pdf file op een penplotter ?

Gestart door jeroen_B, maart 14, 2007, 09:02:44

Vorige topic - Volgende topic

jeroen_B

Een vraag voor degene die wel eens met plotters werken!

Ik heb naast HT nog een andere hobby. Ik maak glas in lood ontwerpen/ramen. Ik ontwerp deze met Glasseye 2000. De designs exporteer ik naar een pdf file. Glasseye kan niet andere formaten exporteren of als ander formaat opslaan.
De pdf files laat ik uitprinten in een copyshop wat nogal duur is. Een oude penplotter die alleen zwart kan printen is voldoende voor mij. Alleen kan ik er maar niet achter komen of die dingen pdf files kunnen plotten vanuit adobe acrobat of reader.
(waarschijnlijk vanuit windows 98 aansturen, door middel van Vmware onder Windows XP )

Weet iemand dit of weet iemand of een penplotter uberhaupt pdf files kan printen? Ik heb een plotter op het oog die vanuit autocad kan printen. Nu bestaat er ook een programma dat pdf files om kan zetten in autocad formaat. Vraag me af of dat werkt. Iemand ?

Erik

Wil niemand je helpen ;D

Kijk eens op deze link, ziet er goed uit en die autocad producten zijn meestal geen rotzooi. Alleen prijzig en het lijkt me niet iets wat je snel in nieuwsgroepen vindt.
http://www.autodwg.com/pdf-to-dwg-converter/

Je kan er zelfs 1 pdf naartoe opsturen om te converteren. Kun je zlef zien of het wat is, ik denk van wel overigens.

nog 1:
http://anydwg.com/pdf-to-dxf.html

Trial kan 20 x gebruikt worden.

Ik verwacht nu wle dat je ook terugkoppeld of het een succes was ;)
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

jeroen_B

Hoi erik  ;D

Fijn dat er nog iemand wil helpen  ;D
Ik had de programma's om pdf om te zetten naar pxf en dwg al gevonden intussen. Dan zou het aangestuurd kunnen worden.
Met succes heb ik van mijn ontwerpen al autocad files nu. Deze week ga ik een plotter ophalen waarschijnlijk. Ik kom er nog op terug of het wil dus!

Erik

Wat voor formaat plotter heb je het dan over? A4, A3?

Wist niet eens dat ze nog bestonden, dacht dat het allemaal inktjet was tegenwoordig :)
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

jeroen_B

Dan hebben we het over A0 en A1 plotters. Even 2 printjes maken op A1 bij de copyschop kost 12,50.
Voor elk design dat ik wil maken moet ik 2 prints maken. Maak ik een groter desing kost het een 20 euro om 2 A0 prints te maken ongeveer. Dat is niet leuk meer. Dus wil ik zelf een plotter hebben. Gewoon voor simpele zwarte lijnen heb ik het dan over want als ik kleuren prints bestel bij de copyshop ben ik nog duurder uit.

Vanavond een plotter ophalen voor 75 euro. Hopen dat ik hem aan de gang krijg :-D

Kjelt

Citaat van: jeroen_B op maart 14, 2007, 09:02:44
Ik maak glas in lood ontwerpen/ramen. Ik ontwerp deze met Glasseye 2000.
Je hebt dan de Enterprise edition nodig van Glasseye, deze ondersteunt direct plotters:

CiteerGlass Eye 2000 - Enterprise
Includes plotter/cutter support, piece bursting and nesting.

jeroen_B

Hou kjelt,

Ik neem aan dat je de prijs gezien hebt van die editie ?
1300 dollar om te kunnen printen op een plotter in plaats van de 150 dollar versie die ik nu heb.
Ik zoek wel een omweg!

gijsnoorlander

Over die conversie naar DWG of DXF. Als dat lukt vanuit die PDF, dan heb je alleen nog maar een intermediate formaat.
Vrijwel alle plotters die ik gezien heb, kenden alleen maar HPGL.

Met DWG Trueview 2007 van Autodesk (gratis DWG-viewer) kun je DWG en DXF files inlezen en naar een plotter sturen. Eventueel zelfs schalen en uitsnijden.
Het kan zijn dat je mischien een compatibel plotter moet uitzoeken, die qua instructieset compatibel is en/of dat je het moet plotten naar een file. De meeste (oudere) plotters hebben trouwens een serieele interface, dus mogelijk ben je daar ook nog wel even mee bezig.

