Bestaande PC ombouwen tot "HTPC".

Gestart door LittleNinja, april 12, 2007, 20:53:36

Vorige topic - Volgende topic

kaajee

Citaat van: PjotrrrNL op september  6, 2007, 14:51:22
Neem me niet kwalijk....

-Dat ik de moeite neem hier te posten
-Dat die 2Ghz DDR2 'maar' 65 euro heeft gekost
-Dat ik met deze PC voor maar 450 euro ook andere toepassingen als HTPC toepassingen draai voor weinig...

En toch wel prettig dacht ik, want als je dan later WEER gaat upgraden omdat 1080p dan WEL nodig wordt, dan ben je al met al een hoop euro's verder.

Ik ben de komende jaren klaar voor dit bedrag!

Ik neem je helemaal niets kwalijk....... :)
Ik neem ook de moeite hier te posten, maar ik proef dat TS toch echt in het 'upgrade' prces wil blijven, en dan kunnen 100 mensen tegen hem zeggen dat het beter/makkelijk en uiteindelijk wellicht zelfs goedkoper is om nieuw te gaan kopen, maar laat het lekker hooby-en zou ik zeggen.
Bovendien, met een fractie van die 450-600 eu kan hij natuurlijk een prima HTPC van z'n huidige config maken.....dat is ook wel een leuke uitdaging. Iha nemen/kopen mensen toch al snel/te veel van het goede. Om met iemand (goedkoop) in z'n update idee mee te gaan is ook wel een leuk, toch?

PjotrrrNL

Zonder meer, ik wilde alleen even inbrengen dat je op deze wijze voor de komende drie jaar helemaal klaar bent en dan in die drie jaar tijd ook maar 450 euro hebt uitgegeven... ;)

WickedGame

Ik denk gezien zijn eisen de upgrade stap logischer is dan een nieuwe pc aanschaf stap. Hij heeft namelijk een moederbord die nog niet afgeschreven is en nog wel even meekan voor die toepassingen. In deze is dus een upgrade van Videokaart en Geheugen al voldoende, en uiteraard een iets zwaardere HD.

In wezen net als ik dus heb gedaan. En dat heeft me totaal nog geen 300,- euro gekost. Men kan mij altijd heel veel wijs maken maar voor 300,- euro koop ik niet echt een "veel" betere machine voor. Tevens zijn doelen zijn anders, vandaar dat ik ook vroeg of hij games wil gaan spelen. Dit is niet het geval.

Dus dan is een upgrade iets logischer. Enige wat hij kan overwegen is om i.p.v. 512mb erbij te prikken er 2GB bij te prikken om er zeker van te zijn dat Vista ook nog geinstalleerd kan worden en soepel draait. Maar dat is een keus.

PjotrrrNL

Ik vind alles prima, maar ik geef dan liever 450 euro uit aan een nieuwe PC met beter prestaties die dan ook weer langer mee kan...

WickedGame

Citaat van: PjotrrrNL op september  6, 2007, 15:35:28
Ik vind alles prima, maar ik geef dan liever 450 euro uit aan een nieuwe PC met beter prestaties die dan ook weer langer mee kan...

Hangt beetje natuurlijk af wat je doelen zijn en je complete investering die je daarvoor moet plegen. Ik denk dat hij nu even snel rekenend een 250 euro ongeveer kwijt is om hem weer de komende jaren vooruit te krijgen. Dan kan je inderdaad overwegen 200 euro meer te investeren.

Alleen die systemen gaan niet zoals je schets JAREN mee. De techniek is in deze te snel aan vernieuwing onderhevig. Zelf koop ik om de 8 jaar een nieuwe machine. Dan doe ik het wel meteen goed en gooi er ongeveer het meest extreme in wat er te krijgen is. Dan weet ik zeker dat ik minimaal 4 jaar vooruit kan. Dan een lichte upgrade videokaart en geheugen voor de volgende zeg 3/4 jaar.

Dat is een beetje de cyclus die ik doorloop. En tot nu toe gaat dat uitstekend en loop ik nooit achter op de feiten.

