Het NAIM topic

Gestart door fireman, februari 28, 2007, 11:43:04

Vorige topic - Volgende topic

Dey

Alco,

Heb je al enig idee wat je als DAC aan gaat schaffen? Neem aan dat je eerst de Nait verkoopt voordat je een DAC aanschaft. Weet je of de Rega dac een auto-sense functie bezit? Het nadeel van de Metrum is dat je handmatig aan/uit en optisch/coax moet selecteren. Mocht je de Rega dac thuis kunnen testen dan wil ik eventueel wel met de Metrum bij je langs komen voor een vergelijk.

P.S. Ik geloof dat er in NL weinig ervaring is met Allae speakers, je ziet ze zelden.
Naim Audio NAC202, NAPSC, NAP200, HiCapDR, DAC-V1, Rega P6 Ania, Nsub, Dynaudio

corry

.

Alco

@Dey,

De Rega dac ligt op zich het meest voor de hand, en zou visueel een mooie match vormen met de Brio-R.
Soms lees ik echter dat deze wat meer laid-back klinkt en wel erg diep gaat in het laag. Ik zoek meer een levendig, helder, sprankelend geluid, wat de Metrum ook heeft.

Misschien dat ik ook toch maar weer voor de Metrum quad dac kies. Die ken ik tenslotte en beviel erg goed.
(ik was alleen zo stom om 'm in een impulsieve bui weer te verkopen, 1 dag nadat ik vorig jaar de Naim dac in huis had. (gelukkig zonder noemenswaardig verlies)
De Metrum Octave lijkt me ook wel wat. Ik zal me de komende dagen wat meer verdiepen in de mogelijke keuzes.

CiteerP.S. Ik geloof dat er in NL weinig ervaring is met Allae speakers, je ziet ze zelden.
Ik heb de Allae's wel een paar keer gehoord, maar alleen bij een dealer. Ik vond ze toen geweldig! (i.c.m 202/200 en ik geloof CDX2)
Tweedehands kom je ze inderdaad maar zelden tegen.

CiteerPS Als je een dac wilt toevoegen en het budget het toelaat is het misschien toch een idee de nait 5i-2 nog even te houden. Misschien is e.e.a. dan weer in het voordeel van de nait.
Het budget laat het gelukkig wel toe om de Nait 5i-2 nog even te houden. Al verwacht ik niet dat het iets zal veranderen in het voordeel van de Nait 5i-2.
(aangezien zelfs een Naim dac er eind vorig jaar niet voor heeft gezorgd dat ik een voorkeur had voor m'n Nait 5i-2, t.o.v. m'n Nait 2)
Bluesound Node Icon, Naim Nait 50, Proac Tablette 10 signatures op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Amazon rca-din + De Groef Audio ls kabel)

corry

.

Oud lid

@Corry,

Ik snap niet dat je die NAIM Nait 5i zo ophemelt. Ik vind het maar een middelmatige versterker. Er zijn genoeg goedkopere versterkers die ik echt niet vind onderdoen voor de Nait 5i.

Erwin B

corry

.

Alco

@Corry,

Klopt, wat betreft die verschillen. De verschillen zijn niet megagroot hoor, en bij sommige muziek valt het wat meer op dan bij andere, maar toch...
Er is op zich niks mis met de Nait 5i-2. In HiFi-termen (laag/midden/hoog/openheid/details,etc) is het helemaal my cup o' tea.
De Rega voegt (in mijn set) alleen net 'iets' extra toe, wat ik met de Nait uiteindelijk miste, en waardoor het muziek luisteren weer boeiender/uitnodigender is. (zelfde dus als Nait 5i-2 vs Nait 2)

Nee,...de Naim dac word 'm niet weer. :sigh: ;)  Ik gok toch op de Rega of de Metrum.
Bluesound Node Icon, Naim Nait 50, Proac Tablette 10 signatures op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Amazon rca-din + De Groef Audio ls kabel)

Dr.Bedlo

Alco,

De Fred ( 140 kilo) is toch wel verbaasd en enigzins geamuseerd!

Maar kun je nu achteroverleunen (voorzichtig doen hoor) en zeggen "He He! . Leuk en tegelijkertijd voor de objectiviteit ergelijk want dat pakje boter heb ik ook beluisterd, is meer flezibel maar het geluid vond ik wel erg dunnentjes. Ach zo blijf je bezig.
Quad vintage.

Alco

Citeerdat pakje boter heb ik ook beluisterd, is meer flezibel maar het geluid vond ik wel erg dunnentjes. Ach zo blijf je bezig.
Zo zie je maar hoe een ieder dingen soms anders ervaart. Heb je 'm in je eigen set beluisterd of in een andere ?
Ik vindt de Brio-R namelijk iets meer druk in het laag hebben dan de Nait 5i-2.  

Of bedoel je het middengebied (stemmen), waardoor stemmen iets minder body hebben ?
Daarin zijn me tot nu tussen de beide versterkers nog niet echte verschillen opgevallen.
In grote lijnen vind ik hebben de Nait 5i-2 en de Brio-R (gelukkig) een zelfde klankkarakter.

