Subwoofer integreren met Electrostaten

Gestart door hifiman, maart 6, 2007, 11:19:03

Vorige topic - Volgende topic

hifiman

Citaat van: yorkie13 op maart  6, 2007, 14:17:05
MJ geeft aan dat je woofer 90 o gedraaid is tov je frontspekers en dat een goed uitgangspunt is om de fase op 90 o te zetten, mits je sub in de buurt van je fronts staat, bij mij iets rechts van de rechter monitor en dit geeft bij mij ook het beste resultaat
Ik heb dat ook gelezen ja maar ik vind het een heel rare uitspraak. Wat heeft het feit dat de woofer fysiek 90 graden gedraaid zit (downfiring) tov een frontfiring in hemelsnaam met de fase te maken  ???

Mijn SVS is bijvoorbeeld ook downfiring en die speelt het "luidst" met de fase op nul ..

hifiman

Citaat van: gvy op maart  6, 2007, 14:27:44
De crossover.
Als die niet juist staat en er is een grote overlapping, dan krijg je een bult op de plaats waar de overlappende frequenties elkaar versterken.( gesteld dat de fase juist staat)
Staat de crossover te laag ingesteld, dan krijg je een gat en dus een dip in je frequentiecurve.

De fase.

Stel de crossoverfreq staat goed maar de fase niet, dan zullen de overlappende frequenties elkaar volledig of gedeeltelijk gaan opheffen en dus een dip veroorzaken.

Het volume van de sub.
Vrij eenvoudig. Staat die te luid , dan worden alle subfrequenties gewoon te overheersend weergegeven.
Allemaal mee eens  ;D

Wat ik in mijn geval echter afvraag is wat wijsheid is... Ik heb ook zogenaamde "full range" electrostaten, maar gehoormatig is dat duidelijk niet zo.. Zowel niet qua diepgang als zeker niet qua "slam". Ik laat nu dus sinds een paar dagen de MJ Acoustics sub "mee" spelen zonder de electrostaten te filteren. Gehoormatig heb ik de x-over van de sub op 90 Hz gezet maar het lijkt me dat er dan een flinke overlap is.

Ik vraag me af of het nu wijsheid is om de electrostaten te filteren of juist niet. In feite ben ik er geen voorstander van want elk vorm van filtering zal de kwaliteit van het geluid weer aantasten.. Aan de andere kant zal het laag waarschijnlijk mooier klinken als er geen (te grote) overlap is.

Als ik toch voor filteren zou kiezen denk ik aan een simpel 1e orde filter middels een condensator in serie met de electrostaten. Actief filteren is natuurlijk mooier maar in mijn geval lastig te implementeren (geintegreerde versterker). Ik zou natuurlijk ook (al dan niet actief) kunnen filteren in mijn dac maar dan werkt het alleen voor cd en niet voor de andere bronnen en dat vind ik dan ook weer "beun".

Afijn het roept weer een hoop vragen op deze aanschaf  ;D

hifiman

Citaat van: yorkie13 op maart  6, 2007, 14:41:31
kijk dan heb ik het toch goed gedaan, en dat zonder meetapparatuur, ik kan wel een eenvoudige RTA meting doen, ik heb in een verleden ooit een behringer deq2496 gehad, in het digtale stukje tussen loopwerk en dac, vond de ruisdrempel en het stukje dynamiek dat verloren ging bij stereo niet fraai
Daarom zou ik eerder kiezen voor de sub equalizen middels een DSP1124 die dan alleen in de sub signaalweg zit..

hifiman

Citaat van: Audiofiel op maart  6, 2007, 15:29:42
Maar nog een vraagje aan Ronald: is het na-ijlen wat je ervaart wel iets dat aan de afstelling ligt?
Na wat experimenteren vanavond is het antwoord daarop toch "ja". Na het zetten van de fase op 180 graden (minste uitdoving van lage tonen) en het wat terugdraaien van het volume kan ik nu de sub niet meer "aanwijzen". Dat is alvast weer een verbetering in elk geval  :)

hifiman

Citaat van: Audiofiel op maart  6, 2007, 16:41:23
Ronald draait met deze sub op zijn stereo versterker. Dus geen bassmanagement. ;)
Precies  ;D

hifiman

Citaat van: gvy op maart  6, 2007, 18:09:29
Een full range elektrostaat is heel mooi, maar het beste neem je met een sub over boven zijn resonantiefrequentie.
Als ik het goed begrepen heb ligt de resonantiefrequent van de Audiostatics die ik heb veel lager dan bij een "conventionele" ESL. Dit dankzij de siliconen "puntjes" die het oppervlak van het folie als het ware verdeeld in meerdere kleine stukken.

