Subwoofer integreren met Electrostaten

Gestart door hifiman, maart 6, 2007, 11:19:03

Vorige topic - Volgende topic

Audiofiel

Citaat van: Audioloog op maart 11, 2007, 14:07:36
En laten we vooral de 50 cent kostende Vishay MKP 1837 10nF niet vergeten  ;D

Daar heb ik nu zoveel wisselende verhalen over gehoord, dat ik niet weet of ik die wel zou gebruiken... ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Cees-Jan

Impedantie bij 50 Hz is wel te meten met een voor geschakelde kool weerstand en een goede multimeter, deze zijn immers geschikt voor 50/60 hz sinus wisselspanning.... :D

Kun je e.e.a. weer precieser bepalen "Het meten gaat nu echt beginnen!"

hifiman

Citaat van: Cees-Jan op maart 11, 2007, 14:57:32
Impedantie bij 50 Hz is wel te meten met een voor geschakelde kool weerstand en een goede multimeter, deze zijn immers geschikt voor 50/60 hz sinus wisselspanning.... :D

Kun je e.e.a. weer precieser bepalen "Het meten gaat nu echt beginnen!"
Hee leuke tip! Bedankt  :)

hifiman

Na een avondje luisteren kom ik tot de conclusie dat het (zoals verwacht) nog niet ideaal klinkt in het laag. Wel klinkt het een stuk beter dan voor de equalizing! En om de boel even goed in perspectief te plaatsen, het klinkt zowiezo stukken beter als de vorige situatie met mijn Paradigm speakers  :)

Binnenkort ga ik met het condensator experiment aan de slag!

hifiman

Vanmiddag vrij genomen speciaal om aan de slag te gaan met het "condensator" experiment. De meet opstelling staat al klaar, ik ga zo nog even wat verschillende waarden bipolaire elco's halen en dan kan het meet feest gaan beginnen  ;D

hifiman

Tsja ik kan er een heel verhaal over vertellen maar het komt er op neer dat ik na verschillende condensator waarden geprobeerd te hebben een waarde heb gevonden (22uF) welke naar mijn mening een prima (in acht genomen dat ik het filteren niet wil "overdrijven") curve geeft.

Zie grafiek hieronder. Dit is de response van de ESL (subwoofer uit dus!) met en zonder condensator van 22 uF. Zoals je ziet is de laagbult tussen 35 en 80 Hz flink getemd en dat is hoorbaar ook! Bij bepaalde nummers klonk het laag "raar" (ik vermoed dus rond de 50 Hz) en met diezelfde nummers was dat "rare laag" nu dus weg.

Nu weet ik dat een aantal van jullie vinden dat ik een kleinere condensator zou moeten nemen om het laag van de ESL nog verder te filteren (edit: hoe langer ik naar de grafiek kijk, hoe meer ik twijfel of ik toch niet een nog wat kleinere condensator had moeten nemen  :P). Echter ik ben hier geen voorstander van en wel om de volgende redenen:
- fasedraaing veroorzaakt door de condensator zo laag mogelijk in het frequentiegebied houden
- de sub niet mee laten doen boven de 90 Hz om te voorkomen dat de bas localiseerbaar wordt
- de sub klinkt niet mooi als tie tonen tot 200 Hz moet weergeven, ik hoor dan kast resonanties!
- gehoormatig klinkt het laag zo goed, ik zie dan ook geen reden de ESL verder te filteren..

hifiman

In de volgende grafiek zie je de response van ESL's + subwoofer voor ik begon (rood) met de condensatoren ertussen te hangen en het eindresultaat (paars) met 22 uF condensator.

hifiman

Hier nog even de vorige 2 grafieken in 1 plaatje.

Groen: esl's (zonder sub)
Blauw: els's (zonder sub) met 22 uF condensatoren
Paars: Eindresultaat, sub +esl's met 22 uF condensatoren

Edit: klopt niet helemaal, paars is hier een "tussenresultaat", ik heb nog gefinetuned met de Behringer (uiteindelijk maar 1 filter gebruikt ipv voorheen 3, en crossover van sub op 90 Hz gezet).
Het paars in de grafiek van de vorige post is wel het echte eindresultaat.

hifiman

Na wat luisteren kwam ik tot de conclusie dat het voorlopig even goed zo was en ben ik Audyncap plus condensatoren gaan halen van 22 uF. Deze heb ik nog even netjes in een kastje gebouwd.

hifiman

Ik ben erg tevreden dat het gelukt is om het deel van het laag van de ESL wat ik "onprettig" vond weg te krijgen met een condensator zonder al te buitensporig te hoeven "ingrijpen" in de frequentiecurve van de ESL.
Hoe tevreden ik ben moet nog gaan blijken, ik heb wel geleerd dat dat niet na een paar nummers draaien te zeggen is. Het zal wat tijd kosten om er achter te komen in hoeverre ik de nieuwe situatie ga waarderen. Een ding weet ik wel, het is een significante verbetering en terug naar de oude situatie zal ik dan ook niet gaan  ;D

