Het NAIM topic

Gestart door fireman, februari 28, 2007, 11:43:04

Vorige topic - Volgende topic

Robiwan

Citaat van: Alco op januari  1, 2013, 14:22:36
Ik deed ongeveer een uur geleden een verrassende ontdekking...

Een maand oid geleden had ik, n.a.v. een recensie die mij wel aanstond, een betere netkabel gekocht voor de Brio-R.
Nu is kopen zonder eerst proberen niet mijn gewoonte, maar voor € 75,- (incl. verzending) dacht ik what the heck...

Het ging om de AudioQuest NRG-X3, die vanaf de eerste dag een verbetering (b)leek op de Brio-R.
Iets meer gemak, openheid en bite/attack wanneer de muziek daar om vroeg.

Uit nieuwsgierigheid ook even op de Nait XS geprobeerd, maar daar leek dezefde netkabel niks te doen.
Ik heb daarna de Nait XS niet meer aangesloten gehad en een week of 2,5/3 met de Brio-R gespeeld.

Tot vandaag... aangezien ik toch niks beters te doen had besloot ik om de Nait XSs weer 'ns aan te sluiten.
Uit luiheid had ik geen zin om eerst weer alle kabels te wisselen (netkabel, interlink en speaker kabels)
Heb de XS een uurtje laten opwarmen en ben toen gaan luisteren...hmm,...verrek, dat klinkt toch best lekker.

Even later heb ik de cinch-cinch Chord Cobra Plus interlink vervangen voor de Cinch-DIN Cobra, die ik al jaren heb.
Damn,...dat klonk toch wel beter. (moeilijk uit te leggen, maar klonk iets 'Naimser', minder 'vet/aangedikt')

Daarna nog even terug naar de standaard netkabel op de Nait XS... dat heeft echter niet lang geduurd.
De AudioQuest klonk toch beduidend beter. (ja, ik weet 't... de Naim kabel zou 'beter' 'moeten' zijn, ivm synergy, blabla)

De ls-kabels heb ik nog niet vervangen! Heb nu nog gewoon de De Groef ls-kabel, die ik speciaal voor de Brio-R heb gekocht.
Qua prijs/kwaliteitsverhouding (€10,- p.m.) presteerd deze buitengewoon goed, en matched opvallend goed met Naim. :)
Wellicht dat Naca5 nog beter klinkt, maar heb nog niet de behoefte gehad om die er aan te knuppen. Ik mis nog niks.

Of 't nu toch ligt aan het inspelen van van die netkabel of dat de Nait XS me nu toch meer de 'Naim sound' biedt, geen idee.

Het ziet er naar uit dat de Brio-R toch het veld moet ruimen, ook al is/blijft 't een top versterker voor de prijs!
(het jammere is dat ik op de Brio-R iets meer zal verliezen bij verkoop, dan op de Nait XS. Het is namelijk...(newsflash) m'n 2e Brio-R al...
lang verhaal, ga ik nu niet uitleggen, maar deze is net nog maar amper 1,5 maand oud)

O well... een nieuw jaar, nieuwe ontwikkelingen. (nieuwe ronde, nieuwe kansen)  :D

moet de brio alweer het veld ruimen, straks nog de xs en dan heb je alleen nog die ouwe nait 2 :D
jij blijft ook lekker bezig met switchen e.d. Nog steeds geen draaitafel (Rega) gekocht?

Is dit wat voor je?
http://www.hifi.nl/tweedehands/tekoop/147473/Zeer-mooie-Rega-P25-draaitafel-met-Heed-Orbit-2-Power-Supply.html

Een mooi audiofiel 2013 toegewenst  :smile:
Naim NAC 172XS+NAP100 | Technics SL1500c | Denon DCD-900 | Neat Motive SX2

Alco

CiteerNAC A5 hoort wat mij betreft aan iedere Naim  ;)
I know, en het kan best zijn dat ik m'n Naca5 zo weer aansluit en daar ook een lichte voorkeur voor heb hoor.