Over de hoge drukkosten bij de drukker.
Bij de copyshop hier in de buurt betaal je 3,95 per A0, geprint op een A0 laserprinter (Ricoh RW240)
Dat is dus 2 A1's qua oppervlak.

Erik

Kijk nu komen we ergens :)

Weer eens wat anders dan het zoveelste topic over virusscanners :)
- Winston Churchill

jeroen_B

Heb hier nu een calcomp 1025 penplotter staan. Een allemachting groot ding dat A0 kan plotten en een hele doos vol met pennen.

Eerst morgen maar eens interne test pagina's proberen te plotten! Hoezo moet dat een probleem woren met een seriele interface Gijs ?
Wil hem aan een oude pc of laptop gaan hangen eigenlijk als ik weet dat hij werkt en wat ik nodig heb om hem aan te sturen.

gijsnoorlander

Citaat van: jeroen_B op maart 19, 2007, 22:31:44
Heb hier nu een calcomp 1025 penplotter staan. Een allemachting groot ding dat A0 kan plotten en een hele doos vol met pennen.

Eerst morgen maar eens interne test pagina's proberen te plotten! Hoezo moet dat een probleem woren met een seriele interface Gijs ?
Wil hem aan een oude pc of laptop gaan hangen eigenlijk als ik weet dat hij werkt en wat ik nodig heb om hem aan te sturen.
Het hoeft uiteraard geen probleem te zijn met een seriele verbinding, mits je maar weet wat de instelling van de dipswitches moet zijn (baudrate, wel of geen parity, wel of geen start/stop bit, 7 of 8 bits transfer, 1 of 2 stopbits, wel of geen flowcontrol) en een werkende kabel hebt.
De seriele poort van een laptop kan trouwens problemen geven, dus als dat niet in een keer werkt, probeer het dan ook even op een PCtje met een eigen com-poort. (dus geen PCI-insteekkaartjes of USB=>rs232 meuk)
De RS232 standaard schrijft namelijk voor dat de spanningen zo tussen de +5 en +12V kunnen liggen (voor een logische 1) en ook negatief kunnen zijn. Op een laptop zijn die meestal niet aanwezig.

De testfile in de attachment bevat HPGL-code die je in hyperterminal zou kunnen knippen en plakken. Of mogelijk zelfs via Dos-edit kunt printen naar de compoort om de boel te testen.

Hier een stukje uitleg over het plotten van een plot-file via de commandprompt van DOS/Windows
Hier een stukje met informatie over hoe de plotter in te stellen voor het plotten

jeroen_B

Hoi Gijs,

Goede tips hebt je! :d
Ik heb de originele boekjes erbij die vol staat met allerlei instellingen die je nodig zou kunnen hebben.
Beste zou zijn volgens jou een oude pc met een com poort erop. Zit me echt af te vragen nu hoe ik me dat moet voorstellen. Is al zo lang geleden allemaal. Hebben we het dan over een pentium 2 systeem ?

Zou je ook een plotfile zo op kunnen slaan op je winXP systeem dat je hem op de pc die de plotter aanstuurt gewoon naar de printerpoort kan sturen met een commando ? Zonder dat je dus autocad of zo op die pc moet draaien? gewoon een echt kaal systeem gebruiken dus voor het aansturen ?
Ik begrijp uit het winline verhaal dat dat met hun drivers wel kan. Helaas kost een winline driver 2 of 300 euro meen ik en heb ik al heel wat verhalen gehoort dat het dan ook niet werkt vanuit winXP.

gijsnoorlander

Je kunt inderdaad een plot-file aanmaken en die vanaf de commandline naar de plotter sturen (of vanuit notepad, met een "standaard printer" op de juiste compoort in Windows)
Daarvoor hoef je dus geen software aan te schaffen.
Die links sloegen meer op de instellingen die je op de plotter moet instellen om de boel te testen en hoe je vanaf de commandline een file rechtstreeks naar een printer/com poort moet sturen.
Dit stukje dus:
CiteerHow To Try A Sample File With Your Output Device
Download the sample output file for your output device below and save it to your desktop or to a folder on your hard disk, such as c:\test\

