Het NAIM topic

Gestart door fireman, februari 28, 2007, 11:43:04

Vorige topic - Volgende topic

Robiwan

Ben net terug van de AV-NU en X-FI show.

Ik vond de AV-NU show een stuk beter dan de oude vertrouwde VAD show in Veldhoven. Oke het was druk maar daar kan ik niets aan doen. Ik vond Latham met Naim helemaal prima. Wat tegenviel was Pioneer met Blu-ray, dat klonk me daar een partij scherp gadverdarrie en de beeldkwaliteit van het Sharp scherm was niet om naar huis te schrijven, en Monitor audio, waar de lp van Santana gewoon glazig klonk, jakkes. In sommige luisterruimtes was het te druk om naar binnen te gaan zoals bij Analogue Audio en KEF, jammer maar helaas. Per verdieping was er uitgebreid de ruimte om effe lekker wat te eten en drinken dat vond ik ideaal, beter dan bij bijv. de Doelen show.
Joenit met Einstein, Totem en Rega was niet verrassend en zelfs wat saai. Volgens mij precies dezelfde muziekkeuze als op de show in Veldhoven, Antwerpen en nog een paar. Jammer. Geen draaitafel aan het werk gezien :(

De X-fi show even verder op in het Park Plaza hotel was een verrassing. Audio Note stond als vanouds weer even flink te blazen maar werd al snel op de vingers getikt dat het wat zachter moest  Ik ben lang blijven hangen bij Hanze Hifi met Sonics, LFD en Thorens met EMT. Niet zo zeer omdat het nu zo goed klonk, in de kleine speakers zat bijv. nauwelijks laag,  maar de demo op zich met een afwisseling van hele oude (ook mono) en moderne muziek. En eerlijk is eerlijk wat klinkt het loopwerk van zo'n TD124, niet geveerd, strak met zo'n EMT element en vergelijkbaar met de hedendaagse dure high end draaitafel. En het zag er nog goed uit ook voor zo'n barrel uit 1958   

Rond half uur was ik hi fi moe en ben weer naar huis gereden.

Robin
Naim NAC 172XS+NAP100 | Technics SL1500c | Denon DCD-900 | Neat Motive SX2

Alco

Ben ook naar de AV-Nu show geweest, en heb me er prima vermaakt. Tot mijn verbazing was ik de 1e in de Latham demo-ruimte. :)  Naim vond ik ook goed klinken, maar... ook niet echt meer dan dat, en gezien de prijs van de gehele set mag men dit niveau ook wel verwachten vind ik. Echt mooie speakers om te zien vond ik de Ovator 400 overigens niet.
Jammer dat weer regelmatig de oersaaie, steriele muziek van 't eigen Naim label gebruikt werd. :sleepy:

De Pioneer stand heb ik niet bekeken, net als die van Epson, Kef en nog enkele, daar die mij nog nooit hebben kunnen boeien.
(met name 't home-theater gebeuren niet)

Ik vond juist Monitor-Audio één van de best klinkende sets. (kan zijn dat ik net even een andere set gehoord heb)
De set met Roksan voor-eindversterker, topmodel Roksan draaitafel en M-A speakers op stands. Prachtig!
(alleen jammer dat 't blijkbaar weer zo hard moest dat 't soms bijna de pijngrens naderde :sarcasm: )

Ik had nog gehoopt de Concept van Clearaudio + Diapason speakers te kunnen beluisteren, maar die heb ik niet gezien/gehoord.
Wel interessant om te zien dat Jochem Räcke van Tranrsotor zelf aanwezig was en wat aan draaitafels zat te sleutelen.

Ik wist niet dat er in een hotel even verderop ook nog 't één en ander te beleven viel. De demo van Hanze HiFi had ik wel interessant gevonden. Then again,...die heb ik inmiddels wel vaker gehoord.

