DTS HD / Dolby TruHD / Dolby Digital+

Gestart door Fico, maart 12, 2007, 10:22:00

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

denada

Toch vind ik het dan eigenlijk best raar dat er veel fabrikanten nu komen met nieuwe receivers die al deze HD formaten ondersteunen terwijl de spelers eigenlijk alles zelf willen gaan decoden en een PCM track dus eigenlijk al gewoon genoeg is..

Teejoo

Dat klopt, maar dat komt volgens mij omdat er gewoon teveel onduidelijkheid wordt gecreëerd door al die onzinnige toevoegingen.

Fico

Citaat van: Teejoo op augustus 13, 2007, 11:54:30
Dat klopt, maar dat komt volgens mij omdat er gewoon teveel onduidelijkheid wordt gecreëerd door al die onzinnige toevoegingen.

Dus, je hoeft bij de aanschaf van je receiver gewoon ervoor te zorgen dat hij minimaal LPCM (2-/5.1-/7.1-kanaals) via HDMI kan lezen?

Ofwel gewoon je Blu-ray speler analoog in 7.1 aansluiten op je bestaande receiver?
Pioneer PDP-507XD | Dreambox 800 HD PVR | Playstation 3 | Sony DVP-NS705V | Sony RDR-HX710 | Sony MDS-JE500 | Sony STR-DE595 | Sony SA-VS500

Teejoo

Citaat van: Fico op augustus 13, 2007, 13:06:29
Dus, je hoeft bij de aanschaf van je receiver gewoon ervoor te zorgen dat hij minimaal LPCM (2-/5.1-/7.1-kanaals) via HDMI kan lezen?

Ofwel gewoon je Blu-ray speler analoog in 7.1 aansluiten op je bestaande receiver?
Ik denk persoonlijk dat je voldoende hebt aan een processor met DDMI in die 7.1 PCM accepteerd. De HD speler moet dan natuurlijk wel alle formaten om kunnen zetten naar PCM via HDMI.

Nooff

De nieuwe geluidsporen zijn geen onzin als men een manier vindt om er voor te zorgen dat de True HD en DTS HD-MA soundtracks worden geforceerd als bitstream, wat de nieuwe Onkyo HD DVD speler beloofd te doen. We zullen er snel genoeg achter komen.

Persoonlijk vind ik LPCM behoorlijk veel beter klinken dan DD (640kbps) Er is veel meer dynamiek, je hebt geen Dialog normalization meer, er is meer verfijning aanwezig en de bassen zijn niet overdreven boomy meer. Dat het beeld beter is dat is wel duidelijk, maar geluid zal nooit en te nimmer voor je gehoor ook 10 keer beter klinken dan hij normaliter al was, zo werkt het niet.

jowi

Heb mijn HTPC nu ook analoog aangesloten (5.1) op mijn Denon 3910. Speel nu via PowerDVD dus ook deze nieuwe geluidsformaten af, klinkt naar wat ik nu gehoord heb inderdaad stukken beter. Kan me goed voorstellen dat het digitaal nog beter zal gaan, maar op zich vindt ik dit al een hele verbetering! Maar ja, een pc met een geluidskaart he :-X

ole_ole

#56
Dus ik kan de Toshiba XE1 aansluiten op de Onkyo met hdmi 1.1 kabels of wel de 1.3 kabels voor de nieuwe geluidsformaten?
Ik kan namelijk geen goedkope 1.3 kabels vinden

Nooff

Citaat van: escape op augustus 14, 2007, 23:03:06
Dus ik kan de Toshiba XE1 aansluiten op de Onkyo met hdmi 1.1 kabels of wel de 1.3 kabels voor de nieuwe geluidsformaten?
Ik kan namelijk geen goedkope 1.3 kabels vinden

Er bestaan geen HDMI 1.3 kabels, net zo min als HDMI 1.1 kabels. Koop gewoon een kwalitatief goede HDMI kabel en je kunt alles er doorheen persen. HDMI 1.3 kabels zijn fabeltjes  ;)

ole_ole

Citaat van: Nooff op augustus 14, 2007, 23:17:05
Er bestaan geen HDMI 1.3 kabels, net zo min als HDMI 1.1 kabels. Koop gewoon een kwalitatief goede HDMI kabel en je kunt alles er doorheen persen. HDMI 1.3 kabels zijn fabeltjes  ;)

