Michel (muziekfreak) zijn set

Gestart door Michel1980, april 2, 2007, 15:34:56

Vorige topic - Volgende topic

Michel1980

Ik heb dit eigenlijk nooit echt gedaan (mijn eigen set recenseren) maar hier gaat hij dan.
Ik neem aan dat er bekende zitten hier. Dus mijn capriolen op speakergebied en amps en cdspeler en pre wisselingen zal ik dan ook maar niet toelichten.  ;D

Dat is echt teveel om op tenoemen.

Ik ben sedert afgelopen week eindelijk echt een heel end klaar met mijn geluid.
Mijn set bestaat uit.

Hoofdset

PRE: Mcintosh c26
Ev: Mcintosh mc2105
Cd: Sony XA50es gemodificeerd
DT: Dual 503-1 met orthofon naaldje niets speciaals. Maar klinkt echt lekker gewoon!. 
Speakers: Magnepan Mg1 (gemod met audyncaps,andere spoelen en supertweeters)

Verder aan audio

Infinity QE monitoren
Driade 103mkII (3 weg gesloten, eton hexacone kevlars)
Dynaco st80 ultralinear/triode buis EV

Afgelopen zaterdag kwam mijn tank van een mcintosh de vloer op. Een bijzonder kritische versterker die echt niet op elke speaker kan spelen zonder nare gevolgen. Voor het geluid dan, onvoorwaardelijk stabiel dankzij het autoformer principe wat hun hanteren. Echter echt 3 van de 4 sets die eraan hebben
gehangen klinkte totaal niet icm met mc. Mijn set moet echt een speaker aan waarbijje mc kan pushen naar een hoog volume. Anders klinkt het niet..

De magnepans bleken de juiste match tezijn voor mijn set. Gigantische stage en is echt instaat (in mijn oren uiteraard) Mij een dikke brok in de keel tegeven. Er zit echt druk achter het laag (nee niet als conus) Maar echt dynamisch VOL laag. Stemmen plaatsen met kracht in het midden van de set, de rest gebeurt eromheen. Dankzij de supertweeters is detail op het hoog sterk toegenomen. Gezien het geen Quasi ribbon betreft die doorlopen tot 22khz. Alles is prima in balans op hoog,mid,laag.

De tweeter is een zeer welkome modificatie i.i.g. Verder heb ik ontzettend veel gedaan aan een van de grootste tekortkoming in een huiskamer. Juist acoustiek ik maak gebruik van een wandkleed, groot wol kleed voor de set, een zestal tubetraps. Die alles mooi dempen in mijn nogal lastige anti audio huiskamer.

Keywords, korte omschrijving geluid

Krachtig, warm geluid, detail is erg mooi. Plaatsing is een heel sterk punt (vlies heh)
Goed in balans, ik krijg een livegevoel van mijn eigen set hij raakt me. Kippevel, brok in de keel en dat heb ik lang gemist. De gigantische magnepans geven een muur van geluid en toch timide klinkend tegelijk.

Nadelen van mijn set 
Bijzonder kritisch, een opname die slecht is valt ook echt heel erg tegen. Er is geen gulden middenweg.
Daarintegen de mooie opnames denk aan mtv unplugged,holly cole,norah jones,diana krall. Is echt magnifiek dat tehoren.

Plannen

Magnepans voorzien van audioverantwoorde fronts.
Filters de solderen opnieuw opwaarderen (met dank aan wijx)
Verder eventueel een mcintosh tuner, en een mc2105 erbij mits het lukt. Zoniet niets teklagen niettemin.
Als mijn (zie 2dehands markt) overige spullen niet verkoop. Een tweede set opbouwen puur met buis  ;D

De magnepan, geen frontdoeken maar work in progress.  >:D
De opmerkende maggie kenner, ziet het verschil met de nieuwere. Bijdeze zit de magneetplaat voor vlies achter.  :)

Mc2105,c26,dual,xa50es. Op de grond zie je de dynaco st80 buis
(foto is van een luisterdag afgelopen zaterdag) vandaar hij er staat.

Ik zeg je eerlijk, best wel een droom die voor mij is uitgekomen  >:D

Met zijn 18kg niet een van de lichtste speler. Uiteraard zoals elke sony die standaard nogal fel zijn in het hoog is deze op smaak aangepakt. Het volgende is eraan versleutelt.

