Subwoofer integreren met Electrostaten

Gestart door hifiman, maart 6, 2007, 11:19:03

Vorige topic - Volgende topic

yorkie13

ja en die heb ik dus wel, ik ga toch eens proberen of dit net zo natuurlijk klinkt als de huidige set up
zo wordt ik er dus ook nog wijzer van

hifiman

Citaat van: Audiofiel op maart  7, 2007, 17:29:03
Maar dan heb je weer een pre out / main in systeem nodig. ;D
En zo is het altijd wat  ;D

yorkie13

gisteren de M550i interlink van monster tussen vincent enMJ sub geplaats, dat scheelt al een hoop, laag is meer aanwezig, maar dan bedoel ik beter te volgen, strakker en iets warmer
in elk geval weer een stapje vooruit
volgende week een 2de MJ sub binne en dan maar eens met 2 subs gaan draaien ;D
nu nog even thuis vertellen dat er een 3de sub in de kamer komt

hifiman

Citaat van: yorkie13 op maart  9, 2007, 15:39:37
nu nog even thuis vertellen dat er een 3de sub in de kamer komt
Veel succes!  ;D

yorkie13

net een redelijk neutrale reactie gehad, alleen wat dat nu weer ging kosten
400 euro, dus valt mee

hifiman

Vandaag maar eens begonnen met meten. Nog even snel een USB geluidskaart gehaald met digitale uitgang zodat ik deze direct op mijn DAC kon aansluiten  :P

Als microfoon gebruik in een Beheringer ECM8000 meetmicrofoon.

En ziehier de response (tot 200Hz)van het totale "systeem" zonder subwoofer.

hifiman

Even wat voorgeschiedenis, bij het eerder meten aan mijn vorige speakers en ook aan mijn SVS subwoofer bleek een piek tgv akoustiek rond de 40 Hz en een dal rond de 80 Hz. Dit is wederom in deze grafiek terug te zien, maar wat nieuw is, is de flinke piek rond de 50 Hz. Dit zal dus de eigenresonantie van de ESL zijn  :-\ En inderdaad, de 50 Hz toon klinkt ongeveer hetzelfde als sommige bastonen die me irriteren..

Ik overweeg een notch filter (50Hz) in mijn DAC te bouwen om deze piek weg te werken...

hifiman

In deze grafiek zie het het volledige bereik tot 20 KHz (nog steeds zonder subwoofer). Wat opvalt is de afname in het hoog die toch wel vrij ehhh.... schokkend is  :o Dit zal ongetwijfeld komen door het feit dat ik een NOS DAC gebruik, maar wie weet zijn er meerdere factoren die deze afval danwel veroorzaken dan wel een meetfout..

hifiman

En dan zetten we de sub aan (crossover op 40 Hz) en voila...

Rood is zonder sub, groen is met sub.

hifiman

Na equalizing met de Behringer DSP1124 heb ik dit even als tussenstand (morgen verder...)
Merk op dat ik de sub nu mee laat doen tot pakweg 100Hz ipv 40 Hz zoals het voorgaande plaatje. De grafiek ziet er minder ideaal uit, maar gehoormatig heb ik nu mijn laag en slam terug tussen 40 en 100 Hz...

hifiman

Het meest voor de hand liggen is om de sub crossover rond de 40 Hz in te stellen zodat de sub het laag wat de ESL's missen aanvult. En alhoewel dat prima werkt is dat niet wat ik wil.. Ik heb dan wel meer laagextensie, maar het ESL laag van 40 Hz tot 100Hz mist nog steeds de slam die ik wil horen.

Daarom dus de keuze om de sub mee te laten spelen en het laag van de ESL's en de sub te laten overlappen.

