Het NAIM topic

Gestart door fireman, februari 28, 2007, 11:43:04

Vorige topic - Volgende topic

jpmoree

Ik plaagde een beetje, ik weet dat Robin erg happy is met zijn XS. In de korte tijd dat ik hem ken heeft hij bijna alle componenten wel een keer vervangen of overwogen te vervangen, behalve zijn XS, haha!

Robiwan

Citaat van: jpmoree op februari  4, 2014, 17:11:50
Ik plaagde een beetje, ik weet dat Robin erg happy is met zijn XS. In de korte tijd dat ik hem ken heeft hij bijna alle componenten wel een keer vervangen of overwogen te vervangen, behalve zijn XS, haha!

Nou dat is niet waar hoor :D Tot 2x toe op het punt gestaan een SN-1 te kopen, maar (gelukkig) nooit doorgezet. Ik heb overigens nooit de behoefte gehad in een NAC202/NAP200?
Naim NAC 172XS+NAP100 | Technics SL1500c | Denon DCD-900 | Neat Motive SX2

jpmoree

Oeps, klopt ja, en een Uniti en een NAC172 en een ND5X :)
En SL2s niet te vergeten....

Ach we hebben er bijna allemaal last van hier, volgens mij!

Ik heb ook nog een tijdje een SN1 gehad, kon er niet aan wennen. De terug/overgang naar een Nait5 (zonder -i) was een zeer prettige indertijd.

Robiwan

Citaat van: jpmoree op februari  4, 2014, 17:32:48
Oeps, klopt ja, en een Uniti en een NAC172 en een ND5X :)
En SL2s niet te vergeten....

Ach we hebben er bijna allemaal last van hier, volgens mij!

Ik heb ook nog een tijdje een SN1 gehad, kon er niet aan wennen. De terug/overgang naar een Nait5 (zonder -i) was een zeer prettige indertijd.

de meningen over de SN-1 zijn sterk verdeeld! Sommige Naim lovers loven hem andere vinden hem maar zo zo.

garmtz

Citaat van: LPlover op februari  4, 2014, 17:36:06
de meningen over de SN-1 zijn sterk verdeeld! Sommige Naim lovers loven hem andere vinden hem maar zo zo.

De rust en controle zijn fraai, maar tov een XS kan levendigheid en microdetail/microdynamiek gemist worden. Anderen zullen weer zeggen dat de XS wat onrustig is. Ligt erg aan de combi.

fireman

Citaat van: garmtz op februari  4, 2014, 18:03:05
Ligt erg aan de combi.

En aan de ambiance waarin je verkeert, tijdstip, akoestiek, en ga zo maar door...
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

twani

Citaat van: garmtz op februari  4, 2014, 17:00:56
Niet doen Robin, een XS is muzikaler dan een SN1... ;)
En dat heeft verder niets met smaak van doen? :unsure:

Robiwan

Citaat van: twani op februari  4, 2014, 19:30:27

Dat is een feit :D

garmtz

Citaat van: twani op februari  4, 2014, 19:30:27

Wat jij wilt... :)

Alco

Bluesound Node Icon, Naim Nait 50, Proac Tablette 10 signatures op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Amazon rca-din + De Groef Audio ls kabel)

fireman

Vraagje, heb een setje dynaudio speakertjes (DM 2/6) op de kop getikt die ik als PC speakers wil installeren. Kan ik het signaal vanuit mijn Mac Mini in een naim versterkertje stoppen? Ik kijk dan even naar een simpele versterker of is alleen een eindversterker ook mogelijk?
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

garmtz

Citaat van: Fireman op februari  4, 2014, 21:07:08
Vraagje, heb een setje dynaudio speakertjes (DM 2/6) op de kop getikt die ik als PC speakers wil installeren. Kan ik het signaal vanuit mijn Mac Mini in een naim versterkertje stoppen? Ik kijk dan even naar een simpele versterker of is alleen een eindversterker ook mogelijk?

Alleen eindversterker is ook mogelijk! Via de analoge mini-jack uitgang op de Mac Mini. Via een (Naim) DAC zal beter klinken, maar ligt er een beetje aan welke kwaliteit je wenst.

fireman

Citaat van: garmtz op februari  4, 2014, 21:10:25
Alleen eindversterker is ook mogelijk! Via de analoge mini-jack uitgang op de Mac Mini. Via een (Naim) DAC zal beter klinken, maar ligt er een beetje aan welke kwaliteit je wenst.

