Het NAIM topic

Gestart door fireman, februari 28, 2007, 11:43:04

Vorige topic - Volgende topic

Robiwan

Citaat van: garmtz op februari 14, 2012, 20:47:22
Hahaha! Je krijgt een 10! :)  Wat ik me nog kan voorstellen is een wat minder goed gesoldeerde speakerkabel. In de tijd kan dat effect gaan hebben. Demagnetiseer je set ook eens (bestaan CD'tjes voor). En dan NOG iets: staan je speakers in de buurt van een warmtebron? Door hitte kunnen de rolranden van de speakers zachter worden en is de laagcontrole een stuk minder.

ze staan ca. 70 cm voor de radiator in de lengterichting van de woonkamer. Dit is akoestisch wel de mooiste plek. Het is dus wel constant warm maar woofer randen staan natuurlijk niet direct blootgesteld aan de warmtestraling. De achterkant van de kast wel maar niet meer dan handwarm. Het laag klinkt inderdaad wel ietwat soft net als een warme zomeravond ;D

Verder nog suggesties? Andere volgorde in stekkerdoos, etc?
Naim NAC 172XS+NAP100 | Technics SL1500c | Denon DCD-900 | Neat Motive SX2

Jeriko

Citaat van: bmateijsen op februari 14, 2012, 20:01:04

Heb je al eens een hi-cap op de Supernait geprobeerd.. Ik zou niet zonder kunnen ;), onwijze upgrade voor juist de interne DAC!

Groet,

Bjorn

Zou je voor de Supernait eerder een hi-cap dan een Naim streamer aanschaffen?
Denon AVC-X4800H, Naim Supernait, Naim hicap DR, Naim ND5XS, Oppo bdp-103 darbee edition, Linn Majik 140, Linn Majik 112 & 10x linn unik , B&W db3d, jvc DLA-X5900WE, Lehmann Black Cube, Rega RP40, i-qube V2/ Audioqiuest Dragonfly red en een Audio-Technica ATH-A7 hoofdtelefoon.

Justapoke

Citaat van: bmateijsen op februari 14, 2012, 20:01:04

MP3 is leuk voor veel bestanden meenemen op je Ipod verder niet.

Ik bouw al ruim 10 jaar aan mijn library en zit nu op 9763 nummers. Het overgrote deel is dan wel MP3 (Flac en ALAC moest in den beginne nog geboren worden volgens mij) maar alles staat keurig voorzien van coverart en tags, en op een heel kleine tiental na zal je er geen 128kbps bestandjes in terug kunnen vinden. Flauwekul om te stellen dat dit alleen leuk is voor een iPod, ik beleef er al jaren veel plezier aan, ook met de Supernait.

Ik heb ook liever alles lossless maar wat ik tot dusver op harde schijf heb staan is voor mij toch erg waardevol, ook al is het dan MP3. En sommige muziekstukken zijn gewoon niet anders aan te komen. In dat geval luister je het dan toch liever in mindere kwaliteit dan helemaal niet??

Het hangt ook sterk af van wat voor muziekstuk je gaat rippen, met een gemiddelde top40 track is er echt niet zo veel te winnen. Een 320kbps mp3 is dan vaak al ruim voldoende.

Citeer
Zie hierboven.... En iedereen kan dat horen ;)

Afhankelijk van wat je ript dus.. bij een heel goede opname van bepaalde muziekstukken is dat waar, maar hoe veel % van alle muziek is van 'vorm' waarin het echt uitmaakt, en tevens een hele goede opname? Iets wat als bron al slecht klinkt ga je echt niet beter maken.

Citeer
Als je een goede dealer hebt, dan zal hij/ zij je daarin begeleiden en kiezen voor de correcte weg. Met een goede streamer kies je dan ook nooit voor itunes. En indien USB dac, dan zijn er Puremusic, etc.

Wat raad je aan voor mensen die willen beginnen met "streamen" dan?  Een dure netwerkplayer, ingewikkelde UPnP server software, een NAS, Ripsoftware ala XLD  etc?
Dan heb je volgens mij nog niet eens de mogelijkheid om afspeellijsten aan te maken.

Allemaal heel leuk dat het net een tikkie beter klinkt bij bepaalde muziekstukken, maar wat gebruiksgemak betreft haal je gewoon een draak van een systeem in huis.
Persoonlijk blijf ik voorlopig dus nog lekker bij iTunes, ik zie me niet via zo'n klein schermpje op een streamer door mijn 9763 nummers scrollen.
De N-stream app van Naim is ook geen optie die ik serieus ga nemen..

Ik kan dan ook gaan stellen: Een goede streamer is leuk voor voor weinig muziek tot slecht enkele van je mooiste albums af te spelen, verder niet.

Nogmaals: voor een paar tientjes ben je al een eind op de goede weg, en kan je zonder veel gedoe prima genieten van muziek uit digitale bron.

De duurste weg is niet altijd de beste!

