non-opamp I/V stage voor TDA1545 DAC

Gestart door hifiman, februari 14, 2007, 09:32:19

Vorige topic - Volgende topic

hifiman

De 1K5 weerstand is gekozen voor gebruik met een 1543. De 1543 is 2,3 mA, de 1545 1,0 mA. De I/V weerstand zal dus evenredig groter moeten worden en dan kom je op ongeveer 3K3. (ik zal het even in de post van het schema erbij zetten evenals de opmerkingen van Guido).

hifiman

Citaat van: Menelaos op februari 15, 2007, 09:55:34
Ik ben sinds gisteren ook in het bezit van een Monica 2 DAC en heb deze ingebouwd binnenin mijn Marantz CD6000 OSE. Hij staat nu in te spelen (tenzij mijn appartement ondertussen afgebrand is  ;) ), maar klonk gisterenavond alvast niet slecht.
Leuk! Ik wil even opmerken dat ik Monica stukken beter vind klinken met Mundorf Silver/Gold condensatoren ipv de blackgate elco's.

Ik ben al een tijdje aan het rondneuzen op verschillende fora (diyparadise, diyaudio, htforum, ...) ivm de Monica DAC en vooral de I/V stage, maar al de implementaties die ik tegenkom (ook deze hierboven) bevatten al snel 3 a 4 transistoren. Vandaar dus mijn vraag: Kan het simpeler? Wat is het minimum aantal transistoren waarmee je dit op een degelijke manier kunt doen? Ik zou willen vertrekken van een eenvoudige principe schakeling (common base) en deze dan gaandeweg verbeteren.
Haha net als ik dus. Tsja veel simpeler dan dit ga je niet vinden denk ik.. Als je 3 transistoren al teveel vind dan houdt het een beetje op vrees ik  :P In elk geval ga ik dit circuit zo snel mogelijk proberen (icm Monica dus).

En een tweede vraagje: Wat is de Zin van bovenstaande schakeling of maw hoe bereken je dit? Het is alweer een tijdje geleden sinds de unief ;)
Goede vraag, gezien het common base concept zou Zin laag moeten zijn, maar geen idee hoe je dat berekent  :-\

hifiman

Overigens net even uitgerekend, om aan 2V RMS te komen (= 2*SQRT(2)*2=5,6Vtt) heb je dus bij 1 mA full scale een I/V weerstand van 5K6 nodig. De vraag is even of je qua voedingsspanning dan nog safe zit..

hifiman

Citaat van: phy op februari 14, 2007, 21:33:38
hoi Audioloog
als je toch meer spanning nodig hebt en er iets achter wil bouwen gebruik dan beter een andere dac

Tsja de grap is dat ik aardig tevreden ben met de Monica DAC en ook niet teveel geld wil uitgeven op dit moment.  ::)

hifiman

Citaat van: reMC op februari 14, 2007, 20:06:43
Ben ik niet met je eens. Mits in goede combinaties kunnen de implementatie met weerstanden zeer goed klinken en JUIST vervormingsvrij. Maar goed, laten we niet op papier gaan discussieren, dat verlies ik... ;D
In het geval van de Progression DAC en ook de Opus cd speler moet ik zeggen dat deze beiden (in mijn oren) super klinken terwijl ze beiden passive I/V gebruiken.

In het geval van de Monica DAC hoorde ik tijdens de shootout bij Guido inderdaad duidelijk de kleuring.

Wat wil ik hiermee zeggen? Niks  eigenlijk, gewoon mijn waarnemingen.. ;D

reMC

Citaat van: Audioloog op februari 15, 2007, 11:17:01
In het geval van de Progression DAC en ook de Opus cd speler moet ik zeggen dat deze beiden (in mijn oren) super klinken terwijl ze beiden passive I/V gebruiken.

In het geval van de Monica DAC hoorde ik tijdens de shootout bij Guido inderdaad duidelijk de kleuring.

Wat wil ik hiermee zeggen? Niks  eigenlijk, gewoon mijn waarnemingen.. ;D

Ok, het enige wat ik wil zeggen is dat je volgens mij een beter geluid niet per se hoeft te zoeken in een andere I/V schakeling ;)

hifiman

Citaat van: reMC op februari 15, 2007, 11:41:55
Ok, het enige wat ik wil zeggen is dat je volgens mij een beter geluid niet per se hoeft te zoeken in een andere I/V schakeling ;)
Wel als de uitgangspunten zijn:
- verder gaan met dezelfde DAC (mede vanwege weinig budget)
- hogere uitgangsspanning nodig

;D

hifiman

Citaat van: Guido Tent op februari 14, 2007, 23:09:20
-Q1 heeft het benauwd, beter van D2 ook een LED maken
Geldt dat dan niet automatisch ook voor D3  ???