Hoeft niet hoogstaand te zijn. Moet lekker knallen. Dynaudio's een beetje op de gok gekocht voor op de PC kamer ( klein kantoortje ) Als het maar lekker klinkt. Heb in het verleden dynaudio op naim gehad en dat was best goed.

Als ik direct iets op een eindversterker van naim zal doen, heb ik dan geen problemen met de gain en/of ruis (Hiss) ?

garmtz

Citaat van: Fireman op februari  4, 2014, 21:16:04
Hoeft niet hoogstaand te zijn. Moet lekker knallen. Dynaudio's een beetje op de gok gekocht voor op de PC kamer ( klein kantoortje ) Als het maar lekker klinkt. Heb in het verleden dynaudio op naim gehad en dat was best goed.

Als ik direct iets op een eindversterker van naim zal doen, heb ik dan geen problemen met de gain en/of ruis (Hiss) ?

Zal wel meevallen... Ruis kan alleen maar MEER worden met een voorversterker ertussen en gain zal niet zo extreem zijn dat je het volume van de Mac Mini niet normaal kunt bedienen. Voorversterker/DAC ertussen is natuurlijk altijd 'veiliger'.

twani

Citaat van: garmtz op februari  4, 2014, 20:23:50
Wat jij wilt... :)
Een antwoord op de vraag, Naim ziet het namelijk compleet anders.

Vooral ook omdat je het nogal als een stelling poneert....

Robiwan

Citaat van: twani op februari  4, 2014, 21:38:49
Een antwoord op de vraag, Naim ziet het namelijk compleet anders.

Vooral ook omdat je het nogal als een stelling poneert....

Naim ziet het anders?

twani

Ja! die bedoelen de Supernait toch écht de betere versterker te laten zijn lijkt me.

Ik heb ook nog nooit ergens gelezen dat een SN minder muzikaal is dan een XS. Ik heb dan ook geen verstand van Naim.

Echter de stelligheid van Garmt intrigeerde mij zeer........

Ik hoor nog wel eens mensen roepen dat een "gewone 5i", mits geen hongerige speakers, eigenlijk al best heel lekker is, het meest Naim misschien wel zelfs.

garmtz

'Beter' betekent niet 'muzikaler'... Het is maar waar je op let... Supernait 2 vind ik zelf veel muzikaler dan de Supernait 1 en ook muzikaler dan de XS1. Maar ook dat zullen er een aantal niet met me eens zijn...

twani

Citaat van: garmtz op februari  4, 2014, 22:57:59
'Beter' betekent niet 'muzikaler'... Het is maar waar je op let...

En wat je eraan knoopt ;)

YamahaRXV

'Beter' betekent niet 'muzikaler'... Het is maar waar je op let... Supernait 2 vind ik zelf veel muzikaler dan de Supernait 1 en ook muzikaler dan de XS1. Maar ook dat zullen er een aantal niet met me eens zijn...

:D  Vooralsnog niet Garmt.... maar voordat ik er pertinent zeker van durf te zijn wil ik de Supernait 2 over een paar maandjes hier in eigen set up testen.
Is gewoon de beste en meest objectieve zet lijkt mij.  Wie weet kom ik terug op mijn eerder geuite mening  ;)
Devialet 200 // Kharma 3.2 CE Black Label // Eton Hexacone + Hypex DS 4.0  // Streacom FC-5 Alpha based C.A.T.+ HDPlex 100W LPS + HDPlex 250 W HiFi ATX DC-DC + SSD + 16 GB RAM + PPA USB V2 + JPLAY + Fidelizer Audio Pro + Roon Labs server // Siltech Explorer 180 L - Acoustic Revive USB 1.0 PLS - Acoustic Revive Powermax 10000 + IeGo 8055 - Furutech FP-3TS20 + IeGo 8055 - Belden 1885 ENH + Telegartner MFP8

Deleted Member 2

Wat een wazige kretologie....

bmateijsen

Citaat van: Onder013 op februari  5, 2014, 09:30:15
Wat een wazige kretologie....

Henk, wat wil je nu precies zeggen met deze opmerking?? Ik vind dat er een substantieel verschil zit in technisch beter en muzikaliteit...

