Subwoofer integreren met Electrostaten

Gestart door hifiman, maart 6, 2007, 11:19:03

Vorige topic - Volgende topic

hifiman

Citaat van: Arno P op maart 24, 2007, 23:09:26
Had je de esl en  sub alleen apart gemeten...of staan in bovenstaande grafieken ook de gesommeerde gemeten (en niet berekende) grafieken?
Bij deze dan maar even een grafiek van het (voorlopige?) eindresultaat:

ESL's zonder sub
equalized sub zonder ESL's
de gemeten som

Merk op dat ik zowel gemeten als geluisterd heb en dat de meest ideale curve verre van het lekkerste klonk.

Er is nu dus een Audyncap plus in serie (eentje per ESL) gebruikt met een waarde van 15 uF. De x-over van de sub staat op 90 Hz.

Er zijn in de behringer DSP1124 (die de sub filters) 2 filters gebruikt. Eentje rond de 38 Hz die een staand golfje wegwerkt. En eentje rond de 160 Hz met een wat hogere Q om te zorgen dat de sub iets meer afvalt dan de x-over van de sub zelf doet. Gebruik ik dit laatste filter niet dan klinkt de bas "galmerig".

Dan zijn er nog wat rare zaken mbt het meten! Als het stil is in de kamer meet ik een waarde van 46 dB. Toch zijn er tijdens het meten waarden die daar (flink) ondergaan... In elk geval trek ik hier de conclusie uit dat alle meetwaarden onder de 46 dB niet betrouwbaar zijn.

Dan is er nog iets raars (wat wellicht deels uit het eerste te verklaren is). De gemeten som is anders dan de 2 delen (ESL en sub) afzonderlijk. Het lijkt wel of op veel punten 1 en 1 nog steeds 1 is als je snapt wat ik bedoel :P Nu zou dat (deels) te verklaren zijn uit het feit dat de fase van sub en ESL's bij een gegeven frequentie niet gelijk zijn en dat het verschil in fase ook nog eens per frequentie zal verschillen. Echter flink met de faseknop op de sub spelen geeft slechts kleine veranderingen in deze som-curve..

Afijn reden te meer om de oortjes in deze toch net even wat meer te vertrouwen dan de metingen. De metingen zie ik vooral nuttig om even te kijken waar er pieken (staande golven) zitten en (zoals in mijn geval) een geschikte waarde van de serie condensator cq x-over frequentie van de sub te bepalen.

Arno P

Misschien ook nog eens beluisteren  als het laag nagenoeg op hetzelfde niveau uit komt?

Overigens.....niet meten op de klassieke 1m...maar op de  echte luisterplek aangezien de ESL redelijk constant blijft op afstand en  de woofer een duidelijker afval in geluidsdruk zal hebben...

hifiman

Citaat van: Arno P op maart 25, 2007, 09:31:54
Misschien ook nog eens beluisteren  als het laag nagenoeg op hetzelfde niveau uit komt?

Overigens.....niet meten op de klassieke 1m...maar op de  echte luisterplek aangezien de ESL redelijk constant blijft op afstand en  de woofer een duidelijker afval in geluidsdruk zal hebben...
Dat is het punt , dat klinkt niet (magertjes subjectief laag). Overigens als ik meet van 20-20kHz dan zie je dus dat de ESL's (kamer?) een dip hebben tussen pakweg 100 en 400 Hz. Daarna loopt de amplitude op tot bijna het nivo waar ik nu het laag op heb zitten...

Ter illustratie nog even deze grafiek van een eerdere meting. Die piek van 20 Hz daar geloof ik trouwens ook geen moer van, vooral omdat ik met de SVs exact dezelfde piek meet.  :P Verder loopt het laag nu wat "rechter" dan in deze "verouderde" grafiek.

Arno P

Is de meetafstand 1m of de werkelijke luisterafstand?

hifiman

Citaat van: Arno P op maart 25, 2007, 14:01:53
Is de meetafstand 1m of de werkelijke luisterafstand?
De luisterplek!

Arno P

Die piek  kan kloppen..als het bijvoorbeeld gewoon door de afmetingen van de ruimte wordt veroorzaakt..

Raphie

maar tussen de 800hz en 4Kzx heb je ook een behoorlijke spike zitten, je respons is nog verre van vlak, dat gebied is bijna 8Db harder dan eronder en boven
JBL PRX Power!

yorkie13

hier een foto van mijn opstelling, om een idee te geven dat ruimte om de speakers heen ook een heleboel doet met het stereobeeld

gvy

Citaat van: Audioloog op maart 25, 2007, 09:40:01
Dat is het punt , dat klinkt niet (magertjes subjectief laag). Overigens als ik meet van 20-20kHz dan zie je dus dat de ESL's (kamer?) een dip hebben tussen pakweg 100 en 400 Hz. Daarna loopt de amplitude op tot bijna het nivo waar ik nu het laag op heb zitten...

Niets anders dan phase cancellation( akoustische kortsluiting)  volgens mij  (ben wel vrij zeker tenandere, ik heb al tal van metingen aan ESL's gedaan en mijn eerste full range esl's waren bijna gelijk aan deze audiostatics)
Dat zet voorzichtig in rond de 600Hz en valt op die manier af tot je in de omgeving van de resonantiefrequentie van de ESL komt.

Geert

hifiman

Citaat van: Raphie op maart 25, 2007, 14:09:22
maar tussen de 800hz en 4Kzx heb je ook een behoorlijke spike zitten, je respons is nog verre van vlak, dat gebied is bijna 8Db harder dan eronder en boven
Ik zie even geen spike Raphie, op welke frequentie zit die dan? Buiten dat, het gaat hier om het equalizen van de sub, het frequentieverloop van de ESL's heb ik geen invloed op (behalve dan de afval in het laag dankzij de serie condensator).

Verder schrik ik al niet meer zo van dit soort rare curves. We zitten te zeveren als een cd speler freq. curve ergens meer dan een half dB afwijkt maar de invloed van akoustiek is vele vele malen groter (helaas).

Heb je zelf ook al eens gemeten en gekeken hoe het er bij jou uitziet?

hifiman

Citaat van: yorkie13 op maart 25, 2007, 16:56:22
hier een foto van mijn opstelling, om een idee te geven dat ruimte om de speakers heen ook een heleboel doet met het stereobeeld

O0

hifiman

Citaat van: gvy op maart 25, 2007, 19:00:05
Niets anders dan phase cancellation( akoustische kortsluiting)  volgens mij  (ben wel vrij zeker tenandere, ik heb al tal van metingen aan ESL's gedaan en mijn eerste full range esl's waren bijna gelijk aan deze audiostatics)
Dat zet voorzichtig in rond de 600Hz en valt op die manier af tot je in de omgeving van de resonantiefrequentie van de ESL komt.
Ach, natuurlijk! Daar had ik nog niet eens bij stil gestaan  :P

garmtz

De 20 Hz is gewoon room gain/een staande golf. Dus die kun je gerust geloven, ZEKER als je hem ook ziet met de SVS... ;)

hifiman

Citaat van: garmtz op maart 26, 2007, 11:08:20
De 20 Hz is gewoon room gain/een staande golf. Dus die kun je gerust geloven, ZEKER als je hem ook ziet met de SVS... ;)
Je hebt gelijk, mijn conclusie was verkeerd  :P