Maar als ik als nuchtere Drent dan toch een andere voorkeur blijk te hebben dan voor hetgeen wat hoort, so be it. 

Het prettige bij de huidige geïntegreerde Naim versterkers is dat Naca5 niet persé hoeft.
(al heb ik ook probleemloos jarenlang zonder naca5 met een Nait 2 gedraaid)
Bluesound Node Icon, Naim Nait 50, Proac Tablette 10 signatures op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Amazon rca-din + De Groef Audio ls kabel)

bmateijsen

Maar heb je het weleens geprobeerd op je XS? Indien nee.. als nuchtere Drent, zou je het dan eerst moeten proberen ;), nietwaar?

Citaat van: Alco op januari  1, 2013, 14:54:55
I know, en het kan best zijn dat ik m'n Naca5 zo weer aansluit en daar ook een lichte voorkeur voor heb hoor.

Maar als ik als nuchtere Drent dan toch een andere voorkeur blijk te hebben dan voor hetgeen wat hoort, so be it. 

Het prettige bij de huidige geïntegreerde Naim versterkers is dat Naca5 niet persé hoeft.

Alco

Citeermoet de brio alweer het veld ruimen, straks nog de xs en dan heb je alleen nog die ouwe nait 2
jij blijft ook lekker bezig met switchen e.d. Nog steeds geen draaitafel (Rega) gekocht?

Tja,..mijn goede voornemen voor dit jaar is om dat switchen af te leren! :D
Die ouwe Nait 2 is klankmatig nog steeds m'n referentie, maar zou ik op de lange duur denk ik niet dagelijks mee kunnen leven, om meerdere eerder genoemde redenen. (kan me er echter ook nog niet toe zetten om 'm te verkopen)

Het voordeel is dat ik de XS voor een schappelijke prijs heb kunnen kopen, dus mocht ik tzt toch weer wat anders willen of willen upgraden, dan verwacht ik niet/nauwelijks iets te verliezen.  :)

Nèh, (nog) geen Rega draaitafel voor mijn persoontje.
De genoemde P25 ziet er wel mooi uit (voor een Rega), met de mooie houten omlijsting en dat witte acryl plateau.
Misschien komt er tzt alsnog een draaitafel, maar dan bij voorkeur via een dealer, waarbij ik eerst kan luisteren.
Bluesound Node Icon, Naim Nait 50, Proac Tablette 10 signatures op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Amazon rca-din + De Groef Audio ls kabel)

Alco

CiteerMaar heb je het weleens geprobeerd op je XS? Indien nee.. als nuchtere Drent, zou je het dan eerst moeten proberen ;), nietwaar ?
Uiteraard, ik heb m'n Naca5 al meerdere keren op de XS aangesloten gehad. Dat klonk ook prima, maar kan me even niet herinneren dat ik daar nu een uitgesproken voorkeur voor had. Ik moet toegeven dat ook de dikte en enorme stugheid van Naca5 meespeelt. De kabel van De Groef is superdun en flexibel, en is daardoor veel minder opvallend zichtbaar.
(die lopen bijvoorbeeld langs kabelgootjes, (a.k.a vaatdoek ophanghaakjes :D) achterop m'n stands, waardoor je ze niet ziet)

Maar ik zal nu Naca5 aansluiten, voor een 'vergelijkend warenonderzoek'.  8)
I'll be back with a full report...over en uit. :happy:

bmateijsen

Citaat van: Alco op januari  1, 2013, 15:27:32

Maar ik zal nu Naca5 aansluiten, voor een 'vergelijkend warenonderzoek'.  8)
I'll be back with a full report...over en uit. :happy:

Helemaal goed ;D

Alco

Zo,...de Naca5 ligt inmiddels weer in de kast.

Heb een groot deel van de nummers die ik begin deze middag ook beluisterd heb, nu opnieuw beluisterd.