PjotrrrNL

Voor 250 euro de komende jaren vooruit en dan geen 1080p in alle codecs kunnen afspelen?

Ik denk hier zeker drie jaar mee te gaan doen, (speel namelijk geen games, gebruik is hoofdzakelijk internet en HTPC toepassingen) verwacht echt niet eerder apparatuur die meer dan 1080p aan kan in huis te halen...

Maar het blijft allemaal een persoonlijke keuze natuurlijk..

WickedGame

Citaat van: PjotrrrNL op september  6, 2007, 16:03:02
Voor 250 euro de komende jaren vooruit en dan geen 1080p in alle codecs kunnen afspelen?

Ik denk hier zeker drie jaar mee te gaan doen, (speel namelijk geen games, gebruik is hoofdzakelijk internet en HTPC toepassingen) verwacht echt niet eerder apparatuur die meer dan 1080p aan kan in huis te halen...

Maar het blijft allemaal een persoonlijke keuze natuurlijk..

Daar is je videokaart voor die ik in die prijs heb meegenomen. Een Geforce 8600GTS kan dit bijvoorbeeld zelf berekenen dit geld ook voor de ATI HD kaarten. Minder belasting voor de CPU en toch het gewenste resultaat.

Prijzen zijn niet absurd prijzig. De overige zaken is puur software. Dus het kan best voor die +/- 250,- euro. Overigens zag ik in je andere topic dat je een X1250 hanteert. Dat is wel een grensgevalletje, ik zou iets meer vertrouwen hebben in een HD variant en ook geen onboard videochip maar dat is mijn eigen overtuiging een beetje.

In wezen is het met beide configs (bestaande) en nieuwe mogelijk HD incl. Codecs af te spelen zonder problemen.

PjotrrrNL

Tja, het werkt prima over HDMI met HDCP..
Draait zowel Blu-Ray materiaal als 1080p rips in alle codecs zonder moeite met een uitstekende beeldkwaliteit en voor dat geld zit er ook een 500Gb harddisk in...

En er zit ook een PCI Express slot in voor als er ooit een andere kaart in moet, ik zou echter niet weten waarvoor nu...

Nadeel van upgraden vind ik ook dat je met hetzelfde moederbord en voeding verder gaat die ook alweer even meegaan, in mijn ervaring gaan beide met een jaar of drie gebruik wel eens kuren vertonen.

Erik

Superninja: als ik jouw setup bekijk en wat jij wilt.

Zou ik persoonlijk van 512 naar 1024mb gaan (30 euro ??? ) , 2gb zou ik niet doen. Xp natuurlijk en als grafische kaart die ati 2600pro (80 euro). Hij is dan net ietsje minder qua beeld (maar ben jij een videofiel die elke pixel ziet die niet klopt ;) ) dan een 8600GT(s).

Maar hij is het zuinigste qua cpu dat scheelt echt enorm op een langzame cpu zoals in jouw geval. Dan kun je alles aan behalve X264.

Echter dit feest gaat alleen op indien zodra of als de drivers van aTI voor Xp uit zijn. Als je eerst vista moet kopen vergeet het maar.

In alle andere gevallen kun je misschien beter Pjotter zijn setup volgen.

btw en een grote hd kan ook geen kwaad voor hd minimaal 300 liefts 500gb (100 euro).

Zo en meer zeg ik er niet meer over. :)
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

PjotrrrNL

Vista kopen???  ???
Dat kan ook anders.... ;D

Erik

Citaat van: Rielplayer op september  6, 2007, 09:29:17
hoezo lijkt je dat stug, daar heb ik hem mede voor gekocht. Point of view 8400GS. klik

Wilde voor weinig geld proberen wat de hardware versnelling in zou houden, nu vraag ik me alleen af of ik met een 8600GT nog veel aan beeldkwaliteit zal winnen.
Bedankt voor je link. :)

Het gekke is (als ik tenminste goed lees) dat volgens die site juist alleen de 8400 hdcp heeft en de 8600gt en 8600gts juist weer niet. Normaal is dit altijd omgekeerd. Ik hoop dat je wel hdcp hebt maar ik krijg het vermoeden dat die site 2 modellen heeft omgedraaid.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Erik

