "PC zaken". Via het werk van mijn vrouw kunnen we straks gaan werken met een nieuwe laptop. Deze laptop willen we dus gaan gebruiken voor alle privé zaken.

De desktop wil ik nu ( stapsgewijs ) gaan ombouwen tot HTPC.`Hierbij ga ik er dus vanuit dat dit ook kan, maar als dit een onbegonnen project is, hoor ik het ook graag!

De bedoeling is om er ook HD bestanden mee binnen te halen en af te spelen om de Sony KDL 40V2000.

De specs van de Packard Bell ( of Packard Hell zoals sommigen volhouden ) zijn als volgt:
Pentium 4 ( 3 GHz )
512 Mb intern werkgeheugen
HDD 70 Gb
ATI Radeon X300
NEC DVD RW nd 3530A

De eerste stappen lijken me een betere grafische kaart en een geluidskaart en een grotere harde schijf.
Grafisch kan er nu te weinig en ik wil dus HD kunnen aan/uitsturenen er zijn dus nog geen serieuze audio uitgangen te vinden.

Wie kan er belangrijke zaken aangeven en adviezen uitbrengen?

Gegroet,
LittleNinja

Wimpie007

Veel van wat je al dan niet kan vernieuwen, is afhankelijk van het gebruikte moederbord in de PC.
Neem een schroevendraaier en gooi em eens open (hou de stofzuiger nabij/doe dit buiten).

Er vanuit gaande dat er een AGP poort aanwezig is, kan je op zoek gaan naar een GeForce 7600GT of een Radeon 1600 (al is die laatste een stuk minder krachtig).  Normaal gezien bieden die grafische kaarten voldoende power om de TV op z'n native resolutie aan te sturen (1366 x 768).

De harde schijf op zich volstaat voor je windows + enkele films, maar de kans is groot dat je al snel meer ruimte nodig hebt.
Zoals het er nu uit ziet, zijn er nog 2 IDE-poorten vrij, en zou je dus nog 2 harde schijven kunnen bijplaatsen.

De geluidskaart op zich mag niet zo'n probleem zijn om toe te voegen.  Afhankelijk van hoe goed je het allemaal wil hebben, kan je gaan voor de creative X-Fi of een meer Surround-gerichte kaart.

Eventueel kan je ook nog extra intern geheugen toevoegen, al is het mss niet direct nodig of mogelijk.  De kans bestaat dat er maar 3 ram-banken zijn, waarvan er nu al 2 zijn ingenomen.

Verder is het natuurlijk ook van belang wat voor HD materiaal je wil afspelen.  Ga je voor 720p rips als Xvid of x264, dan zal je pc iets langer toekomen dan wanneer je 1080i of 1080p rips download.

Veel succes ermee alvast!
CinéSas:ThemeScene H56A, Marantz SR4600, DIY - Profigold - Lapp kabels, Samsung DVD, HTPC, Wharfedale Diamond 9.1 surround,...DVD collectie
Stereo: Sony ES EV, Classé VV, Marantz CD5000, PC, Wharfedale Pacific Evolution 10,...

LittleNinja

Citaat van: Wimpie007 op april 13, 2007, 11:04:31
Veel van wat je al dan niet kan vernieuwen, is afhankelijk van het gebruikte moederbord in de PC.
Neem een schroevendraaier en gooi em eens open (hou de stofzuiger nabij/doe dit buiten).

Er vanuit gaande dat er een AGP poort aanwezig is, kan je op zoek gaan naar een GeForce 7600GT of een Radeon 1600 (al is die laatste een stuk minder krachtig).  Normaal gezien bieden die grafische kaarten voldoende power om de TV op z'n native resolutie aan te sturen (1366 x 768).

De harde schijf op zich volstaat voor je windows + enkele films, maar de kans is groot dat je al snel meer ruimte nodig hebt.
Zoals het er nu uit ziet, zijn er nog 2 IDE-poorten vrij, en zou je dus nog 2 harde schijven kunnen bijplaatsen.

De geluidskaart op zich mag niet zo'n probleem zijn om toe te voegen.  Afhankelijk van hoe goed je het allemaal wil hebben, kan je gaan voor de creative X-Fi of een meer Surround-gerichte kaart.

