Kies jij neutraal of vervorming binnen de apparatuur?

Gestart door Barrrrry, februari 19, 2007, 21:42:19

Vorige topic - Volgende topic

Kies jij neutraal of vervorming binnen de apparatuur?

Een set moet neutraal zijn, waarbij alleen de speakers klankkleur toevoegen.
22 (35.5%)
Een set mag vervormen, zolang dit maar als prettig wordt ervaren.
40 (64.5%)

Totaal aantal stemmen: 61

Barrrrry

Wel of geen vervorming, wat kies jij? Dat is de vraag, naar aanleiding van een discussie op het forum.

Ik heb kort geleden ergens gezegd dat ik overstap op UcD modules van Hypex. Volgens mij zijn deze modules, met enkele modificaties, niet te verslaan t.o.v veel duurdere versterkers, tot zo'n 5000 Euro.

Een gewaagde stelling, zullen sommigen denken. Maar als ik enkele commerciele ''high-end'' versterkers bekijk, dan schrik ik wel eens van de opbouw. Ik zie het zelf niet direct, maar ik lees vooral veel artikelen van Sander Sassen en KT88, waardoor al vrij snel duidelijk wordt wat een versterker liever wel en niet aan schakelingen mag hebben, om zo te presteren als de fabrikant zelf opgeeft. Veel versterkers in het ''high end'' segment zouden volgens de fabrikanten uiterst 'neutraal' klinken. Niks mis mee, maar dan moeten zij die belofte wel naleven. Maar neem bijvoorbeeld de NuForce Reference 8 versterkers, die zouden het geluid niet ''kleuren''. Ik heb zelf hele andere ervaringen met de blokjes, maargoed, Sander is het zo te zien ook eens met mij. Zie: http://www.hardwareanalysis.com/content/reviews/article/1828/

Het zou opzich totaal geen probleem zijn, als jij zelf als stereo liefhebber, geen waarde hecht aan de neutraliteit van apparatuur. Dat mooie 'sausje' kan natuurlijk als heel prettig worden ervaren, maar het is niet neutraal en altijd vervorming. Nu kan ik mij voorstellen dat zo'n Hypex (die amper kleurt, op 50w namelijk nog niet waarneembaar) module wordt beschouwen als ''de amp die goed meet, maar niet klinkt''. Dit is echter een mythe, die is ontstaan in de jaren-80, door allerlei gelogen meetcijfers in de folders destijds. De reden dat de Hypex modules door sommigen als 'kil' en 'levenloos' wordt ervaren, komt omdat je bij deze versterker opeens hoort dat die HDAM boardjes in je Marantz cd speler toch niet zo geweldig zijn, of omdat de non-oversampling DAC er opeens mee stopt na de 5k.

Bij deze dus gelijk een poll, want ik ben wel benieuwd naar jullie mening :)

Groetjes,
Barry

Erik van Voorst (in memoriam)

Wat zou het leven toch prachtig zijn als je voor een paar centen zo een el cheapo bakkie laat modificeren en al die 5000 euroversterkers wegspeelt... :P

Ik droom daar (ook) wel eens van ....helaas kost het mij duizenden euri en leer ik nog steeds.....the hardway....

Net als waar ik Sander van beticht...ga wat meer luisteren en minder lezen....you would be surprised....

Neutraal of kleuren....who cares....koop wat je het mooiste vind klinken...je luistert er elke dag urenlang naar....... ;)

Als ik iets "pretty sick"  vind...dan is het wel een versterker kopen omdat hij zo lekker neutraal is of omdat ik dat gelezen heb....of omdat het zo een bekend merk is.....of...enz enz..... :o

Dus eigenlijk ook de Poll indirect een beetje om zeep geholpen...als iedereen zou kopen wat hij mooi vind heb je niets aan de uitslag... ::)

Enfin even erbij zetten MIJN MENING... ;D
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Deleted member

Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar neutraliteit in de gehele set dus inclusief speakers. De verschillen moeten voor mij dus komen uit de opnamen oftewel er moet min mogelijk worden toegevoegd/worden weggelaten door de set. Er is alleen één probleem, wat ik neutraal vind hoeft een ander helemaal niet neutraal te vinden klinken en vice versa oftewel wat is neutraal? Voor iedereen anders.

Daarom bestaan neutraal en perfect, behalve op papier/in theorie m.i. dan ook niet. Metingen en vervormingscijfers zeggen mij ook niets op dit vlak. Verder sluit ik me geheel aan bij Erik.

Barrrrry

Hoi Erik,

Citaat van: Erik van Voorst op februari 19, 2007, 21:54:43
Wat zou het leven toch prachtig zijn als je voor een paar centen zo een el cheapo bakkie laat modificeren en al die 5000 euroversterkers wegspeelt... :P

Ik droom daar (ook) wel eens van ....helaas kost het mij duizenden euri en leer ik nog steeds.....the hardway....