Citaat van: PjotrrrNL op september  6, 2007, 18:23:19
Vista kopen???  ???
Dat kan ook anders.... ;D
Waar las ik dat ook al weer. 90% van alle vista cracks bevat spy en andere ware ;D

Maar goed als hij vista wil draaien dan moet hij echt zijn hele computer zo zwaar upgraden dat en nieuwe goedkoper is ;D

Speltip 9: weet wannneer je moet stoppen.
- Winston Churchill

Rielplayer

Citaat van: Erik op september  6, 2007, 18:26:24
Bedankt voor je link. :)

Het gekke is (als ik tenminste goed lees) dat volgens die site juist alleen de 8400 hdcp heeft en de 8600gt en 8600gts juist weer niet. Normaal is dit altijd omgekeerd. Ik hoop dat je wel hdcp hebt maar ik krijg het vermoeden dat die site 2 modellen heeft omgedraaid.

Ik heb HDCP ::) IK heb een hd-dvd drive (Xbox 360 add on) via een dvi naar hdmi kabel aangesloten op mijn TW700. En dit draait als een zonnetje, zonder gebruik te hoeven maken van hulpmiddelen zoals anydvd hd. Verder staat er op de doos een sticker met HDCP compliant.

ALs ik je niet kan overtuigen, kom maar kijken >:D
Sony KD 65XH9505 - NAD M10 - Phonar Edma P3.5

Erik

- Winston Churchill

Rielplayer

Sony KD 65XH9505 - NAD M10 - Phonar Edma P3.5

LittleNinja

Citaat van: kaajee op september  6, 2007, 13:33:39
Je huidige geheugen is idd: 512MB 184-pin PC2700 DDR333 DIMM
Boeie!!
Ja gaat/wilt toch een HTPC en niet één of andere killing game machine?!
Alsof jij op je HTPC het verschil tussen DDR en DDR2 zult gaan merken, nou neem van mij aan: NIET!
Het zal om milisecondes gaan........je kunt jezelf ook gek (laten) maken.....
Je kunt voor 2 tientjes een reepje 512Mb pc2700 op de kop tikken, ben jij met 1Gb totaal weer het mannetje......

Duidelijk. Ik denk zelf ook niet dat ik dat zal zien.  :)  In ieder geval is een "reepje" de eerst volgende stap.  ;D

Citaat van: PjotrrrNL op september  6, 2007, 14:00:22
Ik draai ook Vista Ultimate met Aero en dan zijn die 2 Ghz PC5300 DDR2 waarvan 512 Mb zijn toegewezen aan de onboard X1250 graphics wel nuttig...

@Little Ninja: Ik denk dat je uiteindelijk net zo duur of duurder uitkomt als je echt alles in 1080p wilt gaan draaien....En een nieuwe PC in elkaar zetten is ook leerzaam.

Ik denk inderdaad dat ik gewoon moet afzien van de eis om 1080p af te gaan spelen. Voorlopig kan ik het toch niet weergeven.  ::) 

Overigens zal je wel gelijk hebben, maar eigenlijk vind ik het wel leuk om er een beetje mee te experimenteren.  :P

Citaat van: WickedGame op september  6, 2007, 15:25:47
Dus dan is een upgrade iets logischer. Enige wat hij kan overwegen is om i.p.v. 512mb erbij te prikken er 2GB bij te prikken om er zeker van te zijn dat Vista ook nog geinstalleerd kan worden en soepel draait. Maar dat is een keus.

Ik hoor juist nare berichten over Vista.... Is dat dan wel nuttig om hier vanuit te gaan?  :-[

Citaat van: WickedGame op september  6, 2007, 15:57:43
Hangt beetje natuurlijk af wat je doelen zijn en je complete investering die je daarvoor moet plegen. Ik denk dat hij nu even snel rekenend een 250 euro ongeveer kwijt is om hem weer de komende jaren vooruit te krijgen. Dan kan je inderdaad overwegen 200 euro meer te investeren.

