Epson TW1000 presample preview

Gestart door J.A.F._Doorhof, maart 2, 2007, 13:33:16

Vorige topic - Volgende topic

J.A.F._Doorhof

Vandaag waren de hoge heren van Epson even aanwezig om me te laten snuffelen aan de nieuwe TW1000.
Dit was nog een handassembled pre-production model dus er zullen nog wel dingen veranderen.
Vandaar even een KLEINE PREVIEW.

Als referentie had ik bij toeval gisteren een Ruby gecalibreerd en een half uur voor de Epson de JVC HD-1 dus verser kan het bijna niet :D

Als eerste het uiterlijk.
Europa krijgt de zwarte units, Amerika de witte zoals het er nu uitziet, dus voor de puristen goed nieuws.
De AB is ook mooi zwart weergegeven.
Verder is de vormgeving weer gelijk aan de TW700 wat geen slecht nieuws is.

Uit de doos was de unit een absolute ramp, nog een stuk slechter dan de TW700 welke ook al niet echt florisant uit de doos kwam, dat begon dus niet al te best.
Echter na de calibratie was er een wereld van verschil, de primaries en secondaries zijn zeer goed en zelfs beter dan die van de JVC HD-1 en menige andere projector met HD panelen.

Grayscale is goed recht te krijgen.

Het grootste opvallende feit was echter het blacklevel, hier heeft Epson echt een zevenmijlslaars sprong genomen want dit is echt een ENORME stap voorwaarts, de iris werkt daar natuurlijk in mee, maar ook scenes met een zwarte achtergrond en fel bewegende kleine diertjes (HD clip) bleef er meer dan genoeg licht van de diertjes af komen op een pikzwarte ondergrond.

CR kwam uit op bijna 10.000:1  (9536:1 om precies te zijn), in de folder zal 12.000:1 komen te staan en ik denk dat in de standen als living room de Epson daar ver overheen gaat komen. Voor HT gebruik is echter de Theater black 1/2 stand te gebruiken.

Geluidsproductie is netjes stil.

DVD playback ziet er gewoon goed uit, en HD materiaal knalt letterlijk van het scherm af met accurate kleuren en goede scherpte.
Diepte van de display is fantastisch (mede door het goede zwart natuurlijk).

De scaler laat wel hier en daar een steekje vallen wat zich vertaald in kleine scalings fouten, gezien de prijs van ADVIES 3499,00 wil ik me daar echter niet eens druk om maken (het was niet storend in 99% van het materiaal).

Als ik de Ruby (welke ik hoger heb zitten dan de Pearl), de TW1000 en de HD1 met elkaar vergelijk dan is de uitkomst verassend (voor mij tenminste wel).

De TW1000 zit BOVEN (ja u leest het goed :D) de Ruby.
De scaler is minder, maar de overall beeld kwaliteit vind ik beter, maar de TW1000 zit natuurlijk wel onder de HD1.

Gezien de prijs spijt het me voor Sony maar is de TW1000 voor mij in dat segment op dit moment de beste koop.
Waarbij nogmaals de scaler van de Sony beter is maar voor rond de 1475,00 kun je er een scaler bij kopen die dat volledig oplost.
Verwachte marktprijs durf ik nog weinig over te zeggen maar meestal zitten WIJ er rond de 250,00 onder.

Nogmaals dit is een pre-sample maar meestal betekend dit dat het beter word bij de productie.

Voor alle vragen over Epson kan ik tevens meedelen dan vanaf volgende week in het special guest gedeelte 2 mensen van Epson jullie vragen zullen beantwoorden, de Sales manager en de Product manager van Epson NL.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

J.A.F._Doorhof

Custom installer

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

J.A.F._Doorhof

En de primaries/secondaries
Custom installer

Paul Landsmeer

Cool. Wanneer worden de productiemodellen verwacht?

jaco

Deze Epson was ook mooi om te zien. Veel goedkoper dan de JVC HD-1.