Citeerkun je nu achteroverleunen (voorzichtig doen hoor) en zeggen "He He!'
Dat doe ik elke dag al, als ik net thuis kom van m'n werk en effe op de bank plof. ;D ;)

Maar ik begrijp geloof ik wel wat je bedoeld... Ik ben heel dicht in de buurt van dat 'Hèh hèh!' gevoel.
(ik kan hier nu al heel goed mee leven/genieten, maar ik denk dat een passende dac nog net even dat stukje extra geeft, waardoor het voor mijn gevoel compleet is.

Ik heb onlangs nog heel even de SuperUniti overwogen, maar afgezien van de prijs vond ik 't voor mijn wensen/eisen een beetje (boel) over the top.  Ik zocht gewoon een simpele, sobere, geïntegreerde versterker, waarbij de Nait 2 als referentie gold.

Oud lid

Ik vind de Rega Brio R echt niet dunnetjes klinken. Ook niet met stemmen. Het is een fantastische versterker.Modern klassiek, jazz en pop, allemaal geen probleem.

Erwin B

Dr.Bedlo

Ik zeg dus ok nergens dat het niet klinkt, maar het is mijn cup of expresso niet. Scheelt wel een bom duiten en dat is ook niet geheel onaardig.
Quad vintage.

twani

Dr.Bedlo

Je bedoelt dat Franse merk? 8)
Quad vintage.

bmateijsen

Citaat van: fred19633 op april 12, 2012, 20:12:30
Ik zeg dus ok nergens dat het niet klinkt, maar het is mijn cup of expresso niet. Scheelt wel een bom duiten en dat is ook niet geheel onaardig.

Al wel die Speedster gekocht dan? ;D.

Dr.Bedlo

Quad vintage.

bmateijsen

Citaat van: fred19633 op april 13, 2012, 12:54:34
Yep.

Heel cool! Welke uitvoering? (zwart/ zilver en glad/ etc)
Heb je hem al?

Groet,

Bjorn

Robiwan

Even wat anders. Iemand ervaring met VPI draaitafels in combinatie met Naim?

gr,

lplover
Naim NAC 172XS+NAP100 | Technics SL1500c | Denon DCD-900 | Neat Motive SX2

Dr.Bedlo

Citaat van: bmateijsen op april 13, 2012, 13:00:01
Heel cool! Welke uitvoering? (zwart/ zilver en glad/ etc)
Heb je hem al?

Groet,

Bjorn

Duurt jammer genoeg nog. K heb de geheel stainless steel uitvoering genomen.
Quad vintage.

bmateijsen

Citaat van: fred19633 op april 13, 2012, 14:32:29
Duurt jammer genoeg nog. K heb de geheel stainless steel uitvoering genomen.

Gaaf... Nog steeds de mooiste prosumer te koop vind ik! Ik vind de matzwarte dan weer heel gaaf...

Doe je nog eens een foto als de Speedster er is?

Groet,

Bjorn

bmateijsen

Citaat van: LPlover op april 13, 2012, 14:30:24
Even wat anders. Iemand ervaring met VPI draaitafels in combinatie met Naim?

gr,

lplover

Als je echt iets moois wilt voor Naim dan een LP12 met Arro arm en Dynavector element. Zo niet de mooiste draaitafel die ik ooit heb gehoord op Naim.

Maar.... het loopwerk maakt natuurlijk wel uit, maar is niet alles bepaald voor de match.

Groet,

Bjorn

Robiwan

Citaat van: bmateijsen op april 13, 2012, 14:40:16
Als je echt iets moois wilt voor Naim dan een LP12 met Arro arm en Dynavector element. Zo niet de mooiste draaitafel die ik ooit heb gehoord op Naim.

Maar.... het loopwerk maakt natuurlijk wel uit, maar is niet alles bepaald voor de match.

Groet,

Bjorn

en toch lees je ook reviews waarbij het laag wat dun is met deze combi?

garmtz

Citaat van: LPlover op april 13, 2012, 15:15:37
en toch lees je ook reviews waarbij het laag wat dun is met deze combi?

Verre van...

Robiwan

Citaat van: garmtz op april 13, 2012, 18:15:27
Verre van...

ik vind een lp12 best mooi om te zien. klassiek ontwerp :inlove:. Echter heeft deze tafel, vanwege het subchassis, vrij geregeld onderhoud nodig en dat staat me tegen. Is er een zaak in Nederland met een groot aanbod aan speelklare draaitafels?

mjveenma

Citaat van: LPlover op april 14, 2012, 10:32:42
Is er een zaak in Nederland met een groot aanbod aan speelklare draaitafels?

In Sneek zit Audioselectief, heeft echt heel veel draaitafels staan.

garmtz

Citaat van: mjveenma op april 14, 2012, 12:22:32
In Sneek zit Audioselectief, heeft echt heel veel draaitafels staan.

Gezellige zaak! :)