Eventueel kan je ook nog extra intern geheugen toevoegen, al is het mss niet direct nodig of mogelijk.  De kans bestaat dat er maar 3 ram-banken zijn, waarvan er nu al 2 zijn ingenomen.

Verder is het natuurlijk ook van belang wat voor HD materiaal je wil afspelen.  Ga je voor 720p rips als Xvid of x264, dan zal je pc iets langer toekomen dan wanneer je 1080i of 1080p rips download.

Veel succes ermee alvast!

Hi Wimpie!!

Bedankt voor de nuttige informatie!!

De kast is al eens open geweest om een draadloosnetwerkkaart erin te plaatsen.. ( daar gaat dus 1 aansluitmogelijkheid..  :-\ )  Ik ben wel een echte leek op dit gebied, dus een AGP of IDE poort of een ram bank zegt me heel weinig. Waarschijnlijk is het handiger als ik een fotootje maak van de inhoud en deze gewoon hier post. Het kan makkelijk zijn dat er te weinig mogelijkheden zijn.

Heb je ( een ) handige site(s) waar ik mezelf alvast kan voorbereiden op de prijzen van dit soort onderdelen?

De grafische kaart en de geluidskaart hebben dus voorrang. De geluidskaart zal absoluut surround gericht moeten worden. Heb je daar ook adviezen voor me? Wat voor uitgangen zitten er op dergelijke kaarten?

Ik begreep trouwens dat er zelfs al kaarten op de markt zijn met HDMI uitgangen?! Is dat dan voor zowel beeld als geluid? ( De Aldi had zelfs een aanbieding lopen met een HDMI uitgang! )

Mijn voorkeur gaat uit naar een grotere interne schijf, zodat de communicatie soepel en snel kan plaatsvinden.

Verder zal ik de PC zelf ergens in plaatsen, dus fan geluiden zijn onbelangrijk ( tot op zekere hoogte ).
Aangezien mijn scherm 1366x768 is zal ik me voorlopig richten op 720p als max..

Gegroet,
LittleNinja

LittleNinja

Heet dit de reactiegraad? ( 2/84 ) x 100% = 2,38%

Ofwel 2 reacties op 84 lezers..  :-X

chulin

Als je alles gaat vervangen is misschien beter een nieuwe pc kopen.
Elke dag is mijn brievenbus vol met aanbiedingen.
Pioneer PDP-5080XD ISF | Humax 5100C l |Pioneer BDP-51FD |Denon AVR-1912 | PS3 | Dune Smart D1 | B&W MT-10 + BK xxls400 | Logitech Harmony One | Isotek Mira | W&M Audio | Canare

Wimpie007

Sorry, had het daarstraks druk, 'k zal nu m'n antwoorden posten ;)

Misschien is een fotootje inderdaad het handigste, zodat we verdere aanwijzingen kunnen geven :)

Voor prijzen ben je grotendeels afhankelijk van de lokale computerzaken.  Ik vrees dat ik je daar niet direct bij kan van dienst zijn.

Voor de geluidskaart, de meest courante uitgangen zijn de analoge 3.5mm jacks, aangevuld met Coaxiale of Optische output.  Van daaruit ga je direct naar je versterker/receiver, er voor de gemakkelijkheid even van uit gaande dat die dacs toch van een iets hoger niveau zijn dan wat er op je soundcard zit.

Grafische kaarten met HDMI beginnen ook door te sijpelen, grote fabrikanten hebben ook enkele passief gekoelde "HTPC" kaarten.  Daar kan je waarschijnlijk je gading wel tussen vinden :)  Wel opletten dat je kaart AGP ondersteund, de nieuwere modellen zijn allemaal pci-express.

Grote interne harde schijf, een 320 of 400Gb model, al las ik elders op het forum dat Seagate 500Gb rond de 100€ zitten.