Alleen die systemen gaan niet zoals je schets JAREN mee. De techniek is in deze te snel aan vernieuwing onderhevig. Zelf koop ik om de 8 jaar een nieuwe machine. Dan doe ik het wel meteen goed en gooi er ongeveer het meest extreme in wat er te krijgen is. Dan weet ik zeker dat ik minimaal 4 jaar vooruit kan. Dan een lichte upgrade videokaart en geheugen voor de volgende zeg 3/4 jaar.

Dat is een beetje de cyclus die ik doorloop. En tot nu toe gaat dat uitstekend en loop ik nooit achter op de feiten.

Ik denk dat ik deze taktiek ook het meest passend vind op mijn situatie. Deze PC heb ik ongeveer 3 jaar geleden aangeschaft.

Citaat van: Erik op september  6, 2007, 18:21:00
Superninja: als ik jouw setup bekijk en wat jij wilt.

Zou ik persoonlijk van 512 naar 1024mb gaan (30 euro ??? ) , 2gb zou ik niet doen. Xp natuurlijk en als grafische kaart die ati 2600pro (80 euro). Hij is dan net ietsje minder qua beeld (maar ben jij een videofiel die elke pixel ziet die niet klopt ;) ) dan een 8600GT(s).

Maar hij is het zuinigste qua cpu dat scheelt echt enorm op een langzame cpu zoals in jouw geval. Dan kun je alles aan behalve X264.

Echter dit feest gaat alleen op indien zodra of als de drivers van aTI voor Xp uit zijn. Als je eerst vista moet kopen vergeet het maar.

In alle andere gevallen kun je misschien beter Pjotter zijn setup volgen.

btw en een grote hd kan ook geen kwaad voor hd minimaal 300 liefts 500gb (100 euro).

Zo en meer zeg ik er niet meer over. :)

Ik zat er zelf ook al aan te denken om naar 1 Gig te gaan als nette tussenstap.

Wat betreft die drivers heb ik in ieder geval gehoord dat het weleens lastig is om dingen draaiende te krijgen op de Packard Bell ( Hell ) producten. Ik zal dus proberen dit via een kennis te testen voordat ik iets erin ga plaatsen..  :-\

Zo heb ik bijvoorbeeld ook "problemen" met draaien van Media Portal. Bij normale HD WMV is het allemaal geen probleem, maar met omgezette HD MPG bestanden komt er geen beeld en stottert het geluid..  :'(
Daarnaast vind ik dat het programma een beetje traag reageert op de opdrachten die ik hem geef.
PowerCinema werkt wat dat betreft beter op mijn systeem ( zat er ook standaard op...  :P )

WickedGame

Citaat van: LittleNinja op september  7, 2007, 10:48:04
Duidelijk. Ik denk zelf ook niet dat ik dat zal zien.  :)  In ieder geval is een "reepje" de eerst volgende stap.  ;D

Ik denk inderdaad dat ik gewoon moet afzien van de eis om 1080p af te gaan spelen. Voorlopig kan ik het toch niet weergeven.  ::) 

Overigens zal je wel gelijk hebben, maar eigenlijk vind ik het wel leuk om er een beetje mee te experimenteren.  :P

Ik hoor juist nare berichten over Vista.... Is dat dan wel nuttig om hier vanuit te gaan?  :-[

Ik denk dat ik deze taktiek ook het meest passend vind op mijn situatie. Deze PC heb ik ongeveer 3 jaar geleden aangeschaft.

Ik zat er zelf ook al aan te denken om naar 1 Gig te gaan als nette tussenstap.

Wat betreft die drivers heb ik in ieder geval gehoord dat het weleens lastig is om dingen draaiende te krijgen op de Packard Bell ( Hell ) producten. Ik zal dus proberen dit via een kennis te testen voordat ik iets erin ga plaatsen..  :-\

Zo heb ik bijvoorbeeld ook "problemen" met draaien van Media Portal. Bij normale HD WMV is het allemaal geen probleem, maar met omgezette HD MPG bestanden komt er geen beeld en stottert het geluid..  :'(
Daarnaast vind ik dat het programma een beetje traag reageert op de opdrachten die ik hem geef.
PowerCinema werkt wat dat betreft beter op mijn systeem ( zat er ook standaard op...  :P )

Wat betreft Vista is het een keus, ik blijf ook nog op XP hangen totdat SP1 uitkomt van Vista en dan zou het toch wel de overstap waard kunnen zijn. Vandaar o.a. mijn 3GB interne die ik nu heb. Overigens heb ik die 3Gb nodig voor Cognos waarmee ik dus mee werk bij klanten. Dus vandaar die sloot geheugen.

