Kies jij neutraal of vervorming binnen de apparatuur?

Gestart door Barrrrry, februari 19, 2007, 21:42:19

Vorige topic - Volgende topic

Kies jij neutraal of vervorming binnen de apparatuur?

Een set moet neutraal zijn, waarbij alleen de speakers klankkleur toevoegen.
22 (35.5%)
Een set mag vervormen, zolang dit maar als prettig wordt ervaren.
40 (64.5%)

Totaal aantal stemmen: 61

garmtz

reMC

Citaat van: Erwin op februari 20, 2007, 14:39:21
De vraag is, klinken ze bijna altijd anders dan wat je hoort bij een 'live' audio evenement (bijvoorbeeld muzikant op straat, groepje in repetitie-lokaal, piano van familielid, ...). Indien ja, dan kleuren ze waarschijnlijk wel.

Juist niet! Ze klinken anders dan andere apparatuur, maar ze komen wat mij betreft dichter bij live muziek! Dat is ook de reden waarom ik niet altijd begrijp dat mensen die speakers juist als 'gekleurd' bestempelen.

FrankB

Citaat van: Erwin op februari 20, 2007, 14:08:01
Subjectieve beleving is een gans andere discussie vind ik. Ik heb het hier vooral over de 'realiteit' zo dicht mogelijk benaderen en het feit dat ik dat normaal vind als audiofiel. Dat sommige deze realiteit niet goed of onaangenaam vinden is een gans ander verhaal volgens mij.

De vraag is of sommige mensen dat wel als realiteit zien. Wellicht vinden zij een set die in jouw oren kleurt wel de realiteit. En wie heeft er dan gelijk?
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

visitor

Citaat van: FrankB op februari 20, 2007, 14:45:15
De vraag is of sommige mensen dat wel als realiteit zien. Wellicht vinden zij een set die in jouw oren kleurt wel de realiteit. En wie heeft er dan gelijk?

Als die mensen een set vinden kleuren dan hoop ik dat ze vergelijken met een 'live' ervaring en niet met wat ze gewoon zijn.
Maar je moet de ervaring van verschillende personen niet onderling vergelijken, maar wel moet ieder individu wat hij in een set hoort proberen vergelijken met een 'live' ervaring. Dat bepaalt volgens mij of een set neutraal is of niet. En niet door een set te vergelijken met andere sets.

)p(

Citaat van: FrankB op februari 20, 2007, 14:45:15

En die realiteit staat zo ver weg van wat je thuis kan reproduceren. Zondag was ik nog in het muziektheater bij Tannhauser...die onmetelijke dynamiek in zo'n zaal...als je dan thuis nog even dezelfde opera opzet ;)

peter

FrankB

Citaat van: Erwin op februari 20, 2007, 14:52:42
Als die mensen een set vinden kleuren dan hoop ik dat ze vergelijken met een 'live' ervaring en niet met wat ze gewoon zijn.
Maar je moet de ervaring van verschillende personen niet onderling vergelijken, maar wel moet ieder individu wat hij in een set hoort vergelijken met een 'live' ervaring. Dat bepaalt volgens mij of een set neutraal is of niet.

Dat betekent impliciet dat een set nooit neutraal genoemd kan worden, omdat het per persoon verschilt? Althans, dat maak ik op uit je zin. Dus waar gaat deze discussie dan over? ;D

visitor

Citaat van: )p( op februari 20, 2007, 14:54:22
En die realiteit staat zo ver weg van wat je thuis kan reproduceren.

Ben ik niet mee akkoord. Ik was onlangs geschrokken hoeveel dynamiek/kleur er zat in de mond-harmonica van mijn dochter. Ik ga ook regelmatig op bezoek bij familie waar ze een piano hebben. En er zijn nog veel eenvoudige mogelijkheden om je set te beoordelen op 'neutraliteit'.

visitor

Citaat van: FrankB op februari 20, 2007, 14:54:55
Dat betekent impliciet dat een set nooit neutraal genoemd kan worden, omdat het per persoon verschilt? Althans, dat maak ik op uit je zin. Dus waar gaat deze discussie dan over? ;D

