HT op zolder

Gestart door Joris1971, maart 17, 2007, 17:41:18

« vorige - volgende »

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Joris1971

We hebben een zolder die ik mag gaan gebruiken voor HT ruimte, (voorste deel wordt wastruimte, die dichtgetimmerd wordt) voordeel is ook dat ik beneden in de woonkamer dan kan overgaan naar stereo.
Op de HTzolder wil ik uiteraard van een projector gebruik gaan maken.

Het is wel een beetje een lastige ruimte mede door de spanten.
Een projector heb ik op het oog en dat is een Infocus twv 1600 euro (nieuw) Maar misschien dat ik voor een 2e handse ga.
De ruimte vanaf het traphek (wit te zien op de foto) is zo een 4.5 meter lang.

Mijn Arcam AVR350 en mijn DV137 verhuizen mee naar de HTzolder alsmede mijn SVS-sub, voor fronts/center en surround: Tannoy Definition.

Waar moet ik allemaal op letten bij aankoop en opzet van een HTzolder met projector?
Is een electrisch rolscherm beter dan een handmatig scherm?
Wat kost een fatsoenlijk rolscherm? Hoe zit dat met gain-waardes etc.

Bijgaand een foto van de betreffende ruimte, let niet op de zooi want over een paar maanden wordt ie helemaal verbouwd.
De Ketel gaat weg.

groet Joris

Joris1971

Citaat van: TearS op maart 17, 2007, 18:30:31
En waarom niet een vast scherm ipv een rolscherm? Of komt er ook nog iets van een tv te staan?

Een vast scherm gaat niet, de ruimte moet namelijk open blijven, doorloopbaar dus.

brimbrammer

Da,s een leuke ruimte voor een HT Joris.
De prijzen van de rol schermen al dan niet elektrisch variƫren behoorlijk dus dit kan je zo gek maken als je wilt.

patrick_vdb

Hoi Joris,

Citaat van: Joris1971 op maart 17, 2007, 18:33:15
Een vast scherm gaat niet, de ruimte moet namelijk open blijven, doorloopbaar dus.

Waarvoor moet de ruimte doorloopbaar blijven, waar komt het washok en wat wordt afgetimmerd? Heb je misschien een plattegrond van de ruimte inclusief eerste gedachtes van de indeling?

mvrg

Patrick

FrankB

Mooie ruimte Joris! Ik ben benieuwd hoe het er na de verbouwing uitziet  8)
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

gvy

Een nieuw project,

Altijd fijn om te volgen
Ik zou zeggen: Go for it

Benieuwd hoe het ingericht word. Zijn er al schetsen?

Geert

Joris1971

#6
Citaat van: patrick_vdb op maart 17, 2007, 20:07:16
Hoi Joris,

Waarvoor moet de ruimte doorloopbaar blijven, waar komt het washok en wat wordt afgetimmerd? Heb je misschien een plattegrond van de ruimte inclusief eerste gedachtes van de indeling?

mvrg

Patrick
Het washok komt aan de voorkant, dit kun je op de foto niet zien, je ziet een stukje wit voorop de foto, dat is de trapopgang, aan de voorkant daarvan komt dus het washok.

Een vast scherm zou eigenlijk wel kunnen  ;D
Ik wilde eigenlijk eerst het zitgedeelte (bank) tegen de muur aanzetten (zie foto), waar dat raampje zit.
Maar ik kan beter het projectiescherm daartegen plaatsen, moet ik wel het raam laten aftimmeren)

Ik heb heel snel even in photoshop een scherm getekend zodat je kunt zien waar straks het scherm komt.


Nadeel van de ruimte is dat ie wel licht wordt, hiermee bedoel ik dat de muren (na de verbouwing) wit geschilderd worden.
Mijn vriendin vind het namelijk geen goed plan om er zo een zwart hol van te maken, de zolder was eigenlijk bestemd als extra slaapkamer.. maar na enig gepraat mag ik er een HT van maken.
Maar de ruimte kan alsnog goed donker zijn, dat komt wel goed.


patrick_vdb

Hoi Joris,

Citaat van: Joris1971 op maart 18, 2007, 10:01:33
Een vast scherm zou eigenlijk wel kunnen  ;D
Ik wilde eigenlijk eerst het zitgedeelte (bank) tegen de muur aanzetten (zie foto), waar dat raampje zit.
Maar ik kan beter het projectiescherm daartegen plaatsen, moet ik wel het raam laten aftimmeren)