Hij kwam wat 'blauwig' uit de doos, maar na de cailibratie was het prima om aan te zien.
De prijs is heel erg goed, goedkoper dan de concurentie..
9.4.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Klipsch RP-1000SW x4 subwoofers, VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm, Van Damme STARQUAD Balanced Cable with Neutrik Gold XLR. Belden 19364 Power cable

manco401

Sorry als ik even sceptisch ben maar nu lijkt het net alsof SXRD/LCOS geen enkel voordeel meer bied tegenover deze TW1000? Tot op heden was u altijd zeer te spreken over het propere artefact-vrije en "filmische" plaatje van de Ruby/Pearl. Heeft deze Epson dan ook deze kwaliteiten als LCD ? Aangezien ik dat bij de HC5000 en verder geen enkele LCD heb gezien. Want dan lijkt dit wel echt baanbrekend voor LCD projectie..

jaco

Hmm, de JVC HD-1 is wel beter, maar die kost ook bijna 2x zo veel. Dat is een aanmerkelijk verschil natuurlijk.
9.4.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Klipsch RP-1000SW x4 subwoofers, VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm, Van Damme STARQUAD Balanced Cable with Neutrik Gold XLR. Belden 19364 Power cable

manco401

Ik had het in dit geval eigenlijk op de Pearl/Ruby. Zelf zat ik eigenlijk klaar om een Pearl te kopen maar nu ga ik weer twijfelen. Voorheen was de keuze simpel aangezien de HD1 simpelweg boven mijn budget gaat en de Pearl met kop en schouders boven elke LCD projector steekt die ik heb gezien (TW700, HC5000..). Voor mij is het vooral om het zeer smoothe, filmische aspect te doen en dat heb tot nu toe nog niet bij een LCD gezien. Nuja, de TW1000 is blijkbaar een uitzondering en nog eens een stuk goedkoper.

Rielplayer

Het wordt me steeds moeilijker gemaakt. Geld steken in een goede 8 incher CRT of voor een 1080p projector te gaan zoals deze Epson. Ik moet er eens goed over na gaan denken.
Sony KD 65XH9505 - NAD M10 - Phonar Edma P3.5

J.A.F._Doorhof

Ik vind de Epson zoals ik hem NU heb gezien iets beter dan de Pearl op beeld gebied, een stuk minder qua scaling.
Je mag altijd sceptisch zijn natuurlijk maar ik heb er weinig baat bij om leugens te vertellen, we leveren namelijk beide.
Custom installer

anton

Misschien een vraag Frank die zich nu verschillende medeforummers afvragen: is de HD 1 de meerprijs t.o.v. de  epson waard ???????

J.A.F._Doorhof

ja zonder twijfel, de HD1 is een projector die een CRT verslaat en dat is de Epson in beperkte mate.
De HD1 is echt een EXTREEM goede projector.
Custom installer

robbiedobbie

fantastisch initiatief om de mensen van Epson erbij te betrekken en hen aan het woord te laten!

goed werk frank!
HT: Panasonic 65VT30, Panasonic Bluray, Arcam AVR600, Thiel powerpoint surround

Stereo: Lyngdorf TADI2200, Sonos ZP-90, Lyngdorf SDAI2175, Concaves Mk1, Simple audio player

B.J.

Super Frank!

Ik ben bijna in de markt voor een PJ. Eerst nog ff een huisje kopen  ;D

manco401

Krijgt de Europese markt een ander productie model misschien dan de Japanse markt? Aangezien men op AVS al op volle toeren japanse productie modellen aan het importeren zijn. Voor wanneer is de TW1000 in de benelux?

Voor de rest heb ik vertrouwen hoor Frank, ik heb gewoon het gevoel dat ik bij de TW1000 nog dezelfde typische LCD "look & feel" zal hebben die ik bij de Sony niet heb. Net zoals de Sony en JVC hun LCOS look&feel hebben zeg maar. Allemaal moeilijk te omschrijven.

J.A.F._Doorhof

Als het goed is komt hij met een week of 4-5 op de markt.
Custom installer

donaldk

Citaat van: Rielplayer op maart  2, 2007, 18:13:29
Het wordt me steeds moeilijker gemaakt. Geld steken in een goede 8 incher CRT of voor een 1080p projector te gaan zoals deze Epson. Ik moet er eens goed over na gaan denken.

Dumpen die 8"-ers!!! :-X

donaldk

Citaat van: J.A.F._Doorhof op maart  2, 2007, 21:49:37
Als het goed is komt hij met een week of 4-5 op de markt.