When the download is completed, launch a Command Prompt

Navigate to the folder where you saved the WinLINE sample output file e.g. cd c:\test\
Load a new sheet of paper into your output device and make it ready for action
If your output device is connected to a serial port such as COM1 or COM2
For Windows XP: Configure the serial port: Control Panel > System > Hardware > Device Manager > Ports > right-click on COMx and select Properties. Configure the communications settings to match your plotter.
For Windows 2000, NT4, 98 and ME: Initialize the serial port first with the mode command.
For example, if your output device is connected to COM2, you would use the mode command in this way:
mode COM2: 9600,n,8,1,p

Copy the file to your output device with the copy command.
For example, if your output device is connected to the serial port COM2, to print the file test01.plt you would type:
copy /b test01.plt COM2: from the command prompt,
or for an output device that is connected to the parallel port LPT1 you would type:
copy /b test01.plt LPT1:

Maar goed, als je plotter een parallelle poort heeft (Centronics) dan zou ik die gebruiken, scheelt een hoop gedoe. Het voordeel van een seriele kabel is natuurlijk dat 'ie een flink stuk langer kan zijn.
Over het gebruik van een PC ipv een laptop:
Het hoeft niet percee een oude PC te zijn, als ''ie maar een compoort onboard heeft en dus niet via een losse insteekkaart (op een 486 mag een VLB of ISA kaart wel). PCI-kaarten met een RS232 poort en USB-adapters zijn namelijk vaak wat lastiger in te stellen en bieden vaak niet de juiste spanningen, dus kunnen problemen geven met wat oudere apparaten.

jeroen_B

Ik heb een rs232C interface op de plotter zitten. Kabel is een 25 pin male in de plotter en een 25 male pin voor in de pc.
Serieel toch ?

Deze kabel heeft denk ik aan een apple bak gehangen aan de kabel te zien en de boekjes.

Volgens dat boekje zou er aan een pc een 25 male naar 9 pin female kabel moeten zitten. Ik heb hier de bouwschema's ook in het boekje zitten overigens. Er moet dus een andere kabel komen of nieuwe aansluitingen erop solderen aangezien de draden anders zijn gesoldeerd op de huidige kabelsetting.

Gezien alle info vraag ik me nu af. Kun je dit ding wel vanaf een windows XP bak aansturen en hoe zou dat dan moeten ?
Volgens de info van die pagina kan je een plot file wel naar de com poort sturen en dus zo plotten vauit windows XP. Dat zou geweldig zijn!

Wat voor oude pc heb ik nodig. Wil ook wel een oude pc kopen voor een paar tientjes.

gijsnoorlander

Je kunt die plotter vanuit elk OS aansturen, zelfs vanuit DOS.
Op vrijwel alle PC's van 6 jaar oud en jonger zit alleen nog maar een 9-polige compoort.
Dus als je die kabel wilt blijven gebruiken heb je een 9p => 25p adapter nodig. Die zijn niet zo duur, alleen tegenwoordig wat lastiger te vinden ben ik bang voor.
Op oudere PC's zit standaard zo'n 25 polige aansluiting.
Het grootste probleem zal dus niet zijn het aansturen van de plotter, maar het verkrijgen van een fatsoenlijke HPGL-file vanuit je ontwerpen.

jeroen_B

Oke, Bedankt zover voor de hulp!
Ik ga denk ik een kabel maken volgens het schema in het boekje als ik losse connectoren kan krijgen. Weet ik zeker dat die kabel goed is voor aansturing via een pc. Dan een testfile printen volgens de beschrijving op de winline site.
Dan proberen een hpgl file zien te krijgen die bruikbaar is. Ik meen gezien te hebben dat er voor calcomp een stukje software is dat autocad files omzet in goed hpgl formaat.

Hoop dat je het topic blijft volgen ( en nog meer tips geeft in de toekomst :-) )

gijsnoorlander

Voor het lezen/omzetten van DWG files kun je ook nog even kijken naar DWG Trueview 2007 van Autodesk, mocht die andere software bijvoorbeeld niet gratis zijn.

jeroen_B

Ik ga gelijk even kijken op de autodesk site!
thanks

jeroen_B

Vandaag met de plotter bezig geweest.