Euh ???, neutraal wil volgens mij zeggen dat je vergelijkt met het originele. Voor iedereen zou dat hetzelfde resultaat (neutraal of niet in een bepaalde mate) moeten geven als men een origineel vergelijkt met het resultaat van een audio set. Tenzij sommigen een origineel niet neutraal vinden. ;)

garmtz

Citaat van: Erwin op februari 20, 2007, 14:57:21
Ben ik niet mee akkoord. Ik was onlangs geschrokken hoeveel dynamiek/kleur er zat in de mond-harmonica van mijn dochter. Ik ga ook regelmatig op bezoek bij familie waar ze een piano hebben. En er zijn nog veel eenvoudige mogelijkheden om je set te beoordelen op 'neutraliteit'.

Je begrijpt de opmerking verkeerd... ;)  Wat )p( bedoelt is dat het heel moeilijk is om de concertzaal bij je thuis goed te reproduceren... ;)

FrankB

Citaat van: Erwin op februari 20, 2007, 14:59:14
Euh ???, neutraal wil volgens mij zeggen dat je vergelijkt met het originele. Voor iedereen zou dat hetzelfde resultaat (neutraal of niet in een bepaalde mate) moeten geven als men een origineel vergelijkt met een audio set.

En ik durf te wedden dat wanneer je 10 mensen onafhankelijk van elkaar een stuk laat horen "live", en vervolgens de opname op 10 verschillende sets dat er weleens een flinke verscheidenheid aan sets aangewezen zullen worden die de "werkelijkheid" het dichtst benaderen. Ergo we hebben allemaal onze eigen interpretatie van de werkelijkheid en zoeken daar iets bij wat wij vinden dat het beste past bij die werkelijkheid. Afhankelijk van welke parameters we belangrijk vinden zullen we een keuze maken. En die keuze zal niet voor iedereen gelijk zijn.

)p(

Citaat van: garmtz op februari 20, 2007, 15:00:19
Je begrijpt de opmerking verkeerd... ;)  Wat )p( bedoelt is dat het heel moeilijk is om de concertzaal bij je thuis goed te reproduceren... ;)

Inderdaad... :) En het hoeft niet eens een vol blazend orkest te zijn...ik heb nog nooit een systeem gehoord dat ook maar in de buurt komt van hoe een Steinway live klinkt.

peter

visitor

Citaat van: garmtz op februari 20, 2007, 15:00:19
Je begrijpt de opmerking verkeerd... ;)  Wat )p( bedoelt is dat het heel moeilijk is om de concertzaal bij je thuis goed te reproduceren... ;)

Inderdaad. Maar dat heeft dan volgens mij te maken met 1 specifieke parameter, namelijk de ruimte. Wat niet wil zeggen dat je de andere parameters goed moet proberen krijgen. ;)

FrankB

Citaat van: )p( op februari 20, 2007, 15:04:44
Inderdaad... :) En het hoeft niet eens een vol blazend orkest te zijn...ik heb nog nooit een systeem gehoord dat ook maar in de buurt komt van hoe een Steinway live klinkt.

Daar noem je ook een instrument, sjeetje wat is een piano moeilijk voor een set om correct weer te geven.

visitor

Citaat van: )p( op februari 20, 2007, 15:04:44

peter

Klopt. Maar iedere keer maakt men de opmerking dat een originele live ervaring niet te benaderen is met een audio set en waarom zou men dan nog moeite doen? Ik ben hier niet mee akkoord, ik wil het gewoon zo dicht mogelijk benaderen wetende dat het evenaren onmogelijk is.

)p(

Citaat van: FrankB op februari 20, 2007, 15:06:26
Daar noem je ook een instrument, sjeetje wat is een piano moeilijk voor een set om correct weer te geven.

Hehe...juist om die reden als voorbeeld genoemd  ;D (Maar het geldt natuurlijk voor eigenlijk elk instrument tot op zekere hoogte, zoals Erwin al aangaf met de mondharmonica.)

peter

)p(

Citaat van: Erwin op februari 20, 2007, 15:08:43
Klopt. Maar iedere keer maakt men de opmerking dat een originele live ervaring niet te benaderen is met een audio set en waarom zou men dan nog moeite doen? Ik ben hier niet mee akkoord, ik wil het gewoon zo dicht mogelijk benaderen wetende dat het evenaren onmogelijk is.