Paar weekjes vertraging, valt mee. Voor iedereen in het 'laatste aanwinsten' topic, alvast gefeliciteerd :P.

donaldk

Citaat van: robbiedobbie op maart  2, 2007, 21:13:18
fantastisch initiatief om de mensen van Epson erbij te betrekken en hen aan het woord te laten!

goed werk frank!

De product manager was hier al een tijdje actief, vriendelijke uitleg in een (paar) topics gezien.

Rielplayer

Citaat van: donaldk op maart  3, 2007, 00:16:42
Dumpen die 8"-ers!!! :-X

Tja, dan neig ik weer naar 8"-ers, als er tenminste ook dumpprijzen gehanteerd worden. ;D
Sony KD 65XH9505 - NAD M10 - Phonar Edma P3.5

donaldk

Hertog_Martin

Klinkt goed, vooral blij om te horen dat blacklevel zoveel verbeterd is, dat is namelijk mijn enige 'ergenis' aan de TW600; in hele donkere scenes is het toch storend dat zwart verre van zwart is.

Ik had eigenlijk gedacht dat omdat het de 1e generatie 1080p lcd onder de 5k is dat blacklevel juist minder zou zijn :)

Mijn TW600 houd ik nog wel even, maar zodra hier een hd-dvd/blu-ray speler staat met genoeg titels en de prijs van de TW1000 naar ~2k zakt dan stap ik zeker over denk ik.

Is de 2.25x hogere resolutie nou echt duidelijk te merken? Of valt dat mee en heb je niet meteen zoiets van 'wow, dit is echt ruim 2x mooier/scherper als je van de TW600 over zou stappen naar de TW1000' ?
Pioneer DV-565A - Marantz sr4300 - 4x B&W DM601 s3 - Van den Hul Optocoupler MKII - Cable Talk Talk 3.1

J.A.F._Doorhof

Wat vooral opvalt is de rust in het paneel, dit komt mede door een nieuwe techniek op de wafers en een nieuwe lens die een veel hogere resolutie heeft als de oude canon lens die op bv de TW700 zit.
Daarnaast hebben ze veel gedaan om lightflare tegen te gaan waardoor ook DVD resolutie gewoon een STUK strakker eruit ziet.

Dus ze hebben behoorlijk veel veranderd.
Custom installer

riwi

Hoe staat het met het detail in donkere scene's? Ik vind detail belangrijker dan het absolute blacklevel.
Tot nu toe viel mij bij LCD projectoren altijd de melkachtige waas op die over het beeld ligt. Ook bij een camera zwenk zie ik dan de structuur van de LCD. Bij de Pearl had ik dit effect niet. Is dit bij de TW1000 ook verbeterd tov de TW600 (ik heb de TW700 te kort gezien om een vergelijking te trekken)?

J.A.F._Doorhof

Dat is enorm verbeterd.
Wat je veel ziet bij LCD's is zng colour flare of lightflare.
Zie het als volgt.

Bij een perfecte weergave zie je 2 vierkantjes naast elkaar, een rode en een groene.
Perfect bestaat echter niet, dus wat er meestal gebeurt door lightscatter in de lens is dat het rode vierkantje een flare trekt naar het groene vierkantje, maw deze infecteert de naast liggende pixels.
Door een nieuwe lenscoating is dit terug gebracht tot een colour/light flare die binnen de afstand van de pixels valt, maw je hebt een veel betere afscheiding.
Je ziet dit vooral in de hoeken en de zijkanten van het scherm.

De nieuwe TW1000 gebruikt daarvoor een Fujinon lens tov de oude Canon lens voor de TW600.
De specs even naast elkaar.

Fujinon met 14 lensen, 2.1x zoom, Fn 2.00-3.15, resolutie groter dan 80lp/mm, flare 5 micro meter
Canon met 13 lensen, 1,5x zoon, Fn 2.06-2.8, resolutie groter dan 60lp/mm, flare 8 micro meter

Daarnaast gebruiken ze nu een c2fine panel techniek even in het engels :D
C2Fine (Crystal Clear Fine) is based on inorganic alignment layer and vertical alignment technologie.

Of wel door deze structuur is het mogelijk om hoger contrast te verkrijgen en smoothere overgangen.

MvrGr.
Frank
Custom installer