DTS HD / Dolby TruHD / Dolby Digital+

Gestart door Fico, maart 12, 2007, 10:22:00

« vorige - volgende »

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Akosoft

Citaat van: jaco op juli  6, 2007, 08:11:47
Eerste test met de Onkyo TX-SR 605 zijn niet hoopvol.
Ze hebben getest met: Toshiba HD-EX1, Sony BDP-S1 en Playstation 3, maar geen van de combinaties was in staat om Dolby Tru HD en DTS HD over te dragen.

Dus de weg naar 1.3 is nog lang vrees ik.

Gelukkig hebben we altijd analoog uit / in nog...  ;D

Raphie

precies: the good old analoque inn  ;D ;D
JBL PRX Power!

Djang

Citaat van: jaco op juli  6, 2007, 08:11:47
Eerste test met de Onkyo TX-SR 605 zijn niet hoopvol.
Ze hebben getest met: Toshiba HD-EX1, Sony BDP-S1 en Playstation 3, maar geen van de combinaties was in staat om Dolby Tru HD en DTS HD over te dragen.

Dus de weg naar 1.3 is nog lang vrees ik.

Waar zijn die teste te vinden?
Ik heb zelf een PS3 en ik ben van plan om de Onkyo TX-SR875 te gaan kopen.
receiver: denon avr-x2000 , speakers: wharfedale diamond 8 serie, plasma: LG 50pz250, kabels: qed, console: wii u,

jaco

Citaat van: Djang op juli  7, 2007, 11:28:18
Waar zijn die teste te vinden?
2 Duitse tijdschriften:
AudioVision nummer 7+8 (2 maandelijks in de zomermaanden)
Audio nummer 7
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

boekhour

Citaat van: jaco op juli  7, 2007, 16:15:23
2 Duitse tijdschriften:
AudioVision nummer 7+8 (2 maandelijks in de zomermaanden)
Audio nummer 7
Areadvd heeft dit een maand geleden ook al geconstateerd
Anthem MRX 540 /  Parasound HCA 1206 / Dynaudio Compound 4 / Dynaudio Contour s1.4/ Dynaudio S CX / SVS SB13-PLUS / SVS SB13 Ultra / Epson TW8100

Wuppy32

Ik heb zelf een Panasonic BD-P10 en zit er aan te denken om Onkyo 805 te gaan aanschaffen. Nu wil deze Pana gewoon aansluiten middels optical. Hoe zit het met het decoderen. Loopt dit dan via de Pana of Onkyo?

jaco

Citaat van: boekhour op juli  9, 2007, 11:02:17
Areadvd heeft dit een maand geleden ook al geconstateerd
Internet is sneller dan de schrijvende pers meestal  ;D
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

riwi

#32
Citaat van: Wuppy32 op juli 15, 2007, 11:53:28
Ik heb zelf een Panasonic BD-P10 en zit er aan te denken om Onkyo 805 te gaan aanschaffen. Nu wil deze Pana gewoon aansluiten middels optical. Hoe zit het met het decoderen. Loopt dit dan via de Pana of Onkyo?

Als je optisch (spdif) aansluit heb je alleen de traditionele formaten DD, DTS etc.
De Pana BDP10 kan je beter via 6x analoog aansluiten op je versterker, dan decodeert de Pana het DD+ of DTSHD naar 6 kanaals analoog.
Als je die decoding features van de Onkyo wil gebruiken moet zowel de afspelende Pana als de ontvangende Onkyo hdmi1.3 hebben. De pana heeft volgens mij geen hdmi1.3.
Als je toch hdmi aansluit kan de pana ook 6 kanaals PCM over de hdmi sturen. De Onkyo zou dit dan moeten kunnen ontvangen. Ook dan doet de Pana de decoding naar PCM.

Teejoo

Wat ik me nu afvraag, kunnen alle HD spelers nu de nieuwe formaten omzetten naar PCM via HDMI?

riwi

Lang niet allemaal. De pana kan volgens mij DTS-HD naar 6 kanaals PCM omzetten.

Volgens mij kunnen ze wel allemaal de 6 kanaals PCM track van de BD aflezen en die naar de HDMI out sturen.

Het transcoden is een 'extra' feature.


Teejoo

Toch best jammer. Als dit een verplichte feature was dan was het allemaal een stuk simpeler.

Wuppy32

Citaat van: riwi op juli 15, 2007, 13:19:51
Als je optisch (spdif) aansluit heb je alleen de traditionele formaten DD, DTS etc.
De Pana BDP10 kan je beter via 6x analoog aansluiten op je versterker, dan decodeert de Pana het DD+ of DTSHD naar 6 kanaals analoog.
Als je die decoding features van de Onkyo wil gebruiken moet zowel de afspelende Pana als de ontvangende Onkyo hdmi1.3 hebben. De pana heeft volgens mij geen hdmi1.3.
Als je toch hdmi aansluit kan de pana ook 6 kanaals PCM over de hdmi sturen. De Onkyo zou dit dan moeten kunnen ontvangen. Ook dan doet de Pana de decoding naar PCM.

