Thiel cs 1.6 match met Marantz pm 7200 ?

Gestart door Mr.Blue, maart 15, 2007, 17:47:28

Vorige topic - Volgende topic

Mr.Blue

Beste mensen,

Ook ik heb het upgrade virus weer te pakken. Ben opzoek naar een paar goede speakers om mijn Tannoy DC 1's te vervangen. Nu heb ik onlangs een stel Thiel cs 1.6 beluisterd en ik moet zeggen ik was onder de indruk. Mijn vraag is is mijn Marantz pm 7200 stabiel genoeg om deze 4 ohm nominaal speakers aan te sturen, speel ook vaak op de klasse A stand, waarbij het vermogen naar 25 watt daalt.

gr.
Marantz versterker en cd speler, Thorens TD160 mk2, Thiel cs 1.6 speakers.

garmtz

Gek genoeg vind ik deze Thiel mooi klinken op buizen. Of een Lyngdorf.

Paul1967

Mijn advies omdat ik de PM7200 goed ken "immers jaren mee gespeeld tot 2mnd terug": geen speakers van 4ohm aansluiten maar alleen 8ohm of minimaal 4-8ohm (6 ohmige). Je gaat geheid problemen krijgen vooral in klasse A, de PM7200 is niet stabiel genoeg om 4ohmige speakers probleemloos aan te sturen.
Staat ook duidelijk in de gebruiksaanwijzing van de PM7200.
Heb het zelf ondervonden en in het ernstigste geval sloop je je 7200, en das zonde van zo'n goeie versterker toch?

Mvg, Paul

citac

De thiel cs 1.6 verdient een heel goede versterker.
Heb een aantal jaar geleden de 1.6 icm een DK Design Ref. MK2 gespeeld.
Hybride en veel power, combineerde voortreffelijk met de Thiel.
Logitech Squeezebox Touch / Audio Zone AMP-1 / Chario Academy Millennium 1

Audiofiel

Ik sluit mij aan bij ht-kabouter: de Marantz is echt geen match voor de Thiels. Over het algemeen behoren Thiels tot de categorie "zeer moeilijk aanstuurbare speaker". Met andere woorden: je versterker moet echt goed stabiel zijn op 4 ohm, en liefst nog daaronder. ;)

Citaat van: garmtz op maart 15, 2007, 17:51:46
Gek genoeg vind ik deze Thiel mooi klinken op buizen. Of een Lyngdorf.

Dat is geen antwoord op de vraag. ::)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

garmtz

o.k. Gerichter antwoord: ik denk niet dat de Marantz een geweldige match is... :)

patrick_vdb

Hoi,

In tegenstelling tot veel andere luidsprekers van Thiel kan de CS1.6 met een pak minder vermogen overweg vanwege zijn hoger rendement, ik zou de CS1.6 dan zeker ook niet als een lastige of versterker-onvriendelijke luidspreker willen bestempelen. Probleem blijft echter dat de impedantie over het grootste gedeelte van het frequentiespectrum onder de 4Ohm blijft, en daar is de PM7200 dan weer minder van gedient. Een geintegreerde versterker zoals bv de Audio Analogue Maestro Integrato kan meer dan prima overweg met dit soort luidsprekers, besluit je om de Thiel aan te schaffen calculeer dan zeker ook al een upgrade van de versterker in.

mvrg

Patrick

molle

Ik vrees dat de Marantz ook een beetje te laag gegrepen is :-\
Dan zou ik ook naar Lyngdorf gaan, of naar de Electrocompaniet die hier te koop staat op het forum. Die is zeker veel mooier en stabieler en levert waarschijnlijk ook meer vermogen dan de Marantz ;)
STEREO: Mcintosh C2300 - VDH Array M-1 Monoblokken - Tannoy Prestige Stirling GR - Auralic Altair G1 - Thorens TD 126MKIII + Nagaoka MP500 - Cisco Meraki Switch(Yeti) - NUC Roon Rock - Sennheiser HD 650 - Yeti Acoustics Standard Plus Powercords - Audioquest - Grimm Audio SQM XLR - Duelund Dual DCA12GA - Yeti Acoustics Meraki Switch -  Yeti Acoustics netfilter - Yeti Acoustics The Wizard XLR - Yeti Acoustics LAN Reference

Audiofiel

Citaat van: molle op maart 22, 2007, 08:40:15
Ik vrees dat de Marantz ook een beetje te laag gegrepen is :-\
Dan zou ik ook naar Lyngdorf gaan, of naar de Electrocompaniet die hier te koop staat op het forum. Die is zeker veel mooier en stabieler en levert waarschijnlijk ook meer vermogen dan de Marantz ;)

De ECI-3 is zelfs stabiel tot 1 ohm en ik spreek uit ervaring dat deze geen moeite heeft met een moeilijke last als een electrostaat. Dus die Thiels gaan ze zeker kunnen trekken. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

molle

Citaat van: Audiofiel op maart 22, 2007, 08:45:37
De ECI-3 is zelfs stabiel tot 1 ohm en ik spreek uit ervaring dat deze geen moeite heeft met een moeilijke last als een electrostaat. Dus die Thiels gaan ze zeker kunnen trekken. ;)

Voila :D 8)
STEREO: Mcintosh C2300 - VDH Array M-1 Monoblokken - Tannoy Prestige Stirling GR - Auralic Altair G1 - Thorens TD 126MKIII + Nagaoka MP500 - Cisco Meraki Switch(Yeti) - NUC Roon Rock - Sennheiser HD 650 - Yeti Acoustics Standard Plus Powercords - Audioquest - Grimm Audio SQM XLR - Duelund Dual DCA12GA - Yeti Acoustics Meraki Switch -  Yeti Acoustics netfilter - Yeti Acoustics The Wizard XLR - Yeti Acoustics LAN Reference

Mr.Blue

De kogel is door de kerk.
Het is toch de Thiel cs 1.6 geworden. Na diverse andere speakers beluisterd te hebben kwam de beleving van de Thiel nergens terug.
Heb het er uitgebreid met m'n dealer en Marantz over gehad. Door het stabiele karakter en het hoge rendament vormen deze Thiels geen enkel probleem met de pm 7200.
Natuurlijk zit er verschil tussen technisch veilig en muzikaal genoeg controle.
Heb ze goed thuis op de eigen instalatie beluisterd en de verbetering was zo geweldig dat ik ze houdt.
....en geeft weer een goede reden om over een tijdje eens naar een andere versterker te kijken  ;)
Marantz versterker en cd speler, Thorens TD160 mk2, Thiel cs 1.6 speakers.

molle

Feli met de Thiels. Ga je nog veel luistergenot aan beleven ;)