Het langs heb ik vertoefd in de luister-ruimte van Joenit. Ik vond de muziekkeuze daar beter dan bij veel andere ruimtes.
"normale" muziek. Met name de CD van Angus & Julia Stone vond ik een mooie ontdekking.
De kleinste, meest/zeer betaalbare set bestaande uit een Rega Mira versterker en Apollo (volgens mij) CD-speler en Rega P3/24 op Totem Arro's klonk boven verwachting goed!  Naar die set heb ik uiteindelijk het langs geluisterd.
(ook de nieuwe, erg betaalbare (€ 350,-) Rega RP-1 zag er goed uit. Helaas niet gehoord btw)

De ruimte waar ik ook een paar keer terug kwam, was die van Sonneteer. Ik heb iets met die Campion en Alabaster versterkers van dat merk. Bijzonder ook, dat ze al zo'n 15 jaar ongewijzigd in 't programma zitten.
Menig bass-freak zal de PENaudio's wellicht te licht/dunnetjes vinden klinken, maar ik vond 't een erg muzikaal geheel.
Ook verassend om te horen hoe een rommelmarkt LP van een paar euro beter klonk, dan een 180Grams audiofiele persing van €35,50. (die in de expo-ruimte volop te krijgen waren en ook verkocht werden)
De importeur had een duidelijke mening over dergelijke persingen. (digitaal gemanipuleerde rommel)
(hij kon wel familie zijn van Nederlands' meest gedreven Sonneteer dealer) ;)
Er werd een oude LP van (als ik me niet vergis) Louis Armstrong gedraaid uit 1953 en dat klonk erg goed.

Ik heb de nodige foto's en filmpjes gemaakt. Ik moet ze nog allemaal even bekijken/evt bewerken en zal daarna een fot/video verslag plaatsen.

cheers,
Alco
Bluesound Node Icon, Naim Nait 50, Proac Tablette 10 signatures op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Amazon rca-din + De Groef Audio ls kabel)

Robiwan

Citaat van: Alco op oktober 23, 2010, 19:15:21
Ben ook naar de AV-Nu show geweest, en heb me er prima vermaakt. Tot mijn verbazing was ik de 1e in de Latham demo-ruimte. :)  Naim vond ik ook goed Ik vond juist Monitor-Audio één van de best klinkende sets. (kan zijn dat ik net even een andere set gehoord heb)
De set met Roksan voor-eindversterker, topmodel Roksan draaitafel en M-A speakers op stands. Prachtig!
(alleen jammer dat 't blijkbaar weer zo hard moest dat 't soms bijna de pijngrens naderde :sarcasm: )

Ik heb alleen de grote set gehoord met de zware eindbakken van Leema en de grote transrotor draaitafel in combinatie met Monitor audio speakers. Het klonk krachtig en dynamisch, maar de klankkleur was oh zo steriel en leeg, dat staat mij meteen al niet aan.

(.Alco

Alco

CiteerIk heb alleen de grote set gehoord met de zware eindbakken van Leema en de grote transrotor draaitafel in combinatie met Monitor audio speakers. Het klonk krachtig en dynamisch, maar de klankkleur was oh zo steriel en leeg, dat staat mij meteen al niet aan.
Ah ok, die set heb ik niet gehoord.
Bluesound Node Icon, Naim Nait 50, Proac Tablette 10 signatures op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Amazon rca-din + De Groef Audio ls kabel)

sandervg

Even een vraag voor de echte NAIM kenner... Ik ben in de race voor een Naim Nait 5i Italic. Nu lees ik echter in een review dat de RCA aansluitingen bedroevend zouden klinken en dat deze versterker eigenlijk alleen goed uit de verf komt als je de DIN aansluiting gebruikt (en dan dus - zo neem ik aan - ook verplicht bent om een Naim CD speler te gebruiken)? Zit er echt zo veel verschil tussen de DIN en RCA aansluiting? En is dit op te lossen door een DIN-RCA kabel te gebruiken?