Dan heeft voor mij het niet echt zin om die Onkyo aan te schaffen aangezien mijn Pana geen HDMI 1.3 heeft.

Dan houd ik voorlopig nog maar bij mijn Yamaha RX-V2400

jaco

Citaat van: Teejoo op juli 15, 2007, 13:25:56
Wat ik me nu afvraag, kunnen alle HD spelers nu de nieuwe formaten omzetten naar PCM via HDMI?
Volgens mij kunnen veel spelers dat wel. Tenminste Dolby Digital+
Of altijd Dolby TruHD en DTS-HD MA ook werkt betwijfel ik, want de codecs daarvoor zitten niet in elke speler.
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

Wuppy32

Welke kabels kan ik het beste gerbuiken voor analoog 7.1 van Pana BD-P10 naar mijn Onkyo 805.

Ik heb gekeken naar Oehlbach en Monster cable, maar die zijn enorm duur zeg maar

Gaat puur voor het testen van DTS master HD en Dolby Tru HD via analoog ipv HDMI en PCM

Fico

Citaat van: Wuppy32 op juli 31, 2007, 23:43:55
Welke kabels kan ik het beste gerbuiken voor analoog 7.1 van Pana BD-P10 naar mijn Onkyo 805.

Ik heb gekeken naar Oehlbach en Monster cable, maar die zijn enorm duur zeg maar

Gaat puur voor het testen van DTS master HD en Dolby Tru HD via analoog ipv HDMI en PCM

Ik koop zelf altijd alles van Bandridge. Goeie prijs voor toch wel een redelijke kwaliteit.
Cinch of tulpstekkers van mijn analoge Bandridge bekabeling passen mooi stevig op de connectoren van al mijn AV toestellen  ;)
Pioneer PDP-507XD | Dreambox 800 HD PVR | Playstation 3 | Sony DVP-NS705V | Sony RDR-HX710 | Sony MDS-JE500 | Sony STR-DE595 | Sony SA-VS500

Wuppy32

Citaat van: Fico op augustus  1, 2007, 00:12:44
Ik koop zelf altijd alles van Bandridge. Goeie prijs voor toch wel een redelijke kwaliteit.
Cinch of tulpstekkers van mijn analoge Bandridge bekabeling passen mooi stevig op de connectoren van al mijn AV toestellen  ;)

Welke typisch gebruik jij voor 7.1 (5.1) analoge output. Heb je wellicht een type nummer voor mij?

Nooff

Citaat van: Djang op juli  7, 2007, 11:28:18
Waar zijn die teste te vinden?
Ik heb zelf een PS3 en ik ben van plan om de Onkyo TX-SR875 te gaan kopen.

TIP:

Tenzij je de Receiver wilt omdat je nog een gewone dvd speler hebt die niet kan upscalen is de 875 een totaal overbodige Receiver. De 805 heeft alles wat je hebben moet, op 20W per kanaal na en de HQV chip, die je niet nodig hebt als je een HD speler hebt.

Op AVSforum is iemand geweest die de 805 heeft vergeleken met de 875 en 905, en zelfs de 905 klonk niet of nauwelijks beter. Kijk eens rond op kieskeurig en je zult zien dat je de 805 behoorlijk goedkoop kunt verkrijgen.

boekhour

#42
Citaat van: Nooff op augustus  6, 2007, 13:03:19
TIP:

Tenzij je de Receiver wilt omdat je nog een gewone dvd speler hebt die niet kan upscalen is de 875 een totaal overbodige Receiver. De 805 heeft alles wat je hebben moet, op 20W per kanaal na en de HQV chip, die je niet nodig hebt als je een HD speler hebt.

Op AVSforum is iemand geweest die de 805 heeft vergeleken met de 875 en 905, en zelfs de 905 klonk niet of nauwelijks beter. Kijk eens rond op kieskeurig en je zult zien dat je de 805 behoorlijk goedkoop kunt verkrijgen.

Ik volg avsforum dagelijks maar ben hier nog geen fatsoenlijke reviewer tegengekomen die de 905 reeds heeft vergeleken met de 805 qua geluidskwaliteit. Tenzij jij een link hebt waarin de 3 met elkaar worden vergeleken....
Is ook niet verwonderlijk aangezien de 1e 905 nog maar een paar dagen geleden is uitgeleverd binnen de VS. De verwachting is dat de 905 vooral met moeilijker aanstuurbare speakers (4 ohm) beter uit de voeten kan dan zijn kleinere broertjes.

