Kies jij neutraal of vervorming binnen de apparatuur?

Gestart door Barrrrry, februari 19, 2007, 21:42:19

Vorige topic - Volgende topic

Kies jij neutraal of vervorming binnen de apparatuur?

Een set moet neutraal zijn, waarbij alleen de speakers klankkleur toevoegen.
22 (35.5%)
Een set mag vervormen, zolang dit maar als prettig wordt ervaren.
40 (64.5%)

Totaal aantal stemmen: 61

Erik van Voorst (in memoriam)

...ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat je nu een valkuiltje graaft... ;D

Wat wel interessant is...Remco jij hebt de Sonatina's gekozen omdat ze het beste aansloten bij jouw idee...heb jij nu het idee dat ze neutraal zijn...of vervormen..in de zin dat het hout niet in fase trilt met de unit...of een warmte meegeven die bij sommige instrumenten te veel van het goede is..... >:D

Ik denk namelijk dat er heel wat mensen rondlopen die overtuigd zijn dat ze super neutrale speakers hebben...maar de realiteit is behoorlijk anders....dit resulteert mijnsinziens veel meer in een niet realistische weergave....

Ik denk dat ik binnen de apparatuurketen de speakers misschien wel het belangrijste vind om daadwerkelijk neutraal te klinken...wie denkt daar anders over...
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Daklem

Ik moet zeggen dat ik het met Eric eens ben.

Voor iedereen is een neutrale, en in hun ogen prettige weergave een andere beleving!

Voor de 1 is de meest neutrale weergave een hel om naar te luisteren waar de ander helemaal in meegenomen wordt. Ik ben bang dat dit, net als die duizenden kabelsdiscussies die gevoerd zijn in de afgelopen aantal jaren op dit forum, een bodemloze put betreft. Alleen al omdat iedereen er een ander beeld bij heeft, andere oren heeft, en iets anders prettig vindt.

Om even in de ban van de topicvraag te blijven, denk ik dat iedereen opzoek is naar de voor hem meest neutrale weergave die voor diegene zo prettig mogelijk klinkt. En als dat nou met iets wat vervorming is, of met heel veel vervorming, wat maakt het dan nog uit? Het gaat er toch om dat de luisteraar/eigenaar van de set kippevel krijgt bij het horen van zijn set?

Het neutrale eraan lijkt mij eerder een bijzaak, dan een hoofdzaak. Kippevel krijgen is de hoofdzaak en zeerzeker niet andersom. Als die technische praat zal mij een worst wezen, zolang de haartjes in mijn nek maar omhoog gaan staan bij het horen van een set.

Ik ben van mening dat als iedereen gaat uitleggen hoe neutraal zijn/haar set wel niet is, je toch volledig andere antwoorden met verschillende soorten apparatuur gaat krijgen.

Het zoeken naar de meest neutrale set zal in de meeste gevallen waarschijnlijk niet eens de meest ideale set zijn.

reMC

Citaat van: Erik van Voorst op februari 22, 2007, 13:07:46
...ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat je nu een valkuiltje graaft... ;D

Dat begrijp ik niet helemaal?

CiteerWat wel interessant is...Remco jij hebt de Sonatina's gekozen omdat ze het beste aansloten bij jouw idee...heb jij nu het idee dat ze neutraal zijn...of vervormen..in de zin dat het hout niet in fase trilt met de unit...of een warmte meegeven die bij sommige instrumenten te veel van het goede is..... >:D

Eigenlijk wil ik de term neutraal niet meer gebruiken. Ik vind dat ze natuurlijk klinken, ook met trompetten, belletjes en stemmen ;), en DAT vind ik belangrijk. Maar dit wist je toch al...

Sander Sassen

CiteerIk denk dat ik binnen de apparatuurketen de speakers misschien wel het belangrijste vind om daadwerkelijk neutraal te klinken...wie denkt daar anders over...

Mee eens, per saldo is dat ook de schakel binnen de keten die de meeste vervorming cq. kleuring toevoegt.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Cute, cuddly and colorful, but beware the nasty bite

DA BoSS

en zo schuiven we op van neutrale naar ideale weergave >:D

(ik bespeur nog steeds geen duidelijke definitie over wat neutraal nou is)
High-end audio is about passion                         -passion for music, and for how well it is reproduced...

Daklem

Citaat van: DA BoSS op februari 22, 2007, 13:55:12

Dat heb ik al proberen uit te leggen, dat je dat niet vast kan leggen, omdat die defenitie geheel subjectief is.