Het blijft nog altijd het mooist , volgens mij althans, om een elektrostaat te laten doorgaan tot pakweg 100Hz (gesteld dat zijn resonantie lager ligt) en daar over te nemen met een sub.
Dipool vb ofwel gesloten met lage Q.
Oftewel jij zegt "filteren die hap"  ::)

Ik heb ooit een jaar of 7 geleden op mijn diy full range elektrostaten de metingen verricht.
Hun resonantiefrequentie lag op 62Hz (geloof ik).
Ongelooflijk, maar met de toongenerator sinus erdoor gejaagd. Op 65Hz , alles normaal, 64Hz een beetje onrust, 62 zwaar klappend ongecontrolleerd membraan, op 60Hz , weer gewoon controle. Je moet het gezien hebben  :o.
Denk dat ik van het weekend ook maar eens wat metingen ga doen , om te beginnen de ESL's zelf (zonder sub). Kan ik gelijk horen of er ergens resonantie optreedt.

Met een heel licht doek ervoor krijg je al een gans ander beeld. De resonantie zet veel breder in , maar is veel minder uitgesproken ( lees lagere Q factor).
Lijkt me ook wel wat, een mooie "sok" voor mijn audiostatics  8)

Vaak wordt ook een notchfilter toegepast.
Heb je toevallig een praktisch voorbeeld (schema) van een dergelijk notchfilter? Is dat gewoon een RCL parallel aan de speaker?

Jaja.... elektrostaten... echt mijn passie hoor . We hebben al wat bijeen gebouwd.  ;D

Shit, zwaar off topic, sorry audioloog  :-[
Nee geinig juist man, lijkt me fantastisch als je dat zelf kan ESL's bouwen!  O0

hifiman

Citaat van: Audiofiel op maart  6, 2007, 18:37:18
Zo heb ik zelf ook bijna 10 jaar gedraaid (toevallig ook op 100 Hz). Ik moet zeggen dat ik met mijn huidige grotere electrostaten geen problemen in het laag ervaar. Wel minder dynamiek dan met de dynamische woofers destijds, minder 'slam' zeg maar.
Tsja dat laatste is precies mijn punt, ik heb jouw ESL's ook gehoord en ik zou er (=persoonlijke mening dus) niet mee kunnen leven dat gebrek aan slam, ik vond het toen net effe te "tam" worden, en dat zelfde ervaar ik nu met de Audiostatics  :P

Deleted member

Via onderstaande links nog wat tips:

http://www.diysubwoofers.org/misc/sub_integration.htm

En hier nog een leuke als je zelf nog een audiofiele sub wilt maken :http://www.customanalogue.com/sub_index.htm

Aurora13

Citaat van: Audioloog op maart  6, 2007, 22:11:09
Tsja dat laatste is precies mijn punt, ik heb jouw ESL's ook gehoord en ik zou er (=persoonlijke mening dus) niet mee kunnen leven dat gebrek aan slam, ik vond het toen net effe te "tam" worden, en dat zelfde ervaar ik nu met de Audiostatics  :P

En hoe vond je de 'slam' van mijn Finals?
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=51505">HTPC Zalman HD501: HDMI -> Pioneer Plasma LX-608D
S/PDIF 1 -> Tact S2150 -> KEF LS50 fronts
S/PDIF 2 -> Tact S2150 -> KEF LS50 center + Velodyne EQ-Max 8
S/PDIF 3 -> Tact S2150 ->

gvy

Hoy, audioloog.

