Het NAIM topic

Gestart door fireman, februari 28, 2007, 11:43:04

Vorige topic - Volgende topic

Oud lid

Gisteren nog een tijdje gedraaid met de NAIT5i. Met goed opgenomen materiaal is hij erg mooi! Voor slecht of minder opgenomen muziek is hij minder genadig dan andere versterkers.

Erwin B

Alco

CiteerMet goed opgenomen materiaal is hij erg mooi! Voor slecht of minder opgenomen muziek is hij minder genadig dan andere versterkers

Vind ik ook. Met name 't minder genadig zijn t.o.v. slechte/matige opnames is een kenmerk van veel Naim versterkers en imho een goede eigenschap voor een versterker! :)
Bluesound Node Icon, Naim Nait 50, Proac Tablette 10 signatures op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Amazon rca-din + De Groef Audio ls kabel)

Alco

Ik ontdekte net een nieuwe (Deutsche) online test van de SuperNait:

http://www.music-line.biz/cms/fileadmin/pdf/test_supernait_kreisspiegel.pdf  :)
Bluesound Node Icon, Naim Nait 50, Proac Tablette 10 signatures op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Amazon rca-din + De Groef Audio ls kabel)

sultankat

Citaat van: Alco op mei 30, 2008, 18:43:28
Jemig de pemig!!  Ik weet dat de oude Nait-1 en Nait-2 versterkers zeer waardevast zijn en, gezien hun leeftijd,  nog voor hoge bedragen worden aangeboden/verkocht, maar dit vind ik persoonlijk wel erg:

http://www.springair.de/index.html?d_33602_Naim_Nait186992.htm

Een Nait-1 van inmiddels zo'n 21 jaar oud, en destijds in Engeland goedkoper dan de nu gevraagde prijs van zo'n 600,- euri, bij die betreffende winkel!  ::)  (en het werkelijke vermogen is ongeveer de helft van 't genoemde!)

die Duitse firma is met alle spulle zeer pittig aan de prijs
Quad Artera Play Plus + Quad Artera mono's | NAD PP2e Phono preamp | Thorens TD147 + Shure V15 III | Audizio tuner | Innuos ZEN mini MK3 streamer +  Innuos voeding | Dali Grand Diva speakers | Ansuz Speakz x speakerkabels | Sugden Masterclass HA 4 hoofdtelefoonversterker | Audeze LCD X hoofdtelefoon | Van den Hul Digicoupler | Ansuz digital cables | Shunyata power cables | Vibex powerblock

Alco

Citeerdie Duitse firma is met alle spulle zeer pittig aan de prijs

Inderdaad Sultankat, dat was me 'n tijdje terug ook opgevallen.

Ik heb een (in nieuwstaat verkerende) Nait-1 ongeveer 1,5 jaar geleden van een forumlid gekocht voor €300,- euro. Dat vond ik een nette prijs. (staat nu 1 te koop voor €400,- op MP, dus ze blijven waardevast)

Btw,... hier het verhaal van een Nait-2 die ging reizen door Nederland, maar uiteindelijk, na enkele jaren toch weer terugkeerde naar z'n hometown!  8) ;D

http://forums.naim-audio.com/eve/forums/a/tpc/f/48019385/m/1132928417

Alco

't is dat ik net een aantal maanden geleden een 'Olive' Nait-2 op de kop heb weten te tikken, anders was dit nu een nog verleidelijker optie: http://www.springair.de/d_33680_Naim_Nait_2188919.htm

Hoewel..... ik vind 't wel weer een absurd hoge prijs! :o 

(omgerekend is 't nog maar zo'n € 78,- minder dan de adviesprijs van 1600,- Gulden,
die deze versterker zo'n 19 a 20 jaar geleden moest kosten!!)