Tsja echt ideaal is dat ook niet en het mooiste zou zijn de ESL's te filteren zodat ze onder de 100Hz flink afvallen. De enige manier die ik zo snel kan bedenken om dit te doen (zonder gelijk andere apparatuur te kopen) is een passief filter. Misschien toch eens simpelweg een condensator in serie (1e orde, 6dB /oktaaf) met de ESL's. Maar dan rijst de vraag, hoe bereken ik in hemelsnaam de waarde van deze condensator als ik geen impedantie van de ESL weet...  ::)

yorkie13

grappig dat je de sub verder door laat lopen en meer slamm wilt hebben
de rel Quake II heeft een stand slamm en die benadrukt de bass op 80 hz, je hebt hier een dip in je
frequentie zitten
heb je geen last van inschakel ploppen met de behringer ?, ik neem aan dat die ertussen blijft zitten om de boel recht te trekken

hifiman

Citaat van: yorkie13 op maart 10, 2007, 23:34:24
grappig dat je de sub verder door laat lopen en meer slamm wilt hebben
Tsja ideaal is dat niet (je hoort toch dat de twee elkaar overlappen...) en ik wil dus eigenlijk naar een situatie toe waarbij ik laag wegfilter van de fronts.

de rel Quake II heeft een stand slamm en die benadrukt de bass op 80 hz, je hebt hier een dip in je
frequentie zitten
Klopt, maar dat kan ik ook met de Behringer (gedeeltelijk) rechttrekken.

heb je geen last van inschakel ploppen met de behringer ?,
Nee, want die staat altijd aan  ;D

ik neem aan dat die ertussen blijft zitten om de boel recht te trekken
Klopt, resultaat met equalizing is beduidend beter dan zonder dus de beheringer blijft er op zeker tussen  :)

Audiofiel

Citaat van: Audioloog op maart 10, 2007, 22:07:44
Vandaag maar eens begonnen met meten. Nog even snel een USB geluidskaart gehaald met digitale uitgang zodat ik deze direct op mijn DAC kon aansluiten  :P

Heb je die speciaal gekocht voor het meten? :o
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiofiel

Citaat van: Audioloog op maart 10, 2007, 22:09:50
Even wat voorgeschiedenis, bij het eerder meten aan mijn vorige speakers en ook aan mijn SVS subwoofer bleek een piek tgv akoustiek rond de 40 Hz en een dal rond de 80 Hz. Dit is wederom in deze grafiek terug te zien, maar wat nieuw is, is de flinke piek rond de 50 Hz. Dit zal dus de eigenresonantie van de ESL zijn  :-\ En inderdaad, de 50 Hz toon klinkt ongeveer hetzelfde als sommige bastonen die me irriteren..

Je kunt natuurlijk testen of het de ESL is door de subwoofer gewoon helemaal uit te zetten. Is de 50 Hz er nog steeds, dan is het de ESL. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiofiel

Citaat van: Audioloog op maart 10, 2007, 22:13:02
In deze grafiek zie het het volledige bereik tot 20 KHz (nog steeds zonder subwoofer). Wat opvalt is de afname in het hoog die toch wel vrij ehhh.... schokkend is  :o Dit zal ongetwijfeld komen door het feit dat ik een NOS DAC gebruik, maar wie weet zijn er meerdere factoren die deze afval danwel veroorzaken dan wel een meetfout..

Heb je eerder dergelijke metingen verricht met je dynamische speakers? En op welke afstand zit je te meten, de luisterplek toevallig? Dan is het volkomen normaal om een aflopende grafiek te hebben namelijk. :D

Audiofiel

Citaat van: Audioloog op maart 10, 2007, 22:15:04
Na equalizing met de Behringer DSP1124 heb ik dit even als tussenstand (morgen verder...)
Merk op dat ik de sub nu mee laat doen tot pakweg 100Hz ipv 40 Hz zoals het voorgaande plaatje. De grafiek ziet er minder ideaal uit, maar gehoormatig heb ik nu mijn laag en slam terug tussen 40 en 100 Hz...

Het gaat er uiteraard om hoe JIJ het vind klinken, maar het ziet er uit dat je behoorlijk wat faseproblemen introduceert door de lange overlapping van de twee speakers.  ::)

Audiofiel

Citaat van: Audioloog op maart 10, 2007, 22:17:29
Het meest voor de hand liggen is om de sub crossover rond de 40 Hz in te stellen zodat de sub het laag wat de ESL's missen aanvult. En alhoewel dat prima werkt is dat niet wat ik wil.. Ik heb dan wel meer laagextensie, maar het ESL laag van 40 Hz tot 100Hz mist nog steeds de slam die ik wil horen.