Bettercables Silver Serpent 1m HDMI 1.3 1080P kabel


Nooff

Citaat van: escape op augustus 14, 2007, 23:27:02
Bettercables Silver Serpent 1m HDMI 1.3 1080P kabel



Goede kabel, maar de 1.3 toevoeging is onzinnig. Een Silvercrest kabel van de Lidl doet het niet minder  ;)

sandervg

Citaat van: jaco op juli 19, 2007, 06:50:57
Volgens mij kunnen veel spelers dat wel. Tenminste Dolby Digital+
Of altijd Dolby TruHD en DTS-HD MA ook werkt betwijfel ik, want de codecs daarvoor zitten niet in elke speler.
Hoe weet je of een bepaalde receier vanuit een PCM stream dolby digital+ en/of de andere HD formaten kan maken? Dit staat nooit bij de specs erbij.  Kunnen oudere receivers dit sowieso niet?
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

Teejoo

Citaat van: sandervg op augustus 25, 2007, 19:53:31
Hoe weet je of een bepaalde receier vanuit een PCM stream dolby digital+ en/of de andere HD formaten kan maken? Dit staat nooit bij de specs erbij. 
Een receiver hoeft vanuit PCM geen DD+ etc te maken. Hij hoeft de PCM stream alleen maar om te zetten naar analoog. Dat is nou net het voordeel omdat je dan al genoeg hebt aan HDMI 1.1. Een receiver zal alleen maar de nieuwe formaten hoeven te decoderen als hij ze als bitstream krijgt aangeleverd via HDMI 1.3.

sandervg

Citaat van: Teejoo op augustus 25, 2007, 21:02:16
Een receiver hoeft vanuit PCM geen DD+ etc te maken. Hij hoeft de PCM stream alleen maar om te zetten naar analoog. Dat is nou net het voordeel omdat je dan al genoeg hebt aan HDMI 1.1. Een receiver zal alleen maar de nieuwe formaten hoeven te decoderen als hij ze als bitstream krijgt aangeleverd via HDMI 1.3.
Ehh... natuurlijk. Ik heb mijn vraag verkeerd geformuleerd. Ik bedoelde eigenlijk: als je vanuit de nieuwe formaten (bv. Dolby Digital + of TrueHD) een PCM stroom maakt, kan ELKE versterker daar mee uit de voeten (dus ook oudere types)? De versterker zal toch op de één of andere manier moeten weten wat hij naar welke luidspreker moet sturen?
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

Fico

#63
Citaat van: sandervg op augustus 25, 2007, 21:26:50
Ehh... natuurlijk. Ik heb mijn vraag verkeerd geformuleerd. Ik bedoelde eigenlijk: als je vanuit de nieuwe formaten (bv. Dolby Digital + of TrueHD) een PCM stroom maakt, kan ELKE versterker daar mee uit de voeten (dus ook oudere types)? De versterker zal toch op de één of andere manier moeten weten wat hij naar welke luidspreker moet sturen?

Dacht het niet. Mijn versterker accepteert naast het klassieke Dolby Digital 5.1 (AC3), DTS en MPEG formaten bij mijn weten alleen maar PCM 2.0 over S/PDIF en niet LPCM 5.1 over HDMI :'(

Weeral upgraden  ;D
Pioneer PDP-507XD | Dreambox 800 HD PVR | Playstation 3 | Sony DVP-NS705V | Sony RDR-HX710 | Sony MDS-JE500 | Sony STR-DE595 | Sony SA-VS500

jaco

Citaat van: sandervg op augustus 25, 2007, 21:26:50
Ehh... natuurlijk. Ik heb mijn vraag verkeerd geformuleerd. Ik bedoelde eigenlijk: als je vanuit de nieuwe formaten (bv. Dolby Digital + of TrueHD) een PCM stroom maakt, kan ELKE versterker daar mee uit de voeten (dus ook oudere types)? De versterker zal toch op de één of andere manier moeten weten wat hij naar welke luidspreker moet sturen?
Nee, je moet daarvoor wel een versterker hebben met een HDMI ingang die 8 kanaals PCM input ondersteund.
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

MadEd

En welke doen dat allemaal? Waar kan je dat vinden?