Citeer
Heb je al eens een hi-cap op de Supernait geprobeerd.. Ik zou niet zonder kunnen ;), onwijze upgrade voor juist de interne DAC!

Die heb ik bij aanschaf van de SN getest, en gaat er zeker nog komen.  :wub:  Of er een Naim streamer gaat komen betwijfel ik!   :D
--
"This power cord is built using high-tech materials costing a small fortune. It might make your system sound a bit better. Or it might not. If it does, we're not really sure why. Still, might be worth trying it - look at the shiny gold plugs!"

Justapoke

Citaat van: Jeriko op februari 14, 2012, 21:28:21
Zou je voor de Supernait eerder een hi-cap dan een Naim streamer aanschaffen?

Hi-Cap (en een Airport Express)  :D :D
--
"This power cord is built using high-tech materials costing a small fortune. It might make your system sound a bit better. Or it might not. If it does, we're not really sure why. Still, might be worth trying it - look at the shiny gold plugs!"

garmtz

Citaat van: LPlover op februari 14, 2012, 21:01:59
ze staan ca. 70 cm voor de radiator in de lengterichting van de woonkamer. Dit is akoestisch wel de mooiste plek. Het is dus wel constant warm maar woofer randen staan natuurlijk niet direct blootgesteld aan de warmtestraling. De achterkant van de kast wel maar niet meer dan handwarm. Het laag klinkt inderdaad wel ietwat soft net als een warme zomeravond ;D

Het kan al uitmaken of de woofers 20 graden of 30 graden zijn... Als handwarm (veel) meer is dan 30 graden, is dat al 'killing' voor het laag. Ik kwam erop omdat het nu wat kouder weer is, waardoor de verwarming hoger gaat. Wat gebeurt er met het geluid als de radiator uit is en de temperatuur in de kamer rond de 20 graden?

CiteerVerder nog suggesties? Andere volgorde in stekkerdoos, etc?

Nee, verder is alles goed. Alle interlinks (incl. Snaics) dus los?

Robiwan

Citaat van: garmtz op februari 14, 2012, 22:36:25
Het kan al uitmaken of de woofers 20 graden of 30 graden zijn... Als handwarm (veel) meer is dan 30 graden, is dat al 'killing' voor het laag. Ik kwam erop omdat het nu wat kouder weer is, waardoor de verwarming hoger gaat. Wat gebeurt er met het geluid als de radiator uit is en de temperatuur in de kamer rond de 20 graden?

Nee, verder is alles goed. Alle interlinks (incl. Snaics) dus los?

ik kon me herinneren dat het laag strakker bij een temp van ca. 20 graden. De radiator staat dag en nacht aan en de temp is vrij constact iets van 22 gradem. alle interlinks los!!
Naim NAC 172XS+NAP100 | Technics SL1500c | Denon DCD-900 | Neat Motive SX2

garmtz

@Justapoke: ignorance is bliss... ;D

Justapoke

Citaat van: garmtz op februari 14, 2012, 22:50:37
@Justapoke: ignorance is bliss... ;D

Ja juist.. suc6 met de verkoop van veel te dure streamer systemen aan de onwetenden ! :dozingoff:
--

garmtz

Citaat van: Justapoke op februari 14, 2012, 23:08:54
Ja juist.. suc6 met de verkoop van veel te dure streamer systemen aan de onwetenden ! :dozingoff:

Is geen waardeoordeel... Ben heel blij dat je tevreden bent. Ik heb zeer uitgebreide ervaring met AirPort Express op een SuperNait, dus ik ken alle nuances tussen die situatie en een losse streamer.

Justapoke

Citaat van: garmtz op februari 14, 2012, 23:16:31
Is geen waardeoordeel... Ben heel blij dat je tevreden bent. Ik heb zeer uitgebreide ervaring met AirPort Express op een SuperNait, dus ik ken alle nuances tussen die situatie en een losse streamer.

Het blijven toch gewoon 1'nen en 0'en die je via een bepaalde weg naar je DAC toe stuurt. Een losse streamer maakt het niet mooier dan het is, het blijven 1'en en 0'en.
(er van uitgaande dat we het niet over hoge resolutie hebben, dat gebruikt bijna niemand)

Als dat wel zo is sta ik open voor meer info!
--

EdoE

Zo is dat. Het wordt ons allemaal maar door de strot geduwd door de jitterlobby.

garmtz

Citaat van: Justapoke op februari 14, 2012, 23:38:26
Het blijven toch gewoon 1'nen en 0'en die je via een bepaalde weg naar je DAC toe stuurt. Een losse streamer maakt het niet mooier dan het is, het blijven 1'en en 0'en.
(er van uitgaande dat we het niet over hoge resolutie hebben, dat gebruikt bijna niemand)

Als dat wel zo is sta ik open voor meer info!

