Kies jij neutraal of vervorming binnen de apparatuur?

Gestart door Barrrrry, februari 19, 2007, 21:42:19

Vorige topic - Volgende topic

Kies jij neutraal of vervorming binnen de apparatuur?

Een set moet neutraal zijn, waarbij alleen de speakers klankkleur toevoegen.
22 (35.5%)
Een set mag vervormen, zolang dit maar als prettig wordt ervaren.
40 (64.5%)

Totaal aantal stemmen: 61

Joep

Citaat van: Erik van Voorst op februari 22, 2007, 18:54:25
De Sonatina´s en ik blijf het zeggen zijn voor mij op een specifiek gebied absoluut numero uno.... 8).

Erik, dit is geen strikvraag  ;D, maar heb je deze uitspraak op ervaring gebaseerd?

En dan natuurlijk de vraag, bij wie?  :)

Joep

Citaat van: Sander Sassen op februari 21, 2007, 13:58:26
Verhaal gaat alleen op in gebalanceerde toepassingen, daar heffen harmonischen die onstaan in de versterker en die in tegenfase zijn elkaar in de belasting op. se som van beiden is namelijk nul mits ze dezelfde amplitude hebben. In single-ended toepassingen kom je dit niet tegen, eenvoudigweg omdat er geen twee signalen beschikbaar zijn die 180-graden uit fase zijn.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com

Er mogen dan geen 180-graden van elkaar verschillende signalen beschikbaar zijn in een SET, maar, zoals ook de white paper zegt, kan een fasedraaïng van 45/90 graden al een positief effect hebben op de uiteindelijke THD van het gehele systeem.

Erik van Voorst (in memoriam)

Citaat van: Proprius op februari 22, 2007, 19:36:51
Erik, dit is geen strikvraag  ;D, maar heb je deze uitspraak op ervaring gebaseerd?

En dan natuurlijk de vraag, bij wie?  :)

Foei Proprius...kun je dan niet die postings van toen herinneren......meet greet Audiocube ;)

Ik heb de Sonatina´s 2 maal gehoord...waarvan 1 maal heel uitgebreid bij Audiocube..... >:D
Cees Pel was er toen trouwens ook bij..

Dennis ( :'() wilde toen serieus weten of hij ervoor moest gaan sparen dus vroeg hij ..of ik mee wilde gaan en geconcentreerd wilde meeluisteren...
(dat was dat Wadia verhaal misschien rings it a bell)....en ontdekken hoe neutraal en muzikaal ze nu werkelijk waren....

Enfin...de strekking van deze mails wil ik on/topic houden en dat is dat ik deze luidsprekers in tegenstelling tot SanderV juist NIET neutraal vind  :o en ik probeer dat te onderbouwen....uiteraard scheelt het dan als je ze dan gehoord hebt  :P....

Het staat buiten kijf dat door deze niet neutrale keuze juist een (bepaald) doel bereikt wordt..ik wil niet de kwaliteit ter discussie stellen maar
mijn visie van neutraal uitleggen of discuseren over de visie van neutraal van een ander forumlid... ;)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Joep

Nee hoor, ik vroeg het niet met een achterliggende gedachte dat je uit je nek zou praten hoor. Ik zou niet durven!  ;D
Mijn geheugen is helaas niet gespitst op het onthouden van vroegere postings ::)

Maar inderdaad, dat Wadia-verhaal does indeed ring a bell  ;)

On-topic: ik zou niet weten wat neutraal zou moeten zijn. Ik weet alleen dat sommige speakers meer verschillen tussen klanken laten horen dan anderen.

reMC

Citaat van: Kwabbernoot op februari 22, 2007, 18:14:10
Ik moet die dingen toch eens gaan beluisteren. Ik kan mij echter absoluut niet voorstellen dat die dingen ook maar een beetje neutraal zijn. Daar kunnen ze echter best wel mooi om klinken.