- IEC chasisdeel furetech ipv vast netsnoer
- mute torren verwijderd
- Gelijkrichtdiodes in digitale voeding vervangen door MBR3060 shottky barrier           
- Gelijkrichtdioden in analoge voeding vervangen door MBR20200 shottky barrier           
- variabele uitgang losgekoppeld
- hoofdtelefoonaansluiting losgekoppeld
- I/V stage opamps vervangen door AD8620
- DC servo opamps vervangen door OPA627                           
- Output stage opamps vervangen door OPA2134 (ik heb een voetje gemonteerd zodat ik kan wisselen)     
- Alle genoemde opamps direct op de voedingspootjes gebufferd met 10uF Panasonic FC met daaraan parrallel 100nF Wima MKS
- genoemde opamps ontkoppeld met 100nF direct tussen de + en - rails op de pootjes.
- spoeltjes die tussen de output stage en de RCA bussen zitten verwijderd.
- Siltech SPX20 netsnoer intern
- puur zilverdraad op de signaalweg
- beter afgesteld

Credits forumlid Wijx  ;)

Dual 503-1 ik heb maar 1 plaat in mijn bezit maar worden erwel meer  ;D Niet duur en klinkt gewoon lekker in het gehoor. Echter mis ik mijn denon dp900m wel weer nu ik afgelopen weekend direct master platen aan het beluisteren was. Die heeft forumlid Huub f als goed is nog steeds in zijn bezit  :)

Verder aan stilstaand audio spul

Infinity Qe hij is lelijk toegegeven maar echt wat een geluid !!  :o

De Draide 103mkII kenners weten wat voor een speaker dit is.

Dynaco st80 2x40w ultralinear 2x20 triode buis.

Als het deze week niet weg is, Wordt het een mooie match weer met de driades als zijnde 2deset.
Heerlijk deze hobby echt heerlijk.  :)

molle

STEREO: Mcintosh C2300 - VDH Array M-1 Monoblokken - Tannoy Prestige Stirling GR - Auralic Altair G1 - Thorens TD 126MKIII + Nagaoka MP500 - Cisco Meraki Switch(Yeti) - NUC Roon Rock - Sennheiser HD 650 - Yeti Acoustics Standard Plus Powercords - Audioquest - Grimm Audio SQM XLR - Duelund Dual DCA12GA - Yeti Acoustics Meraki Switch -  Yeti Acoustics netfilter - Yeti Acoustics The Wizard XLR - Yeti Acoustics LAN Reference

Kwabbernoot

Is inderdaad een fraaie set. Ik snap echter niet waarom McIntosh ervoor heeft gekozen om autoformers te gebruiken. Je hebt dus in principe een uitgangstrafo gekoppelde torrenbak. Doen ze dat om er een "buizen-sound" aan te krijgen?
Heel apart. Volgens mij hebben ze nu de twee grote nadelen samengevoegd in één product. Torren en uitgangtrafo's.
Ik heb ze niet gehoord trouwens dus alles wat ik hier typ is theoretisch geneuzel. Ze kunnen natuurlijk best mooi klinken, en dat zullen ze ook vast wel.

Groeten...

garmtz

Gave set! Die Driades zijn enigszins legendarisch. Ik vond deze als tiener echt waanzinnig! Wat is die extra tweeter op de Magnepan?

Kwabbernoot

Die driades werden vroegah altijd (nou ja, vaak) gedemonstreerd op Accuphase versterking. Ik vond dat altijd een verschikkelijk saaie combinatie en heb dan ook nooit begrepen waarom men altijd maar weer die combinatie uit de kast trok. Ik weet dus ook niet of het aan die Driades lag of dat het gewoon een mismatch in mijn oren was. Ik vond (en vind) ze er wel heel erg fraai uitzien.

Groeten...