De Reon chip heeft wel degelijk nut vooral qua upscaling/interlacing mogelijkheden en kwaliteit hiervan heeft hij meer te bieden dan de 805. Mensen die nog veel dvd's hebben liggen en deze op een zo goed mogelijke kwaliteit op 720 of 1080 willen draaien zonder exterene scaler kunnen beter een 875 of 905 kopen. Bij deze laatste blijkt nu dat de settings van de reon ook via het normale OSD-menu kunnen worden getweakt. Voor downscaling (ik heb een 720 beamer) zou ik ook voor de 875 gaan.
Anthem MRX 540 /  Parasound HCA 1206 / Dynaudio Compound 4 / Dynaudio Contour s1.4/ Dynaudio S CX / SVS SB13-PLUS / SVS SB13 Ultra / Epson TW8100

Nooff

Citaat van: boekhour op augustus  6, 2007, 13:38:40
Ik volg avsforum dagelijks maar ben hier nog geen fatsoenlijke reviewer tegengekomen die de 905 reeds heeft vergeleken met de 805 qua geluidskwaliteit. Tenzij jij een link hebt waarin de 3 met elkaar worden vergeleken....
Is ook niet verwonderlijk aangezien de 1e 905 nog maar een paar dagen geleden is uitgeleverd binnen de VS. De verwachting is dat de 905 vooral met moeilijker aanstuurbare speakers (4 ohm) beter uit de voeten kan dan zijn kleinere broertjes.

De Reon chip heeft wel degelijk nut vooral qua upscaling/interlacing mogelijkheden en kwaliteit hiervan heeft hij meer te bieden dan de 805. Mensen die nog veel dvd's hebben liggen en deze op een zo goed mogelijke kwaliteit op 720 of 1080 willen draaien zonder exterene scaler kunnen beter een 875 of 905 kopen. Bij deze laatste blijkt nu dat de settings van de reon ook via het normale OSD-menu kunnen worden getweakt. Voor downscaling (ik heb een 720 beamer) zou ik ook voor de 875 gaan.

Vandaar dat ik zei dat je dus een dvd speler moet hebben die zelf niet upscaled, anders heeft het weinig zin. Aangezien de meeste speakers op 6 of 8 ohm spelen heb je in principe genoeg aan de 805 180W per kanaal op 6 ohm, 250W op 4, dus wat dat betreft is het een beetje onzinnig.

De link kan ik je over een paar dagen wel geven denk ik, de persoon in kwestie is bezig met het schrijven van een full review voor zowel de 805, 875 en 905, maar op het gehoor is er weinig verschil die het de 2000 euro (905) waard maken.

boekhour

#44
Citaat van: Nooff op augustus  6, 2007, 13:44:07
Vandaar dat ik zei dat je dus een dvd speler moet hebben die zelf niet upscaled, anders heeft het weinig zin. Aangezien de meeste speakers op 6 of 8 ohm spelen heb je in principe genoeg aan de 805 180W per kanaal op 6 ohm, 250W op 4, dus wat dat betreft is het een beetje onzinnig.

De link kan ik je over een paar dagen wel geven denk ik, de persoon in kwestie is bezig met het schrijven van een full review voor zowel de 805, 875 en 905, maar op het gehoor is er weinig verschil die het de 2000 euro (905) waard maken.

Zelfs met een dvd speler die upscaled heeft het zin, aangezien de Reon veelal aanzienlijk beter zal zijn dan de scaler in een gemiddelde dvd speler.  Een simpele dvd speler die alleen interlaced 576 over hdmi uitgeeft zou ideaal zijn, dan kan de reon alles zelf doen (althans dat hoor ik iedereen roepen).

250w op 4 ohm bij naar mag ik aannemen over meerdere kanalen? Zeker niet, we mogen blij zijn als een 805 dan nog boven de 100-120 watt per kanaal uitkomt. Dit soort recievers hebben de neiging om in te zakken als je er laagomhige speakers op aan gaat sluiten, die dikwlijls ook nog een wat lager rendement hebben, waarbij meer watjes vereist zijn om jezelf op 95db doof te blazen....

Doel je soms op Joerod?

Anthem MRX 540 /  Parasound HCA 1206 / Dynaudio Compound 4 / Dynaudio Contour s1.4/ Dynaudio S CX / SVS SB13-PLUS / SVS SB13 Ultra / Epson TW8100

Teejoo


riwi

Citaat van: Teejoo op augustus 12, 2007, 12:21:08
Een interessant artikel over HDMI 1.3 en de nieuwe geluidsformaten: http://www.highdefdigest.com/news/show/Joshua_Zyber/High-Def_FAQ/High-Def_FAQ:_Is_HDMI_1.3_Really_Necessary/853

Ik wilde daar net wat over posten :) Inderdaad een interessant artikel.