AirPort Express met alleen iTunes klinkt minder dan AirPort Express met iTunes en Pure Music bijvoorbeeld. En verschillende digitale kabels klinken ook al verschillend. Er zijn heel veel variabelen in een setup als de jouwe. Als je echter alles 'goed' doet, kan het heel goed klinken. Doe je dat niet, is er nog veel ruimte voor verbetering. En als je MP3 speelt... Tja... Zelfs met 'slechte' opnames hoor je dat een ongecomprimeerd bestand (veel) beter klinkt. Je hebt het in jouw systeem alleen niet 1 op 1 vergeleken, omdat je alleen de MP3 versies hebt van die muziek.

Dus in principe heb je gelijk met je nullen en enen, maar voordat die nullen en enen ook daadwerkelijk onaangetast bij een DAC aankomen, is er dus nog ruimte voor verbetering.

garmtz

Citaat van: EdoE op februari 15, 2012, 09:00:27
Zo is dat. Het wordt ons allemaal maar door de strot geduwd door de jitterlobby.

Je moet je nooit iets door de strot laten duwen. Gewoon zelf luisteren...

bmateijsen

We zullen even een paar avonden als optie geven en dan kunnen we gaan plannen voor de HTForum Naim avond! Binnenkort zal in sponsors daarvoor een aankondiging staan.

Groet,

Bjorn

EdoE

Citaat van: garmtz op februari 15, 2012, 09:08:01
Je moet je nooit iets door de strot laten duwen. Gewoon zelf luisteren...

Justapoke vraagt om informatie. Ik denk niet dat hij gaat luisteren.

garmtz

Citaat van: EdoE op februari 15, 2012, 11:04:39
Justapoke vraagt om informatie. Ik denk niet dat hij gaat luisteren.

Het was een algemene opmerking... Wat mensen uiteindelijk doen met mijn tips moeten ze lekker zelf weten... ;)

EdoE

Citaat van: garmtz op februari 15, 2012, 11:07:53
Het was een algemene opmerking... Wat mensen uiteindelijk doen met mijn tips moeten ze lekker zelf weten... ;)

Iedereen heeft het recht om zijn eigen leven zo (on)aangenaam te maken als hij zelf wil. Ook Justapoke.

garmtz

Citaat van: EdoE op februari 15, 2012, 11:16:51
Iedereen heeft het recht om zijn eigen leven zo (on)aangenaam te maken als hij zelf wil. Ook Justapoke.

Uiteraard. Ik snap overigens niet precies waar die lichte vijandigheid opeens vandaan komt. Ik probeer gewoon normaal advies te geven. Je eigen oren geloven is denk ik toch niet echt een 'dwingend' advies, of wel soms?

EdoE

Citaat van: garmtz op februari 15, 2012, 11:20:45
Uiteraard. Ik snap overigens niet precies waar die lichte vijandigheid opeens vandaan komt.

De een gelooft in techniek, de ander in gevoel. Ik geloof in gevoel, jij vermoedelijk ook. Een ander gelooft nog wel eens in techniek.

Citeer
Ik probeer gewoon normaal advies te geven. Je eigen oren geloven is denk ik toch niet echt een 'dwingend' advies, of wel soms?

Het zou beter voor de wereld zijn als het dat wel was.

garmtz

Ik geloof in 'gevoel' EN techniek... Een combinatie van (gezond/technisch) verstand en gevoel/persoonlijke ervaringen is fijn.

EdoE

Op het Naim-forum is e.e.a. wel eens vergeleken met toast: other brands may offer better texture, Naim offers better taste.

AbZ

Citaat van: EdoE op februari 15, 2012, 12:41:04
Op het Naim-forum is e.e.a. wel eens vergeleken met toast: other brands may offer better texture, Naim offers better taste.
Mijn gevoel zegt:  dit is doodgewoon goedkope retorica.  Mijn gezond verstand is het daarmee eens.  Heb verder niets tegen Naim (en evenmin tegen toast -- was er zelfs net mee bezig) update:  is alweer op).

EdoE

Citaat van: AbZ op februari 15, 2012, 12:47:25
Mijn gevoel zegt:  dit is doodgewoon goedkope retorica.

Ehm... Wat bedoel je precies?

AbZ

Citaat van: EdoE op februari 15, 2012, 13:07:43
Ehm... Wat bedoel je precies?
Wat bedoelt men met die slogan over toast?  Dat je bij andere merken geen (goede) smaak hebt maar wel iets te kauwen?  Dat Naim consumenten geen tanden hebben, maar leven op sondevoeding met smaak?  Dit gaat nergens heen denk ik.

Dr.Bedlo

Nee dat word niks zo. Ik denk dat het met mijn ndx 5 of hoe dat ding ook maar heten mag ook niks word. Hele nacht aan laten staan en laten spelen maar klinkt nog steeds erg upfront. misschien voor dat ik aan het experomenteren ga! Ik heb de streamer nu analoog op de xs aangesloten dus zonder tussen komst van de DAC, kan ik nu ook de streamer digitaal aansluiten op de DAc en dan vervolgens de dac anoloog aansluiten op de XS?
Kan niet anders daar de XS geen digitale in en uitgangen heeft?
Quad vintage.