Een simpele vraag leidt al direct tot een herindeling van de HT-ruimte in wording. Een vast spanscherm is voor een dedicated ruimte gewoonweg mooier dan een rolscherm en aangezien je er de mogelijkheid voor hebt zou ik er voor gaan ook ;)

Een witte ruimte is nooit donker te krijgen op moment dat de projector licht gaat genereren, van alle kanten zul je last gaan krijgen van restlicht en dat doet de beeldkwaliteit geen goed. Naast wit zijn er nog wel andere kleuren te bedenken die de ruimte beter geschikt maken voor projectie en die ook mooi ogen wanneer de ruimte niet als HT in gebruik is. Ik zou de kleur wit dus zeker even heroverwegen alvorens toe te passen.

mvrg

Patrick

Harry HT

Hoi Joris,

Goed bezig  8)

Misschien kun je je vriendin een paar foto's van DHT's laten zien met donkere kleuren, zoals die van Garmtz. Die zien er nog een beetje "vrouw vriendelijk" uit  :D

Gegroet,

Harry
De mooiste
HT & DVD links verzameld


Quote about Being There (1979) "Yes. In the garden, growth has it seasons. First comes spring and summer, but then we have fall and winter. And then we get spring and summer again."

patrick_vdb

Hoi Harry HT,

Citaat van: Harry HT op maart 18, 2007, 10:27:28
Misschien kun je je vriendin een paar foto's van DHT's laten zien met donkere kleuren, zoals die van Garmtz. Die zien er nog een beetje "vrouw vriendelijk" uit  :D

Is zwart dan per definitie vrouwonvriendelijk? Gisteren ben ik samen met Diane al gaan kijken voor vloerbedekking, het enige commentaar dat ik van haar kreeg op de diverse kleuren die we zagen:"Niet zwart genoeg!" ;D

Maar idd, er staan in dit gedeelte van het forum een aantal mooie voorbeelden voor Joris waarin duidelijk sprake is van een projectorvriendelijke omgeving en toch interieurtechnisch mooi verantwoorde kleuren. Wit is wat mij betreft een absolute no-go.

mvrg

Patrick

Joris1971

Citaat van: patrick_vdb op maart 18, 2007, 10:34:41
Maar idd, er staan in dit gedeelte van het forum een aantal mooie voorbeelden voor Joris waarin duidelijk sprake is van een projectorvriendelijke omgeving en toch interieurtechnisch mooi verantwoorde kleuren. Wit is wat mij betreft een absolute no-go.

mvrg

Patrick

Heb je een linkje hiervan?

gvy

#11
Citaat van: Joris1971 op maart 18, 2007, 10:54:23
Heb je een linkje hiervan?




Heel klassiek :

Muren zijn behangen met een basaltkleurig, donkerbruine tint.
Plafond is geschilderd in dezelfde kleur.
Op de vloer ligt een warm donker(wijn)rood tapijt, met een speels klein goudgeel motiefje.
Om wat afwisseling te krijgen in de donkere basaltkleurige muren zijn er de kerselaar zuiltjes met uplighters. en ook de (verlichte) filmposters.

Sommige dames houden niet zo van  zwartzwart en hardroodkombinatie, Dan kan bovenstaande vaak wel.
De tinten zijn veel zachter , maar feitelijk bijna even donker.
Weet ook dat donkerbruinkleurige tinten combineerbaar zijn met alle kleuren. ( bruin krijg je namelijk door alle primaire kleuren door elkaar te draaien  ;D)

Wel opletten met het combineren van diverse houtsoorten. Grenen en kerselaar door elkaar is niet altijd mooi.

Opm over HT hierboven.
Het glas van de verlichte filmposters reflecteert iets te storend. Ik denk dat gematteerd glas hier kan helpen

En er staan er hier absoluut nog andere op de site  ;)

Eventuele optie voor als je niet echt houd van tapijt.
Dezelfde warme basaltkleur op de muur kan ook heel mooi gecombineerd worden met een  plankenvloer, vb grenen getint in oude eikkleur.
Werk dit af met een hoogpolig zwartgrijs tapijtje (goed voor de akoustiek ook) tussen zitplaats en scherm en je krijgt iets heel mooi, warm en toch voldoende donker.