Hier de link naar de (overigens wel heel positieve) review. Op de RCA kabels na dus.

http://www.positive-feedback.com/Issue18/naim_nait5i.htm
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

Alco

Hallo Sander,

Ik heb geen ervaringen met een RCA-RCA kabel op mijn Naim Nait 5i Italic, maar 'bedroevend' lijkt me sterk overdreven hoor.
Je kunt overwegen om speciale DIN-RCA kabels te gebruiken. (heb ik ook, van Chord, maar dan van Cinch-bron naar DIN)

Je hoeft dus absoluut geen Naim CD-speler aan te schaffen!

Robiwan

Citaat van: sandervg op oktober 23, 2010, 23:24:45
Even een vraag voor de echte NAIM kenner... Ik ben in de race voor een Naim Nait 5i Italic. Nu lees ik echter in een review dat de RCA aansluitingen bedroevend zouden klinken en dat deze versterker eigenlijk alleen goed uit de verf komt als je de DIN aansluiting gebruikt (en dan dus - zo neem ik aan - ook verplicht bent om een Naim CD speler te gebruiken)? Zit er echt zo veel verschil tussen de DIN en RCA aansluiting? En is dit op te lossen door een DIN-RCA kabel te gebruiken?

Hier de link naar de (overigens wel heel positieve) review. Op de RCA kabels na dus.

http://www.positive-feedback.com/Issue18/naim_nait5i.htm

Ik gebruik de rca aansluitingen met Siltech New York interlinks en Naim NAC A5 ls kabels kan je verzekeren dat het prima klinkt. Het karakter dat beschreven wordt in de Review van Feeback in de vorm van een dun geluid kan ik totaal niet bevestigen. Verder staat er beschreven dat de Nait5i niet beschikt over een subwoofer uitgang??? Het zal aan mij liggen maar volgens mij heeft een good old stereo versterker dat nooit! Kortom je zult niet teleurgesteld zijn en het is absoluut niet noodzakelijk om een NAIM cd speler daarbij aan te schaffen.
Er staat een 5i te koop op MP voor 650 euro uit 2010!!

Robin

Robiwan

Vraagje,

Wie heeft hier ervaring met RCA naar Din converter kabels? Is dat wat of is RCA naar RCA dan gewoon beter?

Robin

fireman

IK, maakt echt niets uit hoor!!

Chord cobra is een prima kabeltje ( heb ik ook :) )

Maar ook andere merken kunnen ze leveren met DIN/2xRCA

Met converter bedoel jij gewoon een verloop.
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

Robiwan

Citaat van: Fireman op oktober 24, 2010, 10:59:39
IK, maakt echt niets uit hoor!!

Chord cobra is een prima kabeltje ( heb ik ook :) )

Maar ook andere merken kunnen ze leveren met DIN/2xRCA

Met converter bedoel jij gewoon een verloop.

Ja een verloopje. Dus jij kon geen verschil waarnemen? Bij Naim zeggen ze natuurlijk dat je altijd de Din aansluiting moet gebruiken. Volgens mij heeft een verloopje geen nut aangezien je de configuratie van het DIN ontwerp, en die is zeker beter dan RCA, dan teniet doet. Wil je echt kunnen profiteren van de voordelen van DIN dan moet je Naim randapparatuur aanschaffen en das weer jammer :dozingoff:

Oke dus lekker laten zo van RCA naar RCA?

Robin

Robiwan

Nog een vraag aan de kenners.

Naim adviseerd om kabels te gebruiken met een lage capaciteit. Ik ben er niet zeker van of de Siltech new York interlinks daar wel aan voldoen. Bij deze de vraag welk merk en type laag capaciteit kabel jullie mij aanraden om eens te proberen?

Robin

Alco

CiteerNaim adviseerd om kabels te gebruiken met een lage capaciteit

Als ik me niet vergis geld dit alleen voor luidspreker kabels.