Deleted member

Citaat van: Audioloog op maart 16, 2007, 22:55:47
Een ding weet ik wel, het is een significante verbetering en terug naar de oude situatie zal ik dan ook niet gaan  ;D

Dan was het in elk geval niet voor niets! Netjes opgelost ook zo met die kastjes!  :)

En als ik de grafieken zie dan heb je in elk geval ook genoeg sublaag nu! Hoe zit het met de klank, integreert het ook goed nu met één sub?

Aurora13

Zien er goed uit die grafieken en zo ontlast je je ESL inderdaad.

Ik ben nu druk in me nieuwe huis, maar als die klaar is ga ik ook lekker experimenteren met sub en ESLs. De ene S2150 kan ik inzetten voor bv < 200 Hz en de ander voor > 200 Hz.

Welk progje gebruik je hiervoor Audioloog en welke mic?
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=51505">HTPC Zalman HD501: HDMI -> Pioneer Plasma LX-608D
S/PDIF 1 -> Tact S2150 -> KEF LS50 fronts
S/PDIF 2 -> Tact S2150 -> KEF LS50 center + Velodyne EQ-Max 8
S/PDIF 3 -> Tact S2150 ->

hifiman

Citaat van: Antoine op maart 16, 2007, 23:25:54
En als ik de grafieken zie dan heb je in elk geval ook genoeg sublaag nu! Hoe zit het met de klank, integreert het ook goed nu met één sub?
Het integreerd beter als ik verwacht had. Wel moet ik toegeven dat ik hoor dat de sub nu de beperking is (vooral als het wat harder staat, het is tenslotte een relatief goedkoop subje  :-[ ), maar goed dat is in de toekomst altijd weer op te lossen met een sub upgrade  ;D

hifiman

Citaat van: Aurora13 op maart 16, 2007, 23:35:37
Ik ben nu druk in me nieuwe huis, maar als die klaar is ga ik ook lekker experimenteren met sub en ESLs. De ene S2150 kan ik inzetten voor bv < 200 Hz en de ander voor > 200 Hz.
Klus ze  >:D
Waar ga jij dan eigenlijk de crossover functionaliteit vandaan halen, of zitten er equalizers in de S2150 ?

Citaat van: Aurora13 op maart 16, 2007, 23:35:37
Welk progje gebruik je hiervoor Audioloog en welke mic?
Progje:
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=28812.0

Mic:
Behringer meetmicroon ECM8000 met bijpassende buizen voorversterker met phantom spanning voor de mic (kosten samen bij elkaar iets meer dan 100 euro).

Audiofiel

Citaat van: Audioloog op maart 16, 2007, 22:33:29
Tsja ik kan er een heel verhaal over vertellen maar het komt er op neer dat ik na verschillende condensator waarden geprobeerd te hebben een waarde heb gevonden (22uF) welke naar mijn mening een prima (in acht genomen dat ik het filteren niet wil "overdrijven") curve geeft.

Welke waarden heb je geprobeerd en wat was de ervaring daarmee?

CiteerZie grafiek hieronder. Dit is de response van de ESL (subwoofer uit dus!) met en zonder condensator van 22 uF. Zoals je ziet is de laagbult tussen 35 en 80 Hz flink getemd en dat is hoorbaar ook! Bij bepaalde nummers klonk het laag "raar" (ik vermoed dus rond de 50 Hz) en met diezelfde nummers was dat "rare laag" nu dus weg.

Maar het gekke grote DAL bij 80 Hz zit er nog steeds... ::)

CiteerNu weet ik dat een aantal van jullie vinden dat ik een kleinere condensator zou moeten nemen om het laag van de ESL nog verder te filteren (edit: hoe langer ik naar de grafiek kijk, hoe meer ik twijfel of ik toch niet een nog wat kleinere condensator had moeten nemen  :P). Echter ik ben hier geen voorstander van en wel om de volgende redenen:
- fasedraaing veroorzaakt door de condensator zo laag mogelijk in het frequentiegebied houden
- de sub niet mee laten doen boven de 90 Hz om te voorkomen dat de bas localiseerbaar wordt
- de sub klinkt niet mooi als tie tonen tot 200 Hz moet weergeven, ik hoor dan kast resonanties!
- gehoormatig klinkt het laag zo goed, ik zie dan ook geen reden de ESL verder te filteren..

Ik zou inderdaad op een hogere frequentie gaan zitten, juist vanwege die 80 Hz. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Raphie

waarom ga je je SVS hier niet voor inzetten? (bijv met de high level aansluiting?)
JBL PRX Power!

yorkie13

hij wil een SUBtiele aanvulling in het laag, niet de kamer uit geblazen worden zoals bij films ;D

hifiman

Citaat van: Audiofiel op maart 17, 2007, 10:17:33
Welke waarden heb je geprobeerd en wat was de ervaring daarmee?
Ik dacht 200 uF nodig te hebben voor een -3 dB punt bij 100Hz. Ik begon met 100 uF te meten en ik zag domweg geen enkel verschil in de curve :P Daarna het andere uiteinde, namelijk 6,8 uF.. Toen was ik al het laag kwijt en meer, dat was dus teveel van het goede.

Toen 33 uF, dat kwam in de richting maar was nog net effe niet genoeg, toen 22 uF en dat zag er wat mij betreft goed uit en daar heb ik het dus op gehouden. Achteraf had ik eigenlijk ook nog wat waarden tussen die 6,8 en 22 uF moeten proberen maar die had ik niet in huis.. Ach ik kan altijd nog voor een 2e meetronde gaan en de condensatoren vervangen, zou hooguit zonde van de investering zijn (36 euro per 22 uF Audyncap plus  :P). In elk geval heb ik nu laag waar ik naar kan luisteren  :)

Maar het gekke grote DAL bij 80 Hz zit er nog steeds... ::)
Inderdaad en dat zal er wel blijven ook, had ik met de paradigms voorheen ook en met de SVS ook, duidelijk een geval van akoustiek (een dal van een staande golf blijkbaar).

Ik zou inderdaad op een hogere frequentie gaan zitten, juist vanwege die 80 Hz. ;)
Ik denk niet dat dat zin heeft, want met de sub heb ik een soortgelijk dal volgens mij, maar ik zoals ik al noemde, er zal nog wel een keer een 2e ronde komen  ;D

hifiman

Citaat van: yorkie13 op maart 17, 2007, 12:27:05
hij wil een SUBtiele aanvulling in het laag, niet de kamer uit geblazen worden zoals bij films ;D

Precies  :P Ik vind de SVS ongeschikt voor muziek, voor film bevalt tie prima  :)

Audiofiel

Citaat van: Audioloog op maart 17, 2007, 16:33:34
Inderdaad en dat zal er wel blijven ook, had ik met de paradigms voorheen ook en met de SVS ook, duidelijk een geval van akoustiek (een dal van een staande golf blijkbaar).
Ik denk niet dat dat zin heeft, want met de sub heb ik een soortgelijk dal volgens mij, maar ik zoals ik al noemde, er zal nog wel een keer een 2e ronde komen  ;D

Ik heb in ieder geval nog geen plaatje gezien van een meting met ALLEEN de sub. ;)

Mocht je overigens nog een keer gaan meten, Ronald, dan kan ik je aanraden de opstelling wel anders te doen dan op onderstaand plaatje... Je krijgt dan immers ook een hoop reflecties van de muur er achter in je meting. :o

hifiman

Citaat van: Audiofiel op maart 17, 2007, 17:05:44
Ik heb in ieder geval nog geen plaatje gezien van een meting met ALLEEN de sub. ;)
Dat is zo  ;D

Citaat van: Audiofiel op maart 17, 2007, 17:05:44
Mocht je overigens nog een keer gaan meten, Ronald, dan kan ik je aanraden de opstelling wel anders te doen dan op onderstaand plaatje... Je krijgt dan immers ook een hoop reflecties van de muur er achter in je meting. :o
Ook dat klopt, maar dat geldt toch ook voor mijn oortjes als ik daar zit?

Audiofiel

Citaat van: Audioloog op maart 17, 2007, 17:13:20
Ook dat klopt, maar dat geldt toch ook voor mijn oortjes als ik daar zit?

??? Wil je nu de speaker meten of de luisterruimte? ::)

hifiman

Audiofiel

Citaat van: Audioloog op maart 17, 2007, 20:48:06
De combinatie uiteraard!  ;D

Maar dan kun je geen goede uitspraken doen over de speakers en de noodzakelijke aanpassingen. ;)

hifiman

Citaat van: Audiofiel op maart 18, 2007, 07:07:42
Maar dan kun je geen goede uitspraken doen over de speakers en de noodzakelijke aanpassingen. ;)
Ik ben geinteresseerd in de weergave op de luisterplek. Met name de response van het laag wordt erg bepaald door de plek waar je je in de kamer bevind. Daarom meet ik ook op de luisterplek. Of een aanpassing aan de speaker de juiste is geweest is te verifieren door wederom een meting. Kortom, ik zie het probleem even niet ???