Tja, het blijft experimenteren, maar als je mijn gedacht erover vraagt,
Ja ik zou de elektrostaat laag affilteren.
In tegenstelling tot wat je zou denken ga je het geluid met een filter opkrikken en niet afbreken.
Kijk, ten eerste als je een elektrostaat ontlast van zijn laagweergave, waar hij in de buurt zit van zijn resonantiefrequentie krijg je door de hoge Q een hoop fasedraaiingen.
Minder grote en gecontrolleerde membraanuitslag zal bovendien de midden en hogetonenweergave bevorderen.
Tenslotte heb je daar je sub voor, dus waarom de esl het werk laten doen, in een frequentiegebied waar hij zich niet helemaal goed voelt.
1. resonantiefrequentie....2. verzadigingsgebied transfo...3.max membraanuitslag.....

Vergeet niet dat een op 100 a150Hz afgefilterde elektrostaat, nog steeds een weergave neerzet van 8 oktaven , wat beter is dan gelijk welke dynamische luidspreker.

Nu het echte probleem.
passieve filtering.
Als je de impedantiecurve van een elektrostaat bekijkt zal je zien dat dit niet zo simpel is.
Ik vrees dat ik hiervoor geen pasklaar antwoord heb. Ik heb voordien actief gefilterd.
Ook een steil notchfilter voor de resonantiefrequentie is eigenlijk alleen actief mogelijk.

Feitelijk, en daar hoeven we het echt niet over eens te zijn hoor  ;D , geloof ik wel in equalizen, maar alleen in samenwerking met metingen op de luisterplaats.
Veel full range elektrostaten tonen namelijk volgend beeld.

Vanaf zo'n 10kHz naar 20Khz, lopen ze licht af, vanwege beperkingen in het hoog van een full range trafo (stukken moeilijker te maken dan een hybride trafo die geen bas moet weergeven).
Het middengebied van 500hz naar 5khz is heel licht oplopend maar dit kan door segmenteren, perfect in balans gebracht zijn. Tussen 600Hz en 80Hz gaat de elektrostaat door phase cancelation afvallen.
Dit is door segmentatie nooit volledig op te vangen.
Afhankelijk van de resonantiefrequentie en de bijhorende opslingering, kan het laag tussen 40 en 80Hz weer een boost hebben.
Er is dus laag, maar het klinkt wat ijl en zonder slam, omdat je in het midlaag door de fasecancelatie met een dip zit.
Je moet gewoon eens voor de gein een equalizer lenen  en ertussen zetten.
Vervolgens ga je aan de slag met een goed PC RTA progr en meetmic en regel je een en ander bij en dan luisteren. Gewoon met een open geest, dus vrij van vooroordelen over equa...

Of je huurt/leent een behringer deq2496 en laat  die met je meetmic de boel eens uitruisen en zichzelf rechtzetten..... en dan luisteren..... en dan terugschakelen naar wat je normaal hoort.
Ik beweer niet dat dit je definitieve opstelling hoeft te zijn.... maar het kan bij elektrostaten tot verrassende resultaten leiden  en inzicht geven in de dingen die je hoort maar niet kunt plaatsen. ;)

Geert

Audiofiel

Citaat van: Audioloog op maart  6, 2007, 21:38:03
Ik denk dat je gelijk hebt. Ik heb vanavond de sub eerst eens afgesteld zodat er het minste uitdoving plaats vind, dit blijkt bij 180 graden fase instelling te zijn. Bij de 90 graden instelling die MJ acoustics adviseert heb ik zowat maximale uitdoving! Het zal wel te maken hebben met het feit dat de sub hier achter een dipool staat..

De beste positie voor je sub zal op dezelfde horizontale lijn zijn als de electrostaten. Idealiter zul je met twee subs moeten gaan werken, want geluid boven de plusminus 50 Hz is helaas ook richtinggevoelig.

Ik heb veel geëxperimenteerd met de opstelling, met mijn twee laagkasten aan de binnenkant en aan de buitenkant van de electrostaten. Beide opstellingen hadden hun eigen voordelen; de binnenkant beviel mij uiteindelijk een klein beetje beter.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiofiel

Citaat van: Audioloog op maart  6, 2007, 21:59:53
Wat ik in mijn geval echter afvraag is wat wijsheid is... Ik heb ook zogenaamde "full range" electrostaten, maar gehoormatig is dat duidelijk niet zo.. Zowel niet qua diepgang als zeker niet qua "slam". Ik laat nu dus sinds een paar dagen de MJ Acoustics sub "mee" spelen zonder de electrostaten te filteren. Gehoormatig heb ik de x-over van de sub op 90 Hz gezet maar het lijkt me dat er dan een flinke overlap is.