Menelaos

Ik heb ondertussen het bijhorende draadje op diyaudio gelezen en snap nu beter hoe het schema in elkaar zit. Probleem is altijd dat door gebruik van buffers, cascodes, CCS, enz. het soms verwarrend wordt om een schema te doorgronden.

Ik ga ook eens kijken of ik het ontwerp/dimensionering kan aanpassen voor een 12V voeding, aangezien deze mooi beschikbaar is in mijn CD-speler. De uitgangspanning is voor mij (voorlopig) niet zo'n groot probleem, dus een kleinere swing in combinatie met 12V voeding moet doenbaar zijn.

Ivm met Riv: Op DIYaudio vermelden ze dat de waarde hiervan samenhangt met Civ, en dat voor de TDA1545 3k3 Ohm en 220 pF aangewezen zijn, misschien best in je achterhoofd houden als je Riv gaat veranderen? (EDIT: had niet gezien dat je dit in je startpost aangepast had)

To be continued ...

Groeten,

Menel.

PS Merk jij nog iets van het feit dat de absolute fase omgedraaid wordt of is dat verschil bij het inspelen/tweaken verholpen?

hifiman

En dan toch nog een simpeler schema gevonden, alleen even de I/V weerstand aanpassen voor het feit dat de TDA1545 minder stroom levert. Nadeel is dat je nu geen single rail voeding meer hebt..

hifiman

Citaat van: Menelaos op februari 15, 2007, 18:16:17
Merk jij nog iets van het feit dat de absolute fase omgedraaid wordt of is dat verschil bij het inspelen/tweaken verholpen?
Een omgekeerde fase verhelp je uiteraard niet met inspelen/tweaken  :-X
Overigens meen ik wel verschil te horen, maar ik weet het eigenlijk niet eens zeker, maw als er al verschil hoorbaar is dan is het minimaal.

hifiman

Ik kon niet wachten tot morgen en heb um alvast (test opstelling) gebouwd, de I/V convertor van rbroer  ;D

Het blijkt een groot succes want voor de amper 20 euro aan onderdelen heb ik nu ten eerste een normale uitgangsspanning (ik heb uiteindelijk 5K6 I/V weerstanden gebruikt) en ten tweede klinkt alles veel natuurlijker  :D

Ik hoorde het gelijk, de kleuring is verdwenen!  8)

Ik vroeg mijn vrouw of ze verschil hoorde, ik had haar namelijk niet verteld wat ik precies geprutst had en vroeg haar of ze verschil hoorde met voorheen en zoja wat. Ze zei gelijk dat er verschil was en dat het positief was. Na nog een tijdje luisteren zei ze dat stemmen veel echter klinken.  :)

Morgen bouw ik het printje even in de bestaande Monica DAC. Vervolgens zal ik tzt een nieuwe (grotere) kast bestellen en de boel eens netjes inbouwen. Denk dat ik de I/V convertor dan ook opnieuw bouw want alhoewel die prima werkt is het een beetje een rommeltje geworden qua print layout  :-X

hifiman

Tijd voor een 2e indruk  ;D

Positieve punten zijn:
- kleuring verdwenen
- betere laagweergave (dynamischer?)

Nadeel is dat ik het wat aan de "koele" kant vind klinken. Maar wellicht dat een andere I/V weerstand (ik heb nu een gewone koolweerstand gebruikt) hier nog wat verandering in zal gaan brengen?

Iemand nog tips voor een mooie I/V weerstand? DALE ?

reMC

Citaat van: Audioloog op februari 18, 2007, 14:12:10
Positieve punten zijn:
- kleuring verdwenen

Dat deed je gemakkelijk ;D

Citeer(ik heb nu een gewone koolweerstand gebruikt) hier nog wat verandering in zal gaan brengen?

GEEN metaalfilm gebruiken in ieder geval. Die klinken even matig, dan iets beter en vervolgens echt 'hifi' (analytisch, te veel hoog dat altijd aanwezig is, opdringerig).

hifiman

Citaat van: reMC op februari 18, 2007, 15:54:49
Dat deed je gemakkelijk ;D
Hoe gemakkelijk? Lijkt me een "logisch gevolg van"  ;D