Vista wordt beweerd dat deze videokaarten die daarvoor geschikt zijn de berekeningen kan laten doen over de GPU ipv de CPU. Dus ontlasting van de CPU voor berekeningen. Maar dan moeten de drivers van de kaarten wel weer goed zijn welke tot op heden weer niet het geval is *zucht*.

1Gb reepje is wel voldoende om op XP te blijven en lekker vooruit mee te komen. Dan je videokaart keuze bepalen welke ze zeggen dat de Geforce voor HTPC iets beter is maar goed dat is altijd maar de vraag (helaas geen praktijkvoorbeeld).

Enige nadeel wat misschien nog voor kan komen is Packard Bell zelf. Buren hebben een packard bell gehad en die was niet goed te upgraden vanwege juist de packard hell installatie en beperkingen. Dat is het enige wat eventueel nog parte kan spelen. Ik hoop voor je van niet maar ik sluit niets uit bij dit soort merken.

LittleNinja

Citaat van: WickedGame op september  7, 2007, 13:40:19
1Gb reepje is wel voldoende om op XP te blijven en lekker vooruit mee te komen. Dan je videokaart keuze bepalen welke ze zeggen dat de Geforce voor HTPC iets beter is maar goed dat is altijd maar de vraag (helaas geen praktijkvoorbeeld).

Enige nadeel wat misschien nog voor kan komen is Packard Bell zelf. Buren hebben een packard bell gehad en die was niet goed te upgraden vanwege juist de packard hell installatie en beperkingen. Dat is het enige wat eventueel nog parte kan spelen. Ik hoop voor je van niet maar ik sluit niets uit bij dit soort merken.

Precies. Dat hoorde ik zelf dus ook. Hopelijk is een reepje geen probleem. De kaarten kan ik waarschijnlijk gewoon testen via een kennis van mijn vader. Die heeft een computerzaakje dus die mogelijkheid moet ik dan ook maar gebruiken.

Erik

Citaat van: WickedGame op september  4, 2007, 15:07:26
Had het volgende:
- Pentium 4 3,2 Ghz
- 1Gb geheugen (2 x 512 latjes) (@ 400Mhz)
- Geforce 6800 PCi-e videokaart
- 160GB SATA schijf

Het is geworden (en het draait nu super snel en kan zelfs qua rekenkracht (o.a. 3dmark benchmarking mee komen met hogere systemen)

- Pentium 4 3,2 Ghz
- 3GB (@533Mhz)
- Ati Radeon X1950 Pro (256mb DDR3) (Super value for money kaart)
- 160GB SATA + 500GB SATAII schijf.

Kan je zeggen dit heeft een verbluffend effect gehad op de performance van mijn machine. De upgrade kosten bedroegen totaal 279,- euro. Al met al een nette investering lijkt mij.

Mocht je je videokaart willen upgraden moet je maar even doorgeven wat je allemaal in je pc hebt zitten, en heel belangrijk wat ik dan wil weten is wat je voeding aan vermogen levert en wat de amperage is op de 12v rail.
Hm nog eens wezen kijken naar die ATI1950 kaart die maakt echt flinke sprongen vooruit, vergeleken met mijn oude kaart en maar 140 euro.. Misschien toch een leuke kaart om het weer 1.5 jaar extra vol te houden.
Ik zag een ati1950 met 512mb ddr mem weet jij hoeveel watt dat ding trekt. Want ik zit misschien wel met 3 kleine probleempjes.

1. Mijn voeding is "maar" 250 watt (80% eff) ik zie 12v/16amp staan
2. Past die kaart wel in mijn barebone, maw hoeveel bij hoeveel cm bij cm is die kaart?
3. Maakt dat ding geen klere herrie? Tijdens games geen probleem, maar mijn 6600Gt is zowat stil tijdens surfen, dat moet die ati ook wel zijn. Ding staat naast me.