Wil binnenkort mijn receiver upgraden dus lijkt me wel vrij belangrijk.

riwi

Citaat van: MadEd op augustus 26, 2007, 10:41:50
En welke doen dat allemaal? Waar kan je dat vinden?

In de handleiding van de betreffende versterker/receiver.

Ik weet dat de Denon 4306 het doet. Ook de Marantz 7001 en 8001 receivers.
Er zijn ook receivers die wel hdmi1.1 hebben, maar alleen video/audio kunnen switchen, en dus niet de 6 of 8 kanaals PCM stream er uit kunnen halen.

Let ook op dat het belangrijk is dat de versterker 1080p60 en 1080p24 video aan kan. Hij krijgt namelijk 1 datastroom met zowel video als audio data te verwerken. Als de bandbreedte te hoog is (bv. de receiver kan geen 1080p60 video aan) dan kan hij niet locken op het signaal en zal hij er ook geen audio uit kunnen halen. Je zou dan verplicht zijn om je video met 1080i uit te sturen, alleen omdat je graag 6 kanaals PCM wilt horen.

MadEd

Citaat van: riwi op augustus 26, 2007, 16:39:33
In de handleiding van de betreffende versterker/receiver.

Ik weet dat de Denon 4306 het doet. Ook de Marantz 7001 en 8001 receivers.
Er zijn ook receivers die wel hdmi1.1 hebben, maar alleen video/audio kunnen switchen, en dus niet de 6 of 8 kanaals PCM stream er uit kunnen halen.

Let ook op dat het belangrijk is dat de versterker 1080p60 en 1080p24 video aan kan. Hij krijgt namelijk 1 datastroom met zowel video als audio data te verwerken. Als de bandbreedte te hoog is (bv. de receiver kan geen 1080p60 video aan) dan kan hij niet locken op het signaal en zal hij er ook geen audio uit kunnen halen. Je zou dan verplicht zijn om je video met 1080i uit te sturen, alleen omdat je graag 6 kanaals PCM wilt horen.

Dank je voor je reactie. Ik heb geen 1080p dus dat maakt mij niet uit  ;)

Maar in principe doen dus alleen de topmodellen en de modellen iets eronder van de merken het. Niet de middelmodellen oid.

riwi

Citaat van: MadEd op augustus 26, 2007, 16:51:42
Maar in principe doen dus alleen de topmodellen en de modellen iets eronder van de merken het. Niet de middelmodellen oid.

Volgens mij alleen de 'nieuwere' modellen. Ik zou bv de Denon xx08 serie eens bekijken. ik ben niet (meer) zo into receivers die op de markt zijn. Er staat nog een mooie Lexicon RV8 te koop op het forum die ook wel meer kanaals PCM uit de HDMI kan halen ;)

MadEd

Citaat van: riwi op augustus 26, 2007, 18:06:34
Volgens mij alleen de 'nieuwere' modellen. Ik zou bv de Denon xx08 serie eens bekijken. ik ben niet (meer) zo into receivers die op de markt zijn. Er staat nog een mooie Lexicon RV8 te koop op het forum die ook wel meer kanaals PCM uit de HDMI kan halen ;)

LOL, een apparaat van 4200 euro tweedehands aan een paar Magnat Quantum 506 van 200 euro p/s hangen  ;D

En zelfs al zou ik het doen zouden mijn ouders ook niet blij worden van de stroomconsumptie van dergelijke apparatuur  ;)

Ik wil zeker naar de 8 serie van Denon kijken, maar die is gelijk weer zo duur doordat het compleet nieuw is. Zouden bijvoorbeeld de avr-2807 of avr-2307 het ook ondersteunen, zou dat wel heel interessant zijn. Want die zijn én een upgrade tov mijn Panasonic receiver (althans denk ik) én zo kan ik de nieuwe geluidsformaten afspelen. Tevens zijn ze een stuk goedkoper door het uitkomen van de nieuwe serie.

riwi

#70
Ik zie bv. bij de 2307 dat ie wel 6 en 8 kanaals PCM aan kan op de hdmi ingang :

http://www.denon.de/site/unten.php?main=prod&ver=&MID=3&sub=1&fill=1&action=detail&Pid=296&#


even op "Mehr informationen und produktvergleich" klikken en naar onderen scrollen :
Citaat
Video 1080p 50/60/24