Citaat van: reMC op februari 18, 2007, 15:54:49
GEEN metaalfilm gebruiken in ieder geval. Die klinken even matig, dan iets beter en vervolgens echt 'hifi' (analytisch, te veel hoog dat altijd aanwezig is, opdringerig).
Ik heb net een mailtje gestuurd om 2 DALE weerstanden te bestellen, gelijk maar om "de beste" gevraagd :P

reMC

Citaat van: Audioloog op februari 18, 2007, 15:59:19
Hoe gemakkelijk? Lijkt me een "logisch gevolg van"  ;D

Ik bedoel dat ik ook mensen ken die vijf jaar bezig zijn voordat ze hun dac ook maar een beetje kleuringsvrij vinden, jij doet het in een week ;D

hifiman

Citaat van: reMC op februari 18, 2007, 16:11:15
Ik bedoel dat ik ook mensen ken die vijf jaar bezig zijn voordat ze hun dac ook maar een beetje kleuringsvrij vinden, jij doet het in een week ;D
Hadden ze ook gelijk een lage impedantie I/V convertor moeten gebruiken  ;D

hifiman

Dan zit ik nog met een aardingsvraagstuk  ::)

Wat is nu de beste manier om geen aardlussen te krijgen maar ook geen nadelige invloed op je signaal  ??? Ik heb het dan over het aansluiten van de I/V convertor op de DAC print. Ik zie de volgende opties:

- massa van DAC print naar massa van I/V convertor print en de min van de voeding van de convertor NIET aansluiten
- de min WEL aansluiten en dan de massa verbinding van DAC naar convertor weglaten  ???
- toch beiden aansluiten

Wat is wijsheid  ::)

Menelaos

Citaat van: Audioloog op februari 16, 2007, 10:39:58
Overigens meen ik wel verschil te horen, maar ik weet het eigenlijk niet eens zeker, maw als er al verschil hoorbaar is dan is het minimaal.

Nee, natuurlijk niet. Ik kon gewoon uit je vorige posts in je Monica-topic niet uitmaken of de felle verbeteren die je toen hoorde te maken hadden met het inspelen of met het omwisselen van de speaker contacten. De algemene concensus blijkt dus inderdaad dat het effect van de fase (hier) minimaal is.

Ik snap het probleem van je aardlussen wel niet goed. Je hebt voor beide schakelingen een referentiepotentiaal (klinkt minder verwarrend dan aarde) nodig en aangezien de ene schakeling de andere aanstuurt, liefst dezelfde referentiepotentiaal. Dus nemen we de min van de voeding als referentie. Deze wordt dan met beide schakelingen verbonden (ster). Zo voorkom je dat de voedingstromen van de I/V schakeling via de analoge grond van de DAC teruglopen naar de voeding. In pincipe heb je dan inderdaad slechts 1 verbinding tussen DAC en I/V stage nodig, maar volgens mij kan het geen kwaad van deze verbinding ook uit te voeren met twee getwiste kabeltjes die je aan beide zijden vastmaakt (anders krijg je een "grond-antenne"), aangezien hier geen voedingstromen zullen doorlopen.

Groeten,

Menel.

hifiman

Citaat van: Menelaos op februari 19, 2007, 11:47:20
Ik kon gewoon uit je vorige posts in je Monica-topic niet uitmaken of de felle verbeteren die je toen hoorde te maken hadden met het inspelen of met het omwisselen van de speaker contacten. De algemene concensus blijkt dus inderdaad dat het effect van de fase (hier) minimaal is.
De verschillen die ik toen hoorde zullen met name te maken gehad hebben met inspelen denk ik.

Citaat van: Menelaos op februari 19, 2007, 11:47:20
Ik snap het probleem van je aardlussen wel niet goed. Je hebt voor beide schakelingen een referentiepotentiaal (klinkt minder verwarrend dan aarde) nodig en aangezien de ene schakeling de andere aanstuurt, liefst dezelfde referentiepotentiaal. Dus nemen we de min van de voeding als referentie. Deze wordt dan met beide schakelingen verbonden (ster). Zo voorkom je dat de voedingstromen van de I/V schakeling via de analoge grond van de DAC teruglopen naar de voeding. In pincipe heb je dan inderdaad slechts 1 verbinding tussen DAC en I/V stage nodig, maar volgens mij kan het geen kwaad van deze verbinding ook uit te voeren met twee getwiste kabeltjes die je aan beide zijden vastmaakt (anders krijg je een "grond-antenne"), aangezien hier geen voedingstromen zullen doorlopen.
Zo te zien snap je mijn vraagstelling prima hoor  ;D Ik snap alleen het antwoord (nog) niet helemaal..

De min van de voeding van beide schakelingen (DAC en I/V stage) sluit je dus aan op de min van de voeding op hetzelfde punt (ster).
De analoge aarde verbind je dan ook tussen DAC en I/V stage, maar wat bedoel jij dan weer met "slechts 1 verbinding tussen DAC en I/V stage" ?