Laat maar komen die foto, en dan bekijken we het voort :)
CinéSas:ThemeScene H56A, Marantz SR4600, DIY - Profigold - Lapp kabels, Samsung DVD, HTPC, Wharfedale Diamond 9.1 surround,...DVD collectie
Stereo: Sony ES EV, Classé VV, Marantz CD5000, PC, Wharfedale Pacific Evolution 10,...

bart_nl

Zonder CPU te vervangen ga je HD niet altijd redden. Meeste van wat nu beschikbaar is is te zwaar voor je P4 / AGP PC. Ik heb een paar maanden geleden ongeveer voor zelfde keuse gestaan. Heb toen een asus p5b deluxe mobo, 2Gb geheugen, intel core2duo 6300 CPU, artic F7 koeler en msi 7900gs videokaart (passief gekoeld) gekocht. Moederbord heeft onboard geluid met spdif uitgang. Koop je tegenwoordig voor zo'n 600 euro. Is prima investering geweest want ik geniet van hd-dvd, blu-ray en hdtv beelden.
Het mobo kan de cpu koeler via 4-polige stekker terugregelen waardoor die praktisch onhoorbaar wordt. Verder zitten er ook nog meerdere aansluitingen voor kastventilatoren op die ook terugregelen. Deze laatste gaan minder ver terug en zou je later nog stiller kunnen maken.
Installeer het gratis mediaportal, installeer powerdvd 7.3 en zorg voor een pc afstandsbediening en het hdtv genieten kan beginnen  ;D

LittleNinja

Citaat van: chulin op april 13, 2007, 20:25:21
Als je alles gaat vervangen is misschien beter een nieuwe pc kopen.
Elke dag is mijn brievenbus vol met aanbiedingen.

Heb je gelijk in... het is eigenlijk een beetje een projectje waarin ik stapsgewijs wat wil leren over PC's als bron. Als ik een kant en klare pc koop leer ik er niet veel van. Daarnaast ga ik gewoon elke keer een stapje doen, dus verspreid over een langere periode.  ;)

Citaat van: Wimpie007 op april 13, 2007, 20:39:08
Sorry, had het daarstraks druk, 'k zal nu m'n antwoorden posten ;)

Misschien is een fotootje inderdaad het handigste, zodat we verdere aanwijzingen kunnen geven :)

Voor prijzen ben je grotendeels afhankelijk van de lokale computerzaken.  Ik vrees dat ik je daar niet direct bij kan van dienst zijn.

Voor de geluidskaart, de meest courante uitgangen zijn de analoge 3.5mm jacks, aangevuld met Coaxiale of Optische output.  Van daaruit ga je direct naar je versterker/receiver, er voor de gemakkelijkheid even van uit gaande dat die dacs toch van een iets hoger niveau zijn dan wat er op je soundcard zit.

Grafische kaarten met HDMI beginnen ook door te sijpelen, grote fabrikanten hebben ook enkele passief gekoelde "HTPC" kaarten.  Daar kan je waarschijnlijk je gading wel tussen vinden :)  Wel opletten dat je kaart AGP ondersteund, de nieuwere modellen zijn allemaal pci-express.

Grote interne harde schijf, een 320 of 400Gb model, al las ik elders op het forum dat Seagate 500Gb rond de 100€ zitten.

Laat maar komen die foto, en dan bekijken we het voort :)

Ja inderdaad.. Ik zal al die foldertjes niet meer weggooien en eens serieus doorbladeren. Gelukkig heeft mij vader een goede kennis met een computerzaak.  8) Klein voordeeltje dus. In ieder geval kan ik de Lacie 320 ( Porsche design ) voor ongeveer € 75,- krijgen.

Voor een geluidskaart ga ik dan een keer voor eentje met een bekende digitale aansluiting. Creative is een goed merk hiervoor, toch?

Wat is AGP en wat is pci?

De foto's komen later.. Even de computer uitzetten voordat ik ga schroeven...