De UcD versterker is niet echt el cheapo, een ''stock'' versie kost je toch al snel zo'n 1000 Euro.

CiteerNet als waar ik Sander van beticht...ga wat meer luisteren en minder lezen....you would be surprised....

Daar kunnen wij niet over oordelen. Misschien luistert hij wel vaker naar muziek dan wij denken.

CiteerNeutraal of kleuren....who cares....koop wat je het mooiste vind klinken...je luistert er elke dag urenlang naar....... ;)

Als ik iets "pretty sick"  vind...dan is het wel een versterker kopen omdat hij zo lekker neutraal is of omdat ik dat gelezen heb....of omdat het zo een bekend merk is.....of...enz enz..... :o

Dus eigenlijk ook de Poll indirect een beetje om zeep geholpen...als iedereen zou kopen wat hij mooi vind heb je niets aan de uitslag... ::)

Enfin even erbij zetten MIJN MENING... ;D

Kleuring is iets wat ik absoluut wil voorkomen binnen mijn audioapparatuur, de speakers en ruimte kleuren naar mijn mening al genoeg om een persoonlijke smaak te creeren.

Groetjes,
Barry

FrankB

Een set moet voor mij in staat zijn om me primair in de muziek te trekken en me te doen vergeten dat ik naar een set zit te luisteren. Hoe de set dat doet, zal me worst zijn. Ik wil genieten, blij worden, huilen, rillingen krijgen. De emotie beleven die de muzikanten bedoelen.

Technisch wil ik complete instrumenten horen, niet alleen snaren. Ik wil duidelijke klankmatige verschillen horen en veel dynamiek, zowel micro als macro. Dit alles is voor erg veel sets erg moeilijk gebleken. Maar of dit nou bereikt wordt door vervorming of niet, I really don't care!!
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

balboa

- 2 x Emotiva XPA-1 - Emotiva XSP-1 vv - Emotiva XDA-2 DAC / voorversterker - Aurum Cantus Volla - LAT SS-1000 MK II - Sennheiser 650 -

Alco

CiteerGrote vraag is natuurlijk.... Wat is neutraal?

Ik wou net diezelfde vraag stellen...  Want ook neutraliteit in HiFi is subjectief/persoonlijk.
Rega IO, Bluesound Node N130, Dali Oberon 1's op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Chord Clearway rca + De Groef Audio)

Citaat van: Barrrrry op februari 19, 2007, 22:22:43
Hoi Erik,

De UcD versterker is niet echt el cheapo, een ''stock'' versie kost je toch al snel zo'n 1000 Euro.

Dat is nog geen 5.000 Euro natuurlijk...dus ten opzichte van... ;)

Daar kunnen wij niet over oordelen. Misschien luistert hij wel vaker naar muziek dan wij denken.

Then I would be surprised...ik lees namelijk steeds vaker veronderstellingen nee zelfs conclusies ipv praktijk/luister ervaring........ :o

Kleuring is iets wat ik absoluut wil voorkomen binnen mijn audioapparatuur, de speakers en ruimte kleuren naar mijn mening al genoeg om een persoonlijke smaak te creeren.

Dat wordt een Barry ..uhhh...Barre  ;D zoektocht....als ze namelijk niet kleuren of een signature hebben..klinken ze allemaal hetzelfde...  ::)

Groetjes,
Barry
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Tjeb

Ik draai met buizen, dan heb je meteen je antwoord ;D

Mvg Tjeb

Het leest toch..kies jij neutraal of vervorming binnen de apparatuur..ik zie nergens emotie.. :P

hifiman

Of misschien de vraag eens zo stellen: Klinken alle niet vervormende (dus neutrale) versterkers dan ook echt hetzelfde  ???  ::)

Tjeb

Alle versterkers vervormen of geven iets van een sausje mee of het nu een digibak, een mosjvet een buizenhok of noem het maar op is. Ik zoek emotie en of er vervorming meekomt zal me eigenlijk een zorg zijn, ik moet er naar luisteren en er niet aan meten!  :D

Mvg Tjeb

henkt1

Citaat van: balboa op februari 20, 2007, 00:24:54
Grote vraag is natuurlijk.... Wat is neutraal?

Je bent me net voor.

Wat en wie is de referentie voor neutraal?

Afgelopen weekend was ik nog bij KeesN (HT stap over stap, geloof ik) en verbaasde me weer hoe goed het klonk en dat terwijl het bij mij ook goed klinkt. Terwijl beide systemen zo verschillend zijn.

Shit, ik hou van nasi en van stamppot!

Henk
JBL-L100 - Accuphase C2000, DAC60, P5000 - Bluesound - Zidoo - Samsung - Qnap - Audioquest

FrankB

Citaat van: henkt1 op februari 20, 2007, 08:34:22
Shit, ik hou van nasi en van stamppot!