Bedankt voor de uitleg trouwens, ben een beginnend DHZ'er en dat hele aarde/voedings gebeuren is me niet helemaal duidelijk hoe je dat nu het beste aanpakt.

phy

Citaat van: Audioloog op februari 16, 2007, 10:39:58

Hoi

de absolute fase is
belangrijk en zeer goed hoorbaar op luidsprekers die geen fase verschuivingen hebben
als de  fase reinheid van de luidspreker niet helemaal goed zit (waar ik heel allergisch voor ben) zal je het niet zo goed horen.
ik wil de fase  in elk geval juist hebben  

Sander Sassen

Een fase draaing van 180-graden in beide kanalen, dwz. het signaal inverteren is niet hoorbaar. Wat je vraag mbt. aarding betreft kan ik kort zijn, je dient te kijken naar de ingesloten oppervlakte van de lus die dient zo klein mogelijk te zijn. In de recent verschenen Elektuur Audio Special staat een artikel van Guido Tent waarin het voeden van (audio) schakelingen uit de doeken wordt gedaan, verplicht leesvoer in dit geval. Wat je ervaringen mbt. tot de klank zijn, daar kan je zonder meetapparatuur waarmee het vervormingsspectrum kunt bepalen weinig over zeggen. Het dan maar vervangen van een weerstand voor een ander type is netzoiets als het vervangen van de banden op je auto als 't lampje voor de olie brandt, ietwat zinloos en op de tast naar oplossingen zoeken dus, zonde van je tijd en moeite. Probeer te begrijpen waar de manco's van een ontwerp liggen en waar je winst kunt boeken, componenten vervangen door andere met als resultaat een andere klank is een meestal een kenmerk van een gebrekkig ontwerp.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Cute, cuddly and colorful, but beware the nasty bite

reMC

Citaat van: Sander Sassen op februari 19, 2007, 12:17:47
Een fase draaing van 180-graden in beide kanalen, dwz. het signaal inverteren is niet hoorbaar.

Je zou eens moeten komen luisteren... :o

Citaat van: Sander Sassen op februari 19, 2007, 12:17:47
Probeer te begrijpen waar de manco's van een ontwerp liggen en waar je winst kunt boeken

Natuurlijk, het is het gemakkelijkst om op papier te weten wat er gedaan moet worden. Stond het maar allemaal op papier en gaf dat ook gewoon het beste resultaat, dat zou het leven een stuk gemakkelijker maken :)

Sander Sassen

reMC,

CiteerJe zou eens moeten komen luisteren...

Nee, jij bent bij deze uitgenodigd, kan ik je gelijk alle andere voodoo waar je in gelooft uit je hoofd praten. Dit is kolder, een 180-graden fasedraaiing hoor je niet, omdat de fasedraaiing voor alle frequenties 180-graden is is er geen verschil. Of ga je nu ook beweren dat 360-graden fase draaiing hoorbaar is, da's namelijk gelijk aan 0-graden.

CiteerNatuurlijk, het is het gemakkelijkst om op papier te weten wat er gedaan moet worden. Stond het maar allemaal op papier en gaf dat ook gewoon het beste resultaat, dat zou het leven een stuk gemakkelijker maken

Nee, je moet op zoiets beinvloedbaars en subjectiefs als je oren vertrouwen en dan al 't andere als niet ter zake doende afdoen. Volgens mij ben jij 't spoor een beetje bijster of weet je niet hoe e.e.a. in elkaar steekt. Een goed ontwerp is de basis, als 't daar al misgaat dan kunnen zelf de meest exotische componenten je niet redden, dus eerst een goed ontwerp uitwerken en dan gaan luisteren, dan kan je evt. nog wat aanpassingen maken. Maar niet als eerste componenten gaan vervangen door 'betere' terwijl er nog geen meting of wat ook is gedaan, da's je reinste onzin.

Een goed voorbeeld van hoe 't wel moet is de ExtremA versterker zoals gepubliceerd in de Elektuur Audio Special. Een no-nonsense ontwerp met gangbare componenten dat gewoon doet wat 't beloofd. Veel dichterbij het fictieve stuk draad met versterking kom je helaas niet, commercieel gezien komen alleen de Halcro versterkers erbij in de buurt, punt uit.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Cute, cuddly and colorful, but beware the nasty bite

garmtz

Nou Sander, ik ken toch DAC's met een switch die de fase in het digitale domain omdraait en daar zijn subtiele verschillen zeker hoorbaar.

Het klinkt allemaal weer erg absoluut... ::)