Zoals ik het artikel begrijp worden de huidige highresolution tracks op HDDVD in advanced mode geauthored. Op BD is het nu nog basic mode, maar kennelijk gaat dit ook advanced mode worden als de BD java 1.1 profile algemeen wordt, en dat is eind dit jaar. De conclusie is in ieder geval dat een pre-pro/versterker eigenlijk niets heeft aan hdmi1.3 omdat de decoding van de audioformaten toch in de speler moet plaats vinden.

Voor mij was het basic mode / advanced mode verhaal nieuw. Ik vind het wel jammer dat je een advanced mode geauthorde schijf niet ongedecodeerd naar de pre-pro kan sturen. Ik bedoel het is een leuke feature om achteraf een commentaar track door de gewone track te kunnen mixen (advanced mode) maar als je dat niet nodig vindt zou het handig zijn om de gewone track in DTS-HD of DolbyTrueHD direct naar je pre-pro te kunnen sturen en daar te decoden zonder eerst door de speler naar PCM te converteren.

Teejoo

Citaat van: riwi op augustus 12, 2007, 13:58:49
Ik bedoel het is een leuke feature om achteraf een commentaar track door de gewone track te kunnen mixen (advanced mode) maar als je dat niet nodig vindt zou het handig zijn om de gewone track in DTS-HD of DolbyTrueHD direct naar je pre-pro te kunnen sturen en daar te decoden zonder eerst door de speler naar PCM te converteren.

Hoi Richard,
Ik denk dat het eigenlijk geen verschil in kwaliteit zal maken of het nu als PCM (door speler omgezet) aankomt in de processor of als bitstream. Ik denk ook dat men veel te veel waarde hechten aan de HD geluidssporen. Het valt en staat nog altijd met de kwaliteit van de mix, net als bij een (PCM) CD. Dat bepaals of het een goed soundtrack is of niet. Niet het formaat waarin het is opgeslagen. Ik las laatst ergens op dit forum dat iemand geen HD release zou kopen als de film alleen maar DD had. Een goede mix in full bitrate DD klinkt echt super. Verwacht geen groot verschil met de HD geluidsformaten. Als er verschillen zijn zijn dit nuances. De beeldkwaliteit, dat is de megastap die er met HD-DVD en Blu-ray gemaakt wordt. Niet het geluid.

Mij interesseert verder alleen de film, al die andere interactieve zaken echt helemaal niet.

riwi

Citaat van: Teejoo op augustus 12, 2007, 14:16:23
Ik denk dat het eigenlijk geen verschil in kwaliteit zal maken of het nu als PCM (door speler omgezet) aankomt in de processor of als bitstream.
In principe zou het helemaal geen verschil moeten maken inderdaad. Echter de kwaliteit van de decoder is dan bepalend. Mogelijk zit er in een duurdere pre-pro een betere decoder dan in de goedkope spelers. In het verleden werd de voorkeur gesteld aan het in de processor decoden, ook omdat er in de processor betere mogelijkheden waren voor bass management en time alignment. Daarom zou mijn voorkeur in eerste instantie uitgaan naar processing in de pre-pro. Deze laatste stap kan nu natuurlijk ook gedaan worden op het 6 of 8 kanaals PCM signaal dat via HDMI binnen komt.
In ieder geval zal de "decoding in de procesor" mogelijkheid er niet komen en moet iedereen dus een speler kopen die kwa decoding kwaliteit aan zijn eisen voldoet.

Citaat van: Teejoo op augustus 12, 2007, 14:16:23
Mij interesseert verder alleen de film, al die andere interactieve zaken echt helemaal niet.
Daar ben ik het helemaal mee eens.
Ik speelde afgelopen week voor het eerst de Pirate o.t Carribean BD schijf met het ingewikkelde geanimeerde menu en verplichte trailers vooraf, die niet te skippen zijn. Als je tijdens de film op stop drukt (donker, verkeerde knop) en weer BD kiest in de PS3 dan start de schijf helemaal weer van voren op (inc. de trailers). Andere minder geavanceerde schijven spelen direct door waar je gebleven was. De tweede schijf heb ik er niet eens in gehad. Wel jammer dat bij dvdpacific de shipping kosten per schijf bepaald worden en je dus dubbele shipping kosten hebt dankzij deze waardeloze extra bonus disk.

Teejoo

Citaat van: riwi op augustus 12, 2007, 15:54:14
Wel jammer dat bij dvdpacific de shipping kosten per schijf bepaald worden en je dus dubbele shipping kosten hebt dankzij deze waardeloze extra bonus disk.

En dan kost hij nog 10 - 15 euro minder dan hier  ;D