Het ligt er net aan hoe men de 'Chrome bumper' Nait-2 op de foto zet. Op de foto van Spring Air vind ik 't geen mooi ding om te zien maar op onderstaande foto, met de kast omgedraaid (dus zwarte rand voor) en een oplichtend oud Naim logo, vind ik 'm zondermeer coool  8)

Alco

Hmmm,.... irritant. het (UK) Naim forum is al sinds begin gisteravond 'uit de lucht'.  :-\   (althans, bij mij wel)

fireman

Heeft iemand al een (luister)ervaring met de powerline?

NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

fireman

Sinds gisteren mijn setje bijna af. Mijn speakers zijn gespoten en doen het waanzinnig goed met de super nait.
Alleen nog de juiste voetjes er onder.

Evenals de sub die nu ook klaar is.

NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

Fatalfelix

Wat een huge speakers zeg (en vierkant  ;D) :o. Zal overens wel subliem klinken  8)
Black & White by Rogér, We Can't Get Enough

garmtz

Nu nog een Hi-Cap voor de SuperNait en je set is af... ;D

fireman

Citaat van: Fatalfelix op juni 21, 2008, 15:12:34
Wat een huge speakers zeg (en vierkant  ;D) :o. Zal overens wel subliem klinken  8)

Misschien ben je bekend met de Soup van Tony Gee?? Dit is dus de Soup maar in een ander jasje. Het model ala Avalon ( al die facetten ) daar ben ik niet kapot van. Persoonlijk vind ik het model van Marten Design de "Bird" wel mooi. Pure and simple. Kijk maar eens op www.marten.se

@Garmtz:
Een Hi-Cap heb ik er al op gehad. Moet bekennen dat de "gap" niet groot genoeg is tegen de kosten. Zoals je misschien weet heb ik het een en ander gehad van naim. Ook heb ik verschillen opstellingen hier gehad. T/m de 252/SC/250-2/CDX-2/XPS-2 ( niet van me zelf hoor. )

Deze combi klinkt zeer prettig. Zeker gezien de drukte die hier af en toe is ( kids die rond rennen enzo ) Af en toe kijk ik een film. Je/ik heb echt niet direct al dat surround gebeuren nodig in huis. Dit gaat heel mooi zo.

Alco

Mooi sobere en strakke set zo, Fireman! :)

Ik vind zo'n lage, brede kast met alleen een SuperNait er op eigenlijk nog mooier om te zien dan een Naim Fraim vol met apparatuur en kabels. (onder 't mom 'Keep it simpel' 8))

Ik vond je vorige speakers wel mooier om te zien, om eerlijk te zijn.

solitaire

Citaat van: sultankat op juni  7, 2008, 12:11:40
die Duitse firma [http://www.springair.de] is met alle spulle zeer pittig aan de prijs

ze exporteren veel naar de nieuwe EU-landen

misschien daarom is het normaal voor ze dat er op prijzen afgedongen wordt  ;)

30 tot 50 % handjeklap is niet ongewoon

pracht apparaten idd., die vroege Naits

Wolf
Hinterm Horizont geht's weiter.

fireman

Citaat van: Alco op juni 21, 2008, 22:03:35
Mooi sobere en strakke set zo, Fireman! :)

Ik vind zo'n lage, brede kast met alleen een SuperNait er op eigenlijk nog mooier om te zien dan een Naim Fraim vol met apparatuur en kabels. (onder 't mom 'Keep it simpel' 8))

Ik vond je vorige speakers wel mooier om te zien, om eerlijk te zijn.

Eerlijkheid siert de mens. De eve's waren wat speelser. Nu is het idd sober een strak. En zeker niet te vergeten, deze klinken toch weer een stuk beter/anders. Want daar valt over te twisten.

De Squeezebox heb inmiddels niet meer. Heb nu een Mac powerbook G4. Best wel relax, kan gewoon op de eettafel staan en op schoot. Het is natuurlijk tegen het ( zere ) ultime hifi been, maar dit klinkt zeker wel goed hoor. CD kan ik nog draaien via mijn blu-ray speler die digitaal aangesloten is. Dus iedereen kan alles afspelen.

