Ongevraagde energielevering door leverancier.

Started by Kale, February 17, 2007, 16:17:17

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Kale

Owkee even kleine voorgeschiedenis,

Hier in de regio wordt energie geleverd (stroom en gas) door bedrijf X, transport wordt geregeld door het "transportbedrijf" van bedrijf X.
Op 02-01-2003 gaan mijn ouders van leverancier X naar leverancier Y wat betreft de stroom.

Eind 2003 nemen wij het huis over van mijn ouders, met hierbij alle maandelijkse lasten.
zowel energiebedrijf X als Y hierover ingelicht.
X verzuimt eerst heel lang om termijnbedragen af te schrijven, Y daarintegen schakeld zeer direct om en gaat van ander rekeningnummer afschrijven en wijzigd de naam van de contractant.

Na meer dan 1,5 jaar krijgen we eindelijk termijnbedragen en een jaarafrekening van leverancier X, hieruit blijkt dat we zowel gas als stroom bij hun afnemen.
Heel verhaal,met rechtsbijstand erbij, kwam uiteindelijk uit de bus, nieuwe bewoner is nieuw contract ofwel leverancier Y had nieuw switchverzoek moeten indien en had dit niet gedaan.
Leverancier Y stort alle betaalde termijnbedragen terug op onze rekening.

wij gaan alles aan leverancier X betalen, op eindafrekening 2005 blijkt dat we van een termijnbedrag van €450,- naar €293,- gaan dit bedrag ligt ook meer in de lijn van wat mijn ouders vroeger betaalde aan energie.
op eindafrekening van 2006 gaan we zelfs weer omlaag nu van €293,- naar €224,- per maand.

Maar,.....oktober 2006 schrijft leverancier Z inene 4 termijnbedragen af voor levering van stroom van oktober/november/december en januari.
Uit de rekeningnummergegevens en klantnummer wat zij hanteren blijkt dat dit uit klantenbestand van firma Y is die een naamsverandering heeft ondergaan.

Contact gezocht met firma Z, ook via rechtsbijstand en zij claimen dus dat ze medio 2006 telefonisch contact hebben gelegd en een verlenging van voorgaande contract hebben afgesproken.
Zij kunnen dit niet op papier aantonen, ook geen opname van een telefoongesprek.
wel sturen zij "onze" klantgegevens waaruit blijkt dat we vanaf 02-01-2003 klant bij hun zijn.
Ze hanteren dus mijn ouders gegevens terwijl die helemaal geen klant meer zijn.

Nu werd ik gister gebeld door de "transportfirma" van leverancier X, leverancier Z had te kennen gegeven dat zij ons onterecht hebben laten switchen en dat dit teruggedraaid moet worden.
Vanaf 23-02 2007 zou ik weer bij leverancier X zitten met de stroom.
Omdat mij niet duidelijk was per wanneer ik nu omgeswitched was van X naar Y omdat er op de jaarafrekening van 2006 heel geen stroom vermeld stond, alleen het transport hiervan meteen gevraagd of zij dat ook kon zien.
Wat blijkt, met ingang van 2006 waren we al omgegaan, de verlaging van  €450 naar €293,- was dus omdat stroom naar leverancier Z gegaan was!!

Je moet je voorstellen je krijgt hier nergens bericht van, je ziet dit alleen op jaarafrekeningen of termijnbedragen, van leverancier Z heb ik nog nooit post ontvangen.

Nu is mijn grote vraag als blijkt dat ik vanaf januari 2006 al geen stroom meer heb betaald , moet ik dit alsnog betalen?

X stelt dat de feitelijke leverancie door Z is gebeurt en aan hun hoef ik dus niets te betalen, heb keurig aan hun voor transport van de stroom betaald.

Z heeft mij nu 1 keer gemaand voor de 4 termijnbedragen die ik heb laten storneren.

Nu is het hier in nederland volgens mij zo dat als een firma mij ongevraagd iets opstuurd, ik hier niet op hoef te reageren en ik het opgestuurde produkt ook niet hoef te retourneren.

gaat dit nu ook op voor de ongevraagde leverancie van stroom ?
Waar liggen nu mijn betalingsplichten ?

Het is een hele complexe toestand geworden, was iets heel simpels dachten we toen we hier het spul hadden overgenomen.
Intussen zitten wij eigenlijk al van eind 2003 aan het bakkeleien met energieleverancier's
Ik ben benieuwd naar jullie meningen hoe ik wettelijk in mijn schoenen sta.