Geert

Joris1971

#12
Bovenstaande HT is niet echt onze stijl.
Zit eraan te denken met grijstinten te gaan werken.
De vloer donkerhout.

Als ik de prof. ophang aan het houten spant (balk, zie foto) dan heb ik maar een afstand van 2,7 meter
Hoe zit dat met het berekenen van de afstand, ik kijk dan op: http://www.projectorcentral.com/InFocus-LP400-projection-calculator-pro.htm
Dan kom ik maar op een scherm van: 2,12 meter diagonaal
Klopt dit altijd?
Hoe zit het met Zoom-opties op projectors? Hebben alle projectors dit?? Is er met een LCD groter te projecteren op een kleinere afstand dan een DLP-projector? of juist andersom?

gr. Joris

gvy

#13
Citaat van: Joris1971 op maart 18, 2007, 12:55:34
Bovenstaande HT is niet echt onze stijl.
Zit eraan te denken met grijstinten te gaan werken.
De vloer donkerhout.



Hoy,

Hoeft ook niet.
Er zijn genoeg mensen die het wel mooi vinden.  ;)

Ik wou aangeven dat er met donkere tinten , een heel aantal mogelijkheden zijn. En dat er meer is tussen zwart of wit.
En inderdaad,zoals Patrick al zei, voor een dedicated ruimte is wit een absolute no go.
Maar dat wil niet zeggen dat zwart het overblijvende alternatief is.

Geert

patrick_vdb

Hoi Joris,

Citaat van: Joris1971 op maart 18, 2007, 12:55:34
Zit eraan te denken met grijstinten te gaan werken.
De vloer donkerhout.

Grijstinten met diverse gradaties waarbij de projectorwand bv het donkerst wordt is een meer dan prima alternatief voor wit ;)

Projectiefstand is afhankelijk van de projector welke gebruikt gaat worden. Is de projectie-afstand niet al te groot, denk dan aan een short throw lens.

mvrg

Patrick

Joris1971

Citaat van: patrick_vdb op maart 18, 2007, 15:16:52
Projectiefstand is afhankelijk van de projector welke gebruikt gaat worden. Is de projectie-afstand niet al te groot, denk dan aan een short throw lens.

mvrg

Patrick

Welke projectors hebben een short throw lens? Zijn dat dlp  of lcd projectors?

Joris1971

Poeh wat een keuze in projectors zeg... zie door de bomen het bekende bos niet meer.

Wat is nu de beste keuze??

Themescene HD73 Dlp ?
Epson TW700 ?
et, etc

gr. Joris

gvy

#17
Citaat van: Joris1971 op maart 18, 2007, 12:55:34
Bovenstaande HT is niet echt onze stijl.
Zit eraan te denken met grijstinten te gaan werken.
De vloer donkerhout.

Als ik de prof. ophang aan het houten spant (balk, zie foto) dan heb ik maar een afstand van 2,7 meter
Hoe zit dat met het berekenen van de afstand, ik kijk dan op: http://www.projectorcentral.com/InFocus-LP400-projection-calculator-pro.htm
Dan kom ik maar op een scherm van: 2,12 meter diagonaal
Klopt dit altijd?
Hoe zit het met Zoom-opties op projectors? Hebben alle projectors dit?? Is er met een LCD groter te projecteren op een kleinere afstand dan een DLP-projector? of juist andersom?

gr. Joris

Voor de Hitachi PJTX300 LCD, kom je op een schermbreedte van 2.25m voor een afstand van 2.7m
Nu Je moet sowiesoo rekening houden met je kijkafstand en de ideale kijkhoek.
Het heeft geen zin in een kleine ruimte groter te gaan projecteren.

Laat eens weten , wat de afstand van jouw zitplaats tot het scherm is?

Joris1971

#18
Citaat van: gvy op maart 18, 2007, 17:04:14
Voor de Hitachi PJTX300 LCD, kom je op een schermbreedte van 2.25m voor een afstand van 2.7m
Nu Je moet sowiesoo rekening houden met je kijkafstand en de ideale kijkhoek.
Het heeft geen zin in een kleine ruimte groter te gaan projecteren.