Robiwan

Citaat van: Alco op oktober 24, 2010, 19:36:20
Als ik me niet vergis geld dit alleen voor luidspreker kabels.

oh :D

Robiwan

Ik heb de glasplaat onder Nait5i tijdelijk vervangen door 12 mm dik mdf en onder de cd speler en tuner heb ik de glasplaten gecombineerd met 12 mm dik mdf.
Ik bespeur een klankverandering maar of dit nu een verbetering is daar ben ik nog niet uit. Als ik echt kritisch luister dan is er zowel alleen met de glasplaten als met mdf of gecombineerd soms nog steeds sprake van een wat glazig klankbeeld, met name bij cd speler en tuner.
Vervangen van de NAC A5 ls bekabeling door siltech New York geeft een wat betere plaatsing en iets meer mid maar het klankbeeld an sich is meer gesloten, minder detailrijk en minder soepel. Vervanging van Siltech new york interlink door simpele dropveter geeft een verslechtering.  Ik moet zeggen dat het klankbeeld met originele cd's minder glazig is dan met gebrande cd's en radio 4 bijvoorbeeld (klassiek) ook goed klinkt.

Zou dan toch het karakter van de Ninka's voor dit euvel zorgen of is de Nait5i dermate transparant dat fouten in de opname genadeloos worden blootgelegd?

Verder vinden de Ninka's een laag volume niet fijn om lekker te klinken. Dat was met de Rotel versterker ook al zo. Levendigheid is dan ver te zoeken en het klinkt dan gewoon dun en bijzonder saai. Nog een vraag aan de kenners. Welk speakermerk combineert goed met Naim?

Robin

Klout10

Hallo Robin,

Ik heb zelf een lange tijd met de Linn Ninka's gespeeld, ook in combinatie met een Nait 5i versterker. Heb jij de optionele stenen voeten bij de Ninka's? Deze maakten bij mij indertijd een wezenlijk verschil. Uiteindelijk heb ik ze weg gedaan voor een stel Sehring S703 luidsprekers:

http://www.sehring-audio.de/

Toen ik deze speakers hoorde op een CD5X/Nait 5i combi gebeurde er gewoon iets, geweldig!

Het mooie van dit merk is dat de luidsprekers upgradable zijn: je kunt dus klein beginnen en steeds een stapje groter groeien...

Groeten,
Michel
Current system: Rega Planar 8 | Naim Uniti Nova | Chord Epic Twin | Dynaudio Special Forty's | mu-so Qb2

fireman

Waar kan je die nServe direct mee vergelijken? Een ripnas? of ook een gewone NAS, waarna je via een kabel de muziek er opzet?

En voor de Apple kenners. Kan ik mijn iTunes(bibliotheek) op een NAS zetten en via mijn iMac of remote app op de iPod bedienen?
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

Bensz

Citaat van: Fireman op oktober 28, 2010, 11:37:48
Waar kan je die nServe direct mee vergelijken? Een ripnas? of ook een gewone NAS, waarna je via een kabel de muziek er opzet?

En voor de Apple kenners. Kan ik mijn iTunes(bibliotheek) op een NAS zetten en via mijn iMac of remote app op de iPod bedienen?

Een ripnas is zover ik weet alleen een prima apparaat om mee te rippen en een UPnP server. De Unitiserve is ook een player met digitale uitgang. Met een prachtige userinterface te bedienen vanaf Ipod/phone app, en monitor of touchscreen.
Via het Naimforum kwam ik een paar mooie screenshots tegen: http://www.flickr.com/photos/12053430@N00/sets/72157624623494755/detail/

Je kan je itunes idd op een NAS zetten. Gewoon Itunes"Music"(zou het thuis even moeten controleren)naar je NAS slepen, en daarna Itunes opstarten met de ALT toets ingedrukt houden. Dan kun je de locatie aanwijzen waar je muziek staat. Maar waarom via een NAS?
Je moet wel oplettten met NAS schijven met ITunes server, het schijnt met de laatste Itunes versie 10puntzoveel dat het niet meer goed werkt.

Voor mezelf ben ik er steeds meer uit dat er een Unitiserve moet komen. Binnenkort hoop ik er een op proef te krijgen.