Groeten Kale

Robbo


Kale

Zonder stroom ,...geen film,.. ;D

Maar je heb gelijk ,staat dan ook in "het recht doet spreken"

SpeedyAndré

Leverancier Z heeft de boel teruggedraaid en je hebt hun afschrijving gestorneerd, lijkt me logisch dat je dan wacht op een heffing over 2006 van leverancier X die door deze actie feitelijk de stroomleverancier is geworden.
Als X met onduidelijkheid zit over het verbruik dan kunnen ze om de meterstanden vragen.
De bal ligt dus bij X volgens mij  ::)

André  8)
Northstar Extremo CD+dac, Soundaware D100 pro, Monster Sigma 2K, Sphinx PJ8, Aragon Palladium, Infinity Renaissance 90, Xtc + NBS Statement III powercords, Straightwire Virtuoso,
Onkyo Tx-RZ830, Panasonic DMR-UBS80, Oppo Udp-203 + Bdp-83, Shield 4K, HDfury Vertex 2, Google TV 4K +ultra, Toshiba HD-XE1, PS3, PS4 Pro +VR, PS5+VR2, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-VW550ES,  Harmony Elite + Companion, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S+UHD3000, 50TB in DS1515+, Sony MDR-HW700 (9.1), WH-1000MX3
2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Ex V3 wpboiler 200l+coil, Panasonic MDC07H3E5 L/W warmtepomp

Kale

Per 23-02-07 zou de "terug"switch een feit zijn en neemt X de leverantie weer op zich ,en heeft telefonisch al aangegeven dat Z tot dan energie levert.
Het zou niet mogenlijk zijn om met terugwerkende kracht een switch uit te voeren (per 01-01-06).

Oftwel X zegt wij hebben niet geleverd, wij sturen geen rekening.
Z heeft geleverd,maar ik heb er niet om gevraagd.

En daarnaast krijg ik van firma Z hierdoor wel een hoop ergernis mee, en tijd die ik kwijt ben om het weer recht te krijgen.

SpeedyAndré

Als je de gestorneerde rekening van Z nu alsnog betaalt, is Z dan tevreden?
De eerlijkste oplossing is alsnog het verbruik bij Z opvragen en dit betalen.
Zodra ze dan weer met zo'n laag bedrag komen dan zou ik er niet meer over zeuren  ^-^

André  8)
Northstar Extremo CD+dac, Soundaware D100 pro, Monster Sigma 2K, Sphinx PJ8, Aragon Palladium, Infinity Renaissance 90, Xtc + NBS Statement III powercords, Straightwire Virtuoso,
Onkyo Tx-RZ830, Panasonic DMR-UBS80, Oppo Udp-203 + Bdp-83, Shield 4K, HDfury Vertex 2, Google TV 4K +ultra, Toshiba HD-XE1, PS3, PS4 Pro +VR, PS5+VR2, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-VW550ES,  Harmony Elite + Companion, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S+UHD3000, 50TB in DS1515+, Sony MDR-HW700 (9.1), WH-1000MX3
2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Ex V3 wpboiler 200l+coil, Panasonic MDC07H3E5 L/W warmtepomp

gijsnoorlander

Quote from: SpeedyAndré on February 17, 2007, 18:14:15
Als je de gestorneerde rekening van Z nu alsnog betaalt, is Z dan tevreden?
De eerlijkste oplossing is alsnog het verbruik bij Z opvragen en dit betalen.
Zodra ze dan weer met zo'n laag bedrag komen dan zou ik er niet meer over zeuren  ^-^

André  8)
En zodra je betaald hebt aan Z, hoe weet je dan zeker dat er niet een bedrijf Z' ineens geld gaat afschrijven, of dat X ineens nog weer geld gaat claimen.

Ik zou het eerst zwart op wit laten zetten van bedrijf X en Y dat de dingen geregeld zijn zoals zij nu zeggen dat het geregeld is. (als het goed is heb je dat van Y al op papier staan).
Daarna zou ik bij Z eens gaan informeren waar staat dat jij (dus niet je ouders, de buurman, of diens verre achterneef) getekend hebt voor de levering van stroom door Z.
Als ze dat laatste niet kunnen aantonen, ben je in elk geval alweer een paar stappen verder. In hoeverre je dan van het gezeik af bent weet ik niet zeker. Terug sturen gaat zo lastig met electriciteit en om nou een aantal zonnepanelen te gaan aanleggen voor een bedrijf waarmee je nooit zaken gedaan hebt is ook weer wat overdreven.