Je zult toch eens moeten spelen met wat testtonen. Pak anders gewoon een test-CD met vaste testtonen en een dB meter. Kijk eens wat er gebeurt, uiteraard eerst zonder de sub. Waar valt nu werkelijk de ESL af? Waar zitten de dips? Waar zitten de pieken?

Anders wordt het zoeken naar de spreekwoordelijke naald in een hooiberg.

CiteerAls ik toch voor filteren zou kiezen denk ik aan een simpel 1e orde filter middels een condensator in serie met de electrostaten. Actief filteren is natuurlijk mooier maar in mijn geval lastig te implementeren (geintegreerde versterker).

Met alleen die condensator kom je niet zo ver, dat kun je ook al in het verhaal van Geert lezen. De enige oplossing om iets 'weg te halen' bij je ESL is actief filteren.

Als jouw geïntegreerde versterker een pre out-main in zou hebben, dan kun je uiteraard prima actief filteren. Met een goed crossover als een Bryston 10B bijvoorbeeld.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiofiel

Citaat van: Audioloog op maart  6, 2007, 22:11:09

Ik denk dat wij sowieso niet dezelfde smaak hebben qua weergave, dus vergelijken is moeilijk. Maar de Spectra 33 gaat wel stukken dieper en harder in het laag dan de Audiostatics van jou. Of dat voldoende 'slam' oplevert, is iedereen zijn persoonlijke voorkeur. Voor mij is het absoluut genoeg, maar in mijn vorige opstelling met de One en de actieve laagkasten had ik een veel grotere impact van het laag. De autoriteit die ik toen had in het laag, heb ik nu zeker niet. Maar die opstelling heb jij nooit bij mij gehoord. ;)

Audiofiel

Citaat van: gvy op maart  6, 2007, 23:31:47
Tenslotte heb je daar je sub voor, dus waarom de esl het werk laten doen, in een frequentiegebied waar hij zich niet helemaal goed voelt.

Precies! En veel so-claimed 'fullrange' electrostaten zijn simpelweg niet echt fullrange. Vaak heb je een mooi gebied boven de 300 Hz, een beetje een dip tussen 100 en 300 Hz (waar ik totaal niet tegen kan, het wordt dan te 'dun') en een ongecontroleerd en flubberig laag tussen 40 en 100 Hz. Drie verschillende gebieden met drie verschillende eigenschappen, dat is geen fraai geheel.

CiteerVergeet niet dat een op 100 a150Hz afgefilterde elektrostaat, nog steeds een weergave neerzet van 8 oktaven , wat beter is dan gelijk welke dynamische luidspreker.

Dat is correct. Helaas zijn veel hybride electrostaten (met dynamisch laag) voorzien van een crossover rond de 250-300 Hz. En dat is jammer. Want er zit zoveel informatie in het gebied tussen 100-300 Hz wat een electrostaat in principe juist heel erg goed kan doen (en slechts enkele ook kunnen).

CiteerVanaf zo'n 10kHz naar 20Khz, lopen ze licht af, vanwege beperkingen in het hoog van een full range trafo (stukken moeilijker te maken dan een hybride trafo die geen bas moet weergeven).
Het middengebied van 500hz naar 5khz is heel licht oplopend maar dit kan door segmenteren, perfect in balans gebracht zijn. Tussen 600Hz en 80Hz gaat de elektrostaat door phase cancelation afvallen.
Afhankelijk van de resonantiefrequentie en de bijhorende opslingering, kan het laag tussen 40 en 80Hz weer een boost hebben.

Dat is natuurlijk wel een heel veralgemeniseerde voorstelling. De opbouw van iedere electrostaat is niet gelijk. Vooral het ontwerp van de trafo's is een vak apart. Behalve 1 trafo voor fullrange is het namelijk ook mogelijk om 2 trafo's gebruiken (eentje die het hoog doet en eentje die het laag doet) op een fullrange paneel.