Je mag eens langskomen!
Citaat van: Erik van Voorst op februari 22, 2007, 18:07:21
Uiteraard is het inherent aan het ontwerp dat deze speaker op andere muzikale vlakken soms minder scoort deels door het bouwconcept maar specifiek weer door diezelfde vervorming wat dan weer WEL ongewensd is

Tsja, ik ben het gewoon niet met je eens... ;)

reMC

Citaat van: Erik van Voorst op februari 22, 2007, 20:01:51
Het staat buiten kijf dat door deze niet neutrale keuze juist een (bepaald) doel bereikt wordt..ik wil niet de kwaliteit ter discussie stellen maar
mijn visie van neutraal uitleggen of discuseren over de visie van neutraal van een ander forumlid... ;)

Dat kan ;D Ik deel de mening van Sander in dezen: een component is neutraal als hij veel variatie aan instrumentklanken en opnames kan laten horen. Een component met een 'sausje' zal altijd een beetje hetzelfde klinken, de variatie dus kleiner houden en daarmee minder neutraal zijn. Niet eens?

Kwabbernoot

Citaat van: reMC op februari 23, 2007, 17:17:49
Je mag eens langskomen!
Dat is tof. Ik heb begrepen dat je in april nogal druk wordt bij jou  :). Tegen de tijd dat dat weer voorbij is meld ik mij wel weer.

Groeten...

Citaat van: reMC op februari 23, 2007, 17:17:49
Tsja, ik ben het gewoon niet met je eens... ;)

Ik probeer te balanceren tussen on en off topic met het volgende....

Door het concept..zeer dunne klankkast welke meetrilt..verkrijg je een vervorming dwz een meetrillen van het materiaal...deze trilling zorgt zoals eerder genoemd voor een zeer plezierig en zeer gewenst effect nl. tijdens het weergeven van gitaar en cello een realistische klankkast...dus bij deze weergave een neutraal resultaat voor die muziekbeleving...

Helaas gaat het met deze bewust gekozen manier van vervorming mis bij de wat drukkere muziek...de kastvervorming in combinatie met de unit krijgen het gewoon te veel voor hun kiezen wat resulteert in een alles behalve neutraal geluidsbeeld...dwz..er wordt erg hard gewerkt en dat zorgt voor wat rauwigheid  vervorming en onrust.... :-\.

Verder natuurlijk even relativeren...in zijn segment behoort deze speaker voor mij bij de top. 8)..alleen kijk uit wat je hem voert... :P
(MIJN MENING GEDURENDE DE HELE MAIL)  ;D
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Ejorne

Citaat van: Erik van Voorst op februari 23, 2007, 18:12:26
Door het concept..zeer dunne klankkast welke meetrilt..verkrijg je een vervorming dwz een meetrillen van het materiaal...deze trilling zorgt zoals eerder genoemd voor een zeer plezierig en zeer gewenst effect nl. tijdens het weergeven van gitaar en cello een realistische klankkast...dus bij deze weergave een neutraal resultaat voor die muziekbeleving...

Maar... zou de opname de informatie van die realistische klankkast al niet in zich moeten hebben?
Door de extra klankkast, zoals jij omschrijft, kun je toch niet meer van een neutraal resultaat spreken?

De opname als het een goede is heeft dat zeer zeker in zich...maar nu komt het...een snel ronddraaiend schijfje stuurt signaaltjes door een bos draden...wordt onderweg versterkt en bewerkt...komt dan weer door een filter daarna opgedeeld en verder door naar een tweeter...midwoofertje en laagwoofertje ...en wij verwachten ineens dat er een gitaar in de woonkamer staat... :o

Omdat het physiek onmogelijk is om zo een instrument ECHT realistisch weer te geven..is het mijnsinziens een uitstekende benadering om de natuurwetten een handje te helpen door middel van een meetrillende klankkast....dus vervorming (lees niet neutraal) om een neutraal (lees realistische benadering) doel te bereiken zie hier de Sonatina wordt geboren.... 8)

reMC

Erik, ik snap wat je bedoelt, maar ik blijf het niet me je eens ;D Ik vind dat de Sonatine veel meer kan dan cello's en violen mooi weergeven. Ik heb ook nog nergens een stem of een trompet zo echt horen klinken (inclusief de sfeer van het optreden die je er bij hoort, ook akoestische informatie).