Misschien dat langer luisteren/vergelijken meer oplevert, maar ik hoorde eerlijk gezegd weinig verschil.
Naca5 leek iets meer body bij stemmen weer te geven, maar verder... niet noemenswaardig.

bmateijsen

Wat heb je beluisterd? Luister niet naar losse elementen, maar luister naar het totale plaatje van muziek... ;)

Alco

CiteerWat heb je beluisterd?
Qua muziek bedoel je ? Of meer bepaalde (audiofiele) aspecten. (bijv: openheid, detailering, diepte/controle laag,etc)

Ik moet toegeven dat ik nu voornamelijk op het laatste heb gefocussed.
Qua muzikale betrokkenheid (bedoel je dat met het 'totale plaatje van de muziek' ? :unsure:) lijken beide kabels weinig verschil te maken.
Misschien dat als ik ook nog een Naim bron en/of speakers zou hebben, dat het voordeel dan meer zou overslaan naar Naca5. :lookaround:

bmateijsen

Ik bedoelde inderdaad welke muziek.... ;).

Ik ken de Groef kabel niet... misschien de ultieme kabel?

Groet,

Bjorn

Michel8

even offtopic @ Aloc: toch nu weer de Rega Brio R te koop (of is dat een ander op hifi.nl, die van 1,5 maand oud)??

Alco

CiteerIk bedoelde inderdaad welke muziek...
Dit zijn enkele nummers die de revue passeerden:

Larry Carlton - Song in the fifth grade  (album 'Friends')
China Crisis - Tragedy and mystery  (album 'Woring with fire and steel)
Stevie Ray Vaughan - Empty arms  (album 'The sky is crying)
Carmel - More, more, more  (LP-rip, album: 'The drum is everything')
Wayne Hancock - Life on the road + Lousiana blues  (album 'That's what daddy wants')

Een vrij gevarieerd aanbod, van jazzy pop/fusion tot 80's pop en van Texas blues tot Juke Joint Swing. (country)  8)

CiteerIk ken de Groef kabel niet... misschien de ultieme kabel?
De kabel van De Groef Audio is ongetwijfeld niet de ultieme kabel, maar wat mij betreft wel tot € 10,- per meter.
(heb 'm vergeleken op de Brio-R met 2 Van den Huls, Naca5 (bijna onmogelijk te bevestigen), Transparent The Wave en QED XT Silver Annyversary, waarbij laatstgenoemde, en tevens goedkoopste het dichts in de buurt kwam van de Groef kabel.

Toen ik de kabel meekreeg om uit te proberen, zei men al vrij overtuigd:"Ik denk niet dat je 'm terug wilt geven" en ze hadden gelijk.

Dr.Bedlo

Citaat van: Alco op januari  1, 2013, 14:22:36
Ik deed ongeveer een uur geleden een verrassende ontdekking...

Een maand oid geleden had ik, n.a.v. een recensie die mij wel aanstond, een betere netkabel gekocht voor de Brio-R.
Nu is kopen zonder eerst proberen niet mijn gewoonte, maar voor € 75,- (incl. verzending) dacht ik what the heck...

Het ging om de AudioQuest NRG-X3, die vanaf de eerste dag een verbetering (b)leek op de Brio-R.
Iets meer gemak, openheid en bite/attack wanneer de muziek daar om vroeg.

Uit nieuwsgierigheid ook even op de Nait XS geprobeerd, maar daar leek dezefde netkabel niks te doen.
Ik heb daarna de Nait XS niet meer aangesloten gehad en een week of 2,5/3 met de Brio-R gespeeld.

Tot vandaag... aangezien ik toch niks beters te doen had besloot ik om de Nait XSs weer 'ns aan te sluiten.
Uit luiheid had ik geen zin om eerst weer alle kabels te wisselen (netkabel, interlink en speaker kabels)
Heb de XS een uurtje laten opwarmen en ben toen gaan luisteren...hmm,...verrek, dat klinkt toch best lekker.