Michel1980

De 103mkII klink super, het is dan ook maar een set of 6 in nl van. Dus lijkt me straf dat ze daarmee demo hebben gestaan. Echter combineert hij het beste met buis. Transistor ook maar een mcintosh niet die stuurt ze tehard aan. Bij gebrek aan betere verwoording, de mc wapperaars al staan ze knoerthard komen niets eens van hun plek.  >:D

Mcintosh gebruikt geen uitgangtrafos, zover ik begreep hebben die meer wikkelingen. De autoformer *is hun patent* heeft specs van 10-100khz per kanaal een. Het voordeel daarvan is dat je amp dan in staat is om bv HF rommel eruit tekrijgen. En onvoorwaardelijk stabiel blijft. De trafos corrigeren de impedantie als ware...je transistoren krijgen die opneuker niet te verwerken zegmaar. 

Dat bekekent *hun claim* je kunt er speakers aanhangen die echt onder de 1ohm dippen zonder geluidsmatig erop achteruit tegaan. Echter mijn maggies zijn laagrendement *daar wapperen ze wel op de wapperaars* 5 ohm stabiel op elke frequentie. We hebben deze bak ook nog getest op vol vermogen *dus de volle 100w op een m100 32ohms, 1,6ohm dip studio 5 weg monitor* de amp zakte niet in. Waar veel dus gewoon lekker even een relaisklikje laten horen en stilvallen.

Niet dat ik het relevant vind verders.
Maar je mag hem gerust een keer komen beluisteren. Ik denk niet dat je teleurgesteld naar huis zal gaan zegmaar.

M.b.t. supertweeter die zat eral op toen ik dat mormel kocht. En ik moet zeggen een zeer welkome modificatie. Zitten netjes cementweerstanden tussen. Dus niet zomaar klakkeloos erop gezet en klaar is prutser. De mg1 is een oudje, de magneetplaat zit voor en de nieuwere maggies (QRS geloof ik) DIe bezitten een Quasi ribbon. Die loopt hoger door tot ongeveer 22khz, kortom detailrijk hoog.

De mg1 liep door orgineel tot 18khz, voldoende voor de meeste mij inc. Maar dit geeft wel net dat beetje meer in het hoog. Sprankeling en meer detail. Kortom ze zien er NOG niet uit, ik wil ze opknappen weer. Maar klinken doen ze echt fenomenaal. De mc set doet daar  ook veel aan krachtig en tegelijk warm van weergave.

Uiteraard is dit gegeven subjectief.  ;)

Wijx wondere wereld

appel! Dat hier je hier ook alweer zit  ;D
Versterking: Gryphon Attila
Bron: Benchmark dac 3B
Luidsprekers: Milestones
Bekabeling: XTC (Henno Appel) en Pink Faun

Davey

Supergave set Michel. Ziet er ook wel heel erg "" af" uit

Michel1980

Citaat van: The one and only Wijx op april  3, 2007, 19:24:32
appel! Dat hier je hier ook alweer zit  ;D

HEEEIJ EIERKUPKE!  ;D

JA dacht kom weereens terug na paar jaar afwezig zijn. Why not, af begint een beetje (met alle respect) eentonig teworden.  ;D
Amp al terug of niet?  >:D

HuubF

Hey MF, leuk dat je hier bent geland. Gave set, weer. Maar waarschijnlijk niet het eindpunt. Als je in een groter huis zit (dat is toch de bedoeling?) gaat het weer allemaal op de schop. ;D

Ik heb inderdaad je Denon nog. Als je hem écht mist mag je 'm wel weer overnemen. Op dit moment draai ik weinig platen.
UltraRendu, Benchmark DAC3 HGC, Sugden Masterclass LA4, Hedd 05 a Core, Adam T10S sub, netwerk en stroom OK, Roon met Qobuz/Tidal, Grimm en Supra kabels, Audiotegel.

Michel1980

Citaat van: HuubF op april  3, 2007, 23:10:17
Hey MF, leuk dat je hier bent geland. Gave set, weer. Maar waarschijnlijk niet het eindpunt. Als je in een groter huis zit (dat is toch de bedoeling?) gaat het weer allemaal op de schop. ;D

Ik heb inderdaad je Denon nog. Als je hem écht mist mag je 'm wel weer overnemen. Op dit moment draai ik weinig platen.
Meen je dat huub ! Ik heb wle intresse bijzonder trouwens gezien je VELE wisselingen ook dat je die prachtige tafel nog bezit! Stuur me even een pm wil je ! ik hoor het wel wat je ervoro wilt hebben!

MVG Michel