@Geert: mocht je zin hebben om eens bij mij te komen luisteren, dan stuur je maar een PM. ;)

gvy

Citaat van: Audiofiel op maart  7, 2007, 09:06:20
Precies! En veel so-claimed 'fullrange' electrostaten zijn simpelweg niet echt fullrange. Vaak heb je een mooi gebied boven de 300 Hz, een beetje een dip tussen 100 en 300 Hz (waar ik totaal niet tegen kan, het wordt dan te 'dun') en een ongecontroleerd en flubberig laag tussen 40 en 100 Hz. Drie verschillende gebieden met drie verschillende eigenschappen, dat is geen fraai geheel.

Dat is correct. Helaas zijn veel hybride electrostaten (met dynamisch laag) voorzien van een crossover rond de 250-300 Hz. En dat is jammer. Want er zit zoveel informatie in het gebied tussen 100-300 Hz wat een electrostaat in principe juist heel erg goed kan doen (en slechts enkele ook kunnen).

Dat is natuurlijk wel een heel veralgemeniseerde voorstelling. De opbouw van iedere electrostaat is niet gelijk. Vooral het ontwerp van de trafo's is een vak apart. Behalve 1 trafo voor fullrange is het namelijk ook mogelijk om 2 trafo's gebruiken (eentje die het hoog doet en eentje die het laag doet) op een fullrange paneel.

@Geert: mocht je zin hebben om eens bij mij te komen luisteren, dan stuur je maar een PM. ;)

Hoy audiofiel,

Vriendelijk bedankt voor de uitnodiging.
Ik vrees alleen dat het nogal een eindje rijden is . Ik woon in Belgie omgeving Gent.
Voorlopig pas ik nog even, wegens drukke weekendagenda en heel wat dingen die ik voor vrouwlief in de tuin moet gaan doen en die door de bouw van mijn ht "d'ondergrondse" steeds uitgesteld zijn ;D :-[
( tuintrap, tuinpad, carport .... allemaal diy :P)
En ik wil, nu mijn nieuwe elektrostaten en bijhorende subs klaar zijn, eindelijk eens een meet en greet gaan organiseren in m'n nieuwe HT" d'ondergrondse"

Je hebt gelijk dat mijn voorstelling zeker niet voor alle full range elektrostaten opgaat.
Verschillende merken hebben verschillende oplossingen bedacht:
een greep : De mirrorschakeling van audiostatic,
                 segmentatie (of zelfs meer doorgedreven het cirkelsysteem van quad)
                 Inderdaad apparte trafo's of trafo's met verschillende aftappunten( stepup)voor hoog en laag
                 Apparte baspanelen, die bijgeplaatst worden. (eigenlijk dus een full range paneel, aangevuld met een hoogafgefilterd laagpaneel).
                 Martin Logan zet zelfs dynamische tweetertjes in voor de allerhoogste freq.
                 Distributed resonance
                 enz....

Nu , Ik moet zeggen dat ik eigenlijk heel goeie ervaringen heb met letterlijk ongesegmenteerde panelen ( met alle door mij hierboven beschreven euvels) , en dus zonder truks ( zoals hierboven vermeld) , maar puur door actieve eq nauwkeurig bijgestuurd.
Deze manier geeft een ongelooflijk holografische weergave op de luisterplaats.( ook al de hierboven vermelde truken zijn namelijk hoe dan ook filteringen met faseverschillen)
Het grootste nadeel is dat er dan ook niets wordt gedaan aan de heel gerichte afstraling.
ellek voordeel heb zn nadeel.

Geert

hifiman

Heren bedankt voor de uitgebreide reakties  :D Zodra ik tijd heb reageer ik er op!

hifiman

Citaat van: Aurora13 op maart  6, 2007, 23:05:47
En hoe vond je de 'slam' van mijn Finals?
Verbazingwekkend goed! Misschien herinner je nog dat ik dacht dat je met de sub aan speelde, terwijl deze uitstond  :P In jouw geval zou ik denk ik wel kunnen leven zonder sub. Maar goed akoustiek speelt ook een grote rol en wellicht dat de vlaggen weer anders staan met jouw (of mijn) ESL's in een andere ruimte/opstelling/luisterplek..