Kale

Het fijne van alles is dat ik dus van de eerste keer dat het fout gegaan ik dit inderdaad uiteindelijk ook op papier heb gekregen (van leverancier Y) dit wordt ,hoogstwaarschijnlijk automatisch, ondertekend door meneer .... de manager operations, die zelfde meneer werkt nog steeds voor nu bedrijf Z, en ondertekend weer de briefwisseling tot op heden.

Ze hebben dus niet aangetoond wie er getekend/gezegt heeft dat we naar Z willen.

Ik kan nu wel zeggen ik betaal aan Z, maar zolang ik deze ronde niet zwart op wit heb dat ze fout zitten doe ik dat niet , want ik ben bang als ik betaal hun reactie is, je betaald dus wij leveren.
En mocht het uiteindelijk weer teruggedraaid zijn duurt het weer lang voor ik mijn centen terug heb ,want storneren gaat dan niet meer.
En wie zegt dan dat ze na een half jaar niet nog eens hetzelfde kunstje flikken?
Dan heb ik liever dat ze het besef hebben dat als ze dat doen het hun geld kost.

Dat hun zo een grote puinhoop van hun adminstratie maken, betekend dat ik dat maar gelaten over me heen moet laten gaan?
Alle tijd en moeite en ergenis die het mijn kost hoor je ze echt niet over hoor.
Ik ben absoluut bereid om te betalen voor de energie die ik verbruik, maar dan wel aan diegene waar ik afspraken/contract mee heb.
En als die nu vind dat zij mij niet geleverd hebben en dat dat het probleem van Z is , welke hemel en aarde moet je dan bewegen om er verandering in te krijgen?

Bij leverancier X ben ik in het begin ook meer dan 1,5 jaar bezig geweest om te vragen we willen betalen, stuur ons een termijnbedrag, stuur ons de jaarafrekening van 2004.
1,5 jaar hemel en aard geschud, dan krijg je hem, een rekening van €4500,- met daarbij een schrijven dat ik ! al 1,5 jaar vezuim om de rekening te betalen !!
Niks geen excuses,of je even binnen 30 dagen wil betalen, dan meld je je weer van prima ik wil betalen maar wel in een aantal termijnen.
Is goed , mag in 11 termijnen, toen had ik dus ook zoiets dank je de koekoek, je kan €50,- per maand krijgen.
dat heeft ook 1 brief aan de directie van X gekost en ik kreeg een betalingsregeling voor €50,- per maand.

Als zulke bedrijven van te voren melden dat ze pas na 1,5 geld van je willen kan je er rekening mee houden en wat opzij zetten, maar dat doen ze niet, eerst zijn de reactie's zal wel loslopen maar voor je het weet vliegen de maanden om.

En nu zou ik weer inene achteraf een 13 maanden achterlopen a €155,-, voor hun is het mischien niks maar voor mij hier is weer heel wat.
Dus als X niet wil dat ik betaal en Z kan niet aantonen dat ik wilde dat hun energie leverden vind ik dat ik niets hoef te betalen.

Vraag is alleen hoe zou een eventuele rechter daar over denken als het zover komt, dat zal trouwens wel mijn eerste stap zijn die ik verder ga zetten op het moment dat Z het incassobureau er achter aan zet.

SpeedyAndré

Ergens kan je zelf wel incalculeren dat je het ontbrekende bedrag een keer moet betalen als het plotseling wegvalt.
Die €4500,- wordt nu in 7-8 jaar afbetaald en dat vind je kennelijk normaal  ::)
Intussen verkeer je nogmaals in zo'n situatie en dan ga je zeker weer een afbetalingsregeling voorstellen  :P

André  8)
Northstar Extremo CD+dac, Soundaware D100 pro, Monster Sigma 2K, Sphinx PJ8, Aragon Palladium, Infinity Renaissance 90, Xtc + NBS Statement III powercords, Straightwire Virtuoso,
Onkyo Tx-RZ830, Panasonic DMR-UBS80, Oppo Udp-203 + Bdp-83, Shield 4K, HDfury Vertex 2, Google TV 4K +ultra, Toshiba HD-XE1, PS3, PS4 Pro +VR, PS5+VR2, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-VW550ES,  Harmony Elite + Companion, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S+UHD3000, 50TB in DS1515+, Sony MDR-HW700 (9.1), WH-1000MX3
2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Ex V3 wpboiler 200l+coil, Panasonic MDC07H3E5 L/W warmtepomp

Kale

Ik was deze keer zeker in de veronderstelling toen het maandbedrag omlaag ging dat dat was omdat we minder verbruikt hadden.
Van beide partijen heb ik geen letter op papier gekregen dat ik van leverancier omgegaan ben besef dat wel.