Citaat van: bart_nl op april 13, 2007, 20:54:09
Zonder CPU te vervangen ga je HD niet altijd redden. Meeste van wat nu beschikbaar is is te zwaar voor je P4 / AGP PC. Ik heb een paar maanden geleden ongeveer voor zelfde keuse gestaan. Heb toen een asus p5b deluxe mobo, 2Gb geheugen, intel core2duo 6300 CPU, artic F7 koeler en msi 7900gs videokaart (passief gekoeld) gekocht. Moederbord heeft onboard geluid met spdif uitgang. Koop je tegenwoordig voor zo'n 600 euro. Is prima investering geweest want ik geniet van hd-dvd, blu-ray en hdtv beelden.
Het mobo kan de cpu koeler via 4-polige stekker terugregelen waardoor die praktisch onhoorbaar wordt. Verder zitten er ook nog meerdere aansluitingen voor kastventilatoren op die ook terugregelen. Deze laatste gaan minder ver terug en zou je later nog stiller kunnen maken.
Installeer het gratis mediaportal, installeer powerdvd 7.3 en zorg voor een pc afstandsbediening en het hdtv genieten kan beginnen  ;D

Ik zal het al elders dat je meer nodig hebt voor HD vanuit je PC. Moet nog een hoop leren.  ;)

chulin

Citaat van: LittleNinja op april 14, 2007, 09:40:25
Heb je gelijk in... het is eigenlijk een beetje een projectje waarin ik stapsgewijs wat wil leren over PC's als bron. Als ik een kant en klare pc koop leer ik er niet veel van. Daarnaast ga ik gewoon elke keer een stapje doen, dus verspreid over een langere periode.  ;)

Goed initiatief. Ieg bied ik mijzelf aan om de nieuwe componenten helpen ombouwen  ;)
Pioneer PDP-5080XD ISF | Humax 5100C l |Pioneer BDP-51FD |Denon AVR-1912 | PS3 | Dune Smart D1 | B&W MT-10 + BK xxls400 | Logitech Harmony One | Isotek Mira | W&M Audio | Canare

SpeedyAndré

Ik ben net begonnen met een ombouw projectje :)
Dit was de oude configuratie:

P3 633Mhz
512MB
40GB HDD
Nec 3520 dvd
Ati 8500dv agp videokaart (64MB)
Holo3d scalerkaart
Terratec Sky 5.1 geluidskaart met optisch uit

Er zit na ombouw het volgende nieuw in:

Asrock Conroe 865PE moederbord (€25,-)
Celeron D 2,53GHz processor (€20,-)
512MB ddr400 geheugen (€25,-)

De videokaart, voeding, dvdspeler, scalerkaart en HDD zijn hetzelfde gebleven.
Nu heb ik al genoeg power om zonder stotteren 720p en 1080i te draaien :)
Films haal ik nu nog via een netwerk van een server maar ik denk wel aan een flinke HDD van 500GB in de HT-pc, deze komt er bij terwijl de snelle 40GB HDD de pc blijft opstarten.
Powerdvd 7.x geeft de pc 50% processorbelasting.

Met de 3,2GHz P4 processor moet het zeker lukken, alleen de videokaart ken ik niet goed genoeg.
De termen agp, pci enzo kan je bij Wikipedia wel terugvinden, daar staat best veel uitleg :)
Nu mijn pc goed draait ga ik meer HD films bekijken want ik heb er pas enkele getest.
Het is m.i zeker niet zo dat je top of the bill spul nodig hebt voor HD, misschien gaat een aantal films stotteren maar zeker niet allemaal ;)
Het voordeel van in stappen verbeteren is dat je kan zien welke componenten verbetering geven en welke niet.
Vooralsnog heb ik het idee dat je met een modern moederbord, processor en snel geheugen al een heel eind kan komen.
Zet eerst eens op een rijtje hoe de huidige componenten heten, hopelijk heb je er nog boekjes van.

André  8)
Northstar Extremo CD+dac, Soundaware D100 pro, Monster Sigma 2K, Sphinx PJ8, 2x Aragon Palladium, Infinity Renaissance 90, 3x Xtc + NBS Statement III + Dragonfly, Straightwire Virtuoso bi-wire en XLR,
Onkyo Tx-RZ50, Oppo Udp-203 + Bdp-83, Panasonic DMR-UBS80, Shield tv 4K, HDfury Vertex 2 + VRROOM, Google TV 4K +ultra, Toshiba HD-XE1, PS3, PS4 Pro +VR, PS5 + VR2, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-XW7000,  Harmony Elite, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S + UHD8000, 50TB in DS1515+, Sony MDR-HW700 (9.1), WH-1000MX3. Pc met MadVR, Decklink quad, 12Gbs SAS + 2x 14TB

LittleNinja

Thanks voor de reacties mensen!!  8)

Even de snapshots tussendoor...