Alco

Klinkt zo'n Mac Powerbook nu ook anders/beter dan via een Squeezebox, Fireman ?

Ik las trouwens dat de SuperNait in Engeland zo'n 1000,- euro goedkoper is dan in Nederland ! :o
(wist wel dat Naim daar goedkoper was, maar zo'n groot verschil had ik niet gedacht)

CiteerCD kan ik nog draaien via mijn blu-ray speler die digitaal aangesloten is.
Je had niet zo lang geleden toch nog een Naim CD-5 gekocht ? Of heb je die weer verkocht ?

Zelf gebruik ik m'n CD5x nog maar amper. Best wel jammer, gezien de prijs.

fireman

Citaat van: Alco op juni 22, 2008, 20:48:16
Klinkt zo'n Mac Powerbook nu ook anders/beter dan via een Squeezebox, Fireman ?

Ik las trouwens dat de SuperNait in Engeland zo'n 1000,- euro goedkoper is dan in Nederland ! :o
(wist wel dat Naim daar goedkoper was, maar zo'n groot verschil had ik niet gedacht)
Je had niet zo lang geleden toch nog een Naim CD-5 gekocht ? Of heb je die weer verkocht ?

Zelf gebruik ik m'n CD5x nog maar amper. Best wel jammer, gezien de prijs.

Het zit 'm in de digitale aansluiting op de DAC van de super nait. Dus beter of anders zou ik niet direct zeggen. Gewoon OK met het karakter van de (goede) DAC van de SN. Moet zeggen dat ik mijn prioriteiten een beetje verlegd heb en dat het gewoon goed moet klinken. Met deze nieuwe speakers klinkt het geheel zeer goed. En da's mijn grootste winst.
Daarbij komt dat de akoestiek bij mij de stappen vooruit minder goed laten horen. ( als je het vergelijkt met de kosten die daarmee gemoeid zijn )

Het klopt, ik had een mooie fraaie CD5. Maar ook die is weer weg :)  zo blijven we lekker bezig. Je ervaart het nu zelf ook. Dan is een stap om te verkopen zo gezet. Maar als je 'm zelf nieuw heb gekocht is het een aardig bedrag dat je er op inlevert.

Dat de SN zo "goedkoop" is is echt bizarre. Je hebt alleen het stukje service van de importeur niet. Is een afweging die je kan maken. Het zelfde geld voor tweedehands spullen. Daar heb je ook geen garantie of service op.

Je hebt inmiddels weer een nait uit de eerste jaren van naim?? Welke speakers heb je trouwens nog? Die nSat?

Alco

CiteerJe hebt inmiddels weer een nait uit de eerste jaren van naim?? Welke speakers heb je trouwens nog? Die nSat?

Yep,...you can call me the Nait-collector 8) ;D ;) 

Ik heb nu een Nait-2 (nog niet gerecapped) een Nait-1 (vorig jaar gerecapped) en m'n Nait-5i.

Heb gistermorgen nog weer even een luistertest gedaan, en persoonlijk had ik 't mooi gevonden als ik een duidelijke voorkeur had voor de Nait-5i (dan kan ik makkelijk(er) afstand doen van de oude Naitjes), maar ik heb een lichte voorkeur voor de Nait-1!

De Nait-2 die ik een maandje of 2 geleden heb gekocht, blijkt dus dezelfde te zijn als die daddycool een aantal jaren terug kocht van een kennis van mij. Heel toevallig! 
Ik heb inderdaad nog steeds de N-Sats.  Qua midden en hoog ben ik er nog steeds heel happy mee.
Het blijft echter een klein, gesloten speakertje, en qua vorm en op de bijbehorende stands zien ze er meer uit als surround-speakers. (het laag is vrij strak, maar het geluid mist soms wat body)

Maar gezien mijn (qua akoestiek en indeling) zeeer lastige woonkamer ziet 't er naar uit dat de N-Sats nog wel even zullen blijven. 

garmtz

Ik zat te peinzen wat voor speakers wellicht in jouw situatie nog uit te proberen zouden zijn. Misschien is het een idee om een Wilson Benesch Square One eens te proberen? Erg slank afgestemde speaker, die ontworpen is voor gebruik dicht bij de muur en zeer synergetisch met Naim.