Daarom dus de keuze om de sub mee te laten spelen en het laag van de ESL's en de sub te laten overlappen.

Tsja echt ideaal is dat ook niet en het mooiste zou zijn de ESL's te filteren zodat ze onder de 100Hz flink afvallen. De enige manier die ik zo snel kan bedenken om dit te doen (zonder gelijk andere apparatuur te kopen) is een passief filter. Misschien toch eens simpelweg een condensator in serie (1e orde, 6dB /oktaaf) met de ESL's. Maar dan rijst de vraag, hoe bereken ik in hemelsnaam de waarde van deze condensator als ik geen impedantie van de ESL weet...  ::)

Ik zou zeker eens gaan testen met een filtering van de electrostaten door <80/100 Hz weg te laten vallen. Desnoods met zo'n simpele condensator in 6 dB. De impedantie is neem ik aan wel terug te vinden in specificaties en zal ergens tussen de 4 en 8 ohm zitten, dus extreem ver zul je er niet naast zitten denk ik.

Gewoon experimenteren, want nu heb je veel te veel overlapping en dat is ook niet je-van-het. ::)

hifiman

Citaat van: Audiofiel op maart 11, 2007, 10:21:40
Heb je die speciaal gekocht voor het meten? :o
Ja, we hebben het hier over een investering van 30 euro waarmee ik zowel mijn stereo sub als mijn film sub beter kan afstellen, dus zo extreem is dat toch niet  ???  :P Plus dat ik nu het hele meetspul (ex pc) eventueel mee zou kunnen nemen naar een ander  :)

bmateijsen

Als ik naar het plaatje kijk, dan zou het mooier zijn als je een digitale crossover introduceert ;).

hifiman

Citaat van: Audiofiel op maart 11, 2007, 10:22:48
Je kunt natuurlijk testen of het de ESL is door de subwoofer gewoon helemaal uit te zetten. Is de 50 Hz er nog steeds, dan is het de ESL. ;)
Dat heb ik uiteraard gedaan, eerste meting was zonder sub, zie mijn eerste grafiek  :P

hifiman

Citaat van: Audiofiel op maart 11, 2007, 10:23:52
Heb je eerder dergelijke metingen verricht met je dynamische speakers?
Ja, al heb ik me toen puur gericht op de laagweergave..

Citaat van: Audiofiel op maart 11, 2007, 10:23:52
En op welke afstand zit je te meten, de luisterplek toevallig?
Zie foto  ;D

Dan is het volkomen normaal om een aflopende grafiek te hebben namelijk. :D
[/quote]
O is dat zo? Wat is daar de oorzaak van dan?

hifiman

Ondertussen de sub ook op spikes gezet  :D

hifiman

Citaat van: Audiofiel op maart 11, 2007, 10:25:08
Het gaat er uiteraard om hoe JIJ het vind klinken, maar het ziet er uit dat je behoorlijk wat faseproblemen introduceert door de lange overlapping van de twee speakers.  ::)
Klopt, het is ook zeker niet ideaal, de komende dagen (als ik gewoon relaxt ga luisteren) zullen moeten uitwijzen of de huidige situatie (met EQlized sub die meedoet tot pakweg 90 Hz) acceptabel is voor mij..

hifiman

Citaat van: Audiofiel op maart 11, 2007, 10:28:00
Ik zou zeker eens gaan testen met een filtering van de electrostaten door <80/100 Hz weg te laten vallen. Desnoods met zo'n simpele condensator in 6 dB. De impedantie is neem ik aan wel terug te vinden in specificaties en zal ergens tussen de 4 en 8 ohm zitten, dus extreem ver zul je er niet naast zitten denk ik.

ewoon experimenteren, want nu heb je veel te veel overlapping en dat is ook niet je-van-het. ::)
Je hebt gelijk Arjen, ik ga nu eerst mijn SVS sub opnieuw meten/equalizen (is 2 jaar geleden en er is een en ander gewijzigd sindsdien aan de akoustiek hiero). Als dat gedaan is ga ik me verdiepen in het filteren van de ESL's.