Even later heb ik de cinch-cinch Chord Cobra Plus interlink vervangen voor de Cinch-DIN Cobra, die ik al jaren heb.
Damn,...dat klonk toch wel beter. (moeilijk uit te leggen, maar klonk iets 'Naimser', minder 'vet/aangedikt')

Daarna nog even terug naar de standaard netkabel op de Nait XS... dat heeft echter niet lang geduurd.
De AudioQuest klonk toch beduidend beter. (ja, ik weet 't... de Naim kabel zou 'beter' 'moeten' zijn, ivm synergy, blabla)

De ls-kabels heb ik nog niet vervangen! Heb nu nog gewoon de De Groef ls-kabel, die ik speciaal voor de Brio-R heb gekocht.
Qua prijs/kwaliteitsverhouding (€10,- p.m.) presteerd deze buitengewoon goed, en matched opvallend goed met Naim. :)
Wellicht dat Naca5 nog beter klinkt, maar heb nog niet de behoefte gehad om die er aan te knuppen. Ik mis nog niks.

Of 't nu toch ligt aan het inspelen van van die netkabel of dat de Nait XS me nu toch meer de 'Naim sound' biedt, geen idee.

Het ziet er naar uit dat de Brio-R toch het veld moet ruimen, ook al is/blijft 't een top versterker voor de prijs!
(het jammere is dat ik op de Brio-R iets meer zal verliezen bij verkoop, dan op de Nait XS. Het is namelijk...(newsflash) m'n 2e Brio-R al...
lang verhaal, ga ik nu niet uitleggen, maar deze is net nog maar amper 1,5 maand oud)

O well... een nieuw jaar, nieuwe ontwikkelingen. (nieuwe ronde, nieuwe kansen)  :D

He Alco,

Zie nu pas dat je een XS hebt. Nog neit zo lang toch?
Quad vintage.

Alco

Citeereven offtopic @ Alco: toch nu weer de Rega Brio R te koop (of is dat een ander op hifi.nl, die van 1,5 maand oud)??
Klopt hoor, Michel.  :blush: Het is m'n 2e... begon m'n eerste toch te missen, maar uiteindelijk "vrees" ik toch aan Naim 'vast' te zitten. :lookaround:

De enige merken die mij misschien nog van Naim af zouden kunnen 'helpen' is Sonneteer + Penaudio.
Die combi (alleen als combi!) heeft op mij qua muzikale betrokkenheid, door de jaren heen een diepe indruk achtergelaten.
De combinatie Rega + Totem heeft ook zo'n bepaalde synergy, maar dan op net iets lager niveau imho.

CiteerHe Alco,

Zie nu pas dat je een XS hebt. Nog niet zo lang toch?
He Fred,

Nog niet zo heel lang, maar wel een aantal maanden denk ik.

Dr.Bedlo

Hmm..T was mij nog niet opgevallen. Maar ja als misschien toch niet al te nuchtere Drent switch je ook wel heel erg vaak. Vind de XS tov de 5 wel een behoorlijke verbetering en elk duppie wel waard.

Overigens ben ik vanmiddag ff bij die Audioartisten voor de etalage wezen kijken. Allemaal platenspelers. Dus missschien is nu je kans wel om er een aan te schaffen. Mjn Regaplaten spelertje staat nog in de verpakking te wachten tot ik tijd en zin heb om er mee aan de gang te gaan.
Quad vintage.

Alco

Je hebt wel gelijk hoor, met dat switchen... dat is ook iets waar ik eigenlijk van af wil.
Dit jaar zullen er nog wel weer een paar switchen worden gemaakt, maar dan wil ik ook voor jaren 'genezen' zijn.

Ik vind de XS ook zondermeer een behoorlijke verbetering t.o.v de 5i(-2).
Hoewel ik nooit de nieuwprijs zou hebben betaald voor de XS.  Dat vind ik het verschil dan niet waard.

CiteerOverigens ben ik vanmiddag ff bij die Audioartisten voor de etalage wezen kijken. Allemaal platenspelers. Dus missschien is nu je kans wel om er een aan te schaffen
O ? Ik zal binnenkort weer 'ns een kijkje nemen bij Edwin. :) Is alweer 'n tijdje geleden.

Dat jij een Rega platenspeler hebt is aan mijn oplettenheid (of geheugen) ontsnapt. Om welke gaat 't ?