Alco

CiteerIk zat te peinzen wat voor speakers wellicht in jouw situatie nog uit te proberen zouden zijn. Misschien is het een idee om een Wilson Benesch Square One eens te proberen? Erg slank afgestemde speaker, die ontworpen is voor gebruik dicht bij de muur en zeer synergetisch met Naim.

Dank je wel voor het meedenken, Garmtz :)   Klinkt goed, je omschrijving.

Helaas is er (bij mijn weten) geen Wilson Benesch dealer bij mij in de buurt. Is het een gesloten kast ?

garmtz

Ik weet niet precies waar je woont, dus kan even niet zien welke WB er bij jou in de buurt zit. Ik wil best een keer langskomen met een paartje hoor.

Het is een kast met een zogenaamde "Assisted Bass Radiator", een soort passief membraan dat de energie door de actieve woofer geproduceerd sterk dempt, wat een speaker oplevert met beduidend minder kastkleuring.

Lees hier meer: http://www.wilson-benesch.com/Square/squareone.html

en

http://forums.naim-audio.com/eve/forums/a/tpc/f/48019385/m/9962971807/inc/1

Maar we gaan off-topic... ;)

Alco

CiteerIk weet niet precies waar je woont, dus kan even niet zien welke WB er bij jou in de buurt zit. Ik wil best een keer langskomen met een paartje hoor.
wow, da's wel een heel vriendelijk gebaar, garmtz. :)  Maar ik geloof dat ik niet echt naast de deur woon.
Ik woon in Assen.  Eigenlijk wil ik ook eerst kijken of ik m'n set nog anders kan opstellen.
Nu staan de speakers aan weerskanten van een schouw, met de set daar nog weer voor/tussen.
Als ik m'n TV uit de woonkamer zou kunnen plaatsen, zou dat voor de HiFi meer mogelijkheden scheppen.
Maar goed...ik raak nu ook off-topic  :-X

Ik hou 't nog maar even bij m'n N-Sats, totdat ik zeker weet dat ik m'n set/speakers beter kan opstellen.

Er is in de afgelopen 10 jaar 1 bassreflex speaker geweest die in mijn woonkamer weinig/geen problemen in 't laag gaf, en dat zijn de B&W N805's!  :-*  Die heb ik thuis kunnen proberen met m'n Nait-5i, (en Van Medevoort MA222)
maar dat was niet zo'n succes. Wellicht dat de combinatie Naim SuperNait & N805 wel een goeie is.

garmtz

Ben zeer binnenkort weer in Zwolle, bij Hanze Hifi, misschien kan ik het combineren met een ritje naar Assen? ;D

Naim en B&W vind ik zelf niet zo'n geslaagde combinatie (ik ken de N805 goed), maar alles is natuurlijk persoonlijk.

Alco

CiteerBen zeer binnenkort weer in Zwolle, bij Hanze Hifi, misschien kan ik het combineren met een ritje naar Assen?
Ik waardeer je aanbod zondermeer Garmtz, maar ik zie net dat de Wilson Benesch Square One zo'n €2500,- p.p. moet kosten :-\
(da's wel iets meer dan ik in gedachten had, en qua uiterlijk zijn ze ook niet echt my cup o' tea, to be honest)

bwolke

Citaat van: Fireman op juni 16, 2008, 20:54:32
Heeft iemand al een (luister)ervaring met de powerline?

Ja, Ik had de primeur van Nederland. Alleen heb ik het niet vergeleken met een standaard kabel. Ik kan er niet veel over zeggen omdat ik ze heb gehoord in een set die ik zelf niet goed ken.

Ik zou het ook eerlijker vinden om de powerline te vergelijken met een powerigel omdat die twee producten qua prijs dichter bij elkaar zitten.