Ik denk dat jij gewoon anders luistert dan ik. Jij vindt de kast met drukke muziek vervormen, ik vind dat de timbres net zo realistisch blijven (elk instrument blijft apart te volgen), de definities/structuren duidelijk en de sfeer blijft gehandhaaft. Ok, de plaatsing wordt wat onduidelijker, maar dat vind ik totaal onbelangrijk. Het is geen bombastisch systeem, ik denk dat jij andere speakers/systemen dynamischer vindt terwijl ik vind dat die te pulserend klinken en minder mooie klankkleuren laten horen (niets mag ten koste gaan van dat). De Sonatine laat elke instrument zijn eigen dynamiek horen (het klinkt in die zin niet als geheel) en dat heb ik nog niet ergens anders gehoord. Of je dat mooi vindt of niet is een ander verhaal, maar ik ben er verliefd op :D

Gewoon een meningsverschil dus ;) Laten we hier tijdens een luistersessie verder over praten... Ik vind dat ik alweer veel te veel heb geneuzeld over de speaker, terwijl het zo belangrijk is om er naar te luisteren ;D

....same here... ;)

Alleen luister ik liever tijdens de luistersessie....het gevaar gaat anders bestaan dat we elkaars mening over neutraal en vervorming gaan opdringen.....
Dus lekker cd´s erin....de een na de ander....en genieten..... 8)

Gerrit RSV Mille

Citaat van: ub4b op februari 21, 2007, 23:50:31
De ultieme vraag is dan "hoe precies weet je dan dat je set helemaal af is ?". Meestal als je dat denkt doe eens een shootout met ander materiaal, als jouw set overeind blijft mooi, maar ik vind dat meestal erg gevaarlijk en leidt altijd bijna tot nieuwe aankopen.

Haha precies. Dat heb ik nou ook steeds.

maanmannetje

Ik kies voor een neutrale weergave....dat blijkt ook wel voor de keuze van mijn spekstenen luidsprekers  ;D

phy

Maar papieren conussen klinken weer anders dan kevlar, plastic of alluminium
wat is neutraal  ???

frank2

laat ik maar heel simpel schrijven: Neutraal bestaat niet !!
Wij denken dat neutraal bestaat, maar ik heb nu al een paar keer meegemaakt dat ik dacht dat de speakers neutraal waren totdat ik een andere (vaak duurdere) speaker hoorde en die klonk dan weer neutraler.
Ik denk dat het ook helemaal niet van belang is; behalve als je een speaker kiest waarvan 75% v.d. mensen zeggen die klinkt mooi maar is niet neutraal, omdat iedereen dat "hoort" .
Ik vind bijv. een B&W absoluut niet neutraal, toch hebben vele mensen een B&W speaker
Mijn eigen speaker daarvan dacht ik dat ie neutraal klonk, maar als je z'n duurdere broer hoort is mijn eigen speaker dus ook niet neutraal.
En dan heb ik het nog niet eens gehad over de versterker laat staan de cd speler. Ook die zorgen voor meer/minder neutraliteit.

Het enige wat je zou kunnen zeggen; "ik heb speakers die richting neutraal gaan en toch goed/mooi klinken"

Heel zwart/wit gezegd: in audioland bestaat geen neutraliteit en is dit topic eigenlijk dus onzin, maar nogmaals dat is heel zwart/wit.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met rodium connectoren

reMC

Citaat van: sandervg op februari 22, 2007, 17:53:29
Dit heeft Cees Pel toch een keer georganiseerd met de Sonatines (of voorganger daarvan) in een zaaltje: een gitarist eerst een stuk laten spelen om te horen hoe het live klinkt, vóór de set werd gedemonstreerd? (ik weet niet of toen diezelfde gitaar op de set ook is afgespeeld)

Klopt, en volgende week zaterdag gaat er weer zo'n evenement plaatsvinden (piano, cello en Pel Audio set) 8) PM maar als je meer wilt weten ;)