Dr.Bedlo

Nu nog een stel HARige BEThjes en je bent voor je pensioen wel klaar.
Quad vintage.

Lion of Judah

Citaat van: Alco op januari  1, 2013, 14:54:55

Ik heb ook geen Naca5 er tussen hangen. Wel geprobeerd, kon een setje lenen van een collega. Mijn oren hoorden geen verschil met mijn huidige kabel die ik bij BCC vandaan heb. Baat het niet dan schaadt het niet dacht ik nog even (word ik misschien ooit nog eens serieus genomen :D) maar de stugheid en de lengte dat gaat niet zo lekker in mijn set-up.
Spendor A5, REL T7i en T7x, Naim Supernait, Naim Hicap DR, miniDSP SHD, MOON Mind 180, Teddy Pardo PSU.

Dr.Bedlo

Alco,

De Rega toch maar weer te koop gezet? Ga vandaag of morgen het De groef LS kabel eens tussen de Naim zetten. Als het bevalt dan doe ik dat NACA 5 weer de deur uit. Zit mij er meer en meer aan te ergeren. Moet ik uiteraard geen verschil horen.

Overigens lijkt dat shirtje kwa kleur van michel van Gerwen die vanavond het schip in gaat tegen Phil Taylor verdacht veel op Naim Green. Heb mijn canonetje weer zal even wat m0oie shots plaatsen binnenkort.
Quad vintage.

Robiwan

Citaat van: fred19633 op januari  1, 2013, 20:00:21
Alco,

De Rega toch maar weer te koop gezet? Ga vandaag of morgen het De groef LS kabel eens tussen de Naim zetten. Als het bevalt dan doe ik dat NACA 5 weer de deur uit. Zit mij er meer en meer aan te ergeren. Moet ik uiteraard geen verschil horen.

Overigens lijkt dat shirtje kwa kleur van michel van Gerwen die vanavond het schip in gaat tegen Phil Taylor verdacht veel op Naim Green. Heb mijn canonetje weer zal even wat m0oie shots plaatsen binnenkort.

welke rega platenspeler heb je nou?

Alco

Ben benieuwd of de Groef kabel je zal bevallen in je Naim set, Fred.
Heb geen idee wie Michel van Gerwen/Phil Taylor is (darten ?), maar ben wel benieuwd naar wat nieuwe systempics!  :)

ps....as we speak, ben ik al in mogelijke onderhandeling m.b.t de Rega.
edit: de Rega is onder voorbehoud verkocht. :smile:

Robiwan

Wat een ander kleurtje al niet kan doen. Had eerst een Ikea Lack in berkenkleur uitvoering maar nu de zwarte uitvoering. Staat een stuk fraaier vind ik zelf :smile:

Alco

Mee eens, LPlover.. staat inderdaad mooier. :)
(en voor 't geld hoef je 't niet te laten. Kun je nog geen midprice CD van kopen) ;)

BuSpu

Ik lees hier weinig over de Naim Audio UnitiServe. Ik kwam hem toevallig tegen en het lijkt me wel een erg slim apparaat. Je kan zelfs beginnen met rippen op een (zeggen ze) kwalitatief hoogwaardige manier naar de interne 1TB harddisk maar er later ook een netwerk met een NAS aanhangen. Verder alle meta-data via de Naim ripping klinkt al met al niet zo gek. Zijn er mensen met ervaringen?

Robiwan

Citaat van: Alco op januari  1, 2013, 21:18:12
Mee eens, LPlover.. staat inderdaad mooier. :)
(en voor 't geld hoef je 't niet te laten. Kun je nog geen midprice CD van kopen) ;)

en toch bekruipt me het gevoel dat die draaitafel veel verder van de speakers moet worden geplaats om optimaal te presteren. Tot middelmatige geluidniveaus hoor ik geen nare feedback maar als het flink hard gaat, dan komt er ietwat stress om de hoek kijken. Dit is niet het geval met de cd speler.  Echter vanuit praktische overwegingen/mening vriendin is plaatsing veel verder van de speakers niet mogelijk :dry:.