In elk geval vond ik de laagweergave van de Finals heel erg goed!

hifiman

hifiman

Tja, het blijft experimenteren, maar als je mijn gedacht erover vraagt,
Ja ik zou de elektrostaat laag affilteren.
In tegenstelling tot wat je zou denken ga je het geluid met een filter opkrikken en niet afbreken.
Kijk, ten eerste als je een elektrostaat ontlast van zijn laagweergave, waar hij in de buurt zit van zijn resonantiefrequentie krijg je door de hoge Q een hoop fasedraaiingen.
Minder grote en gecontrolleerde membraanuitslag zal bovendien de midden en hogetonenweergave bevorderen.
1. resonantiefrequentie....2. verzadigingsgebied transfo...3.max membraanuitslag.....
Hallo Geert,

Daar heb je zeker een punt!

Vergeet niet dat een op 100 a150Hz afgefilterde elektrostaat, nog steeds een weergave neerzet van 8 oktaven , wat beter is dan gelijk welke dynamische luidspreker.
:)

Nu het echte probleem.
passieve filtering.
Als je de impedantiecurve van een elektrostaat bekijkt zal je zien dat dit niet zo simpel is.
Ik vrees dat ik hiervoor geen pasklaar antwoord heb. Ik heb voordien actief gefilterd.
Ook een steil notchfilter voor de resonantiefrequentie is eigenlijk alleen actief mogelijk.
Daar was ik al een beetje bang voor ja, ik realiseerde me ook al dat je ook wel een erg rare load gaat creeeren voor je versterker als je er ook nog eens een dikke cap aanhangt.

Feitelijk, en daar hoeven we het echt niet over eens te zijn hoor  ;D , geloof ik wel in equalizen, maar alleen in samenwerking met metingen op de luisterplaats.
Op zich beng ik niet zo bang voor het equalizen maar meer voor de randverschijnselen zoals:
- fasedraaiing
- een vertragende microprocessor
- extra AD cq DA conversies (en dat wil ik dus echt niet!)

Veel full range elektrostaten tonen namelijk volgend beeld.

Vanaf zo'n 10kHz naar 20Khz, lopen ze licht af, vanwege beperkingen in het hoog van een full range trafo (stukken moeilijker te maken dan een hybride trafo die geen bas moet weergeven).
Er is dus laag, maar het klinkt wat ijl en zonder slam, omdat je in het midlaag door de fasecancelatie met een dip zit.
Helder.

Je moet gewoon eens voor de gein een equalizer lenen  en ertussen zetten.
Vervolgens ga je aan de slag met een goed PC RTA progr en meetmic en regel je een en ander bij en dan luisteren. Gewoon met een open geest, dus vrij van vooroordelen over equa...

Of je huurt/leent een behringer deq2496 en laat  die met je meetmic de boel eens uitruisen en zichzelf rechtzetten..... en dan luisteren..... en dan terugschakelen naar wat je normaal hoort.
Ik beweer niet dat dit je definitieve opstelling hoeft te zijn.... maar het kan bij elektrostaten tot verrassende resultaten leiden  en inzicht geven in de dingen die je hoort maar niet kunt plaatsen. ;)
De vraag is even hoe ik dat ga doen  (qua aansluiten). De enige audiofiel verantwoorde methode zal dan zijn om het EQ volledig in het digitale domein te doen, ofwel tussen cd transport en DAC. Nadeel is dat het dan alleen voor die bron werkt, maar goed op zich een compromis waar ik mee zou kunnen leven.

Groetjes,

Ronald

hifiman

Citaat van: Audiofiel op maart  7, 2007, 08:49:18
De beste positie voor je sub zal op dezelfde horizontale lijn zijn als de electrostaten. Idealiter zul je met twee subs moeten gaan werken, want geluid boven de plusminus 50 Hz is helaas ook richtinggevoelig.