Audio-Signalverarbeitung
- HDMI-Repeater
- 2-Kanal LPCM 24-Bit, 176.4/192 kHz
- 6-Kanal LPCM 24-Bit, 88.2/96 kHz
- 8-Kanal LPCM 24-Bit, 88.2/96 kHz

- DSD (SACD-Datenstrom)  nee
- Bitstream Dolby Digital, DTS  ja
- Bitstream Dolby Digital Plus nee
- Bitstream Dolby TrueHD nee
- Bitstream DTS-HD   nee

Del member

Citaat van: riwi op augustus 26, 2007, 18:06:34
Er staat nog een mooie Lexicon RV8 te koop op het forum die ook wel meer kanaals PCM uit de HDMI kan halen ;)

Een RV8 voor dit soort doeleinden lijkt me geen goede keuze.

Raymen

Oke ,

ik heb  dus de a11xv van denon, en die blijkt dus maar 6 kanalen aan te kunnen.

Ja ik heb deze nu bijna een jaartje ,maar ik ga nu toch weer niet upgraden hoor.

Ik blijf nog wel even bij 5.1

Mvrg,Raymen
HOMECINEMA :Jvc nz7- Screen Excellence Neo 4k 120 inch-Lyngdorf mp50-Gigawatte-PF-2 EVO-Ncore hypex 3X500W-Ncore hypex 6x250w-Madvr Envy Pro-Zidoo 1000pro-Apple tv 4K(2022)-5xFocal 300lcr6-4xFocal 300 inceiling-2 x Jl Audio F113 v2(v1)- 1m,2m AQ coffe hdmi-3X Pcord CM- -2 X Supra sword XLR (sub )9x WWorld XLR 5xAQ cinnamon ethernet-
HUISKAMER:LG Oled 77c8 -2 x SF VENERE 3.0-Zidoo UHD 2000-ziggo(next)-synology 1512+-(5x10TB) en synology 1812+-(8x16TB)supraDC blocker,pcord supra en 2 x CM Pcords en 2 x wworld

riwi

Citaat van: 4G op augustus 26, 2007, 19:36:48
Een RV8 voor dit soort doeleinden lijkt me geen goede keuze.

Volgens mij is het een perfect apparaat, dat vrijwel iedere andere receiver weg speelt. Alleen de prjis is voor menigeen aan de hoge kant. En je zegt 'doeleinden', wiens doeleinden? Volgens mij ging het algemeen om receivers met hdmi die 6 of 8 kanaals PCM aan kunnen. De ' ;) ' was bedoeld om aan te geven dat het waarschijnlijk geen realistisch alternatief was.

@raymen : Ik heb nog geen BD schijf gezien die meer dan 6 kanalen gebruikt. Niet in native PCM vorm en niet de vorm van DTS-ES, DD-EX, DTS HD 7.1 of DDTrueHD7.1.
Bovendien als je 5.1 speakers hebt (zoals ik) zal het helemaal weinig boeien. In ieder geval zolang je, als je een 8 kanaals PCM aangeboden krijgt, je versterker er wel 6 kanaals uit weet te halen en het niet gewoon stil blijft :)

Raymen

Hoi riwi,

Ja dat las ik net ook allemaal.
Nog beankt.

Nu zag ik dat als ik de uprade II doe, dat ik dan wel 8 kanaals pcm kan ontvangen.

Kosten 699€.hmmm

Maar ik speel momenteel nog met 5.1, dus nu nog niet nodig.

Maar wie weet in de toekomst.

Mvrg,
Raymen
HOMECINEMA :Jvc nz7- Screen Excellence Neo 4k 120 inch-Lyngdorf mp50-Gigawatte-PF-2 EVO-Ncore hypex 3X500W-Ncore hypex 6x250w-Madvr Envy Pro-Zidoo 1000pro-Apple tv 4K(2022)-5xFocal 300lcr6-4xFocal 300 inceiling-2 x Jl Audio F113 v2(v1)- 1m,2m AQ coffe hdmi-3X Pcord CM- -2 X Supra sword XLR (sub )9x WWorld XLR 5xAQ cinnamon ethernet-
HUISKAMER:LG Oled 77c8 -2 x SF VENERE 3.0-Zidoo UHD 2000-ziggo(next)-synology 1512+-(5x10TB) en synology 1812+-(8x16TB)supraDC blocker,pcord supra en 2 x CM Pcords en 2 x wworld