LittleNinja

deel 2

LittleNinja

deel 3  ;)

bart_nl

Citaat van: LittleNinja op april 14, 2007, 13:54:56
Even de snapshots tussendoor...
de "3 vrije onbekende aansluitmogelijkheden" zijn geheugenslots. Ik neem aan dat je iemand anders / een bedrijf de eventuele upgrade laat doen? M.i. moet je vrij veel vervangen en is het de vraag of dat voor jou wel interessant is. Alternatief is om op een goede supermarkt pc te wachten. Betaal je weinig meer voor en ben je in een keer klaar.

LittleNinja

Citaat van: bart_nl op april 14, 2007, 17:58:26
de "3 vrije onbekende aansluitmogelijkheden" zijn geheugenslots. Ik neem aan dat je iemand anders / een bedrijf de eventuele upgrade laat doen? M.i. moet je vrij veel vervangen en is het de vraag of dat voor jou wel interessant is. Alternatief is om op een goede supermarkt pc te wachten. Betaal je weinig meer voor en ben je in een keer klaar.

....waarschijnlijk heb je gelijk. But where's the fun in that?  ;D

Nee hoor. Als het allemaal te klein is om iets mee te kunnen doen, vervalt het experiment gewoon.  ;)

SpeedyAndré

Het zal wel aan mij liggen maar ik zie nog altijd geen grote bottlenecks bij deze pc :)
Dual channel geheugen is mogelijk en misschien is een betere videokaart een idee als de pc stottert bij afspelen van 720p materiaal.
Overigens is 720p ook het maximale wat je Sony scherm weer kan geven.

Heb je al eens uitgeprobeerd wat deze pc aan kan (720p materiaal) en wat viel er tegen  ???
Ik lees weinig tot niets over eventuele problemen, maar alleen de wens op te 'upgraden' naar een HT-pc :)
Je mist misschien wat luxe dingen zoals een afstandsbediening en software om dvd's en andere media af te spelen.
Er zit bijv. een coaxiale spdif uitgang naast de keyboard connector, sluit deze eens aan op je receiver en kijk wat je er van vindt voordat je een 'super' geluidskaart gaat kopen.
Op je receiver heb je een coaxiale ingang dus aansluiten moet geen probleem zijn.
Lukt het niet om via deze weg 5.1 op de receiver te krijgen dan kan je altijd nog een andere geluidskaart zoeken.

Ik zou eerst eens op een rijtje zetten wat je verwacht van een HT-pc en welke eisen je er aan stelt.
Je kan met gemak kapitalen aan onderdelen uitgeven, maar als de pc dan nog niet doet wat je wilt dan is dat zonde ;)

André  8)
Northstar Extremo CD+dac, Soundaware D100 pro, Monster Sigma 2K, Sphinx PJ8, 2x Aragon Palladium, Infinity Renaissance 90, 3x Xtc + NBS Statement III + Dragonfly, Straightwire Virtuoso bi-wire en XLR,
Onkyo Tx-RZ50, Oppo Udp-203 + Bdp-83, Panasonic DMR-UBS80, Shield tv 4K, HDfury Vertex 2 + VRROOM, Google TV 4K +ultra, Toshiba HD-XE1, PS3, PS4 Pro +VR, PS5 + VR2, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-XW7000,  Harmony Elite, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S + UHD8000, 50TB in DS1515+, Sony MDR-HW700 (9.1), WH-1000MX3. Pc met MadVR, Decklink quad, 12Gbs SAS + 2x 14TB

LittleNinja

Citaat van: SpeedyAndré op april 14, 2007, 21:30:21
Het zal wel aan mij liggen maar ik zie nog altijd geen grote bottlenecks bij deze pc :)
Dual channel geheugen is mogelijk en misschien is een betere videokaart een idee als de pc stottert bij afspelen van 720p materiaal.
Overigens is 720p ook het maximale wat je Sony scherm weer kan geven.