Ik heb veel geëxperimenteerd met de opstelling, met mijn twee laagkasten aan de binnenkant en aan de buitenkant van de electrostaten. Beide opstellingen hadden hun eigen voordelen; de binnenkant beviel mij uiteindelijk een klein beetje beter.
Een tweede (zelfde) sub is (in de toekomst) eventueel wel een optie. Maar dan moet ik wel zeker weten dat het gaat bevallen en dus is het nu nog even te vroeg daarvoor.

Qua opstelling heb ik helaas weinig keus..

hifiman

Citaat van: Audiofiel op maart  7, 2007, 08:53:37
Je zult toch eens moeten spelen met wat testtonen. Pak anders gewoon een test-CD met vaste testtonen en een dB meter. Kijk eens wat er gebeurt, uiteraard eerst zonder de sub. Waar valt nu werkelijk de ESL af? Waar zitten de dips? Waar zitten de pieken?

Anders wordt het zoeken naar de spreekwoordelijke naald in een hooiberg.
Dat is ook de bedoeling. Overigens gebruik ik daar TMREQ voor en een meetmicrofoon, die dB meters zijn super onnauwkeurig in het laag! Van het weekend heb ik tijd en dan ga ik meten!

Met alleen die condensator kom je niet zo ver, dat kun je ook al in het verhaal van Geert lezen. De enige oplossing om iets 'weg te halen' bij je ESL is actief filteren.
Of passief in de DAC!  Dat zie ik ook nog als een optie, desnoods met een schakelaar  :)

Als jouw geïntegreerde versterker een pre out-main in zou hebben, dan kun je uiteraard prima actief filteren. Met een goed crossover als een Bryston 10B bijvoorbeeld.
Nope.  ::)

hifiman

Citaat van: Audiofiel op maart  7, 2007, 08:56:24
Ik denk dat wij sowieso niet dezelfde smaak hebben qua weergave, dus vergelijken is moeilijk.
Dat denk ik ook.

Maar de Spectra 33 gaat wel stukken dieper en harder in het laag dan de Audiostatics van jou. Of dat voldoende 'slam' oplevert, is iedereen zijn persoonlijke voorkeur.
Mee eens.

Voor mij is het absoluut genoeg, maar in mijn vorige opstelling met de One en de actieve laagkasten had ik een veel grotere impact van het laag. De autoriteit die ik toen had in het laag, heb ik nu zeker niet. Maar die opstelling heb jij nooit bij mij gehoord. ;)
Dat klopt  ;D

hifiman

Ik heb aan de startpost even 2 foto's toegevoegd. Op de eerste zie je mijn Audiostatic ESL's (nog zonder sub), op de tweede zie je de MJ Acoustics sub achter de linker ESL staan.

Audiofiel

Citaat van: gvy op maart  7, 2007, 10:38:40
Hoy audiofiel,

Vriendelijk bedankt voor de uitnodiging.
Ik vrees alleen dat het nogal een eindje rijden is . Ik woon in Belgie omgeving Gent.
Voorlopig pas ik nog even, wegens drukke weekendagenda en heel wat dingen die ik voor vrouwlief in de tuin moet gaan doen en die door de bouw van mijn ht "d'ondergrondse" steeds uitgesteld zijn ;D :-[
( tuintrap, tuinpad, carport .... allemaal diy :P)
En ik wil, nu mijn nieuwe elektrostaten en bijhorende subs klaar zijn, eindelijk eens een meet en greet gaan organiseren in m'n nieuwe HT" d'ondergrondse"

Ik ben benieuwd hoe het bij jou gaat klinken! ;)

Audiofiel

Citaat van: Audioloog op maart  7, 2007, 12:36:51
Verbazingwekkend goed! Misschien herinner je nog dat ik dacht dat je met de sub aan speelde, terwijl deze uitstond  :P In jouw geval zou ik denk ik wel kunnen leven zonder sub. Maar goed akoustiek speelt ook een grote rol en wellicht dat de vlaggen weer anders staan met jouw (of mijn) ESL's in een andere ruimte/opstelling/luisterplek..

In elk geval vond ik de laagweergave van de Finals heel erg goed!

De grotere Finals hebben zeker meer laag dan de Audiostatics.  :D

Echte slam vind ik dat overigens niet en op concertniveau kunnen ze niet draaien. ;)