Ik de voorgaande periode 2001-2003 hebben wij hier een volledig nieuw huis gebouwd, en stonden er twee stacaravans die mede electrisch verwarmd werden.
en werd er met meerdere zware bouwmachine's gewerkt.
Dus dat de termijn bedragen uiteindelijk weer zakte vind ik niet vreemd.

En ja ik vind het niet meer als normaal dat ik zo een bedrag over een langere periode uitsmeer omdat ik niet meer kan uitgeven als wat ik binnenkrijg en het gewoon niet mogenlijk is om zo een bedrag maar even op tafel leggen.

En ik ben maar een klein klantje voor hun, ik ken klanten van ons , tuinders die soortgelijke ervaringen hebben, en dan zijn het rekeningen van tientallen duizenden euro's tot in de honderduizenden euro's,.... :o

En je wou zeggen dat dat normaal is , een leverancieer die geen rekening stuurt als je een gasrekening heb van €20.000,- per maand!!

Ik kies er niet voor dat over mijn rug om twee leveranciers om klantjes zitten te bekvechten en mekaars klanten weg proberen te pikken.
En jazeker zal dat weer een regeling worden als er uiteindelijk betaald gaat worden

SpeedyAndré

Je kan toch op de jaarafrekening zien wat er verandert en hoe het nieuwe termijnbedrag in elkaar zit  ???
Energie wordt alleen maar duurder en met 2 regelingen wordt je situatie er niet beter op  :-\
Misschien moet je toch eens kijken of je niet wat meer voor energie kan gaan reserveren, want nu wordt het een eindeloos verhaal.
Je leverancier blijft ook niet bezig met regelingen, aangezien je de huidige min of meer hebt afgedwongen.
Ik hoop dat alles netjes afgewikkeld kan worden en dat je geen deurwaarder langs krijgt  :-X

André  8)
Northstar Extremo CD+dac, Soundaware D100 pro, Monster Sigma 2K, Sphinx PJ8, Aragon Palladium, Infinity Renaissance 90, Xtc + NBS Statement III powercords, Straightwire Virtuoso,
Onkyo Tx-RZ830, Panasonic DMR-UBS80, Oppo Udp-203 + Bdp-83, Shield 4K, HDfury Vertex 2, Google TV 4K +ultra, Toshiba HD-XE1, PS3, PS4 Pro +VR, PS5+VR2, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-VW550ES,  Harmony Elite + Companion, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S+UHD3000, 50TB in DS1515+, Sony MDR-HW700 (9.1), WH-1000MX3
2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Ex V3 wpboiler 200l+coil, Panasonic MDC07H3E5 L/W warmtepomp

Kale

Je heb helemaal gelijk,

Dat kan je allemaal zien op de jaarafrekening, en ja sorry toen ik de jaarafrekening 2005 en nu ook bij de jaarafrekening 2006 zag dat ik geld terugkreeg omdat ik in de termijnbetalingen meer betaald heb als wat ik verbruikte maak ik dus de fout dat ik zo een jaarafrekening niet helemaal uitpluis omdat er iets veranderd zou zijn wat beide firma's niet melden !!
En zoals vermeld zag ik nu op de jaarafrekening van 2006 dat er inderdaad geen electra op staat , en deze staat wel vermeld op de jaarafrekening van 2005.

Bij beide afrekeningen verwachte ik dat hij lager zou zijn, en was deze lager.

En leverancier X zal als ik aan hun zou moeten betalen deze rekening gewoon achter de bestaande regeling aan krijgen, en wordt het Z waaraan ik zal betalen zal ik zeker eerst uitpluizen wat ik bij X had moeten betalen, het verschil daarvan kunnen ze zeker naar fluiten als ik bij X minder had moeten betalen, en de rest zal zeker niet meer dan €50,- per maand gaan bedragen dan.


jankees

Het onderwerp van deze vraag (contractuele geschillen met nutsbedrijven) valt een beetje buiten het onderwerp van dit topic. In beginsel is het juridisch redelijk eenvoudig. Je hebt immers maar één keer stroom en gas verbruikt en zou daarvoor maar eenmaal moeten betalen. Wat het ingewikkeld maakt is de betrokkenheid van de diverse partijen en hun gebrek aan coördinatie.

Ik heb veel ervaring met (het procederen tegen) nutsbedrijven. De ervaring is dat persoonlijk of telefonisch overleg en correspondentie niet uithaalt. Deze bedrijven hebben zichzelf zo afgeschermd door middel van call-centers, 0900-nummer, deurwaarders en incassobureaus dat een individuele klant daar niet meer doorheen komt.