Heb je al eens uitgeprobeerd wat deze pc aan kan (720p materiaal) en wat viel er tegen  ???
Ik lees weinig tot niets over eventuele problemen, maar alleen de wens op te 'upgraden' naar een HT-pc :)
Je mist misschien wat luxe dingen zoals een afstandsbediening en software om dvd's en andere media af te spelen.
Er zit bijv. een coaxiale spdif uitgang naast de keyboard connector, sluit deze eens aan op je receiver en kijk wat je er van vindt voordat je een 'super' geluidskaart gaat kopen.
Op je receiver heb je een coaxiale ingang dus aansluiten moet geen probleem zijn.
Lukt het niet om via deze weg 5.1 op de receiver te krijgen dan kan je altijd nog een andere geluidskaart zoeken.

Ik zou eerst eens op een rijtje zetten wat je verwacht van een HT-pc en welke eisen je er aan stelt.
Je kan met gemak kapitalen aan onderdelen uitgeven, maar als de pc dan nog niet doet wat je wilt dan is dat zonde ;)

André  8)

Hi André,

Thank. Je geeft me weer wat hoop.

De Sony kan inderdaad max 720p weergeven. De wens om vloeiend 1080p uit te sturen heb ik dus ook niet.
Eerlijk gezegd heb ik tot op heden mijn pc nog niet aangesloten op mijn TV.. Ik wist niet dat dit kon zonder aanpassingen.   :-[
Dus ik heb eerst een kabel nodig voor richting de TV.. Je pakt hiervoor gewoon de uitgang voor de monitor neem ik aan?

Ik heb nog een overdreven dikke vergulde Vivanco coaxkabel liggen... Gebruik ik die maar even.  ::)

Wel nog even wachten tot de laptop binnen is, maar dat zal al snel zijn. Ik heb overigens nog geen HD materiaal op de pc staan om mee te testen. Maar sowieso kan ik even met de dvd speler aan de gang.

Het dual channel geheugen plaats je in de voorheen "onbekende vrije aansluitmogelijkheden" neem ik aan? Zoals bart al aangaf:

Citaat van: bart_nl op april 14, 2007, 17:58:26

Sorry dat ik echt nul weet over dit soort zaken.. Ik ben blij dat jullie me op weg helpen.

Gegroet,
LittleNinja

SpeedyAndré

Op je tv zit een vga aansluiting, je kan eens beginnen met een kabel van vga (pc) naar vga (tv).
Misschien heb je een losneembare vga kabel op je monitor zitten, dan kan je deze gebruiken om mee te testen :)
De volgende stap is dvi, want dat zit ook op je pc.
Je tv heeft geen dvi maar wel hdmi, dus dan kan je een dvi -> hdmi kabel proberen, dit zou een betere kwaliteit kunnen geven dan de vga kabel.

Het dual channel geheugen werkt met setjes van 2 identieke modules, je kan het beste 2 in 1 doosje kopen omdat je dan zeker weet dat de modules gelijk aan elkaar zijn, bijv. 2x 512MB ddr400 (pc3200).
Je plaatst ze niet kort naast elkaar maar in slots met dezelfde kleur, anders werkt het niet :)
Er zitten nog prijsverlagingen aan te komen dus koop het geheugen niet snel en vooral niet te duur  :P

André  8)

jantje112

Dit moederbord is best nog wel recent.
Prik er een aantal 256/512 mb latjes geheugen bij. (Zijn 2e hands erg goedkoop)
HD lukt ook wel met deze pc, echter gaan de h264 codecs en dus HDDVD en BluRay problemen opleveren. Ik zou daar genoegen mee nemen en verder niks meer mee doen. Wil je later meer vervang dan ook het moederbord en stap over op pci-express.

SpeedyAndré

Dit moederbord heeft al pci-express, zowel voor video (16x) als 2 extra slots (1x) :)
Daarom snap ik anderen niet die zowat alles willen vervangen terwijl het geheel helemaal niet slecht of te oud is.