Laat eens weten , wat de afstand van jouw zitplaats tot het scherm is?


De proj.afstand tot scherm is 5 meter
De afstand tussen zitplek en scherm= 4,2 meter.

Op bijgaande foto heb ik een rood blokje getekend zodat je kunt zien waar de projector komt te hangen.

sj0er-D

dat is wel precies een mooi stukje hout waar je een pj aan kan hangen :)

patrick_vdb

Hoi Joris,

Citaat van: Joris1971 op maart 18, 2007, 17:10:07
De proj.afstand tot scherm is 2,7 meter
De afstand tussen zitplek en scherm= 4,2 meter.

Afhankelijk van de projector kun je bij een kijkafstand van 4,2 meter al gaan denken aan een schermbreedte van 2.1~2.8M. Houdt je met de kijkafstand van 4,2 meter nog voldoende ruimte achter de luisterplek over voor de plaatsing van de surrounds?

mvrg

Patrick

Joris1971

ik denk dat ik van 5.1 naar 7.1. ga  ;D  dan komt de bank iets naar voren dus zo een 4 meter kijkafstand.

gvy

Citaat van: Joris1971 op maart 19, 2007, 08:55:14
ik denk dat ik van 5.1 naar 7.1. ga  ;D  dan komt de bank iets naar voren dus zo een 4 meter kijkafstand.

Dan wordt het idealiter een schermbreedte tussen 2m en 2,66m.

Als je naar de 2,5m breed wil gaan , zal dat waarschijnlijk voor heel wat projectoren wat problemen geven , ingeval hij op 2,7m ( lens) van het scherm komt te hangen. (breedte wordt niet gehaald)
Is er geen mogelijkheid de PJ iets meer naar achter te krijgen?
Ik vrees dat speciale lenzen nl direct in de papieren gaan lopen.

Nu, de PJT300 haalt dus wel 2,2m breed, maar in jou plaats zou ik toch proberen voor zo'n 2,4m breed te gaan. (cinemafeeling he  ;D)

Geert

Joris1971

Citaat van: gvy op maart 19, 2007, 13:08:52
Dan wordt het idealiter een schermbreedte tussen 2m en 2,66m.

Als je naar de 2,5m breed wil gaan , zal dat waarschijnlijk voor heel wat projectoren wat problemen geven , ingeval hij op 2,7m ( lens) van het scherm komt te hangen. (breedte wordt niet gehaald)
Is er geen mogelijkheid de PJ iets meer naar achter te krijgen?
Ik vrees dat speciale lenzen nl direct in de papieren gaan lopen.

Nu, de PJT300 haalt dus wel 2,2m breed, maar in jou plaats zou ik toch proberen voor zo'n 2,4m breed te gaan. (cinemafeeling he  ;D)

Geert

De projector wordt verder naar achteren gehangen, ja dat gaat wel lukken.
2 meter breed zal net gaan, ik denk als ik naar 2,4 meter breed ga dan is de hoogte van het scherm 1.35 meter, klopt toch?
Als ik dat ga doen komt het scherm nogal laag te hangen (bij 2 meter komt ie al vrij laag te hangen)

gvy

Citaat van: Joris1971 op maart 19, 2007, 13:13:44
De projector wordt verder naar achteren gehangen, ja dat gaat wel lukken.
2 meter breed zal net gaan, ik denk als ik naar 2,4 meter breed ga dan is de hoogte van het scherm 1.35 meter, klopt toch?
Als ik dat ga doen komt het scherm nogal laag te hangen (bij 2 meter komt ie al vrij laag te hangen)

Joris,

Ingeval je ogen zich op ong 95cm hoog bevinden als je in je zetel zit ( is realistisch, maar afhankelijk van de stoel en je lichaam) en je hebt een scherm van 2.4m x 1.35m, Dan hang je de onderzijde van het scherm ideaal op 50cm boven de grond. De bovenkant van het scherm komt dan op 1,85m (zonder rand gerekend).

Bij een scherm van 2m x 1.125m komt de onderzijde dan op 57cm en de bovenzijde op 1,7m

Theoretisch he  :) , je kan daar uiteraard van afwijken, maar als je er een beetje rekening mee houdt krijg je toch de aangenaamste opstelling.

Geert