DA BoSS

Misschien zelf nog een duit in het zakje te doen:

Neutraal=natuurgetrouw (letterlijke vertaling van het engelse fidelity)

Natuurgetrouw betekent volgens van dale: overeenkomstig de werkelijkheid => waarheidsgetrouw

maar wie bepaalt wat de waarheid is?
En hoe meet je die dan?
Is mijn werkelijkheid dezelfde als die van andere mensen?

mvg, >:D

High-end audio is about passion                         -passion for music, and for how well it is reproduced...

DA BoSS

Citaat van: Daklem op februari 22, 2007, 13:56:26
Dat heb ik al proberen uit te leggen, dat je dat niet vast kan leggen, omdat die defenitie geheel subjectief is.

Ik ben het met je eens.
Mede daarom durf ik wel te voorspellen dat deze discussie nog wel eens terugkomt ;D

reMC

Citaat van: DA BoSS op februari 22, 2007, 13:58:27
Misschien zelf nog een duit in het zakje te doen:

Neutraal=natuurgetrouw (letterlijke vertaling van het engelse fidelity)

Natuurgetrouw betekent volgens van dale: overeenkomstig de werkelijkheid => waarheidsgetrouw

maar wie bepaalt wat de waarheid is?
En hoe meet je die dan?
Is mijn werkelijkheid dezelfde als die van andere mensen?

Eigenlijk moet je gewoon een geweldig muzikant op een podium zetten, met daarop ook je set, en dan vergelijken... als je wil weten of je set in de buurt komt van natuurlijkheid / live ;)

Sander Sassen

Neutraal is natuurlijk een dimensieloos begrip en daarmee subjectief, dat geldt bv. niet voor de vervorming van een versterker bij 10W in 8-ohm bij 1kHz, daar komt een getal uit rollen. Toch is de discussie wel interessant, als is 't alleen maar om eens te polsen hoe anderen het begrip 'neutraal' invullen en beleven. Ik kan verder in 't algemeen geen hard oordeel vellen over of iets neutraal is, wel kan ik stellen dat als het verschil tussen wat ik in een versterker stop en wat eruit komt erg klein is, bv. alle harmonischen zitten bij 100W/8-ohm onder de 100dB, dat deze versterker dan een neutraal karakter zal hebben dwz. hij voegt weinig kleuring toe.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Cute, cuddly and colorful, but beware the nasty bite

DA BoSS

Citaat van: reMC op februari 22, 2007, 14:03:38
Eigenlijk moet je gewoon een geweldig muzikant op een podium zetten, met daarop ook je set, en dan vergelijken... als je wil weten of je set in de buurt komt van natuurlijkheid / live ;)

het geinige (of vervelende desgewenst) is dat je twee mensen naar hetzelfde concert kan sturen...en ze het allebei anders beleven >:D

dimensieloos idd

mvg, ^-^

Citaat van: DA BoSS op februari 22, 2007, 13:55:12
en zo schuiven we op van neutrale naar ideale weergave >:D

De definitie van een ideale weergave is.... ::)
..... een "neutrale" weergave verkregen door aparatuur welke niets van zichzelf toevoegt of weglaat en daarmee de realiteitsbeleving in de weg staat..... ;D

Tja ....ik verzin ook maar wat...op basis van alle postings... ;D

Het ongrijpbare gedeelte wat steeds door sommigen (waaronder ik)  wordt opgemerkt is dat sommige aparaten met TE NEUTRAAL de realiteitsbeleving in de weg staan.... :o
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

reMC

Citaat van: DA BoSS op februari 22, 2007, 14:08:58
het geinige (of vervelende desgewenst) is dat je twee mensen naar hetzelfde concert kan sturen...en ze het allebei anders beleven >:D

Dat we allemaal een concert anders beleven is zonder meer waar. Maar dichterbij een vergelijking kom je niet ;)

Citaat van: DA BoSS op februari 22, 2007, 14:08:58

dimensieloos idd

mvg, ^-^

Dat is wel waar...maar geen van de 2 zal zeggen...he ...die violen dat was gewoon een recording die mee-liep... ;D

Ik denk dat er wel een absolute referentie is...bv. de muzikant in je huiskamer met een akoustisch onversterkt instrument....indien men deze realiteit najaagt ...kun je zoeken/bouwen/kopen....met een referentie in je achterhoofd.... ;D

reMC

Citaat van: Erik van Voorst op februari 22, 2007, 14:20:03
Dat is wel waar...maar geen van de 2 zal zeggen...he ...die violen dat was gewoon een recording die mee-liep... ;D

Ik denk, in tegenstelling tot de meesten hier, dat de meningen niet zo HEEL verdeeld zullen zijn... MITS er in de set dingen worden nagestreefd die er live ook zijn... (dus geen scherpere plaatsing dan die er te horen was)...

Inderdaad Remco

..For what its worth... ;D
Zonder verder uit te wijden over mijn set....er zijn zo een 25-30 leden van dit forum bij mij wezen luisteren, met zelf de meest uiteenlopende sets....en inderdaad je treft elkaar die avond volledig in de muziek...en de realiteitsbeleving werd door iedereen ervaren...dat is voor mij een bewijs dat er onderaan de streep door iedereen hetzelfde wordt be-oogt................ alleen de weg ernaar toe verschilt vreemd genoeg (maar WEL LEUK :P) immens... >:D

cyberjobe

Ik denk dat er nog een ander aspect speelt: de (af)mixer/ producent van de cd!!! Je kan DENKEN dat je set neutraal is, maar het allergrootste probleem is de afmixing van de cd's. Er zijn producenten die Classe/B&W combo's gebruiken, maar deze cd's klinken anders dan producenten die monitoren gebruiken.
Heel fijn, maar dat zal op onze sets dus anders uitpakken.
Om een voorbeeld te noemen: VAD show 2006. De producer van een-of-andere label die een show verzorgde voor B&W met Classe monoblokken en B&W 801D (of was het 800D???).
Eerst een hoop geklaag over dat balletmuziek zo blasse/saai (mijn muziek is het iig niet) was en dat de controlerende regiseur/dirigent zo'n zeikerd was om daarna zijn 'superieure' opname te laten luisteren (als professional zou je toch moeten weten hoe balletmuziek klinkt, voordat je zo'n opdracht aanneemt). Om nou te zeggen dat het zo geweldig klonk? Te pompeus en imho te weinig ruimte tot detailering. Ligt het aan mijn oren? Het zal wel, maar mijn smaak is iig anders dan deze 'professional' (en ja, ik gebruik '': je gaat je klant echt niet op zo'n show afzeiken, als professional).
Een ander voorbeeld: Coldplay X&Y. De producer gebruikt B&W (801?) speakers, maar we weten allen hoe bagger het afgemixt is.
Denon AVC-A11SR / DVD-3930 / TU-1500R - Bow ZZ-One - Arcam CD62T - Monster Cable M850i / ILM 100 - Pioneer PDP-435HD - NBS Dragonfly powerchords / Active-4 LS /Active-4 RCA cables - Master Concept 3 /Concept 4 / Centre -REL Stadium III - Finite Elements Pagode Signature E17/E14

Coldplay ...gatver...een van de weinige keren dat de topmuziek van deze band wordt vergalt door de opname...meestal luister ik er wel doorheen en waardeer ik de muziek ...maar dat is hierbij gewoon onmogelijk... :o >:(

Ik hoor zo een betoog vaak overigens.... en terecht maar desondanks...er blijft gelukkig plenty muziek over om je set mee op te bouwen..... ;)

Wat ik wel vaak meemaak is dat de set getuned wordt met maar een paar lievelings-cdtjes.... :o

Je bent dan zg...neutraal aan het afstellen om die cd optimaal te horen...maar ondertussen vergeet je dat die cd bv. met fasetruuks zijn opgenomen....(Q-sound) of er zit precies EEN vervelende toon in die je woonkamertje
inknalt of boemt...of je hebt een paar scherp opgenomen vrouwestemmen op je lievelingscd..en zoekt wanhopig naar andere kabels.....m.a.w. dan is de cd of plaat weer niet neutraal maar intoduceert vervorming..
....Life ain't easy   :P

Del member

Citaat van: Erik van Voorst op februari 22, 2007, 15:42:22
Coldplay ...gatver...een van de weinige keren dat de topmuziek van deze band wordt vergalt door de opname...meestal luister ik er wel doorheen en waardeer ik de muziek ...maar dat is hierbij gewoon onmogelijk... :o >:(

Een CD die dat heeft is X&Y ... klinkt erg gecomprimeerd alsof de CD lekker moet concurreren. Spijtig want voor de rest wel top muziek.

Heb coldplay ook al in HDTV gehoord (met een gewone DD of 48Khz track) en dat klonk helemaal niet zoals de CD, het aggressieve was er af en was prettig om er steeds opnieuw naar te luisteren.

sandervg

Citaat van: reMC op februari 22, 2007, 14:03:38
Dit heeft Cees Pel toch een keer georganiseerd met de Sonatines (of voorganger daarvan) in een zaaltje: een gitarist eerst een stuk laten spelen om te horen hoe het live klinkt, vóór de set werd gedemonstreerd? (ik weet niet of toen diezelfde gitaar op de set ook is afgespeeld)

Dan zou jij de sonatines toch 'neutraal' moeten vinden: de speakers die het origineel het dichst mogelijk benaderen?

Ik denk ook dat de sonatines niet (veel) kleuren. Ik ken maar weinig speakers waarbij de klankkleuren van verschillende instrumenten, cd's en stemmen zo verschillend wordt weergegeven dan op deze speaker. Kortom: geen 'saus'. (= neutraal?) Dit vind ik overigens ook gelden voor bv. de gaincard (hoewel dat ding ongetwijifeld dramatisch zal meten)..

Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

Niet om aan te vallen  ;) maar een gitaar met zijn houten klankkast en een speaker met een houten klankkast is een match made in heaven en kan met zijn vervorming (hout mee laten trillen) juist die gitaar prachtig benaderen.....dit is dus wel een ultieme niet neutrale speaker...die daardoor een gitaar het beste benadert van ALLE speakers..... ;D

Uiteraard is het inherent aan het ontwerp dat deze speaker op andere muzikale vlakken soms minder scoort deels door het bouwconcept maar specifiek weer door diezelfde vervorming wat dan weer WEL ongewensd is.....(mag ik nu nog wel langskomen :P)

Kwabbernoot

Ik ben ook zeer geïntrigeerd door die Sonatines. Luidsprekers met klankkasten, hoe verzin je het? (positief bedoelt) Het zou inderdaad wel eens fraaie effecten kunnen hebben bij het weergeven van gitaren, violen, cello's etc. Voor mijn gevoel denk ik dat het resultaat een beetje vergelijkbaar is met single ended triode versterkers. Ik moet die dingen toch eens gaan beluisteren. Ik kan mij echter absoluut niet voorstellen dat die dingen ook maar een beetje neutraal zijn. Daar kunnen ze echter best wel mooi om klinken.

Groeten...

...met een Avatar.....glas en toeters.....denk ik dat je een buizenbak en misschien een hoornluidspreker hebt...dus mijn vraag...mbt je vorige mail...
vind jij een SET...niet neutraal...en kun je die vergelijking uitleggen ???

Kwabbernoot

Citaat van: Erik van Voorst op februari 22, 2007, 18:27:42
...met een Avatar.....glas en toeters.....denk ik dat je een buizenbak en misschien een hoornluidspreker hebt...dus mijn vraag...mbt je vorige mail...
vind jij een SET...niet neutraal...en kun je die vergelijking uitleggen ???

Tja, ik heb inderdaad hoornluidsprekers en een single ended versterker. Maar dan wel een single ended output transformerless versterkertje. Hiervoor had ik een 2A3 SET en die was verre van neutraal. Het klonk wel lekker maar mn in het laag mid werd er heel veel geluid geproduceerd die niet op de plaat stond. En dat heb ik vaker gehoord bij SET-jes in meer of mindere mate. De eerste SET met UGT's die neutraal is moet ik nog tegenkomen. Ik zeg niet dat ze niet bestaan, zoveel heb ik er tenslotte niet gehoord.
Dan het vergelijk met de Sonatines. Dit is puur onderbuik gevoel. Ik denk dat de Sonatines veel even harmonischen produceren zoals de klankkast van een acoustische gitaar dat ook doet. Dit houdt per definitie al in dat die Sonatine (let wel, als mijn aanname klopt) nooit neutraal kan zijn hoe fraai het ook kan klinken. Dus de vergelijking Sonatines - SET is dat ze beide (weer onder voorbehoud) even harmonischen toevoegen. Maar ik zal ze graag eens gaan beluisteren. Ik ben wel benieuwd.

Groeten...

PS: mijn setje kun je >>HIER<< vinden.

...ik denk dat ik je wel kan volgen in je verhaal...en ben het behoorlijk met je eens...mijn persoonlijke mening over meest neutrale versterker ( in de zin van meest realistische weergave) de Aitos OTL...

Wel weer onmiddelijk vergeten want het is mijn eigen versterker dus....of mijn oordeel neutraal is........ ;D ;D

De Sonatina´s en ik blijf het zeggen zijn voor mij op een specifiek gebied absoluut numero uno.... 8).