André  8)

Wimpie007

@SpeedyAndré, van welk gigabyte moederbord ben jij dan uitgegaan?
Ik vond enkel deze op de site van Gigabyte.
Als dat de juiste is, kan je gerust een recente grafische kaart plaatsen, alsook extra intern geheugen en een harde schijf, en je bent vertrokken :)

SpeedyAndré

Die bedoel ik ja :)
Ik heb naar de chipset, de layout en de connectors gekeken om het model te bepalen.

André  8)

bart_nl

Citaat van: SpeedyAndré op april 15, 2007, 14:28:51
Ik heb naar de chipset, de layout en de connectors gekeken om het model te bepalen.
terwijl het typenummer gewoon op de foto staat  ;)

Het blijft met een htpc altijd moeilijk om te bepalen wat je nodig hebt. Het hangt van budget en eisen af. De eisen zijn niet duidelijk zoals je zelf een paar posts hierboven ook al aangegeeft. Persoonlijk ben ik qua htpc hardware bijvoorbeeld erg kritisch wat geluid betreft. Alleen daarom is een core2duo wat mij betreft al aan te raden. 

Ik denk ook dat dit type moederbord nog wel potentie heeft om een eind met hdtv te komen. Vraagsteller zou eerst een wat tests moeten doen met materiaal dat hij wil afspelen om te kijken waar eventueel een probleem zit. Een dvi naar hdmi kabel lijkt mij een goed begin.

SpeedyAndré

Citaat van: bart_nl op april 15, 2007, 14:55:06
terwijl het typenummer gewoon op de foto staat  ;)

Er is een hele serie die in de basis aan dit typenr voldoet, de letters pm aan het eind tonen de uitvoering van het bord maar ik zie alleen een p-mf type bij Gigabyte :)
Met de foto's erbij heb ik iig 100% zekerheid over het model, anders zou ik dingen aanbevelen die niet kunnen of niet nodig zijn  ::)
Nu eerst maar uitproberen wat er mogelijk is, wellicht zijn er voorlopig alleen een paar kabels nodig ;)

André  8)

LittleNinja

Citaat van: SpeedyAndré op april 15, 2007, 12:15:03
Op je tv zit een vga aansluiting, je kan eens beginnen met een kabel van vga (pc) naar vga (tv).
Misschien heb je een losneembare vga kabel op je monitor zitten, dan kan je deze gebruiken om mee te testen :)
De volgende stap is dvi, want dat zit ook op je pc.
Je tv heeft geen dvi maar wel hdmi, dus dan kan je een dvi -> hdmi kabel proberen, dit zou een betere kwaliteit kunnen geven dan de vga kabel.

Het dual channel geheugen werkt met setjes van 2 identieke modules, je kan het beste 2 in 1 doosje kopen omdat je dan zeker weet dat de modules gelijk aan elkaar zijn, bijv. 2x 512MB ddr400 (pc3200).
Je plaatst ze niet kort naast elkaar maar in slots met dezelfde kleur, anders werkt het niet :)
Er zitten nog prijsverlagingen aan te komen dus koop het geheugen niet snel en vooral niet te duur  :P

André  8)

De vga kabel zit helaas vast in het scherm..  :-X  Even eentje halen dus. Kun je HD via vga laten lopen? Ik dacht dat je sowieso DVI of HDMI nodig had voor HD weergave.

Dat extra geheugen hoeft dus geen probleem te vormen. Mooi!  8)

Citaat van: jantje112 op april 15, 2007, 13:02:17
Dit moederbord is best nog wel recent.
Prik er een aantal 256/512 mb latjes geheugen bij. (Zijn 2e hands erg goedkoop)
HD lukt ook wel met deze pc, echter gaan de h264 codecs en dus HDDVD en BluRay problemen opleveren. Ik zou daar genoegen mee nemen en verder niks meer mee doen. Wil je later meer vervang dan ook het moederbord en stap over op pci-express.

Blij het te horen. Ik maakte me al zorgen want de computer is inmiddels al weer ruim twee jaar oud. Eerst ga ik even experimenten met de huidige inhoud van de kast. Kabeltje ( vga ) regelen en aansluiten dus.

Welke doelen moet ik duidelijker stellen?