Live is voor mij niet de enige referentie. Thuis kan je weer andere dingen beter horen. Muziekale lijnen zijn vaak makkelijker te volgen bij complexe muziek. Je kunt vaak meer details horen. etc. Ik zie het als twee geheel verschillende ervaringen met elk hun voor- en nadelen.

peter

visitor

Om mijn opinie hierover samen te vatten: ik wil een set die zo natuurgetrouw mogelijk klinkt. Dit uit respect voor al diegene die aan de opname hebben meegewerkt en omdat natuurgetrouw ook nog altijd het beste klinkt volgens mij. ;)

FrankB

Citaat van: Erwin op februari 20, 2007, 15:14:21
Om mijn opinie hierover samen te vatten: ik wil een set die zo natuurgetrouw mogelijk klinkt. Dit uit respect voor al diegene die aan de opname hebben meegewerkt en omdat natuurgetrouw ook nog altijd het beste klinkt volgens mij. ;)

En het mooie is: dat wil ik ook!! Dus we willen hetzelfde, maar op een andere manier. Leuke hobby toch, audio. Volgens mij werkt het overigens een stuk verhelderender wanneer een discussie als deze met een stuk of vier mensen gehouden wordt in een ruimte met muziek waar iedereen kan laten horen wat hij of zij bedoeld.

visitor

Citaat van: )p( op februari 20, 2007, 15:13:52
Live is voor mij niet de enige referentie. Thuis kan je weer andere dingen beter horen. Muziekale lijnen zijn vaak makkelijker te volgen bij complexe muziek. Je kunt vaak meer details horen. etc. Ik zie het als twee geheel verschillende ervaringen met elk hun voor- en nadelen.

peter

Met live bedoelde ik zeker niet de grote optredens. Ik bedoel de meer intieme, kleine optredens van bijvoorbeeld een gitarist, pianist, ... . Bij dit soort optredens zijn de lijnen en details ook heel goed te volgen, zeker als het bij je thuis is. ;)

Een tijd geleden kwam er iemand naar mijn ATC speakers luisteren met zijn eigen opnames. Hij was actief in een koor (en in een opname studio) en maakte daar opnames van. Zijn opmerking was dat de ATC heel natuurgetrouw, neutraal klonken. Hij heeft hem dan ook direct een paar ATC gekocht. Kijk, dat vind ik dan een referentie. ;)

visitor

Citaat van: FrankB op februari 20, 2007, 15:17:05
En het mooie is: dat wil ik ook!! Dus we willen hetzelfde, maar op een andere manier.

Waarom op een andere manier?

FrankB

visitor

Citaat van: FrankB op februari 20, 2007, 15:22:39
Ik ben niet op zoek naar een hele neutrale set.

Dan zoeken we toch naar iets anders. ;)

FrankB

Citaat van: Erwin op februari 20, 2007, 15:23:18
Dan zoeken we toch naar iets anders. ;)

Ik zoek een zo natuurgetrouw mogelijke weergave :D

Tjeb

Ik zoek ook een set die de concertzaal benaderd, alleen ik mis die kerel achter me die bier over mee heen gooit en die vrouw die haar voorgevel in mijn nek duwt terwijl ze haar BH naar de zanger van de band gooit  ;D
Ik kan het ok anders stellen, ik luister voornamelijk naar pop die op vervormende eindbakken en andere ellende wordt weergegeven, luister maar eens goed naar het gemiddelde gitaartje op een Krall cd die bol staat van de referb en distortion  ;)

Mvg Tjeb

FrankB

Citaat van: Tjeb op februari 20, 2007, 15:24:25
Ik zoek ook een set die de concertzaal benaderd, alleen ik mis die kerel achter me die bier over mee heen gooit en die vrouw die haar voorgevel in mijn nek duwt terwijl ze haar BH naar de zanger van de band gooit  ;D

Is dit een uitnodiging? ;D