Ik begrijp dat je een rechtsbijstandverzekering hebt en deze kwestie hier ook aangemeld hebt. Ik zou alle betrokken partijen verzoeken om alleen nog zaken te doen met de behandelend jurist. Hij of zij kan het probleem vervolgens voor je oplossen. Mijn persoonlijke ervaring is dat men alleen gevoelig is voor rechtsmaatregelen.

Gelukkig is het in jouw geval nog niet gekomen tot afsluiting van de stroom/gastoevoer. Zeker als dat gebeurt moet er echt iets gebeuren. Ik wens je in de aankomende periode veel succes toe.

Met vriendelijke groet,

Jan-Kees den Haan

Kale

@ Jan-Kees bedankt voor je korte en bondige reactie, dat is inderdaad precies zoals ik het ervaar en ervaren heb.

En ik moet zeggen ook al is het nog niet tot afsluiting gekomen, ikzelf zou bijna in staat zijn om de stroomkabel en de gasleiding  hier voor in de tuin met een bijl doormidden te slaan en voorgoed afscheid te nemen met de leveranciers.
Dan regel ik op mijn eigen manier wel stroom en gas , gezond verstand en alle bijkomende kosten hebben me hier tot nu toe nog van weerhouden.

Ik moet ook zeggen het brengt wel een hoop rust weer op het moment dat je het uit handen geeft aan een jurist die de boel overneemt.

De reden waarom ik eigenlijk ook dit topic opende is dat je wel eens wat meer meningen wil horen van mensen met verstand van zaken, en niet de reactie zoals door speedy andre wordt weergegeven (sorry speedy, no hard feelings hoop ik) waar ik meer uit proef dat het je eigen schuld is en dat je maar beter moet opletten.

Het was zo iets simpels , en juist door dat ze zich zo afschermen, verzand het in zo iets moeilijks, dat het heel moeilijk ook is om er emotioneel afstand van te doen.
Ik ben zelf absoluut niet aggresief of zo, maar als ik zo een "helpdesk" of customer care center aan de lijn heb die gewoon niets voor je doet wordt ik nu gewoon ronduit kwaad.

Ik ben zelf al vanaf dat ik de schoolbanken verlaten heb servicemonteur ,en hoe zulk soort bedrijven je behandelen druist gewoon 200% tegen mijn gevoelens in over wat het is om service te verlenen.
En ik maak ook fouten in mijn werk, en zolang ik datzelf besef en kan en wil corrigeren en je gewoon op een normale manier kan communiceren met je klant heb je zo iemand al voor 100% voor je gewonnen.
Maar zo achterbaks als zulke energieleveranciers reageren door gewoon absolute radiostilte, en niet reageren,....slaat bij mij de stoom uit de oren.






SpeedyAndré

En net gaf je me nog gelijk toen ik zei dat je alles had kunnen zien aankomen op de jaarafrekening  :P ;)
Gebeurd is gebeurd, kijk nu maar vooruit zodat deze zaak opgelost wordt, want ik ben wel met je eens dat de energiebedrijven alle communicatie met klanten frustreren en hun eigen gang gaan ten koste van de klant >:(

André  8)
Northstar Extremo CD+dac, Soundaware D100 pro, Monster Sigma 2K, Sphinx PJ8, Aragon Palladium, Infinity Renaissance 90, Xtc + NBS Statement III powercords, Straightwire Virtuoso,
Onkyo Tx-RZ830, Panasonic DMR-UBS80, Oppo Udp-203 + Bdp-83, Shield 4K, HDfury Vertex 2, Google TV 4K +ultra, Toshiba HD-XE1, PS3, PS4 Pro +VR, PS5+VR2, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-VW550ES,  Harmony Elite + Companion, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S+UHD3000, 50TB in DS1515+, Sony MDR-HW700 (9.1), WH-1000MX3
2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Ex V3 wpboiler 200l+coil, Panasonic MDC07H3E5 L/W warmtepomp

Kale

Ja sory hoor,... ;D

Dat was een tactische zet om niet in een dicussie te komen waar ik eigenlijk niet in wil komen, als je begrijpt wat ik bedoel.
We zitten hier namelijk met gelukkig een heleboel verschillende mensen,met elk hun eigen mening.
En helaas stranden er wel eens topics omdat er iets te hard gediscusseerd wordt.

Mischien is het je thuis ook wel eens opgevallen als je een discussie begint en je vrouw zegt ,ja je hebt gelijk, en je kijkt haar aan en je weet dat ze er geen donder van meent,... ;D

In ieder geval bedankt voor je support en je meedenken.