Robiwan

Citaat van: Klout10 op oktober 27, 2010, 19:16:35
Hallo Robin,

Ik heb zelf een lange tijd met de Linn Ninka's gespeeld, ook in combinatie met een Nait 5i versterker. Heb jij de optionele stenen voeten bij de Ninka's? Deze maakten bij mij indertijd een wezenlijk verschil. Uiteindelijk heb ik ze weg gedaan voor een stel Sehring S703 luidsprekers:

http://www.sehring-audio.de/

Toen ik deze speakers hoorde op een CD5X/Nait 5i combi gebeurde er gewoon iets, geweldig!

Het mooie van dit merk is dat de luidsprekers upgradable zijn: je kunt dus klein beginnen en steeds een stapje groter groeien...

Groeten,
Michel

Hoi,

Nee ik speel met de originele voeten. volgens mij zijn die stenen voeten niet meer te krijgen maar ik kan nog eens aandachtig zoeken.  
Bij what hifi geven ze aan dat Naim goed combineert met PMC GB1s, of FB1s en Neat Motive 2s.

Robin

musfed

Ik heb een tijd met Naim en PMC gespeeld.  Klonk inderdaad prima. Heb nu Neat en dat is ook een mooie combi.
Dutch & Dutch 8c's

Bensz

Zou iemand een mismatch kunnen noemen tussen speakers en Naim? Denk dat het meer een kwestie van smaak is.
Ik heb in het verleden met een Nait 5i en B&W 705 naar volle tevredenheid gedraaid. Nu een Nait XS met een paartje Totem Arro's waar ik erg tevreden over ben.
Hoor ook goede verhalen over Naim en Sonus Faber. Maar wellicht kwestie van smaak.

Klout10

Citaat van: LPlover op oktober 28, 2010, 16:27:45
Hoi,

Nee ik speel met de originele voeten. volgens mij zijn die stenen voeten niet meer te krijgen maar ik kan nog eens aandachtig zoeken.  
Bij what hifi geven ze aan dat Naim goed combineert met PMC GB1s, of FB1s en Neat Motive 2s.

Robin

Hoi,

De stenen voeten zijn inderdaad niet meer verkrijgbaar. Wellicht is het toch de moeite om eens te proberen; volgens mij kom je ze zo nu en dan 2e hands ergens tegen. Er worden regelmatig Ninka's aangeboden. Vind je het alsnog niets, dan kom je er volgens mij weer eenvoudig van af.

De combi met Neat zou volgens mijn dealer een erg mooie zijn, de Motive 2SE wil ik eigenlijk ook nog wel eens beluisteren. Je hoort er tenslotte veel lovende verhalen over.

Groeten,
Michel
Current system: Rega Planar 8 | Naim Uniti Nova | Chord Epic Twin | Dynaudio Special Forty's | mu-so Qb2

fireman

Handtekening veranderd  :headbanging:

Bensz

Super setje Vuurman! Dacht dat je juist wat rustiger aan wou doen qua set....
Eea via Edwin?

fireman

Citaat van: Bensz op oktober 28, 2010, 22:06:57
Super setje Vuurman! Dacht dat je juist wat rustiger aan wou doen qua set....

Maar dan moet het wel goed klinken, en dit is echt een wereld van verschil!! Moet nog wel inspelen. Over een paar weken (Robin ;) ) zal het helemaal top zijn.

Citeer
Eea via Edwin?

Yepp

Alco

Hey Fireman,

Dus,...toch de Naim DAC !? Ik heb 'm gisteren weer meegegeven aan Edwin's vriendin.
(die toevallig bij haar ouders op bezoek was, een paar straten bij mij vandaan)

Sodejuu zeg, da's geen misselijke set die je nu hebt staan. :happy:
(nu niet weer na een paar maand verkopen hè !?) ;)
Ik ben nu op zoek naar een alternatief voor de Naim dac. Valt nog niet mee...veel keuze.

Geniet van je mooie aanwinsten!  :smile: