Subwoofer integreren met Electrostaten

Gestart door hifiman, maart 6, 2007, 11:19:03

Vorige topic - Volgende topic

hifiman

Citaat van: bmateijsen op maart 11, 2007, 11:14:47
Als ik naar het plaatje kijk, dan zou het mooier zijn als je een digitale crossover introduceert ;).
Dat zou inderdaad mooier zijn Bjorn, maar de simpele wedervraag is, hoe  ??? (aangezien ik een geintegreerde versterker heb).

Audiofiel

Citaat van: Audioloog op maart 11, 2007, 11:17:33
Dat heb ik uiteraard gedaan, eerste meting was zonder sub, zie mijn eerste grafiek  :P

Die boost op 50 Hz wordt niet toevallig extra versterkt door een wand van rond de 3,5 meter? ::)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

hifiman

Nog even een foto van de parametrische equalizer die nu 2 subs onder controle moet houden  ;D
Uiteraard staat dat ding normaal gesproken verdekt opgesteld  :P

hifiman

Citaat van: Audiofiel op maart 11, 2007, 11:24:44
Die boost op 50 Hz wordt niet toevallig extra versterkt door een wand van rond de 3,5 meter? ::)
De grap is dus dat die 50 Hz piek er niet zat met mijn vorige speakers!  ::)

hifiman

Meten is weten  8)

bmateijsen

Inruilen en voor een TDAi2200 gaan ;). Maar goed dat is een inkoppertje...

Citaat van: Audioloog op maart 11, 2007, 11:24:27
Dat zou inderdaad mooier zijn Bjorn, maar de simpele wedervraag is, hoe  ??? (aangezien ik een geintegreerde versterker heb).

Audiofiel

Citaat van: Audioloog op maart 11, 2007, 11:19:30
> Dan is het volkomen normaal om een aflopende grafiek te hebben namelijk. :D

O is dat zo? Wat is daar de oorzaak van dan?

Dat de energie afneemt met de afstand en dat lage tonen verder dragen dan hoge.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

hifiman

Ik ben vandaag even "opnieuw" begonnen. Zie grafiek.

Rood = ESL's zonder sub
Groen = Met sub unequalized (sub crossover maximaal)
Paars = Met equalized sub , 3 filters gebruikt waarvan eentje ter vervanging van de crossover instelling op de sub

De paarse situatie is dus waar ik de komende dagen even mee ga draaien.

Audiofiel

Citaat van: Audioloog op maart 11, 2007, 11:26:15
De grap is dus dat die 50 Hz piek er niet zat met mijn vorige speakers!  ::)

Ik zeg niet dat het zo is, maar het zou immers ook kunnen dat je eerder een 'dip' had rond die frequentie. Maar dat zou dan uit je eerdere metingen moeten blijken...

Heb je toen alleen de sub gemeten of ook je frontspeakers? ???

hifiman

Citaat van: bmateijsen op maart 11, 2007, 11:28:07
Inruilen en voor een TDAi2200 gaan ;). Maar goed dat is een inkoppertje...
Dat zou inderdaad een mooie oplossing zijn, maar dat zit er even niet in  ;D

hifiman

Citaat van: Audiofiel op maart 11, 2007, 11:28:31
Dat de energie afneemt met de afstand en dat lage tonen verder dragen dan hoge.
Nou je het zegt, dat is zo (in elk geval subjectief goed waarneembaar). Neemt niet weg dat een NOS DAC natuurlijk ook nog eens afvalt in het hoog, maar als het goed is zou dat 3 dB bij 20 KHz moeten zijn..

hifiman

Citaat van: Audiofiel op maart 11, 2007, 11:30:21
Ik zeg niet dat het zo is, maar het zou immers ook kunnen dat je eerder een 'dip' had rond die frequentie. Maar dat zou dan uit je eerdere metingen moeten blijken...

Heb je toen alleen de sub gemeten of ook je frontspeakers? ???
Zoals je afgelopen keer bij mij gehoord hebt had ik toen bepaald geen sub nodig   ;D

Audiofiel

Citaat van: Audioloog op maart 11, 2007, 11:33:32
Zoals je afgelopen keer bij mij gehoord hebt had ik toen bepaald geen sub nodig   ;D

Nee, je had juist een laagprobleem. ;D Maar op welke frequenties dat was is mij niet 100% duidelijk.

Dus geen metingen van de fronts? Jammer.

Audiofiel

Citaat van: Audioloog op maart 11, 2007, 11:25:17
Nog even een foto van de parametrische equalizer die nu 2 subs onder controle moet houden  ;D
Uiteraard staat dat ding normaal gesproken verdekt opgesteld  :P

Die staat normaal tussen LFE-uitgang en SVS-sub ingang? ::)

Hoe heb je die nu dan aangesloten staan in verband met je fronts? ???

hifiman

Citaat van: Audiofiel op maart 11, 2007, 11:43:48
Nee, je had juist een laagprobleem. ;D Maar op welke frequenties dat was is mij niet 100% duidelijk.

Dus geen metingen van de fronts? Jammer.
Die metingen heb ik toen wel gedaan, ik heb ze alleen niet bewaard (al zal er op zeker een grafiekje van mij ergens op dit forum rondzwerven  ;D ). Wat ik nog wel heel zeker weet is dat ik alleen een enorme piek had rond de 37 Hz. Diezelfde piek heb ik met mijn SVS (fronts uit!) en diezelfde piek is er ook met MJ Acoustics sub zei het wat bescheidener (wellicht omdat het een gesloten systeem is?).

hifiman

Citaat van: Audiofiel op maart 11, 2007, 11:45:59
Die staat normaal tussen LFE-uitgang en SVS-sub ingang? ::)

Hoe heb je die nu dan aangesloten staan in verband met je fronts? ???
Geen paniek  ;D

Deze Behringer is een STEREO parametrische equalizer, beide kanalen kunnen onafhankelijk van elkaar gebruikt worden.

Het R kanaal zit tussen LFE uitgang van de surround receiver en de SVS sub.
Het L kanaal zit tussen de pre outs van mijn stereo versterker en de MJ Acoustics sub.

hifiman

Ik heb zojuist nog even een full range meting gedaan met mijn Marantz receiver als DAC ipv de NOS DAC (het laag is nu dus van de SVS afkomstig), maar waar het even omgaat, ook hier zie je inderdaad die hoog afval !

Audiofiel

Toch wel jammer van die missende 'main-in'. Je had dan pas echt lekker kunnen testen. Ik had hier nog wel een Behringer Pro Xover voor je te leen gehad. :-*

hifiman

Citaat van: Audiofiel op maart 11, 2007, 11:55:23
Toch wel jammer van die missende 'main-in'. Je had dan pas echt lekker kunnen testen. Ik had hier nog wel een Behringer Pro Xover voor je te leen gehad. :-*
Dat is zeker jammer, maar ja het is even niet anders  :-\

Audiofiel

Citaat van: Audioloog op maart 11, 2007, 12:08:20
Dat is zeker jammer, maar ja het is even niet anders  :-\

Jij bent toch erg handig met een soldeerbout? ;D

hifiman

Citaat van: Audiofiel op maart 11, 2007, 12:13:54
Jij bent toch erg handig met een soldeerbout? ;D
Maar een stuk minder handig met de boormachine  ;D

hifiman

De nominale impedantie van het nieuwe model (ik heb het over de ESL's) is 8 Ohm. Afijn als ik daar dus even vanuit ga en ik het -3 dB punt op 100 Hz leg dan heb ik 2 condensatoren nodig van ieder 200 uF  :o

Die heb ik effe niet liggen  :P Wordt ook een erg dure grap als je een beetje kwaliteits caps neemt  :-X

Edit: even in de prijslijst gekeken van de Clarity SA caps (goede prijs kwaliteit verhouding) en dan kom ik voor 8 stuks van 47 uF (hoogst verkrijgbare waarde) op 250 euro. Nou zou ik dat er op zich nog wel voor over hebben als ik zeker wist dat dat een goede oplossing zou zijn, voor een experiment is het helaas wat prijzig  :P

Misschien eerst eens proberen met bipolaire elco's  ::)

Audiofiel

Ronald, je kunt een hoop geld besparen door uit te gaan van bipolaire elcos. Sowieso voor het uitproberen alleen die bipolaire gebruiken! Hou er rekening mee dat als je fout zit met je assumptie van de 8 ohm, dat je dan al op 200 Hz zit te filteren als die onverhoopt 4 ohm mocht zijn. ;D

Na het uittesten (en de juiste waarde bepaalt te hebben) kun je een samengestelde versie maken met bijvoorbeeld een grote bipolaire van 180 uF, dan een 18 uF MKT erover en uiteindelijk een 2,2 uF goede MKP versie. Kost je niet veel en levert een hele hoop op! :D

hifiman

Citaat van: Audiofiel op maart 11, 2007, 13:48:01
Ronald, je kunt een hoop geld besparen door uit te gaan van bipolaire elcos. Sowieso voor het uitproberen alleen die bipolaire gebruiken! Hou er rekening mee dat als je fout zit met je assumptie van de 8 ohm, dat je dan al op 200 Hz zit te filteren als die onverhoopt 4 ohm mocht zijn. ;D

Na het uittesten (en de juiste waarde bepaalt te hebben) kun je een samengestelde versie maken met bijvoorbeeld een grote bipolaire van 180 uF, dan een 18 uF MKT erover en uiteindelijk een 2,2 uF goede MKP versie. Kost je niet veel en levert een hele hoop op! :D
Zit wat in Arjen, ik ga er zeker mee experimenteren, maar ja dat zal niet vandaag zijn gezien het de dag des "gesloten hobbyzaken" is  ;D Bedankt voor de tip in elk geval!

hifiman

Citaat van: Audiofiel op maart 11, 2007, 13:48:01
En laten we vooral de 50 cent kostende Vishay MKP 1837 10nF niet vergeten  ;D

Edit voor 16 euro heb je een 100 uF MKT. Met andere woorden mocht ik deze oplossing gaan gebruiken dan kan uiteindelijk de bipolaire zooi er helemaal uit..