Maar nasi met welke kruiden en wat voor stamppot? ;D
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

Citaat van: Barrrrry op februari 19, 2007, 22:22:43

Groetjes,
Barry

Als ik bovenstaande zin zo lees dan is mijn brandende vraag:
......in welke ruimte ga je dan zo een "neutrale" versterker beluisteren en op wat voor speakers  :o.....en hoe ga je dat beoordelen  ;).

reMC

Citaat van: Barrrrry op februari 19, 2007, 21:42:19
Dit is echter een mythe, die is ontstaan in de jaren-80, door allerlei gelogen meetcijfers in de folders destijds. De reden dat de Hypex modules door sommigen als 'kil' en 'levenloos' wordt ervaren, komt omdat je bij deze versterker opeens hoort dat die HDAM boardjes in je Marantz cd speler toch niet zo geweldig zijn, of omdat de non-oversampling DAC er opeens mee stopt na de 5k.

Dit is wat de meeste mensen zeggen over hun apparatuur: "hij legt de problemen van je set bloot". Maar als ik NU het idee heb in een kleine maar hemelse concertzaal te zitten en de Hypex modules me keihard terug op aarde brengen ga ik natuurlijk voor het eerste. En wie heeft er dan gelijk vwb het 'neutraal' zijn van apparatuur?

...hij (Hypex) legt de problemen van je set bloot....dat is een uitspraak waarmee je vaak wegkomt in een discussie.. :P

Mijn oplossing...stel een top set samen met een top versterker...vervang die versterker door een hypex  :o....wat je dan aan verschil zal horen..zal je doen besluiten om hem in een emmer water te laten zakken........de set legt namelijk het probleem van je versterker bloot..... ;)

reMC

Citaat van: Erik van Voorst op februari 20, 2007, 09:00:17
...hij (Hypex) legt de problemen van je set bloot....dat is een uitspraak waarmee je vaak wegkomt in een discussie.. :P

Mijn oplossing...stel een top set samen met een top versterker...vervang die versterker door een hypex  :o....wat je dan aan verschil zal horen..zal je doen besluiten om hem in een emmer water te laten zakken........de set legt namelijk het probleem van je versterker bloot..... ;)

Nouhou, dat wilde ik Barry zelf laten inzien met mijn vraag ;D

En Barry, wedden dat een Hypex meer treble geeft dan mijn huidige versterker, terwijl er een non-os dac aanhangt? ;)

fca

Citaat van: Audioloog op februari 20, 2007, 08:27:26
Of misschien de vraag eens zo stellen: Klinken alle niet vervormende (dus neutrale) versterkers dan ook echt hetzelfde  ???  ::)

Dit is de mooiste opmerking die ik ooit heb gelezen. ;)
Ik ben benieuwd wat voor uitleg hieraan wordt gegeven.

Interstellaire neutronen die de neuronen stimuleren waardoor er een homogene frequentie ontstaat etc.

reMC

Citaat van: fca op februari 20, 2007, 09:05:21

Dit is de mooiste opmerking die ik ooit heb gelezen. ;)

Begin dan eens aan Schaduw van de wind of een ander boek ;D

sandervg

Tja... ik kies toch voor neutraliteit. Elke avond hetzelfde sausje gaat zo vervelen... Maar of je een sausje nu gelijk moet stellen aan vervorming  :-\  ???
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

Barrrrry

Citaat van: Erik van Voorst op februari 20, 2007, 09:00:17

Mijn streven is naar een set die je niet 'hoort'. Naar mijn mening ben je dan pas in staat om goed te expirimenteren met allerlei soorten speakers, kabels en andere upgrades die niet gelijk afdoen aan de ''match''. Maar in veel gevallen begrijp ik best dat zo'n ''neutrale'' bak niet voor iedereen een uitkomst biedt. Als je helemaal tevreden bent met de door jou gestelde set, zou ik daar niks aan veranderen. In mijn geval is het een ander verhaal. Ik ben namelijk nog niet tevreden met mijn set en wil daar nog veel aan veranderen. Als ik dan een versterker aansluit die zo min mogelijk kleurt, dan heb ik weer een component minder om mij zorgen over te maken. Dan kan ik mij volledig richten op het andere component; de cd weergave. In mijn geval een perfecte uitkomst, want ik heb niet zoveel centen om met apparatuur te blijven 'spelen'.

Groetjes,
Barry

Barrrrry

Citaat van: reMC op februari 20, 2007, 09:03:15
Nouhou, dat wilde ik Barry zelf laten inzien met mijn vraag ;D

En Barry, wedden dat een Hypex meer treble geeft dan mijn huidige versterker, terwijl er een non-os dac aanhangt? ;)

Niet nodig, geloof ik nu al :)

garmtz

Barrrrry