Deleted Member 2

Citaat van: bmateijsen op februari  5, 2014, 09:52:41
Henk, wat wil je nu precies zeggen met deze opmerking?? Ik vind dat er een substantieel verschil zit in technisch beter en muzikaliteit...

Wat ik wil zeggen is:
1. je voegt nu al iets toe of je specificeert nader op de kreet "beter". Het blijkt dus "technisch" beter te zijn. Wat dat dan ook is;
2. Het begrip (of kreet zoals ik het noem) "muzikaliteit". Wat betekent dit nou als het om het object versterker gaat? Wordt er iets toegevoegd, weggelaten, anders gemaakt, ...?
Is de taak van de versterker dan iets meer of anders dan het binnengekomen signaal versterken en ter beschikking stellen aan luidsprekers?
3. uit je antwoord proef ik irritatie. Mijn intentie is om de door Garmt veelvuldig gebruikte aanduiding "muzikaliteit" helder en inzichtelijk te krijgen.
De aanduiding "muzikaliteit" gebruik ik uitsluitend als het om muzikanten gaat.

Alco

CiteerWat een wazige kretologie....

CiteerHenk, wat wil je nu precies zeggen met deze opmerking?? Ik vind dat er een substantieel verschil zit in technisch beter en muzikaliteit...
Ik kan 't me op zich wel voorstellen dat deze termen voor sommige mensen wat wazig/onduidelijk zijn, aangezien het vrij lastig is om in woorden uit te leggen.
Een versterker kan in eerste instantie beter klinken doordat bepaalde aspecten (met name in technische/HiFi-termen) beter klinken. Zo ervaarde ik een keer een SuperNait in m'n eigen set. Deze maakte in 1e instantie direkt indruk, door meer basfundament, meer controle, rust, etc. maar na een paar dagen begon ik iets te missen, wat bijvoorbeeld een simpele Nait 2 me wel bood.  Een moeilijk uit te leggen X-factor, waardoor je langer wilt luisteren en meer intens geniet, van zowel de klank als met name de muziek.

"muzikaliteit" is in HiFi een beetje een modewoord aan het worden heb ik 't idee.
Het wordt erg vaak gebruikt en wat de ene persoon ervaart als een 'muzikale' versterker, hoeft voor een ander niet te gelden.

Ik weet alleen wat het voor mezelf inhoud.
Bluesound Node Icon, Naim Nait 50, Proac Tablette 10 signatures op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Amazon rca-din + De Groef Audio ls kabel)

bmateijsen

Citaat van: Onder013 op februari  5, 2014, 10:11:19
Wat ik wil zeggen is:
1. je voegt nu al iets toe of je specificeert nader op de kreet "beter". Het blijkt dus "technisch" beter te zijn. Wat dat dan ook is;

Technisch beter laat zich makkelijk uitleggen, voorbeelden  hiervan zijn: meer resolutie, detail, etc..

Citeer2. Het begrip (of kreet zoals ik het noem) "muzikaliteit". Wat betekent dit nou als het om het object versterker gaat? Wordt er iets toegevoegd, weggelaten, anders gemaakt, ...?

Is inderdaad een lastige, want deze is net als bovenstaande subjectieve waarneming te vertalen in meer flow, timing, etc..

CiteerIs de taak van de versterker dan iets meer of anders dan het binnengekomen signaal versterken en ter beschikking stellen aan luidsprekers?

Dat is zijn taak..., maar ieder merk zal zijn eigen stempel drukken.

Citeer3. uit je antwoord proef ik irritatie. Mijn intentie is om de door Garmt veelvuldig gebruikte aanduiding "muzikaliteit" helder en inzichtelijk te krijgen.

Je zal het nooit volledig helder en inzichtelijk krijgen, wanneer je bovenstaande opmerkingen zo plaatst. Het is namelijk geen vraag, maar een opmerking waarin jij blijkbaar iets uit wil uitlokken. Iets waar ik overigens niet echt van gediend ben, dus wat je proeft is correct.

CiteerDe aanduiding "muzikaliteit" gebruik ik uitsluitend als het om muzikanten gaat.

Muzikaliteit is ook te gebruiken wanneer het gaat om elektronische componenten. Want een combinatie kan wel meer detail of strakker laag gaan geven, maar dit kan ook ten kosten gaan van de muzikale sfeer, flow, timing, etc..

Laat dit laatste bij Naim nu zo belangrijk zijn.