Heb een nieuwe kabel gekocht. Heb even de winline testdriver geinstalleerd en die kan een testpagina afdrukken op de plotter!
Ook heb ik een testfile naar de printer toegestuurd. hij begon te plotten maar die gaat niet goed. Hij stopt met plotten na een paar seconde dus er zit nog iets niet goed.
Daar ga ik nog mee verder in ieder geval. Zit alleen met het feit dat een winline driver knetterduur is ( 150 euro ). Bovendien weet ik dat hij alleen een testpagina af kan drukken. Niet dat hij ook echt goed werkt als printerdriver. Kan helaas ook niet even een gekraakte versie gebruiken omdat ik die niet kan vinden :-)

Zou het mislukken van de testfile naar de compoort mislukken omdat de eigenschappen van de poort en van de plotter niet gelijk zijn of zo ?

SpeedyAndré

Kan je niet gewoon een standaard HP-GL2 plotter driver gebruiken ???

André  8)
Northstar Extremo CD+dac, Soundaware D100 pro, Monster Sigma 2K, Sphinx PJ8, 2x Aragon Palladium, Infinity Renaissance 90, 3x Xtc + NBS Statement III + Dragonfly, Straightwire Virtuoso bi-wire en XLR,
Onkyo Tx-RZ50, Oppo Udp-203 + Bdp-83, Panasonic DMR-UBS80, Shield tv 4K, HDfury Vertex 2 + VRROOM, Google TV 4K +ultra, Toshiba HD-XE1, PS3, PS4 Pro +VR, PS5 + VR2, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-XW7000,  Harmony Elite, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S + UHD8000, 50TB in DS1515+, Sony MDR-HW700 (9.1), WH-1000MX3. Pc met MadVR, Decklink quad, 12Gbs SAS + 2x 14TB

jeroen_B

Hoi Andre,
Windows XP ondersteunt geen hpgl plotters. En de fabrikanten hebben er geen eentje gemaakt. Houd je dus alleen de commerciele winline driver over onder XP. Een standaard HPGL driver voor windows ken ik niet.

gijsnoorlander

Voor zover ik weet bestaat er ook geen HPGL-printerdriver.
Maar aangezien je de files elders kunt genereren, kun je dus ook een gewone standaard printer installeren.
Zorg er in elk geval voor dat je instellingen goed staan voor de COM-poort, zoals flow-control.
Als 'ie namelijk begint met plotten en ineens stopt, lijkt het erop dat je flow-control niet goed is ingesteld.
Flow-control is zoveel als de printer die zegt "ho stop even, mijn buffer zit vol" .... "Ja toe maar weer"
Als de eerste tekens goed overkomen staan in elk geval de baudrate, start/stop-bits en parity goed.

De HPGL file kun je dan afdrukken met bijvoorbeeld notepad.

jeroen_B

Flow control is de datatransportbesturing neem ik aan ?
Die staat nu ingesteld op GEEN. Kan ook hardwarematig of Xon/Xoff kiezen. Ga eens kijken morgen!

Moet alleen nog zien om van de ontwerpen een .plt file te maken. Ik neem aan dat ik vanuit autocad de juiste printer moet instellen en dan naar een file moet printen in plaats van naar de plotter zelf ?
Die file dan vanaf de command line naar de com poort sturen met de copy opdracht ?

gijsnoorlander

Als je in autocad de keus hebt om een HPGL-printer te selecteren, dan zou je die ook rechtstreeks naar de plotter kunnen sturen.
Als je alleen HPGL kunt schrijven naar een file, dan zou ik het vanuit Notepad printen. (even instellen dat de filenaam er niet boven komt te staan)
Ik weet namelijk niet 100% zeker of je bij het vanuit de commandline printen naar een compoort ook de juiste seriele instellingen mee neemt.

jeroen_B

Het volgende is geprobeerd nu:

Winline testpatroon kan geprint worden ( met winline driver)
Een winline testpatroon .PLT file kan ik ook met succes plotten door het met een dos venster vanuit XP naar de com poort te sturen.
( dit zijn de speciale testpatronen die je op de winline site kan downloaden)

Als ik in autocad mijn eigen plotter installeer en dan naar file schijf en zo een plt file maak gaat het niet goed. Wanneer ik deze file naar de plotter stuur ( via het dosvenster ) dan krijg ik de melding  - invalid command received VG

Kan in het boekje niet vinden wat deze melding betekent en wat ik zou moeten veranderen.