Wel een leuke site die je zei om psu te berekenen, ik kom als ik het goed doe op 266 watt dus 16 watt teveel en dan is het leuk om te zien of en waar je kan besparen om op 250watt te komen ;D   

Alleen hoeveel watt extra heb je nodig voor die extra 256mb ???
- Winston Churchill

LittleNinja

Is het trouwens normaal dat een bepaalde HD clip van de ene op de andere dag niet meer wil afspelen??

Ik heb de preview film van Transformers meegenomen van Reza en deze gebruik ik vaak om even wat te testen. Het is een ts bestand dat uiteindelijk een mpg extensie krijgt na de omzetting. Met deze extensie werkt hij echter niet op Windows Media Player 10 HD. Toen ik simpelweg de extensie wijzigde in wmv speelde hij probleemloos af. Hierna heb ik de preview al regelmatig gebruikt om o.a. het geluid te testen.

Nadat ik Mediaportal heb geinstalleerd probeerde ik de preview weer af te spelen, echter kwam het beeld niet verder dan een aankondigende titel ( eerste beeld ) en verloopt het geluid stotterend.. Echter als ik nu dezelfde preview probeer te spelen vanaf PowerCinema of WMP 10 HD werkt het allemaal niet meer....  :'(

Gegroet,
LittleNinja

Dergert

Als je Mediaportal erop zet krijg je volgens mij 2 codecs erbij, misschien neemt een van die codec's het nu over en loopt het niet meer zo goed ?
Maar pin me er niet op vast, maar het lijkt er wel op.

LittleNinja

Helaas zie ik ook nergens de mogelijkheid binnen MediaPortal om zichzelf te de-installeren...  >:(

Misschien een systeem herstel doen..

bart_nl

Citaat van: LittleNinja op september  9, 2007, 12:30:47
Helaas zie ik ook nergens de mogelijkheid binnen MediaPortal om zichzelf te de-installeren...  >:(
kan gewoon via standaard windows functionaliteit. Persoonlijk vind ik dat ook de juiste plek en kan je "helaas" in deze dan ook niet onderschrijven ;)

LittleNinja

Dat dacht ik ook, maar ik kon het zo snel niet vinden...  :-\

Dan maar vanuit de bios, dacht ik. Als je de richting kan wijzen, zoek ik nogmaals.

WickedGame

Citaat van: Erik op september  8, 2007, 22:27:42
Hm nog eens wezen kijken naar die ATI1950 kaart die maakt echt flinke sprongen vooruit, vergeleken met mijn oude kaart en maar 140 euro.. Misschien toch een leuke kaart om het weer 1.5 jaar extra vol te houden.
Ik zag een ati1950 met 512mb ddr mem weet jij hoeveel watt dat ding trekt. Want ik zit misschien wel met 3 kleine probleempjes.

1. Mijn voeding is "maar" 250 watt (80% eff) ik zie 12v/16amp staan
2. Past die kaart wel in mijn barebone, maw hoeveel bij hoeveel cm bij cm is die kaart?
3. Maakt dat ding geen klere herrie? Tijdens games geen probleem, maar mijn 6600Gt is zowat stil tijdens surfen, dat moet die ati ook wel zijn. Ding staat naast me.

Wel een leuke site die je zei om psu te berekenen, ik kom als ik het goed doe op 266 watt dus 16 watt teveel en dan is het leuk om te zien of en waar je kan besparen om op 250watt te komen ;D   

Alleen hoeveel watt extra heb je nodig voor die extra 256mb ???

Je voeding wordt te krap, mijn 305Watt 12v 22Amp op de rail trekt het wel, maar mijn voeding piekt naar de 400Watt blijkt. 250Watt is zeker weten te krap voor de Ati X1950's.

Qua formaat heb ik geen idee eerlijk gezegd heb hem niet opgemeten ;)

En hij is erg stil me normale koeler maakt tijdens gamen meer herrie dan de videokaart koeler. Met surfen hoor je niks.